oefeningen voor jonge paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:58

hmz, 3 jaar? goede oefening? Lekker laten spelen in de wei en nog niet denken aan wedstrijden en springen ohz...

renske_13

Re: oefeningen voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:02

De belangrijkste basis voor het springen is de dressuur, als je de dressuur niet onder controle hebt, gaat het springen je zeker niet lukken. Doe het lekker rustig aan en ga met de basis bezig.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:04

Babel schreef:
Een 3 jarige en dan al gaan springen? Ik zou inderdaad doen wat Sonja zegt, nog niet te veel rijden, lekker naar buiten enz.
Maar springen, nog zeker een jaar, het liefst nog langer mee wachten!

ik ben het hier mee eens. Met zò`n jong paard moet je eerst de dressuurbasis goed voor elkaar hebben. Veel longeren an de bijzet. Veel het bos in en 1 x in de week een laag sprongetje maken. Nog geen in- uitjes dat kan wel als hij het springen beter onder de knie heeft.
succes met het opleiden!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:08

Ja dat is inderdaad zo! Je kunt heel erg lekker in het bos gaan rijden of gewoon buiten om lange rechte stukken te oefenen. Je kunt je paard zo goed zijn balans aanleren nemen. En dat is inderdaad nu nog het enige waar je je nu echt zorgen om moet maken.. Ik rijd zelf ook 8 van de 10 keer buiten.. Je moet dit echter ook heel langzaam opbouwen. Gewoon lekker 1 of 2 keer in de week en dan niet te lang. Heb je gelijk een geschikte plek om lekker tempowisselingetjes te rijden!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:09

longeren aan een bijzet vind ik persoonlijk ook intensief en zwaar voor een jong paard, veel rechte lijnen en sturen is belangrijk.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:17

een jong paard hoef je ook niet strak aan de bijzet te zetten maa het leert zo in een juiste houding te lopen en de juisten spieren op te bouwen die het nodig heeft om goed te kunnen bewegen wanneer het met zijn hoofd omlaaf gat lopen zelf soms met de neus over de grond.het leert ontspannen. Door het paard veel te laten galloperen krijgt het paarrd veel conditie

xveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:20

Iedereen heeft het over springen / balkjes lopen terwijl er iemand op het paard zit. Misschien zou je zo af en toe balkjes kunnen lopen met longeren of een keertje losspringen? En dan bedoel ik natuurlijk niet meteen een meter hoog, maar gewoon een klein hupsje.
Als je longeert in een gewone rijbaan (dus geen cirkel) zou je een paar balkjes op de lange zijde kunnen leggen en daar dan een paar keer over heen draven. Je hebt hierbij dan de keuze om niet elk rondje over de balkjes te moeten dragen en dit maakt het denk ik ook al een stuk minder zwaar.

Toch ga ik mee met andere reacties hier, dat het belangrijk is om eerst de dressuurbasis goed onder de knie te krijgen maar misschien dat dit toch antwoord geeft op de vraag van de ts. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:25

bulck schreef:
Gezien het hier over een nieuwe bokker gaat, moet hij dus hits hebben en vind ik zijn vragen al beter dan menige doelloze reacties van andere nieuwelingen.

Ik veronderstel dat hij(ja er zijn echt wel mannen op bokt) wel instructie krijgt

Als hij/zij, en ja ik weet dat er ook mannelijke bokkers zijn :D , goede instructie heeft dan zou die vraag niet gesteld worden en dan vooral niet in met de verdediging dat er een competitie is voor 4 jarigen.. ik vind de vraag niet geheel verkeerd, maar je hebt er zo weinig aan als je de combi niet kent... en dan vooral als het gaat over een jong paard dat netaan onder het zadel loopt icm iemand die er niet veel ervaring mee heeft...

en hits haal je ook wel door te reageren in post.. :j

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:30

Babel schreef:
Dat is niet echt een logische beredenering volgens mij.
Die wedstrijden zijn er omdat men steeds vroeger met paarden aan de gang gaat, maar mensen blijkbaar niet stilstaan bij wat goed is voor een paard.
Als jij serieus met een 3 jarige van net onder het zadel denkt te kunnen gaan springen, dan ben ik erg benieuwd hoe vaak jij er al op hebt gezeten en hoeveel ervaring je met een jong paard hebt.
Voor je een paard netjes een Bproef rond kunt sturen ben je daar al een tijd mee aan de gang. En aangezien dressuur ALTIJD de basis is voor het springen, zou ik daar maar eerst mee aan de slag gaan.

