niet te rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:57

ik denk dat het toch de spanning van ons beide is geweest.......
vandaag heb ik haar in onze eigen bak gereden en ging het weer super!
in het begin heeft ze nog 1 keer haar hoofd gekantelt maar daarna helemaal niet meer, was weer net zo lekker relaxed als anders!
@daantjuhhhh, ik heb haar pas sinds augustus, tanden hebben nog nooit problemen gegeven dus is daar idd door mij nog niet naar laten kijken.
eind dit jaar komt de veearts de paarden inenten en dan krijgt ze meteen een check up

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 16:58

het ligt dus echt wel aan dat er andere paarden bij zijn!
vandaag een buitenrit gemaakt met mijn stalgenootjes, gewoon heerlijk stappen meer niet...
maar dan loopt sanne toch te dribbelen en te vervelen en hoppa meteen haar hoofd ook weer kantelen.
na een poos rond gestapt te hebben is ze dan toch gaan ontspannen en liep ze gewoon in stap.
iemand tips om haar dat dribbelen en kantelen af te leren?
het zal natuurlijk vanzelf wel wat beter worden naarmate ze vaker met andere paarden naar buiten (of in de bak) gaat, maar ik wil daar toch wel mee aan de slag

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:34

Ha, nou je hoeft toch geen tip meer? Je hebt dat prima gedaan zo en je zegt zelf dat ze later ontspannen is.
Gewoon vaak met dat groepje mee rijden en ook veel in de bak (met andere paarden)
Je zal zien ze zal steeds sneller ontspannen zijn.
Suc6

mariska_aspi

Re: niet te rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:48

@Justdiesel: het gaat al de goede kant op lees ik, uit ervaring weet ik dat het in dit geval gewoon een kwestie van geduld en doorzetten is. Je komt er wel, ze moet er gewoon even aan wennen en dan komt het wel goed met jullie tweetjes.
Succes in ieder geval.

jurrepur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:08

ik denk dat je haar gewoon een stukje moet laten gaan en dan weer rustig terug halen zo is ze haar energie kwijt :P

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:30

Mijn paardje heeft ook te neiging om haar hoofd een beetje te kantelen en te gaan rennen als ze iets moeilijk of spannend vindt. Door het steeds opnieuw te oefenen en te belonen (ik stap gelijk af als ze doet wat ik wil) gaat het steeds beter.

Succes!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 17:38

ja we blijven gewoon oefenen hoor!":>)

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:48

Wat ik lees uit jouw startpost is dat ze de hele les heeft lopen galopperen? Als je een goede instructrice hebt zal ze je oefeningen geven en helpen zodat ze rustiger wordt en écht met haar kunt rijden, en niet alleen bezig bent met armspieren en spierpijn kweken....
Mijn advies is wanneer ze zo druk is alleen gaan stappen inderdaad, veel figuren rijden, lekker afleiden. Niet vergeten dat je niet alleen boos moet worden als ze niet luistert, maar ook zeker belonen wanneer ze het goed doet, voor veel paarden is dit de motivatie om door te gaan en goed te lopen. Werkt ook bij mijn moeders draver ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:12

gezien het hele verhaal denk ik dat ze gewoon in paniek was van al die andere paarden..
rij je in je eigen bak vaak alleen??

voordat je weer in groepsles gaat zal ik eerst dat op gaan bouwen mocht dat het geval zijn... zodat ze kan wennen aan andere paarden om zich heen..

Mocht ze gaan rennen zet haar dan NIET op een kleine volte.. als je een paard op volle snelheid op een volte zet is de kans vrij groot dat ze dr kogels verdraaid...

zowiezo zou ik haar tanden na laten kijken als dit langer geleden is dan een jaar, zoiets hoor preventief 1 x per jaar. misschien zitten er toch wat haakjes en dan heb je dat zowiezo uitgesloten ;)

succes

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:04

ikke_sanne schreef:
Wat ik lees uit jouw startpost is dat ze de hele les heeft lopen galopperen? Als je een goede instructrice hebt zal ze je oefeningen geven en helpen zodat ze rustiger wordt en écht met haar kunt rijden, en niet alleen bezig bent met armspieren en spierpijn kweken....
Mijn advies is wanneer ze zo druk is alleen gaan stappen inderdaad, veel figuren rijden, lekker afleiden. Niet vergeten dat je niet alleen boos moet worden als ze niet luistert, maar ook zeker belonen wanneer ze het goed doet, voor veel paarden is dit de motivatie om door te gaan en goed te lopen. Werkt ook bij mijn moeders draver ;)

nee hoor we hebben ook gestapt en gedraaft...
maar wel in sneller tempo als normaal :D

Don_Zhivago schreef:
gezien het hele verhaal denk ik dat ze gewoon in paniek was van al die andere paarden..
rij je in je eigen bak vaak alleen??

voordat je weer in groepsles gaat zal ik eerst dat op gaan bouwen mocht dat het geval zijn... zodat ze kan wennen aan andere paarden om zich heen..

