Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
om te kijken of je haar daar wel ontspannen vind. 
Marije__ schreef:x_Marr, eigen belang!? als een zadel niet bij een paard past ( ik wed dat 80% van alle paarden die worden gereden een NIET passend zadel hebben, paarden veranderen.. van winter naar zomer, leeftijd voeding enz. kan je wel leuk een zadel op maat laten maken, maar heeft het echt zin dan?! )
En over een paar jaar.. dat paard is al 12 jaar onder het zadel? Hoe kan jij nou weer zien dat die pony dat zadel niet fijn vind. zie jij soms dat ze pijn heeft, vanaf de foto's? terwijl ik dr een aantal keren per week rij en ze doet geen vlieg kwaad..niet als het zadel dr op ligt en ook niet onder het rijden.
Juangi, ik vind niet dat je zo kan oordelen vanaf een paar foto's of ze blij kijkt. heb je ooit een paard zien LACHEN!!?? sorry hoor, maar ze heeft gewoon moeite met ontspannen, en dat accepteer ik! en daarom zou ik haar niet naar beneden WILLEN TREKKEN. dat zie je tog echt verkeerd!
en ja, ik krijg les

Staat ze op de manege? Of verzorg je haar? Miss een geldinzamelactie op manege, of iets regelen met eigenaren dat je een deel van de kosten betaalt?
Maar je weet niet zeker of een paard pijn heeft, of ja wel, maar of het door een zadel komt ja of nee. Een paard straalt kleine signalen uit, maar je moet ze wel weten te plaatsen. Iets wat ik dus niet zo goed kon, nooit gedacht aan echt pijn aan zijn rug. Zo bokte mijn paard niet en deed ook echt niet uitzonderlijk raar, hij was vooral braaf, en druk, maar dat is hij in zijn lopen (longeren etc.) ook.
.
en ik verzorg haar dus.. probeer haar 1 a 2 x per week te rijden.. en op zaterdag hebben we les op de manege.
x_Marr schreef:Daarom moet je het zadel ook een paar keer per jaar laten checken door een profesionele zadelmaker
!
. een onderlegger is misschien wel een slim en vooral betaalbaar plan. Heb op de manege gevraagd wat ze denken/aanraden. en ze denken dat het zadel niet meer valt op te vullen. heb er anders nog wel een foto van !
en ik denk dat dat niet alleen bij mij het geval is. maar ik wil mezelf graag verbeteren vandaar dat ik ook hier een topic opende
.
zo vaak rij ik haar niet, en van mij hoeft het ook niet allemaal perfect, doe ook geen dressuur wedstrijden oid
.
Maar dat is mijn mening. 
en ik denk zeker dat een vzh of dressuur zadel mijn houding ook zou verbeteren, want het benen afsteken komt echt door het zadel.
ik laat nog van me horen