Santana @ work. (Pr. Abdullah Nomar v/h Oosterveld x Yasri)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije__

Re: Santana @ work. (Pr. Abdullah Nomar v/h Oosterveld x Yasri)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 15:48

Dit topic heb ik tog geopend om verbetering te laten zien. Ik heb paardrijden geleerd op een manege waar ze mij gewoon NIET de juiste houding hebben geleerd. weet je hoe moeilijk het is om af te leren.. dus sorry dat mn handen wel eens op mn boven benen liggen. knieen vind ik nogal overdreven....
en ik lieg niet, dat ik in het vorige topic haar nogal aan de teugel Wilde rijden.
dat is nou juist het verschil met dit topic. ik dwing haar tot niks! ze zoekt mijn hand zelf op.. dat voel ik tog ook tijdens het rijden. ik zit er niet aan te trekken hoor!

en tja.. van het zadel heb ik al vaker gezegd tegen de eigenaren, maarja ik kan niet even 4000 euro ophoesten voor een nieuw op maat gemaakt zadel. en ook niet voor een zadelmaker te laten kijken.
Ik heb al zat mensen gevraagd of hij goed ligt, op de manege zeggen ze dat er niets mis mee is.

en zoveel inspanning was het niet. ik rij geen zz dressuur ofzo met haar.. ik oefen gewoon veel met rijden om haar wat losser te krijgen zodat ze ook haar rug wat wil ontspannen waar ze moeite mee heeft, daarom oefen ik.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:57

Ze kan NIET ontspannen met zo'n zadel. Dat is gewoon onmogelijk. Jij kan je voet ook niet ontspannen als je niet passende schoenen draagt.

4000 euro is natuurlijk zeer overdreven, ik kan het ook wel gewoon snappen dat je niet zomaar geld daarvoor kan en gaat ophoesten. Manegemensen zijn geen zadelmakers.. en uit mijn ervaring wat ik zie op manege's hebben ze al helmaal geen verstand wat voor zadel redelijk goed ligt op wat voor paard... en daarom ben ik ook van een manege afgestapt. (Dit geld natuurlijk niet voor alle manege's.)

Het maakt niks uit dat je geen ZZ bent, een niet passend zadel blijft een niet passend zadel en blijft pijn veroorzaken.

Persoonlijk zou ik niet meer gaan rijden totdat de eigenaren besluiten wat voor belang een goed zadel heeft... en aan je onderschrift te merken moet jij dat toch ook wel kunnen indenken.

Je kunt ook andere dingen met een paard doen, en wil je zo graag rijden ga dan desnoods zonder zadel.. dat is waarschijnlijk nog beter dan een sechtpassend zadel.
Laatst bijgewerkt door Air op 11-10-09 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 16:23

Maar hoe zie jij dan dat ze zich niet ontspant?
omdat ze dr hoofd wel eens omhoog heeft of oren naar achter?

Ik weet van haar dat ze snel afgeleid is en erg opletterig is. dan gaat ze onder me uit lopen en is ze inderdaad niet ontspannen.
maar dit was nu niet het geval, waarom zou ze anders zelf al zo snel naar mijn hand toe komen en op het bit kauwen.

zonder zadel rijden doe ik regelmatig, zowel een lange buitenrit of in de wei, hier heb ik ook wel foto's van als je die wilt zien ;) om te kijken of je haar daar wel ontspannen vind.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 16:27

Afbeelding
Ik vind dat ze hier wel ontspannen is

Afbeelding
net als hier ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:30

Nee, zelf bij die foto's waar ze haar hoofd lager heeft zie je dat ze gespannen is. Ze maakt korte passen en staat gewoon strak.. ik vind het moeilijk te omschrijven maar je ziet het gewoon, je ziet het behoorlijk duidelijk als je weet hoe een ontspannen pony eruit ziet.

Ik denk dat ze snel in een krul gaat omdat ze dat gewend is, dat heb je zelf ook eerlijk toegegeven. En een verkeerd iets wat aangeleerd is haal je er niet zo snel meer uit.

Ook op die foto's zie je spanning: korte passen en een strakke, weggedrukte rug.
Dat ze haar hoofd naar beneden heeft is geen bewijs van ontspanning.

