"Ieder paard moet op een (gebroken) trensje te rijden zijn"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: "Ieder paard moet op een (gebroken) trensje te rijden zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:24

wel eens goed gekeken naar wat dat ding doet in de paarden mond als je aan de teugels zit ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:32

Kaka schreef:
Myler heeft toch geen hefboomwerking? Dat valt dan voor mij ook gewoon onder de 'eenvoudige bitten'.

Wie zegt dat dan? :? Myler is een merknaam, ze hebben veel verschillende modellen. Met en zonder sleuven in de ringen, en ook scharenbitten overigens. Gebruik van de sleuven (voor bakstukken en teugels) zorgt voor druk achter de oren. Maar een bit heeft voor zover ik het begrijp pas een hefboomwerking als het scharen heeft. Pessoabitten, kimblewicks, ophaaltrenzen, mylers met sleuven heten daarom toch combinatiebitten? Tussen trens en hefboombit in.

Edit: enkelgebroken watertrens zou ook niet mijn voorkeur hebben. Enkelgebroken niet voor mijn paard en watertrens voor geen enkel paard. Ik ben ook benieuwd naar de motivatie van nickyu :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:40

wat is het probleem met een watertrens dan eigenlijk?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:03

enkelgebroken is meer het punt
leg die eens in een paarden mond en kijk eens wat die doet
voor de lol zowel bus als watertrens

je krijgt druk op de lagen dat weet iedereen
maar hou die breuk in het midden eens in de gaten
waar die nu eigenlijk terecht komt als je de teugels aanneemt

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:22

Als ik kijk naar mijn pony, dan is hij inderdaad op elke optoming rond te sturen, en op bijna elke optoming fijn te rijden/mennen.

Natuurlijk hebben we onze voorkeur. Onder het zadel loopt hij het fijnst en meest ontspannen op een enkelgebroken Robart D-trensje. Een dubbel gebroken mondstuk vindt hij veel te onrustig. En voor de wagen een liverpool met gebogen mondstuk zodat zn tong niet in het gedrang komt.

Maar als je niets meer van hem vraagt dan een stukje stap-draf-galop en sturen, en je kunt je handen stil houden, dan kun je hem overal mee rijden/mennen.

Of dit ook geldt voor "ieder paard" dat durf ik niet te zeggen... Daarvoor heb ik er bij lange na niet voldoende onder mn kont gehad.

Groetjes, Lacuna

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:55

nickyu schreef:

Waar komt die dan terecht?

Ik vind bustrensen niets... zijn te dik aan de uiteindes, en het mondstuk wordt met aannemen van de teugel bewogen, itt een watertrens, waar het mondstuk altijd naar het laagste punt van ring zal zakken en het paard het mondstuk vrij kan 'gebruiken' ook al neemt de ruiter de teugels te strak. (tenminste zo is mij dat altijd geleerd)

Laat wel zijn, ieder bit in verkeerde handen is een marteling voor het paard... ik ga uit van correct rijden... en dan zo zimpel mogelijk

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:06

Een bit is inderdaad zo streng als de ruiterhand hem maakt.
Maar dat is ook wel weer afhankelijk van het bit.
Het ene paard zal met hetzelfde gebruik van de ruiter anders op een bepaald bit reageren dan een ander paard.

Ik heb verschillende paarden gereden, met verschillende bitten (van rubber, tot pelham, pessoa en alle soorten trensjes) en waar de ene op het ene bit reageerde hoefde ik bij het andere paard er niet eens aan te denken om dat bit te gebruiken.

Wat als vriendelijk bestempeld staat hoeft ook niet altijd vriendelijk te zijn.
Het is totaal afhankelijk van ruimte in de mond, tanden, kiezen, enz.

Ik heb mijn bit aan de tandarts laten zien, zowel in als buiten de mond en volgens hem was dat een goede keuze. Een dubbelgebroken watertrens met plat koperen tussenstukje.
Ik heb van alles geprobeerd, ongebroken, enkelgebroken, dubbelgebroken met bol tussenstuk. Verschillende materialen, bustrens, watertrens, Dtrens.
Ik kon hem overal op rijden, maar ik had het gevoel dat hij er niet fijn op liep. Met dit simpele trenjes echter wel. Hij bleek een laaghangendrooster te hebben, weinig ruimte en daarom passen de meeste bitten niet.
Het strakke wat enkel en dubbelgebroken trensjes en bustrensjes hebben dat vond hij niet fijn.
Het losse wat dit watertrensje heeft blijkbaar wel.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:26

Hmmm… laat ik er nog eens eentje doorheen gooien in de categorie 'simpel trensje'. :)

Ik rij Abel met een leerbit. Eigenlijk zomaar een keer uitgeprobeerd omdat mijn lesgeefster er eentje had en omdat Abel moeilijk nagaf, moeilijk bit aannam en over het algemeen eigenlijk niet fijn te rijden was.

Dus om te proberen maar eens gedaan in een les. Het was een ander paard (al waren de problemen niet bij toverslag verdwenen!)

Toen ben ik gaan nadenken waar dat nu aan zou kunnen liggen dat hij het zo goed aannam en ik kwam tot de volgende voordelen:
Het bit is zacht, het zal dus nooit tegen de kiezen slaan.
Het bit ligt erg stabiel vanwege het kinriempje.
Het bit is vierkant, dus een veel betere drukverdeling dan een rond bit.
Het bit is buigzaam, maar niet gebroken. Het ligt rustig in de mond omdat het ongebroken is, maar het is ook niet zo'n onbuigzame stang als een ongebroken bit.
En het is licht in gewicht, het geeft weinig druk als je niets doet.

