steigerstaking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:47

orsini schreef:
Of als ze steigert, zet haar achteruit. Snel en een heel stuk. Dit zal haar ook aan het nadenken zetten.

Ik betwijfel of dit werkt.
juist wanneer je achteruit vraagt, moet je oppassen voor staken en steigeren.. paard moet voorwaarts denken....
Ben erg bang dat dit ook met rijden erg kan tegenwerken.. :x

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:49

TolineS schreef:
tijdens het lopen richting stal om me heen draven???
En die tip over in de achteruit zetten klinkt ook goed!!!Dankje!! Ga er morgen meteen mee aan de slag!!
Dus in principe ga ik gewoon eerst het probleem aan de hand te lijf>??

Kon idd wel eens goed werken, gewoon aan het werk zetten. Zou gewoon eens een aantal compleet andere dingen uit proberen, voedsel zou idd ook nog een optie zijn. Kijken waar ze voor open staat.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:58

ja precies, want sommigen bij mij op stal , en daar baal ik zo van, zeggen al dat ze een schijtbok is blabla en dat ik haar moet verkopen.. Maar intussen rijd ik hun eraf met springen omdat ze dat zo goed doet...
Tolientje is gewoon een uitdaging en des te harder lach ik als dit probleem de wereld uit is en ik nog meer een topper aan haar heb!!!

TolineS

Re: steigerstaking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 21:00

en ik ga morgen ook eens beginne met een btje grondwerk, ze vind dat nml super om te doen!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:03

TolineS schreef:
ja precies, want sommigen bij mij op stal , en daar baal ik zo van, zeggen al dat ze een schijtbok is blabla en dat ik haar moet verkopen.. Maar intussen rijd ik hun eraf met springen omdat ze dat zo goed doet...
Tolientje is gewoon een uitdaging en des te harder lach ik als dit probleem de wereld uit is en ik nog meer een topper aan haar heb!!!

Komt vaker voor hoor, dat toppers veel moeilijker in omgang zijn - sommige zijn ronduit gek :(:) . (Net als "veel" van de briljante geleerde mensen meestal o.a sociaal niet zo sterk zijn := )

BTW ben blij dat je nu lekker positief bent +:)+

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:03

hippa schreef:
midgie schreef:
Wat meer naar je paard luisteren.
Misschien eens afstappen als ze het eng vond en je als leider gedragen.
Een paard doet niet achterlijk voor niks, dan doen alleen mensen.

Nooit afstappen!!!!!!!!
Dit is voor het paard een teken dat ze gewonnen heeft en versterkt dus het negatieve gedrag!

... tenzij dit gedrag veroorzaakt wordt door angst :). Maar ook in dat geval kan je eigenlijk pas afstappen wanneer het paard op de gewenste manier gekalmeerd is (recht tegenover het 'schrik-object' en stilstaand).
Maar soit, het lijkt hier dus geen angst he :)

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 21:06

superwoman schreef:
TolineS schreef:

Komt vaker voor hoor, dat toppers veel moeilijker in omgang zijn - sommige zijn ronduit gek :(:) . (Net als "veel" van de briljante geleerde mensen meestal o.a sociaal niet zo sterk zijn := )

BTW ben blij dat je nu lekker positief bent +:)+

DAt zal het zijn, DIVA gedrag haha!!!! Ja ben al wat positiever!!! Het komt vast goed, uiteindelijk!!!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:01

Toen ik je verhaal las, ts, was ik al bang voor de antwoorden. Maar gelukkig heb ik me vergist. Wat een goede tips allemaal en super dat je er ook op die manier mee aan de slag wil. Ik heb hier inhoudelijk niks aan toe te voegen, behalve dat ik het met de meeste tips helemaal eens ben. Ik weet zeker dat je het gedrag van je paard weet om te buigen. Laat je niet door stalgenoten uit het veld slaan.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 09:26

marion 71,ik was ook bang dat het meer een discusie zou worden over wel of niet zweep ofzo.maar gelukkig zijn er idd bruibare tips bij die ik vandaag meteen ga proberen!!! en wat mijn stalgenoten betreft, ik heb niet voor niks twee oren. eentje voor info erin,andere voor info eruit haha!!! ik laat jullie vanavond meteen weten hoe het ging!!!!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:29