Een paard van die leeftijd moet vaak nog voldoende kracht ontwikkelen, om goed te galopperen, een jong paard met ruiter op zijn rug moet leren opnieuw het evenwicht te vinden. Springen met zo'n jong, onervaren paard vind ik uit den boze.

Als ik iemand zou zien die zou springen met een 3 jarige, dan trok ik hem er zelf zo snel mogelijk vanaf.
Dat is niet om jou persoonlijk aan te vallen, maar om je te laten inzien, hoe vreselijk slecht het is voor een paard om dan al te gaan springen.

Daarnaast adviseer ik je, om voor je met een jong paard aan de slag gaat, eerst wat ervaring op te doen en informatie op te steken bij een ervaren ruiter die met een jong paard bezig is.

Toch maar eens op wat springstallen gaan kijken dan. Dan kun je aan de gang met eraf trekken :+

Ik zou zeker rustig aan doen met een 3 jarige. Maar ik ken verder het paard nog de ruiter waar de vraag voor gesteld word. Met een beetje getalenteerd paard kan af en toe een sprongetje helemaal geen kwaad, maar wel met mate. Ik zelf ben geen fan van werk met in uitjes enz enz met jonge paarden.probeer het niet te technisch te maken, maar werk aan balans en ritme dat is veel belangrijker dan bv wel of niet goed uit komen. En hou het laag.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:57

Ik ga mee met sporter. In-uitjes zijn technisch al wat moeilijker voor een jong paard, daarvoor moeten ze eerst genoeg balans en spieren opgebouwd hebben.
Ik zie echter geen kwaad in een klein kruisje springen met een 3-jarige, komt niet harder aan dan de gemiddelde bok/gekke sprong. Bouw het wel rustig aan op, dressuurmatige basis is altijd de eerste vereiste. Dan kan je nog tijdens de trainingen wat balkjes op de grond leggen, af en toe eens over draven, en heel af en toe eens een klein kruisje meenemen, maar niet dagelijks.
Wil je echt gaan deelnemen aan de 4-jarigen competitie, zelf dan nog moet je nog niet overdreven veel op springen gaan trainen, ééns per week eens een laag hindernisje meenemen is genoeg. Als ze genoeg balans en spieren heeft, breng haar dan eens uit op wedstrijd, een regionale, buiten wedstrijd tussen de pony's. Kleine kruisjes en rechtjes (max 50cm) en in draf, kan geen kwaad en ondertussen leren ze bij, zonder overbelast te worden.
En ook heel belangrijk (maar dat is algemeen voor iedereen die met een jong paard bezig is), luister naar je paard als hij/zij aangeeft het te veel te vinden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:38

yves__v schreef:
Babel schreef:
Een 3 jarige en dan al gaan springen? Ik zou inderdaad doen wat Sonja zegt, nog niet te veel rijden, lekker naar buiten enz.
Maar springen, nog zeker een jaar, het liefst nog langer mee wachten!

euhmm?? waarom zijn er anders wedstrijden voor de jonge paarden??? de 4-5 en 6 jarige wedstrijden voor jonge paarden?? }>

waarom is de gemiddelde leeftijd voor een paard 7/8 jaar?

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:08

sporter schreef:
Babel schreef:
Dat is niet echt een logische beredenering volgens mij.
Die wedstrijden zijn er omdat men steeds vroeger met paarden aan de gang gaat, maar mensen blijkbaar niet stilstaan bij wat goed is voor een paard.
Als jij serieus met een 3 jarige van net onder het zadel denkt te kunnen gaan springen, dan ben ik erg benieuwd hoe vaak jij er al op hebt gezeten en hoeveel ervaring je met een jong paard hebt.
Voor je een paard netjes een Bproef rond kunt sturen ben je daar al een tijd mee aan de gang. En aangezien dressuur ALTIJD de basis is voor het springen, zou ik daar maar eerst mee aan de slag gaan.

Een paard van die leeftijd moet vaak nog voldoende kracht ontwikkelen, om goed te galopperen, een jong paard met ruiter op zijn rug moet leren opnieuw het evenwicht te vinden. Springen met zo'n jong, onervaren paard vind ik uit den boze.