Mocht ze gaan rennen zet haar dan NIET op een kleine volte.. als je een paard op volle snelheid op een volte zet is de kans vrij groot dat ze dr kogels verdraaid...

zowiezo zou ik haar tanden na laten kijken als dit langer geleden is dan een jaar, zoiets hoor preventief 1 x per jaar. misschien zitten er toch wat haakjes en dan heb je dat zowiezo uitgesloten ;)

succes

ja in onze eigen bak rij ik eigenlijk altijd alleen...
je tip van geen kleine volte knoop ik zeker in mijn oren!
het kan toch wel dat ik dan op de grote volte ga en die steeds wat kleiner maak?

verder ben ik jammer genoeg niet meer bij de recreanten....
ik was volgens mij niet welkom met 'maar' een haflinger..... :(
de laatste tijd hebben we weer gewoon wat rond gehobbelt, moet nog eens kijken voor iets anders om bij een groep te gaan lessen....
maar ja ik heb geen trailer of niks dus dat valt niet mee!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:06

Je kan een volte wel verkleinen om haar onder controle te krijgen.. maar niet op een te hoge snelheid..
dan is het risico gewoon heel groot dat ze dr kogels verdraaid..

ik raad je dan aan om een volte bij A of C te maken. en haar eerst op de grote volte onder controle krijgen.. en dan pas verkleinen..

Maar gezien je varhaal raakt ze echt in paniek van die drukte, wat natuurlijk logisch is als ze dat niet gewend is.

Ik zou met mensen van je stal afspreken om af en toe samen in de bak te rijden.. als dat goed gaat weer 1 er bij zodat ze langzaam aan went aan gezeldschap :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:03

het probleem is dat ik meestal overdag ga rijden en mijn stalgenoten savonds.....
maar ik ga in elk geval wel proberen om wat vaker samen in de bak te gaan!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:12

Goed zo, dat is namelijk de enige manier om dit probleem op te lossen.. ;)

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 08:47

Citaat:
verder ben ik jammer genoeg niet meer bij de recreanten....
ik was volgens mij niet welkom met 'maar' een haflinger..... :(

Dat is erg jammer en vervelend!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 09:36

ja dat vind ik ook!
twee stalgenootjes van mij mogen wel komen, maar ja die hebben ook gewone paarden he......

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:37

@Justdiesel: Mensen kunnen ook zo neerbuigend zijn wat dat betreft, ze denken dat ze alles zijn met hun grote paard, maar beseffen niet wat een Haflinger inhoud, een niet zo'n groot paard met veel karakter, beresterk en als je ze er eenmaal doorheen hebt wil je niet anders meer!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:01

Het hangt een beetje van het karakter van je paardje af en van je eigen zit natuurlijk. Maar als mijn paard heel erg dribbelt laat ik haar juist even crossen. Zo is zij haar energie/spanning kwijt en hoef jij het gevecht niet aan te gaan.

Meegaan met krachten werkt veel beter dan ze tegen te willen houden. Dit geld voor wegrennen, bokken, steigeren en alle moeilijke dingen die je maar kunt bedenken.

Dus ook een tip voor de volgende keer: als ze er vandoor schiet, eerst gewoon zitten, teugels ontspannen, desnoods in een boogje, en als jij je eigen rust teruggevonden hebt kun je kijken of je wat contact kan krijgen met je paard. Als je zoveel spanning hebt dat je niet rustig kan zitten, pak dan het zadel vast, heb je toch iets om vast te houden en de spanning in je handen te uiten, zonder je paard dwars te zitten.
Dit geld ook voor buiten! Eerst laten gaan, eigen rust terugvinden en dan weer het contact met je paard aangaan, op het moment dat paarden wegschieten zijn ze even onstuurbaar hoe meer jij op dat moment wilt, hoe meer spanning, hoe langer ze onstuurbaar is.

Als je paard schrikt/gespannen is, wil je zelf zo min mogelijk prikkels geven, aangezien ze op dat moment al overprikkelt is.

Veel plezier met je hafje^^