Echt als je weet hoe een echt ontspannen paard beweegt en voelt dan merk je heel snel het verschil :j
Een ontspanen paard swingt meer tijdens het draven, laat mooie ruimere passen zien en bolt de rug op.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 16:39

Deze pony maakt nou eenmaal korte passen! kan zoveel oefenen als ik wil. maar dat hoort nou eenmaal bij haar.

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:20

verder moet je er wel rekening mee houden dat santana heel erg overbouwd is en best veel veulens heeft gehad waardoor het voor haar echt heel moeilijk is om haar rug bol te maken. Maar hoe kom je er eigenlijk bij dat het zadel niet past? Het is dan wel niet helemaal op maat gemaakt maar op de manege zeggen ze dus dat het goed ligt, en dat is wel een manege waar ze zelf alle zadels hebben nagekeken door een goede zadelmaker dus zij zouden nooit zomaar zeggen dat het past. Verder heeft Santana ook geen last van haar rug, als je met twee vingers langs haar ruggegraat duwt gebeurd er helemaal niks :)
Laatst bijgewerkt door lindake op 11-10-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic verwijderd

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:11

Marije__ schreef:
x_Marr, eigen belang!? als een zadel niet bij een paard past ( ik wed dat 80% van alle paarden die worden gereden een NIET passend zadel hebben, paarden veranderen.. van winter naar zomer, leeftijd voeding enz. kan je wel leuk een zadel op maat laten maken, maar heeft het echt zin dan?! )
En over een paar jaar.. dat paard is al 12 jaar onder het zadel? Hoe kan jij nou weer zien dat die pony dat zadel niet fijn vind. zie jij soms dat ze pijn heeft, vanaf de foto's? terwijl ik dr een aantal keren per week rij en ze doet geen vlieg kwaad..niet als het zadel dr op ligt en ook niet onder het rijden.

Juangi, ik vind niet dat je zo kan oordelen vanaf een paar foto's of ze blij kijkt. heb je ooit een paard zien LACHEN!!?? sorry hoor, maar ze heeft gewoon moeite met ontspannen, en dat accepteer ik! en daarom zou ik haar niet naar beneden WILLEN TREKKEN. dat zie je tog echt verkeerd!

en ja, ik krijg les :)

Een paard uit geen pijn! Ik heb zelf de rug van mijn pony geblesseerd DOOR een zadel waarvan hij pijn had moeten hebben maar me dat NOOIT heeft getoond! Dus zeg alsjeblieft niet dat je denkt te weten wat je paard voelt, we dachten ook dat mijn zadel goed lag.. Maar bij deze zie ik het inderdaad ook al na 2 foto's.
Vind niet dat het paard wordt begrenst, hij wordt naar beneden gedwongen, getrokken... Een ontspannen paard heeft zijn oren totaal anders en loopt ontspannen over zijn lichaam. Veel foto';s waar je bij plaatst lekker beeld, hangt je paard los in de mond en soms achter de loodlijn. De strekfoto ziet er dan nog het beste uit. Neem alsjeblieft GOED les en laat iemand naar je zadel kijken.. Je doet je paard onnodig pijn okal uit deze het niet.
Vreselijk om te zien, omdat ik nu met een paard zit waar ik mintens 3 weken niet op kan rijden..
Wat me nog het minste doet trouwens, het ergste is het dat HIJ pijn had en zelfs met me op westrijd ging, beessie ging voor mij door het vuur :(:)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:50

Lein_ Een deel heb je gelijk, een paard zegt niet Au ik heb pijn, maar uitten doet ie zeker wel. Langzamer of voorzichtiger lopen, of vluchtten, bokken, rug bollen, spieren aanspannen, korte passen, knarsen op bit....

Nee, een paard lacht niet, maar een paard huilt ook niet... Je ZIET op de foto's de spanning, kijk eens naar de kaken, n aar de rug, naar haar passen die ze maakt. Ze maakt kleine passen en loopt enorm op de voorhand, een teken van pijn/spanning. Een gezond paard in het wild loopt echt niet zo overdreven op de voorhand en met zulke korte passen ;)

@ Marije, dat moeite met onstpannen komt door verkeerd passend zadel en/of spanning door ruiter. Geloof me, elk gezond paard kan ontspannen onder het zadel. Maar wel met passend zadel, of juist zonder, en met onstpannen, goed rijdende ruiter :) Staat ze op de manege? Of verzorg je haar? Miss een geldinzamelactie op manege, of iets regelen met eigenaren dat je een deel van de kosten betaalt?

