Longeren met Bijzet/Elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Longeren met Bijzet/Elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:21

Afbeelding
Ik heb het even geknutseld, heb geen duidelijke foto. Je doet het touwtje over de rug, opzij door de ringen, dan naar de bitringen, erdoorheen, en vandaar tussen de voorbenen door en maakt het daar vast. Voordeel is dat het paard het hoofd heen en weer kan bewegen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:33

Nu snap ik hem, dankjewel! Ik heb geen slofteugel, maar ik ga wel wat prutsen met m'n leadrope, misschien is die wel lang genoeg! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:41

Het beste werkt een rond zacht koord, ik haal af en toe gewoon een stuk bij de bouwmarkt, kost je nog geen drie euro.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:15

suleilitha schreef:
Afbeelding
Ik heb het even geknutseld, heb geen duidelijke foto. Je doet het touwtje over de rug, opzij door de ringen, dan naar de bitringen, erdoorheen, en vandaar tussen de voorbenen door en maakt het daar vast. Voordeel is dat het paard het hoofd heen en weer kan bewegen.

Zo heb ik dus mijn slof zitten op de foto's op pagina 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:20

Nee, al lijkt dat misschien wel zo. Het witte in de foto is een touwtje aan één stuk. Ik zie bij jou de slof aan weerszijden vastgezet. Niet dat daar overigens veel mis mee is, hoor ;)
Het touwtje, zoals ik het probeer uit te leggen, loopt door dwars over de rug van het paard en hierdoor kan het hoofd gemakkelijk heen en weer worden bewogen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:24

Mijn slof loopt ook aan 1 stuk door. De slof loopt over de rug door en heb ik dan door de onderste ring van de longeersingel lopen, dan door het bit en vervolgens onder de buik vast. Ik heb haar dus niet apart vast aan beide kanten. Mijn slof werkt nu precies als zo'n touwtje, alleen is het geen touwtje :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:25

Sorry, dat kon ik er niet aan zien ;) maar hoe bevalt dit jou, deze manier van bijzetten? En heb je hem dan zo vastgemaakt dat ie bovenlangs gewoon heen en weer kan glijden?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:31

Ik doe het ook op de sul/lh methode. Touwtje is 1 geheel en loopt los door de ring aan de singel. Dus paard kan vrij stelling nemen. Bevalt prima.

Pony loopt volledig los met snuit over de vloer sjouwen.

Zodra het weer eens beter wordt zal ik eens foto's maken van het verschil met en zonder touwtje.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:33

Klopt is niet goed te zien, zowel de slof als de longeersingel is zwart. :P

Ja ik heb 'm zo vastgemaakt dat de slof wel heen en weer kan bewegen, net als met touwtjes alleen glijdt de slof minder soepel. Dit is overigens niet bij ieder paard te doen met een slof omdat deze vaak niet de juiste lengte heeft, een touwtje kun je gewoon op maat knippen. Ik vind het geen prettig idee om een paard echt vast te knopen en hierdoor kan ze nog gewoon stelling aannemen. Met dubbele longe is bij die van mij geen succes, raakt telkens in paniek als zij de lijn achter zich voelt, hoe vaak ik het ook probeer. Eigenlijk vind ik longeren met dubbele longe de beste manier maar dat gaat bij die van mij gewoon niet.

Als ik haar zo met de slof longeer dan bevestig ik de longeerlijn wel via binnenste bitring aan de longeersingel, hierdoor kan ik toch van haar vragen om niet naar buiten te kijken.

Ik heb vele manieren geprobeert wat longeren betreft, maar dit vind ik toch wel de prettigste manier. En mijn paard ook geloof ik want dat is de enige manier dat ze niet in protest komt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:39

Maar je kunt toch met dubbele longe longeren en de buitenlonge over de rug laten lopen?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:42

Dat heb ik geprobeerd, maar ik heb dan niet het fijne gevoel wat ik wel heb als de longe gewoon achterlangs loopt. Als de longe ook maar iets naar achteren glijdt dan raakt mijn merrie al in paniek. Als ik met slof die paniek kan voorkomen en toch de rust kan behouden, dan lijkt me dat de beste optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:44

Ik heb ook liever de buitenlonge achterlangs lopen, over de rug vind ik zelf ook niet prettig werken en dan bereik je ook niet wat je wel bereikt als je hem erachter langs doet.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:53

Ik wissel nogal af met longeren. De ene keer longeer ik met dubbele lijnen en de andere keer met elastiek. Het is maar net wat ik wil bereiken en van plan ben. In de oprichting longeer ik NOOIT met elastiek. De oprichting doe ik voornamelijk met dubbele lijnen. Longeren met elastiek doe ik alleen voorwaarts neerwaarts. Daar krijg je echt een fijn paard van. Ook mijn paard vind dat erg fijn. De volgende dag merk je echt dat je lekker gelongeerd hebt. Heerlijk los in haar lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:58

Ik moet je eerlijk zeggen, ik had een paar jaar geleden een elastiek en dat is na drie keer gebruiken in de vuilnisbak gegaan. Ik vind het niks, paarden gaan er vaak aan hangen de hoogte in...

