Help, paard blijft staken buiten, radeloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:59

Zoals ik al in een eerder bericht aangaf waarom je paard dit doet, geef je nu zelf het antwoord op je eigen vraag.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:59

dat snap ik ook niet russel. mijn pony doet precies het zelfde als van de ts. met een ander paard is er niks maar dan ook echt niks aan de hand. dan is het een super pony!! maar alleeen naar buiten is een drama...

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:00

ik snap t niet helemaal denk ik... ik snap dat het een kuddedier is als dat is wat je bedoelt. Maar dat neemt niet weg dat je erniet alleen mee weg kan.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:02

AmazingGirl schreef:
@ orsini... ik merk soms inderdaad dat ie gaat stoppen, hij gaat dan steeds langzamer stappen en zijn lijf spant zich helemaal aan... bedoel je dat ik dan zelf al moet stoppen? of begrijp ik je verkeerD?

Als je het merkt dan moet je proberen om pas om te draaien als hij zich weer ontspant. Ik heb ook zo'n pony die als ik een lang buitenrit maakte zich omdraaide (ook als we al op weg naar huis waren) Bij mijn pony was het een behoorlijk deel aangeleerd gedrag.
Hij is een 1/2 jaar gereden voor ik hem kocht en bij die meiden mocht hij altijd naar huis als hij begon te staken/klieren. Ik henb hem nu 15 jaar en op 1 plek probeert ie het nog steeds.

Wat bij de mijne geholpen heeft is door laten stappen als je voelt dat hij wil omdraaien/ stoppen. Mijn pony begon/begint altijd eerst heel erg opzij te kijken en vaart te minderen. Als hij zich weer normaal gedraagt, dus gewoon stapt zonder mij het gevoel te geven dat hij omdraait maakte ik een grote lus en ga naar huis.
Als ik te laat was met reageren, stapte ik af en liep rustig 10 á 15 min naast hem en dan stapte ik er weer op. Het is er bij hem wel uitgegaan, soms voel ik hem vertragen en dan krijgt ie meteen een paar flinke porren/schoppen in zijn buik (is iets harder dan simpelweg aandrijven :+ ) om hem er even aan te herinneren dat we daar niet van gediend zijn.

In het recreatie gebied had hij 1 plek waar die altijd omdraaide, dat is natuurlijk net weer bij een homo ontmoetingsplaats vlak naast het ruiterpad en zelfs als volwassene voel ik mij daar niet prettig. Snap best dat meiden daar niet vor hun lol gaan staan klooien met een pony die niet wil. Ik heb dat probleem opgelost door op dat pad altijd te gaan galopperen, het is een recht pad dus overzicht genoeg ;) en dan heb ik het gevecht daar niet. Dit was voor mij de oplossing op het omdraaien op 1 plek. Maar moet ook eerlijk zeggen, als ik nu weer met hem naar dat recreatiegebied ga en ik ga in stap langs dat punt, dan probeert ie het weer al heb ik hem al 15 jaar. Hij weet nu dat hij toch verder moet, maar doet is stap nog altijd een poging :Z

Succes ermee en ik hoop dat je er over een jaar geen last meer van hebt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:04

Ik vraag me af of jouw paard 'bang' is. Dit omdat je paard met meerdere gewoon voorop loopt en het paard elke keer een andere plek heeft om iets 'engs' te vinden. Ik denk eerder dat jouw paard niet alleen weg wilt. Als je paard bang is dan zou ik zeker de tips van osini opvolgen, maar ik denk dat jouw paard 'nanananana' zou zeggen als hij om mag draaien en weer naar huis mag en ik vraag me af in hoeverre je dan je paard weer de goede richting op krijgt :).

Probeer eens weg te rijden in draf (gelijk van het erf af) en als je voelt dat je paard langzamer wil geef je gelijk extra gas (been, stem en desnoods tikje met de zweep), voorwaarts moet hij blijven. Op een punt dat jij het goed vindt laat je hem stappen!
Op het moment dat je voelt dat je paard zich aan gaat spannen dan geef je juist extra gas. Als je stapt en je voelt dat je paard zich gaat spannen ben je eigenlijk al te laat, probeer voordat je paard zich gaat spannen al aan te draven (in het begin beter een iets te hard tempo dan te langzaam).