@ TS: belangrijkste is dat je werkt aan jouw band met je paard. Of dat nou betekent dat je strenger moet zijn, sneller, langzamer of liever, daar gaat het om. Inderdaad niet om wat je stalgenoten van je denken.

Ik heb met mijn paard Z dressuur gereden en ben toen opeens helemaal omgegaan naar NH. Er waren mensen bij op stal die me ineens niet eens meer gedag zeiden omdat ze het maar zweverig vonden. Gevolg is wel dat mijn paard graag bij me is. Ik zonder zadel, hoofdstel of wat dan ook in de bak kan rijden met steigerende/stakende/bokkende paarden met mensen erop om me heen en mijn paard op mij let en bij mij wil zijn........wie lacht er dan het laatst!!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:32

superwoman schreef:
orsini schreef:
Of als ze steigert, zet haar achteruit. Snel en een heel stuk. Dit zal haar ook aan het nadenken zetten.

juist wanneer je achteruit vraagt, moet je oppassen voor staken en steigeren.. paard moet voorwaarts denken....

Het zal eraan liggen waarom het paard stijgert. Als het uit angst is dan kan achteruit zetten helpen om het paard weer na te laten denken. Voorwaarts helpt bij bange paarden meestal averechts omdat ze dan nog meer adrenaline opbouwen. 180 graden draaien werkt ook goed. Ze moeten nl nadenken waar ze hun benen neer moeten zetten en hebben dus geen tijd meer om aan het "enge" ding te denken.

Paarden moeten voorwaarts, zijwaarts en achteruit kunnen denken. Afhankelijk van wat jij van ze vraagt. Een paard dat alleen maar voorwaarts denkt kan je niet meer stoppen :)

Koppel er een reactie aan: jij steigert, ok dan ga je maar lekker ook 10m achteruit of zijwaarts ofzo.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 13:34

precies!!! En dat wil ik ook met mijn merrie bereiken, juist omdat ze al niet de afstamming heeft van een dressuur paard en daardoor niet geliefd is ,belachelijk natuurlijk... Ik wil iedereen uitlachen, hej maar ik wil haar ook graag leren knielen en dat wat jij allemaal doetenzo, weet jij waar ik her en der wat kan vinden daarover over hoe ik haar dat leer?????????

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:46

orsini schreef:

Het zal eraan liggen waarom het paard stijgert. Als het uit angst is dan kan achteruit zetten helpen om het paard weer na te laten denken. Voorwaarts helpt bij bange paarden meestal averechts omdat ze dan nog meer adrenaline opbouwen. 180 graden draaien werkt ook goed. Ze moeten nl nadenken waar ze hun benen neer moeten zetten en hebben dus geen tijd meer om aan het "enge" ding te denken.

Paarden moeten voorwaarts, zijwaarts en achteruit kunnen denken. Afhankelijk van wat jij van ze vraagt. Een paard dat alleen maar voorwaarts denkt kan je niet meer stoppen :)

Koppel er een reactie aan: jij steigert, ok dan ga je maar lekker ook 10m achteruit of zijwaarts ofzo.[/quote]
Zelf zou ik dat risico iig niet nemen. Paarden die achterwaarts gaan en of stijgeren zijn meestal geblokkeerd - weten het niet meer...
Paarden die voorwaarts denken kun je makkelijker uit de negatieve cirkel halen is iig mijn ervaring.
Zij zijn psychisch nog niet geblokkeerd.
Moet zeggen dat ik nog geen problemen heb gezien met goede ruiters die het voorwaarts oplossen. imo een stuk ervaring. Het voorwaarts laten gaan is veel natuurlijker voor het paard en maakt daardoor juist rustiger. Minder ervaren mensen gezien die het met remmen en achterwaarts gingen oplossen kregen juist meer problemen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:52