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:33

Ja, dat klopt wel wat je zegt Juangi :) Maar je weet niet zeker of een paard pijn heeft, of ja wel, maar of het door een zadel komt ja of nee. Een paard straalt kleine signalen uit, maar je moet ze wel weten te plaatsen. Iets wat ik dus niet zo goed kon, nooit gedacht aan echt pijn aan zijn rug. Zo bokte mijn paard niet en deed ook echt niet uitzonderlijk raar, hij was vooral braaf, en druk, maar dat is hij in zijn lopen (longeren etc.) ook.
Inderdaad wel moeite met ontspannen, vooral daar blijven.. Achteraf verklaarbaar, maar hij ging eerlijk waar, briesend voor me aan de slag. Kan mezelf nu wel voor mn kop slaan dat ik er niet eerder iemand bij heb gehaald |(

Ik vind het paard ook erg gespannen lopen, daarom zeg ik ook: herken de signalen meidje!
Je kunt wel zeggen datje zadel goed ligt, maar ik durf te wedden dat je er niemand (zadelpasser, maker) bij hebt gehaald. En dat is echt een grote fout!!

Trouwens, een zadel is inderdaad duur, maar wel in de prijzen van 4000 euro, maar een goede wintec heb je 'al' voor 400. Zo blijkt mijn wintec vhz supergoed te liggen (en die heb je al voor 150 euro via bokt) en mijn kieffer wien deluxe dus echt niet...
Wil niet zeggen dat je hier nu al je spaargeld in moet stoppen, maar neem het mee, dat je heus geen miljoenen zadel moet kopen om je paardje lekker te laten lopen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:52

Moderatoropmerking:
Ik heb heel wat berichten verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW waaronder enkele persoonlijke aanvallen. Let er op dat het de bedoeling is om respectvol te reageren en dat het niet de bedoeling is om telkens in herhaling te vallen. Het punt van het zadel is nu wel gemaakt denk ik.

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:56

You've made youre point mensen!!
Leuke pony! Maar handen mogen echt hoger. Van je elleboog tot aan het bit moet één vloeiende lijn zijn. Geen knikjes of boogjes.
Je benen kan je langer en ontspanner maken door het gevoel te hebben dat je je tenen een beetje optrekt, ipv je hakken uit te drukken. Daardoor krijg je namelijk meer spanning in je benen.
Voor de rest. Blijf lekker recreatief rijden!

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 07:36

Sanne_Relax, dankje voor je commentaar, ben blij dat er nog iemand wat nieuws verteld aan me :).
ik zal zeker aan mijn houding gaan werken, maar heb er nog wel moeite mee omdat ik het fout heb aangeleerd!

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 07:40

Juangi, ze staat op een boerderij. tussen de koeien.. ;) en ik verzorg haar dus.. probeer haar 1 a 2 x per week te rijden.. en op zaterdag hebben we les op de manege.

Over een eigen zadel te kopen denk ik al wat langer dan 3 maanden.. alleen het probleem = dat de eigenaren daar niet achter staan.. ik mag m wel kopen maar zei vinden het maar een beetje onzin.. ook al groeit hen dochter binnen nu en zeker 2 jaar uit het (dressuur zadeltje hebben we ook, daar rijd hen dochter liever mee. dat zadeltje is echt een 15 inch ofzo)

Afbeelding

ik vind mijn houding in dat zadel beter.. vandaar dat ik ook al voorzichtig rond aan het kijken ben voor een vzh-dressuur zadel.. wintec is opzich wel een optie.
zal het nogmaals met de eigenaren gaan overleggen

en overleggen of er dan eerst een zadel maker kan komen.. voor controle

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:02

Marije, ik vind het knap dat mensen je zo kunnen beoordelen op een paar foto's.
De foto's zien er prima uit en meestal zie je de teugels redelijk los in je handen liggen.
Over het zadel is al genoeg gezegd, je kunt nou eenmaal niet helemaal goed zitten in een springzadel wat ook nog te groot is.
Laat iedereen lekker kletsen en trek je alleen wat aan van diegene die je les geeft en de mensen die je kent. Niemand kan iemand beoordelen op een paar momentopname's!!
Succes ermee!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:09

x_Marr schreef:
Daarom moet je het zadel ook een paar keer per jaar laten checken door een profesionele zadelmaker :)*

Een paar keer per jaar??

jeetje heb jij een geldboompje?/ dat je het zo nu en dan laat na kijken ala.
Dit paardje is 12jr, zoveel veranderd die niet meer qua bouw/bespiering. 1x goed laten kijken lijkt mij verlopig voldoende.