Als ik iemand zou zien die zou springen met een 3 jarige, dan trok ik hem er zelf zo snel mogelijk vanaf.
Dat is niet om jou persoonlijk aan te vallen, maar om je te laten inzien, hoe vreselijk slecht het is voor een paard om dan al te gaan springen.

Daarnaast adviseer ik je, om voor je met een jong paard aan de slag gaat, eerst wat ervaring op te doen en informatie op te steken bij een ervaren ruiter die met een jong paard bezig is.

Toch maar eens op wat springstallen gaan kijken dan. Dan kun je aan de gang met eraf trekken :+

Ik zou zeker rustig aan doen met een 3 jarige. Maar ik ken verder het paard nog de ruiter waar de vraag voor gesteld word. Met een beetje getalenteerd paard kan af en toe een sprongetje helemaal geen kwaad, maar wel met mate. Ik zelf ben geen fan van werk met in uitjes enz enz met jonge paarden.probeer het niet te technisch te maken, maar werk aan balans en ritme dat is veel belangrijker dan bv wel of niet goed uit komen. En hou het laag.

Het is wel belangrijk dat je je paard voorbereid cker een goed springpaard moet al vroeg kunnen presteren. De meeste springstallen beginnnen al met grondwerk als de paarden 2,5 zijn zodat de paarden niet voor een verassing komen te staan. En de meeste paarden kennen het losspringen al. ik zou ook cker wel rustig aan doen met een jong paard maar hem al wel vast voorbereiden.
ik ben het met je eens sporter! +:)+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:12

zouden ze niet iets kunnen instellen dat je met je paard onder de 5 (als je daarmee wilt springen) minimaal m dressuur moet zijn ofzo. Dan heb je tenminste wat aandacht aan een dressuurmatige basis gesteld en dan is het aan het paard wat het aankan. Met een paard boven de 5 mag je dan met min 1 winstpunt in de dressuur gewoon starten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:25

De meeste mensen die met 4 jarige in het springen starten weten heus wel waar ze mee bezig zijn. En zijn thuis ook zeker wel dressuurmatig aan het trainen.

Grote springruiters springen thuis zelden!

Ehrentusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:42

Ken 'n meisje die haar paardje te veel belast heeft. Hij is nu 4 jaar. Nooit in schuim en zweet gereden, maar gewoon te veel en te vroeg beginnen springen.
Hij is kreupel en tzal wrs niet meer goed komen. Rij met je paard gewoon wat dressuur en geen hem vooral genoeg rust.
Er zijn idd wedstrijden voor jonge paarden. Maar die paarden zijn op hun 12-13 jaar volledig kapot.
Voor je hem leert springen, zorg ervoor dat hij goed dressuur gereden is. Als je je paard niet vooruit hebt en rechtgesteld, kan je niet springen.
Dressuur is de basis voor springen. Balkjes draven is goed om hem te leren opletten waar hij zijn voeten zet.
Hij is nu 3, leer hem op en rij dressuur, laat hem dan 2-3 weken op de weide tot rust komen, en begin dan stil aan met het echte dressuurwerk.
over een jaar kun je beginnen springen.
Je doet natuurlijk wat je zelf wilt, maar als je je paardje echt graag ziet doe je alles rustigaan. Zijn botten en spieren kunnen zwaar werk nog niet aan. Longeren op een cirkel met 2 of 4 balkjes recht over elkaar is ook goed om zelf te leren inschatten.
Dit is mijn advies dus ik hoef er geen slechte commentaar over..
Succes!

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:54

Eurocommerce berlin geboren 1994 dit jaar gestopt met de top sport, Joél van gertjan bruggink 17 jaar, Goldfever van beerbaum geboren in 1991 nam dit jaar afscheid ,tot welke leeftijd moeten de aardendan wel dor in de springsport vind dat ze het nog wel lang volhouden er moet ook een tijd zijn om af te bouwen en na goede prestatie alleen nog te focussen op de fokkerij. Er piepe ok wel jongere paarden tussen uit dus waar gaat het over. Je kunt je bijvoorbeeld ook druk maken over het welzijn van de paarden wand de paarden die in de top lopen worden vaak beter verzocgt dan bij menige particulier!!!Beter een kort goed leven dan een lang zwaar leven

yves__v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 20:45

Iris_Z schreef:
Weer zo een topic waar iemand iets vraagt maar het liever niet aan wil nemen... Vraag dan niks zeg!!!