Ik zelf heb hier heel veel profijt van (bij verschillende paarden). Waarom? Omdat ze juist door het voorwaarts wegrijden hun spanning kwijt raken :)

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:04

Is een fietser als begeleider een optie?
Dat heeft ons heel goed geholpen. Ik had een paard wat, zoals in bovenstaande link, steeds omdraaide en weg probeerde te rennen.
Een tijd lang een fietser mee die haar aan een touwtje meenam als het eng was heeft heel goed geholpen.
Wel heeft het lang geduurt voor dit gedrag helemaal over was.

Om nog even te reageren op zap: Dit zou in mijn situatie zeker niet geholpen hebben, daar was ze alleen maar nog meer van overstuur (Ja, dit hebben we ook geprobeerd, maar werkte niet. De onzekerheid die er op zulke momenten inzat werd hierdoor alleen maar erger, met als gevolg nog meer vluchtdrang en hele rare fratsen om thuis te kunnen komen. Rust en begeleiding heeft hier beter gewerkt.
Laatst bijgewerkt door Patricia op 07-10-09 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:04

Het is alleen soms zo moeilijk want tussen het moment dat ie gaat vertragen en zn lijf aanspant en daadwerkelijk stil gaan staan zit heel weining tijd.
Dus ik krijg het niet voorelkaar om hem te laten ontspannen nog voordat ie stil gaat staan..
Als je snapt wat ik bedoel:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:05

AmazingGirl schreef:
ik snap t niet helemaal denk ik... ik snap dat het een kuddedier is als dat is wat je bedoelt. Maar dat neemt niet weg dat je erniet alleen mee weg kan.

Natuurlijk kan je alleen weg met een paard, maar dat moet je hem wel aanleren, niet elk paard is daar moedig genoeg voor, die hebben de steun nodig van een ander paard. Straffen of stressen werkt averechts, opbouwen door zelfvertrouwen te geven, doet wonderen.

Ik heb een angsthaas, een dominante angsthaas, met mij gaat hij overal naar toe, overheen, doorheen, whatever, met een vreemde gaat het niet lukken, schijt hij zevenkleuren stont. Is iets wat ik langzaam heb geleerd, met veel vertrouwen, veel oefenen, veel belonen, veel praten, veel aaiwerk, steeds een stapje verder. ;)

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:06

Hmm, fietser heb ik vaker gehoord.. dat kan ik wel proberen inderdaad!!
@ zap: al stap, draaf of galopeer ik, maakt niet uit. Hij staat gewoon ineens stokstijf stil.

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:08

Straffen doe ik hem ook niet, ik weet dat het niet werkt! Ik heb al eens een half uur op 1 plek gestaan, serieus. Maar nog geen halve stap vooruit.

En maar praten, aaien, praten, aaien. Hihi, wat moeten de voorbijgangers niet gedacht hebben ;) ( niet dat dat me iets interesseert hoor!)

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:11

Probeer dan iemand te zoeken die er samen met jou wat tijd in wil investeren. Steeds dezelfde persoon mee, die steeds op dezelfde manier reageert is het meest ideaal.
Mocht dat niet kunnen, is natuurlijk elke andere mogelijkheid beter dan niets ;)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:12

Ik weet niet precies wat Russel bedoelt, maar ik weet wel dat paarden zoveel steun aan elkaars aanwezigheid kunnen hebben dat ze daardoor veel minder drempels hebben. Ze durven meer. Jouw paard heeft meer vertrouwen in een ander paard dan in jou. Dat klinkt cru, maar het is heel logish. Toch? :)

AmazingGirl

Re: Help, paard blijft staken buiten, radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:13

Klinkt niet cru, is gewoon de waarheid. Ik vind het alleen zo jammer dat ik hem dat vertrouwen niet kan geven terwijl ik erop zit. Wanneer ik naast em loop is er niets aan de hand. Kzou bij wijze van de wereld met em rond kunnen lopen aan een halstertouwtje hihi.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:17

zap schreef:
Ik vraag me af of jouw paard 'bang' is. Dit omdat je paard met meerdere gewoon voorop loopt en het paard elke keer een andere plek heeft om iets 'engs' te vinden. Ik denk eerder dat jouw paard niet alleen weg wilt. Als je paard bang is dan zou ik zeker de tips van osini opvolgen, maar ik denk dat jouw paard 'nanananana' zou zeggen als hij om mag draaien en weer naar huis mag en ik vraag me af in hoeverre je dan je paard weer de goede richting op krijgt :).