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:01

suleilitha schreef:
Ik moet je eerlijk zeggen, ik had een paar jaar geleden een elastiek en dat is na drie keer gebruiken in de vuilnisbak gegaan. Ik vind het niks, paarden gaan er vaak aan hangen de hoogte in...

Gelukkig heeft mijn paard dat niet. Het elastiek hangt de hele tijd los. Het is meer een begrenzing. Zodat ze weet dat ze voorwaarts neerwaarts moet lopen. Verder loopt ze geheel op eigen benen. Mijn doel is ook dat ze niet op het elastiek hangt. Zodra ze gaat hangen ben je verkeerd bezig. Maar ik heb liever een elastiek eraan dan iets vast. Mijn gevoel zegt dat ze zich dan eerder vast gaan zetten en hangen omdat ze daar makkelijker steun op kunnen zoeken dan een elastiek. Die van mij kan met dat elastiek gewoon eigenlijk alle kanten op ( tis een halsverlenger trouwens )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:42

Zelf longeer ik ook met elastiek. Net wat misty zegt hangt hij hier ook los wanneer ze in een goede hoofdhouding loopt. De merrie in kwestie wil ik namelijk aanmoedigen om lang en laag te lopen i.p.v. haar hoofd steeds omhoog te gooien. Door het elastiek alleen bij de foute houding te laten begrenzen hoop ik dat ze snel de link legt, en dat werkt steeds beter.

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:52

ik gebruik het altijd ;)
zo loopt een paard toch rond en het trekt niet zo als sommige handen .
ik doe het altijd met slof( niet strak ) :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:11

Ik longeer altijd met Pessoa en dan op de laagste stand (voorwaards neerwaards)

Hij onspant dan volledig zijn lichaam, je ziet echt al zijn spieren bewegen, geweldig gezicht zo'n losse rug :D
Ik heb een nogal groot paard (1.78m) met het bijbehorende lange lichaam, en dit is naar mijn idee de fijnste manier van aan de longe trainen voor hem. Het wat meer oppakken doen we onder het zadel wel :) Longeren is los en ontspannen :j

Afbeelding

En heb het ook op film :)
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:04

Dat ziet er wel fijn uit ja. Ik heb er ook wel eens aan gedacht om het zo te doen, maar is het niet zo dat vanwege de broek het paard steeds schokjes in de mond krijgt? Dat staat mij ergens bij namelijk.

Je filmpje kan ik op school niet goed bekijken dus dat doe ik thuis wel even dan zie ik wellicht het antwoord al op mijn vraag.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:39

Je hebt ook nog de Gymnastiekteugel van Horst Becker. Deze loopt helemaal rond.

Afbeelding

Op de website van hem staat staat

Wat is nieuw aan de Gymnastiekteugel van Horst Becker?
Hij biedt bewegingsvrijheid in alle richtingen!
Hij loopt overal rond, ook tussen de voorbenen, en zet zich dus nergens vast
Hij dient ter ontspanning van verkrampte paarden, en/of paarden met een gevoelige mond
Het is een bijzonder goed hulpmiddel bij paarden, die op grond van blokkades een speciaal ontspannings-, en opbouwprogramma nodig hebben
Hij dwingt de paarden niet in 'de houding'
Hij geeft het paard de mogelijkheid in een pijnvrije houding te lopen, bijvoorbeeld met buitenstelling
Hij heeft een noodbreek-systeem, die het paard in een noodgeval beschermt tegen beschadigingen
Hij werkt niet in op de gevoelige tong en onderkaak, maar in de mondhoek.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 19:55

Dat ziet er ook wel fijn uit! Waar koop je dat extra 'opzetstukje' wat bij het kopstuk zit?

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:00

ik longeer op veel verschillende manieren, kan alleen zo snel geen fotos vinden. de ene keer gebruik ik een slofteugel, pessoa, dubbelde lijnen of gewoon alleen het longeertouw. het longeertouw doe ik dan meestal door het bit heen aan de singel vast zodat je goed buiging kunt vragen enzo. de eigenaresse van de paarden die ik dan longeer leert en zegt me meestal hoe ik t t beste kan doen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:14

Love_Sanne schreef:
Dat ziet er ook wel fijn uit! Waar koop je dat extra 'opzetstukje' wat bij het kopstuk zit?

Volgens mij kun je een gogue samen met de touwtjes van lammert haanstra ombouwen naar deze contructie.