Tong uit de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:09

lisette_D schreef:
Misschien is het een hele eenvoudige oplossing. Hoeveel ruimte heeft jou paardje in haar mond. Een dik bit is namelijk niet altijd even vriendelijk vooral wanneer een paard weinig ruimte in zn mond heeft. Het kan dus gewoon zijn dat haar mond vol zit en wanneer je een iets dunner bitje zou proberen heeft ze wat meer ruimte over en houd ze haar tong binnensmonds.
Zorg dat je de neusriem inderdaad niet te strak hebt, maar netjes aangesloten. Voel aan de onder of bovenkant, niet aan de zijkanten want daar zit altijd meer ruimte dus dat kan vertekenen en probeer eens een wat dunner eenvoudig dubbelgebroken bitje. Ik zou er dan een met een plat tussenstukje nemen.

Hoe zie je dat van die ruimte? Ik ben nl. doodsbang om met een dunner bit te rijden en mijn paardje doet het ook af en toe, maar die steekt gewoon op stal ook wel eens zijn tong uit ... Dus ik weet niet of ik er echt iets achter moet zoeken bij hem. Tandarts ga ik sowieso ook laten langskomen.
Tis er eentje met een vrij klein hoofd, dus ik veronderstel ook kleine mond :D. En ik heb wel een errrugh dik bit. Maar of dat nu te dik is ... Met zijn dubbelgebroken maar dunnere bit doet hij het trouwens niet, maar veel meer dan dat durft ik niet uitproberen. Ik hou zelf niet zo van dat dubbel gebroken spul

lisette_D

Re: Tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 05:56

En waarom hou je niet van een dubbelgebroken bit? Een enkel gebroken bit werkt in als een notenkraker op de onderkaak, het middelste gedeelte van z'on bit komt in op het gehemelte wanneer jij druk geeft op twee teugels. Met een dubbelgebroken bit is dit veel minder en kun je meer afzonderlijke druk geven op de lagen. Je geeft zelf aan dat ze het bij dit niet doet, dan lijkt het mij dat zij deze fijner vind.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:25

Mijn pony is altijd met enkel gebroken bit gereden, heb er sinds 1 maand een dubbel gebroken bitje in hangen, ze begint eindelijk een beetje te kauwen op haar bit en is nog net zo stuurbaar / soms stuurloos als eerst (maar dat laatste is een rijtechnisch verhaal en heeft niks te maken met een bit).

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:35

Goh op zich goede vraag hoor lisette, ik vind zelf dat een mond daar zo vol van komt te zitten. Qua rijden vind ik het ook net allemaal wat anders voelen, maar dat kan tussen mijn oren zitten. Dus jij zou dat er gewoon terug inhangen, moet ik er eens voor kijken. Want je hebt daar zoveel verschil ook nog eens in ... Dat was er eentje van stalbaas dat ik leende toen :)

Eens met instructeur over hebben van de week! :)

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:24

je kunt het best gewoon een eenvoudig dubbelgebroken watertrens proberen. Ik weet niet hoe dik je andere bit is, maar ik gok datje 16 of 18 mm moet hebben. En ik zou er een met een plat tussen stukje nemen, want een bol tussenstukje geeft meer druk in het gehemelte.
Ik heb vroeger een keer een paard gehad wat ook elke keer vreselijk in verzet kwam op het bit, omdat zij ook maar erg weinig ruimte in haar mond had. Als ik haar op een onderleg trens reed, vrij dun dus, was ze veel makkelijk naar de ontspanning toe te rijden en nam ze veel makkelijk het bit aan zonder dat deze echt streng was.
Succes ermee!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:38

minka schreef:
Paardentandarts (Richard van Dordrecht) is vorige maand geweest en alles is oké.

Heb ik jaren geleden ook gehad.
Omdat hij toen niet kon verdoven ben ik over gegaan op de D.A, waardoor het nu naar mijn idee beter wordt gedaan. (al heeft 1 DA ook lopen prutsen en ik na een half jaar mijn eigen D.A weer had laten kijken-bleek toch dat de vorige half werk had geleverd)
Paard was ook wel rustig zonder verdoving, maar ik heb hier een veel beter gevoel bij :P

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 11:47

Heb gisteren het oude hoofdstel toch maar weer uit het stof getrokken en deze aan gedaan. Ze heeft geen enkele keer d'r tong naar buiten gedaan. Vanavond les en dan wordt het toch wat pittiger, als ze dan net zo reageert is het echt het hoofdstel. Ben heel erg benieuwd en vraag me dan ook echt af wat er mis is met m'n nieuwe hoofdstel, heb niet zomaar de eerste de beste meegepakt..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:57

minka schreef:
Heb gisteren het oude hoofdstel toch maar weer uit het stof getrokken en deze aan gedaan. Ze heeft geen enkele keer d'r tong naar buiten gedaan. Vanavond les en dan wordt het toch wat pittiger, als ze dan net zo reageert is het echt het hoofdstel. Ben heel erg benieuwd en vraag me dan ook echt af wat er mis is met m'n nieuwe hoofdstel, heb niet zomaar de eerste de beste meegepakt..

Wel fijn dat het aan het hoofdstel ligt - das een stuk makkelijker dan wanneeer het aan de ruiter of het paard ligt :D

Kun je niet iets vinden wat anders zit bij het nieuwe hoofdstel?