Probeer eens weg te rijden in draf (gelijk van het erf af) en als je voelt dat je paard langzamer wil geef je gelijk extra gas (been, stem en desnoods tikje met de zweep), voorwaarts moet hij blijven. Op een punt dat jij het goed vindt laat je hem stappen!
Op het moment dat je voelt dat je paard zich aan gaat spannen dan geef je juist extra gas. Als je stapt en je voelt dat je paard zich gaat spannen ben je eigenlijk al te laat, probeer voordat je paard zich gaat spannen al aan te draven (in het begin beter een iets te hard tempo dan te langzaam).

Ik zelf heb hier heel veel profijt van (bij verschillende paarden). Waarom? Omdat ze juist door het voorwaarts wegrijden hun spanning kwijt raken :)

Dit zou inderdaad ook kunnen werken als het paard niet bang is. Maar nog beter zou zijn om hem een reden te geven om wel verder te gaan. Bv drie meter verderop lekker grazen. Dan maak je het positief voor hem, ipv dat je hem verder krijgt door te "dwingen". Uiteindelijk is je doel toch om een paard te hebben dat je niet steeds weer hoeft te "dwingen" om verder te gaan. Of dat nou met zweep, spoor of been is.

Maar belangrijkste is dus, probeer uit te vinden of het angst is (wat ik wel denk) of dominantie.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:19

Hoe voelt je paard zelf AmazingGirl?

Gespannen allicht. Maar is je paard echt angstig?

Wat doe je normaal gesproken als je paard stil gaat staan? Draai je om of hoe kom je verder?

[edit] naar aanleiding van je laatste bericht. Hoe reageer je zelf op zijn gestaak? En hoe ben je zelf
als je buiten rijdt? Oplettend? Voorzichtig? Zenuwachtig? Angstig?
Probeer eens de echte leider te zijn als je buiten rijd :).

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:20

AmazingGirl schreef:
Klinkt niet cru, is gewoon de waarheid. Ik vind het alleen zo jammer dat ik hem dat vertrouwen niet kan geven terwijl ik erop zit. Wanneer ik naast em loop is er niets aan de hand. Kzou bij wijze van de wereld met em rond kunnen lopen aan een halstertouwtje hihi.

Probeer als je met hem loopt, waar dan ook eens je paard voorop te laten lopen. Dan zal je wellicht merken dat hij dan opeens ook niet zo stoer is. Je kan hem dan goed in de gaten houden en zijn lichaamssignalen lezen. Misschien dat je daardoor beter en sneller kan reageren als je erop zit.

Veel paarden lopen eigenlijk als een "kip zonder kop" achter hun baasje aan, omdat ze niet anders gewend zijn. Ze zijn een soort van ...niet aanwezig tot er echt iets engs gebeurt. Dus laat hem eens voor lopen, links en rechts van je. Eens kijken wat voor info je daar uit kan halen.

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:24

Dankje, ga ik dat eens proberen!
@ zap: als ik hem echt niet verder krijg, dan stap ik af en loop met hem voorbij het "enge" punt en dan stap ik weer op en loop verder.
Ik vind mezelf niet zenuwachtig als ik alleen met hem buitenrijd. Het is ook niet zo dat ik ga kijken naar dingen die hij eng zou kunnen vinden.
Voor mijn gevoel ben ik rustig, maar waarschijnlijk mis ik toch "iets" waardoor ik hem meer vertrouwen kan geven.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:24

orsini schreef:
Dit zou inderdaad ook kunnen werken als het paard niet bang is. Maar nog beter zou zijn om hem een reden te geven om wel verder te gaan. Bv drie meter verderop lekker grazen. Dan maak je het positief voor hem, ipv dat je hem verder krijgt door te "dwingen". Uiteindelijk is je doel toch om een paard te hebben dat je niet steeds weer hoeft te "dwingen" om verder te gaan. Of dat nou met zweep, spoor of been is.

Maar belangrijkste is dus, probeer uit te vinden of het angst is (wat ik wel denk) of dominantie.

Het belangrijkste is inderdaad uit te zoeken of het angst is of dominantie (wat ik weer denk :D). Daarom zullen onze 'methodes' ook verschillen :). Mijn pony is ook een tijdje heel angstig geweest (omdraaien, steigeren, wegrennen, achteruit, stuurloos en weet ik allemaal niet wat) en toen hoefde ik ook met sporen of een zweep aan te komen. Gewoon stilstaan, belonen, brrraaaf paard, heel veel praten en zo konden we binnen een week weer normaal zonder spanningen de weg weer op.