Dit alles heeft mij doen besluiten om dit te blijven gebruiken. Omdat het laatst zo goed ging dat de gedachte *wedstrijd* door m'n hoofd ging spoken heb ik eens een appelbitje geprobeerd. Not good. Ik ben na 2 weken weer teruggegaan naar het leerbit. Wedstrijden heb ik nu als onmogelijk bestempeld. Dat is dan maar zo.

Maar als je het dan toch over vriendelijke, simpele bitten hebt… mag het leerbit eigenlijk niet ontbreken.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:54

Ik rijd mijn pony op een enkelgebroken watertrens. Zij is op elk bit goed te rijden! Heb er al van alles ingehad. Ongebroken, enkelgebroken en dubbelgebroken. Ik kies bij haar voor een zacht bit. Bij ieder paard wat ik rijd trouwens.

Mijn bijrijdpaard heeft een enkelgebroken bustrens, en is daar erg slecht op te rijden. Waarschijnlijk omdat hij bij het aannemen van de teugels dat bit in zijn verhemelte krijgt.
Voor hem wil ik ook graag een dubbelgebroken bit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:50

Alane schreef:
*knip*

Ik vind bustrensen niets... zijn te dik aan de uiteindes, en het mondstuk wordt met aannemen van de teugel bewogen, itt een watertrens, waar het mondstuk altijd naar het laagste punt van ring zal zakken en het paard het mondstuk vrij kan 'gebruiken' ook al neemt de ruiter de teugels te strak. (tenminste zo is mij dat altijd geleerd)

*knip*

Zo is het mij ook geleerd.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:12

je hebt idd bustrensen die dik zijn aan het uiteinde
maar ook vele die dat niet zijn

een eg heeft iig een notenkraker effect
daarbij (ligt aan hoofdhuding van paard op dat moment)
varieert het prikken van het midden deel van op de tong tot in het gehemelte

leren bitje heb ik ook al veel paarden positief op zien reageren
heb zelfs iemnd meegemaakt die alleen op lederen bitje reed
(dus zonder kopstuk)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:44

nickyu schreef:

(dus zonder kopstuk)

Hihi, ja ik weet dat het in theorie kan (mits je paard een beetje 'kin' heeft) maar ik vind dressuurmatig met hoofdstel ook wel mooier. ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:07

lijkt me ook wel iets prettiger nog

theorie en praktijk staan wel vaker niet op 1 lijn

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:00

nickyu schreef:

(dus zonder kopstuk)

bij een bustrens kan ik me dat nog enigzins voorstellen:
maar bij een watertrens zal het bit altijd op de tong blijven liggen, en kan alleen maar over de tong knikken richting voortanden, en niet prikken...
Afbeelding

en zo hard aan de teugels trekken dat het bit gaat scharnieren... maakt van een ongebroken trens een bot mes...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 16:25

Snoevie schreef:

Het probleem met een watertrens is dat het te veel ruis geeft, met een bustrens kun je duidelijkere hulpen geven. Er zijn ook paarden die het gewiebel van de watertrens te onrustig vinden. En ook weer paarden die een bustrens te direct vinden :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:07

Bij ieder paard is het anders ja. De Friese merrie die ik nu rijd, heeft een enkel gebroken watertrens. Daar is fijn op te rijden. Maar moet wel zeggen dat dat het enige bitje is waarmee ik haar tot nu toe gereden heb.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:12

hestejente schreef:
Snoevie schreef:

Het probleem met een watertrens is dat het te veel ruis geeft, met een bustrens kun je duidelijkere hulpen geven. Er zijn ook paarden die het gewiebel van de watertrens te onrustig vinden. En ook weer paarden die een bustrens te direct vinden :)

Zou het wiebelen met het hoofd hier een oorzaak van kunnen zijn? Mijn pony wiebelt namelijk heel erg van links naar rechts met haar hoofd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:16

Geen idee Nell. De paarden waar ik het over heb wiebelen niet met hun hoofd.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:36

Ik kan altijd even van bit wisselen en kijken of het minderd :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:37

nickyu schreef:

Ik weet niet nickyu...
volgens mij is enkelgebroken geen enkel punt maar valt en staat het met de mate van druk die je ermee geeft. HOeveel kracht gebruik je aan de teugels, hou je vast? als het goed is niet en is de kracht die je uitoefent nihil en kan je zelfs met een hefboomtoestandenscharen enz enz een paard heel "zacht"rijden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:41

]
Snoevie schreef:

Het probleem met een watertrens is dat het te veel ruis geeft, met een bustrens kun je duidelijkere hulpen geven. Er zijn ook paarden die het gewiebel van de watertrens te onrustig vinden. En ook weer paarden die een bustrens te direct vinden :)[/quote]

Zou het wiebelen met het hoofd hier een oorzaak van kunnen zijn? Mijn pony wiebelt namelijk heel erg van links naar rechts met haar hoofd.[/quote]

misschien de rug eens laten onderzoeken? wiebelen met hoofd is geen goed teken lijkt me

ik denk hoe minder gevorderd de ruiter, hoe zachter het bit moet zijn. (en hoe meer ruis dus mag). Zon watertrens is geschikter voor ruiters die handen niet zo stil kunnen houden. Omdat die ringetjes kunnen draaien is het minder gevoelig voor de paardemond.