ik had toch niet gevraagt om te reageren hierop? Als ik niet erover mag praten ga dan weg eh!
Ik vraag gwn wat uitleg.. dit is tog een forum voor iets? of niet? |(

kellyyy___xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:14

ik heb ook een jong paard, die is nu 3 en dan nu 4 maanden onder het zadel, heb prive les en het is veel draf veruimen en weer minderen op de lange zijdes en dan weer halt houden en na paar seconden meteen weer weg draven en goed buigingen oefenen, de laatste keer gingen we ook galop proberen en dat ging ook goed alleen op de rechterhand springt hij linksom aan dus daar moet nog hard aan gewerkt worden. verder ben ik nog helemaal niet bezig met springen, alleen paar weken geledenlag er een balkje op de grond en toen zat ik op hem en ik dacht nou even kijken hoe hij er op reageerd als ik eroverheen wil lopen, eerst bleef hij een tijdje stilstaan en toen liep hij er gewoon overheen, verder ben ik er helemaal niet mee bezig, ik ben sinds vandaag begonnen met bijzet met longeren(les)eerst dacht hij wat is dit en liep keihard achteruit en ging bijna door het hek heen, meteen gerust gestelt, paar rondjes meegelopen en daarna deed hij het superbraaf! en de eerste keer dat hij echt lekker ging schuimen bij zijn mond. ik ga pas beginnen met springen als hij er echt aan toe is, als hij normaal lekker losjes en beetje dressuur loopt en natuurlijk minimaal 4 is dan ga ik pas beginnen met een kruisje dat net paar cm van de grond is en dan heel rustig en geleidelijk opbouwen

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:40

Citaat:
De meeste mensen die met 4 jarige in het springen starten weten heus wel waar ze mee bezig zijn.

Hmmm, zijn er dus nog steeds mensen die een lintje en beker in hun kast belangrijker vinden dan de gezondheid van hun paard? Kom op zeg; paarden zijn toch onze hobby? -:(-

Vaak is het helaas zo dat er ook een financieel plaatje (de handel) speelt waardoor mensen hun paarden zo jong al laten springen (en laten deelnemen aan competities voor 4-5-6 jarigen). Door ze snel op een bepaald niveau te laten springen kunnen ze beter verkocht worden en kost het onderhoud niet zoveel als wanneer je ze jaren de tijd geeft.

Ik heb een 4,5 jarige merrie; springen gefokt. Ze is 30 x onder het zadel geweest (alleen dressuur). Ik peins er niet over om met haar nu al te gaan springen en mogelijk iets 'kapot' te maken voor de toekomst. Ik weet dat ze springen leuk vindt want op de keuring moest ze ook los springen, en ze is er super goed in gezien de punten. Maar we hebben de tijd! Ik laat haar lekker uitgroeien tot ze 7 is en na die tijd ga ik mijn springzadel eens een keer uit de mottenballen halen. :D

Tot die tijd werk in aan vertrouwen, rust en dressuurmatig de basis opbouwen. Af en toe wat caveletjes op de grond maar daar blijft het dan ook bij. Ik wil graag zoveel mogelijk jaren genieten van mijn paarden en gezondheid is niet altijd vanzelfsprekend. Ik ga er dan ook niet bewust aan meewerken om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te bereiken.

Een lintje en beker is leuk maar de gezondheid van m'n paarden staan altijd boven alles! Dan ben ik namelijk ook gelukkig en daar kan een lintje en beker niet tegenop. Dat is mijn persoonlijke mening. Je kunt wel gaan googlen om te kijken hoe anderen (springruiters) het doen maar dat zegt helemaal niets. Dat geeft alleen aan hoe ondoordacht sommigen hun paarden opleiden. Kies altijd voor de gezondheid en het welbevinden van je paard. :+:

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:24

:), ik rij zelf ook een 3-jarig paardje, de basis is inderdaad wel belangrijk, balkjes draven en galoperen doe ik wel.
Verder laat ik het paardje zo nu en dan een keertje losspringen en heb 1 keer een laag kruisje met der gesprongen.
Gewoon rustig aan doen veel afwisselen, buiten rijden, in de bak rijden een andere keer balkjes..
Dat is mijn tip voor je..
Maar er zijn veel verschillende meningen over geloof ik...