TolineS schreef:
precies!!! En dat wil ik ook met mijn merrie bereiken, juist omdat ze al niet de afstamming heeft van een dressuur paard en daardoor niet geliefd is ,belachelijk natuurlijk... Ik wil iedereen uitlachen, hej maar ik wil haar ook graag leren knielen en dat wat jij allemaal doetenzo, weet jij waar ik her en der wat kan vinden daarover over hoe ik haar dat leer?????????

Ik weet niet in hoeverre je paard niet geliefd is.
Een tuiger in de dressuursport is natuurlijk lichamelijk minder geschikt.
Kan ook zijn dat je daarom "commentaar" krijgt van je stalgenoten.
Misschien hebben zij gezien dat je paard er moeite mee heeft of het gewoon niet leuk vind?

Het is maar even een idee ;)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:29

hahah die quotes hierboven kloppen niet meer helemaal, maarja...... ik had iemand anders gequote en nu staat het er als mijn quote????

@Toline: waarom neem je niet eens een kijkje bij: Parelli. Ik vind dit een super goed opgezet programma. Je moet wel van voor af aan beginnen, maar als je al ervaring met paarden hebt en veel van paarden weet loop je zo door het begin heen. Het voordeel is dat alles wordt onderbouwd. (wel een beetje op de amerikaanse manier dus soms ietwat overdreven) maar het werkt echt!!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:36

Als je zeker weet dat het paard niks mankeert: Paard ten alle tijden goed voorwaarts houden, dan kunnen ze ook niet omhoog komen, en grote kans dat ze er dan niet eens op komt ook. Als je het van te voren al echt aan voelt komen kan je ook het hoofd opzij vragen, dan lukt het nl ook niet.

Op hoofd slaan met zwepen en eieren tussen de oren en die trucjes, maak je ze eerder kopschuw mee, zou het liever gewoon voorwaarts oplossen :).

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 17:52

superwoman schreef:
TolineS schreef:

Ik weet niet in hoeverre je paard niet geliefd is.
Een tuiger in de dressuursport is natuurlijk lichamelijk minder geschikt.
Kan ook zijn dat je daarom "commentaar" krijgt van je stalgenoten.
Misschien hebben zij gezien dat je paard er moeite mee heeft of het gewoon niet leuk vind?

Het is maar even een idee ;)

mijn tuiger merrie heeft op het laatste dressuurconcours de andere dressuurpaarden van stal eraf gereden, dus moeite heeft ze er niet mee!!!!!

En lichamelijk minder geschikt is echt grote onzin!!! maar daar is nu de discussie niet naar..
Laatst bijgewerkt door TolineS op 08-10-09 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 17:54

nou ,even over vandaag..gelongeerd... op de manier zoals ik altijd doe ,dat ging goed. daarna bejte grondwerk gedaan,.. Achterwaarts, ging super, rondjes draaien aan de hand los had ze na 1 brokje al door.. Voetjes geven naar voren al na 3 brokjes, en tijdens het stappen aan de hand buiten was ik verbaasd, ik liep nogal door, recht vooruit kijken en mevrouw was mak.zelfs niet onder de indruk van een fazant die overstak.. zo mak..hmmm..of dit nu toeval was of dat het nu al werkt????????????

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:11

haha mooizo Toline. Misschien was je paard zo onder de indruk van je dat ze zoiets had van...waar jij naartoe gaat, daar wil ik ook zijn!!

Goed gedaan!

Oja en paarden veranderen zodra jij verandert dus het kan echt van het ene op het andere moment veranderen. Dat zie je bv ook als er een paard is met een probleem en er komt iemand anders bij die het anders aanpakt. Soms zie je het paard binnen een paard minuten veranderen.

