Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Babel schreef:Een 3 jarige en dan al gaan springen? Ik zou inderdaad doen wat Sonja zegt, nog niet te veel rijden, lekker naar buiten enz.
Maar springen, nog zeker een jaar, het liefst nog langer mee wachten!
bulck schreef:Gezien het hier over een nieuwe bokker gaat, moet hij dus hits hebben en vind ik zijn vragen al beter dan menige doelloze reacties van andere nieuwelingen.
Ik veronderstel dat hij(ja er zijn echt wel mannen op bokt) wel instructie krijgt
, goede instructie heeft dan zou die vraag niet gesteld worden en dan vooral niet in met de verdediging dat er een competitie is voor 4 jarigen.. ik vind de vraag niet geheel verkeerd, maar je hebt er zo weinig aan als je de combi niet kent... en dan vooral als het gaat over een jong paard dat netaan onder het zadel loopt icm iemand die er niet veel ervaring mee heeft...
Babel schreef:Dat is niet echt een logische beredenering volgens mij.
Die wedstrijden zijn er omdat men steeds vroeger met paarden aan de gang gaat, maar mensen blijkbaar niet stilstaan bij wat goed is voor een paard.
Als jij serieus met een 3 jarige van net onder het zadel denkt te kunnen gaan springen, dan ben ik erg benieuwd hoe vaak jij er al op hebt gezeten en hoeveel ervaring je met een jong paard hebt.
Voor je een paard netjes een Bproef rond kunt sturen ben je daar al een tijd mee aan de gang. En aangezien dressuur ALTIJD de basis is voor het springen, zou ik daar maar eerst mee aan de slag gaan.
Een paard van die leeftijd moet vaak nog voldoende kracht ontwikkelen, om goed te galopperen, een jong paard met ruiter op zijn rug moet leren opnieuw het evenwicht te vinden. Springen met zo'n jong, onervaren paard vind ik uit den boze.
Als ik iemand zou zien die zou springen met een 3 jarige, dan trok ik hem er zelf zo snel mogelijk vanaf.
Dat is niet om jou persoonlijk aan te vallen, maar om je te laten inzien, hoe vreselijk slecht het is voor een paard om dan al te gaan springen.
Daarnaast adviseer ik je, om voor je met een jong paard aan de slag gaat, eerst wat ervaring op te doen en informatie op te steken bij een ervaren ruiter die met een jong paard bezig is.
yves__v schreef:Babel schreef:Een 3 jarige en dan al gaan springen? Ik zou inderdaad doen wat Sonja zegt, nog niet te veel rijden, lekker naar buiten enz.
Maar springen, nog zeker een jaar, het liefst nog langer mee wachten!
euhmm?? waarom zijn er anders wedstrijden voor de jonge paarden??? de 4-5 en 6 jarige wedstrijden voor jonge paarden??
sporter schreef:Babel schreef:Dat is niet echt een logische beredenering volgens mij.
Die wedstrijden zijn er omdat men steeds vroeger met paarden aan de gang gaat, maar mensen blijkbaar niet stilstaan bij wat goed is voor een paard.
Als jij serieus met een 3 jarige van net onder het zadel denkt te kunnen gaan springen, dan ben ik erg benieuwd hoe vaak jij er al op hebt gezeten en hoeveel ervaring je met een jong paard hebt.
Voor je een paard netjes een Bproef rond kunt sturen ben je daar al een tijd mee aan de gang. En aangezien dressuur ALTIJD de basis is voor het springen, zou ik daar maar eerst mee aan de slag gaan.
Een paard van die leeftijd moet vaak nog voldoende kracht ontwikkelen, om goed te galopperen, een jong paard met ruiter op zijn rug moet leren opnieuw het evenwicht te vinden. Springen met zo'n jong, onervaren paard vind ik uit den boze.
Als ik iemand zou zien die zou springen met een 3 jarige, dan trok ik hem er zelf zo snel mogelijk vanaf.
Dat is niet om jou persoonlijk aan te vallen, maar om je te laten inzien, hoe vreselijk slecht het is voor een paard om dan al te gaan springen.
Daarnaast adviseer ik je, om voor je met een jong paard aan de slag gaat, eerst wat ervaring op te doen en informatie op te steken bij een ervaren ruiter die met een jong paard bezig is.
Toch maar eens op wat springstallen gaan kijken dan. Dan kun je aan de gang met eraf trekken![]()
Ik zou zeker rustig aan doen met een 3 jarige. Maar ik ken verder het paard nog de ruiter waar de vraag voor gesteld word. Met een beetje getalenteerd paard kan af en toe een sprongetje helemaal geen kwaad, maar wel met mate. Ik zelf ben geen fan van werk met in uitjes enz enz met jonge paarden.probeer het niet te technisch te maken, maar werk aan balans en ritme dat is veel belangrijker dan bv wel of niet goed uit komen. En hou het laag.
Citaat:De meeste mensen die met 4 jarige in het springen starten weten heus wel waar ze mee bezig zijn.
, ik rij zelf ook een 3-jarig paardje, de basis is inderdaad wel belangrijk, balkjes draven en galoperen doe ik wel.