Marije, je weet zelf heel goed je zwake punten zijn. vraag anders in je les daar wat extra aandacht om...

tegenover de foto's van de vorige keer zie ik toch een stijgende lijn, ok het is nog geen droomplaatje, maar meiden, lees dan ook even het vorige topic, zo kan je zien dat ze haar best probeerd te doen!!

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:15

eerst dit, vind het echt een super leuk paardje! en vind het rijden ook al veel beter geworden. Tuurlijk is er ruimte voor verbetering maar ik geloof zeker dat je daar aan werkt.
Wat mij opvalt is dat het zadeltje inderdaad kantelt, hierdoor wordt het voor jou super lastig om je onderbenen onder je te houden i.p.v. ze naar voren te steken (wat nu gebeurt). Als je een nieuw zadeltje te duur vind, kan je ook een onderlegger gebruiken, of het zadeltje misschien wat laten opvullen.
Wat betreft onderlegger, er is er (naar mijn weten) maar 1 die bewezen heeft de druk te verlichten en dat is prolite (http://www.prolitepads.com). Bekijke de website maar even dan weet je genoeg! Meer info mag je altijd Pb-en ik heb er zelf namelijk ook 1.
Toch zou ik zelf liever voor het opvullen gaan. Of tenminste even laten checken door een zadelmaker. Als de eigenaren dan geen nieuw zadel willen, kan je deze altijd verbeteren. niet dan ;)!

Een passend zadel maakt het voor jou en voor je paardje makkelijker om goed te zitten en te lopen!

Veel succes!

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 18:15

Sappho, bedankt voor je reactie :). een onderlegger is misschien wel een slim en vooral betaalbaar plan. Heb op de manege gevraagd wat ze denken/aanraden. en ze denken dat het zadel niet meer valt op te vullen. heb er anders nog wel een foto van !
Er is altijd wel ruimte voor verbetering ;) en ik denk dat dat niet alleen bij mij het geval is. maar ik wil mezelf graag verbeteren vandaar dat ik ook hier een topic opende :).

Dees, ik zal zeker aan mijn zwakke punten gaan werken. en dat het nog geen droomplaatje is.. snap ik ook ;) zo vaak rij ik haar niet, en van mij hoeft het ook niet allemaal perfect, doe ook geen dressuur wedstrijden oid :).

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:27

Ik vind eerlijk gezegd dat je beter geen geld in onderleggers kunt stoppen, want dan verhelp je het probleem ook voor o.a je zit niet. Denk dat je op een fijne vhz of dressuur veel fijner en netter kunt zitten :) Maar dat is mijn mening.
Want ik denk echt niet dat het in jou rijden of houding zit, je benen afsteken komt echt door het zadel en zoals ik het zie heb je ook echt geen strenge hand, maar je pony komt wel zelf tegen je hand in. Waar jij hem dan loslaat loopt ie in zijn eigen houding en zie je de teugels in boogjes hangen.

Succes ermee..:)
Mocht je trouwens een wintec willen passen om eens te zien hoe het ligt en rijd ben ik best bereid de mijne eens mee te nemen hoor.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 18:43

Ik zal het eerst met de eigenaren over hebben.. :D en ik denk zeker dat een vzh of dressuur zadel mijn houding ook zou verbeteren, want het benen afsteken komt echt door het zadel.

Ik kan zo ook een foto laten zien van waar ik op een ander paard rij. dus ook ander zadel, naar mijn mening een betere houding.

Maar bedankt voor je aanbod :) ik laat nog van me horen

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 18:49

Afbeelding

handen te laag, mogen hoger!
en mijn tenen mogen ook naar binnen.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:48

Niemand meer? ;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:58

Ik vind dat het er goed uit ziet. :)
Je handen mogen wat naar voren &hoger, maar dat is je vast ook al verteld. Je kijkt ook vaak naar beneden, maar dat kan een momentopname zijn.

crissie07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:11

probeer goed op je benen te letten,ze liggen af en toe naar voren of achteren,
het ziet er vder goed uit heel veel suc6 met de toekomst *\o/*

palbertly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:18

Probeer je paard wat meer van achter naar voor te rijden, zodat je een actievere achterhand krijgt.