Paarden reageren op wat jij ze aanbied :)

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 18:36

ja het voelde goed, nu mezelf goed toespreken om zo door te gaan !! Voelde me wel schuldig dat ik niet zo knuffelde met dr..ojee dat moet ik dus niet doen!!!!
Het was echt heel apart, zelfs toen de bilriem van de deken in haar staart bleef hangen bij het afdoen en ze lichtelijk in paniek raakte en ik kordaat reageerde zo van stel je niet aan zag je haar denken van huh???????????
Waar vind ik trouwens parelli? zal eens googlen!!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:05

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:02

Ik snap niet dat iedereen zo reageert van : paard beter begrijpen, paard lezen.. Dat zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar steigeren is gewoon gevaarlijk. Voor paard & ruiter..dus wanneer mijn paard echt aso omhoog komt zou hij dus echt wel een draai om zijn oren krijgen met mijn hand..! Op het moment dat hij al steigerd ben je te laat met het "lezen" maar moet je wel iets doen om
te laten merken dat het niet O.K is. En daarna inderdaad uit gaan zoeken waarom deed ze het? wat deed ik verkeerd? wat kan ik zelf veranderen om het te voorkomen? Maar than again steigeren is bij mij NOT DONE, hebben ze ongenoegen dat uiten ze dat maar op een andere manier :). Ik wil graag heel blijven, en wil dat ook graag voor mijn paard. voorwaarts rijden is meestal de beste methode, zorgen dat ze de kans niet krijgen & staan ze omhoog, naar voren "jagen" dan wordt het steigeren als een stuk lastiger.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:21

Randie, dat je heel wilt blijven, is logisch. Wil ik ook. Maar steigeren is heel vaak aangeleerd gedrag agv ruiterfouten (hand en been eraan). Sommige paarden zullen van nature eerder steigeren dan anderen (denken terug), maar het is aan de ruiter / begeleider om te voorkomen dat ze dat doen c.q. dat gedrag aanleren. Zolang ze dat nog niet ontdekt hebben, moet je ze er altijd uit laten stappen (1 teugel van de hals, been geven en doen alsof je een volte wilt inzetten. Als linksom niet wil, dan doe je het rechtsom, en dat net zolang totdat je weer voorwaarts gaat). Paarden leren heel snel dat als ze steigeren dat de ruiter niets meer doet. Daarin moet je dus slimmer zijn dan zij.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:26

en weet je,al dat gezeur over niet een zweep wel een zweep,geen klap wel een klap..Die paarden he, weet je hoe ze elkaar afstraffen ??? Door trappen en bijten dus zon tikje met de zweep van ons is gewoon natuurlijk!!! En daar gaan we weer verder met de discussie...
Mijn merrie is trouwens al beter na gaan denken over haar steigeren en dit heb ik met dr bereikt door niet te slaan maar gewoon dominanter dan haar te zijn.,. wholla!!!

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:34

ik denk dat bij ieder paard met zo'n probleem wat anders werkt.
moeilijk probleem,en ik vind ook moeilijk te beoordelen aan de hand van een verhaal,mensen trekken dan nogal snel conclusies.
dus je kunt het beste gewoon vanalles proberen.(maar je hebt natuurlijk al vanalles geprobeerd).de ene reageert er op als je op zo'n moment je stem verheft,de ander weer als je even afstapt en ga zo maar door.
ik heb ook zo'n merrie met zo'n tik.hardstikke braaf,en super voorwaarts,maar soms boem op de rem en omhoog.en bij deze merrie helpt het bij mij als ik dr dan omdraai en achterwaarts ga,maar dit werkt idd niet bij ieder paard.maar je moet idd echt even voor afleiding zorgen.goed vanalles uitproberen dus! hopelijk vind je snel een oplossing!suc6