Ik denk ook dat een deel aan de ruiter ligt en het is de ruiter die ermee moet leren omgaan. Toen mijn paard zo bang was ging ik gewoon heel relaxed op stap. Los teugeltje, beetje zingen, tomptiedom, terwijl mijn pony allerlei gekke dingen in zijn hoofd haalde (andere ruiters op brave paarden die ik tegen kwam waren gestrester dan ik, vanwege de gekke sprongen :P). Op het moment dat je dan als ruiter ook gestrest ben, kom je helemaal nergens.
Op het moment dat je pony gewoon vervelend/eigenwijs is moet je juist als ruiter kordaat optreden en reactie eisen.

Kortom alles ligt aan de situatie en het is aan de ruiter daarop te reageren. Maar laat dat nu juist weer het moeilijkste zijn van het hele paardrijden :( :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:25

AmazingGirl schreef:
Dankje, ga ik dat eens proberen!
@ zap: als ik hem echt niet verder krijg, dan stap ik af en loop met hem voorbij het "enge" punt en dan stap ik weer op en loop verder.
Ik vind mezelf niet zenuwachtig als ik alleen met hem buitenrijd. Het is ook niet zo dat ik ga kijken naar dingen die hij eng zou kunnen vinden.
Voor mijn gevoel ben ik rustig, maar waarschijnlijk mis ik toch "iets" waardoor ik hem meer vertrouwen kan geven.

Heb je al eens geprobeerd om in plaats van rustig juist heel brutaal te rijden. Dus eens wel echt reactie eisen.

Heeft er weleens een andere ruiter op je paard gereden buiten?

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:27

Ja heb ik ook geprobeerd, hem aant werk houden zegmaar. Gewoon oefeningetjes.. zijn aandacht bij mij houden.. maar toch is er dan een moment dat ie alles ineens laat vallen en stilgaat staan.

En nee, er heeft verder geen andere ruiter op gereden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:28

hhmmm... hoewel ik er geen voorstander van ben, maar heb je het weleens geprobeerd met iemand ernaast (dus lopend)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:29

Het zal uiteindelijk hoe dan ook een combinatie zijn van goed leiderschap ( helpt bij dominantie) en vertrouwen ( helpt weer bij angst). Je zult uit moeten zoeken bij jou en je paard wat werkt.
Bv als hij stopt en je denkt dat hij dominant is en je "dwingt" hem naar voren en hij ontploft echt, dan kan je je afvragen of hij toch niet angstig was. :) fouten maken we altijd, maar ga aub niet over naar geweld zoals veel mensen doen

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:31

Nee dat heb ik nog niet echt geprobeerd eigenlijk. En ik weet ook zeker dat ie dan gewoon achter die gene aanloopt, maar dan is het niet op mijn hulpen.
Zo heb ik oooit een keer bij een graafmachine langs de weg gestaan. meneer wou er echt niet voorbij. er komt een vrouw op een scootmobiel voorbij en hij sjokt zo achter die vrouw met scootmobiel aan!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:34

orsini schreef:
Het zal uiteindelijk hoe dan ook een combinatie zijn van goed leiderschap ( helpt bij dominantie) en vertrouwen ( helpt weer bij angst). Je zult uit moeten zoeken bij jou en je paard wat werkt.
Bv als hij stopt en je denkt dat hij dominant is en je "dwingt" hem naar voren en hij ontploft echt, dan kan je je afvragen of hij toch niet angstig was. :) fouten maken we altijd, maar ga aub niet over naar geweld zoals veel mensen doen

Mensen die geweld moeten gebruiken zijn imo al te laat en hebben het tever door laten jakkeren en zijn imo niet consequent genoeg geweest (in welke methode ze ook gebruiken).

Dan is het natuurlijk nog de vraag wat iemand onder geweld verstaat, want ik vind persoonlijk normaal gebruik van de zweep op een goed getimed moment absoluut geen geweld. Laatst ook een stalgenootje, haar paard wilde niet voorop lopen en door een tikje op het juiste moment te geven (ik had haar gezegt mij voorbij te draven en als ze dan langzamer ging gelijk te reageren) was het opgelost, terwijl de tikken op het verkeerde moment zicht uitte in bokken en dan was het gewoon puur een slechte timing :)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:36

Als je je paard nu omdraait (terug), een paar meter stapt, weer omdraait en aandraaft?