nageeflijk rijden met Jasper?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:17

Das heel handig Calanddra!

Maar daar ga ik verder niet over praten, want Jacintha is echt helemaal gek op Jasper! Het zadel past wel, maar is klein voor Jacintha. Dat is het probleem, het past wel op Jasper ;)
Hij is ook te klein voor mij, ik moest ermee HorseBall doen XD

Calanddra

Re: nageeflijk rijden met Jasper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:20

Bij mij heeft het iig erg geholpen :D Saffron is echt ontzettend langzaam en niet goed aan het been. Zijn dus even helemaal terug gegaan naar de basis en gaan opnieuw beginnen met de hulpen erop zetten. Ze hebben dit zo ontzettend snel door!

Mijn intructrice vergeleek het met de paarden in de kudde. Elk paard heeft een persoonlijke ruimte. Komt een ondergeschikt paard in die ruimte, dan zal paard 1 druk zetten naar paard 2 toe. Bijv eerst kijken en neus naar voren, dan oren plat, en als paard 2 alsnog niet weggaat schiet paard 1 naar voren. Paard 1 voert steeds meer de druk op, dat is dus wat wij ook doen met rijden. Na een paar keer zal paard 1 bij het eerste teken (dus de eerste hulp) al weglopen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:21

Ik begrijp dat ze helemaal gek is op hem :) Maar als ze zonder zadel wil blijven rijden is het misschien een idee om zitlessen te nemen. Momenteel zit ze erg gespannen waardoor ze gaat stuiteren, wat Jasper weer gaat voelen in zijn rug. Zitlessen kunnen daar wel een oplossing bieden :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:23

sorry, was een beetje ondersteboven van de foto's...vandaar mijn nogal felle reactie.

Maar zal het proberen uit te leggen:

Nageeflijkheid is een gevolg van een los paard, dat voorwaarts is, regelmatig en tactmatig loopt en daarbij moet het paard ook los in zijn lijf worden.

Dat bereik je door ten eerste aan de gang te gaan met het 'aan het been zijn' van je paard. Op druk van jouw kuit moet hij reageren, reageert hij niet, klein tikje achter je kuit met een dressuurzweep. Niet hard of knallen, gewoon een teken van 'let op'.

Dit herhaal je, je rijdt dus veel overgangen, van stap naar draf, van draf naar stap en steeds als je schakelt moet hij direct reageren op je been (en je zit, want overgangen rijden doe je voor het grootste deel met je zit).

Hier kan veel tijd in gaan zitten, zorg dat je hem van voren loslaat. Als jij hem namelijk heel erg vast zet in zijn mond dan kan hij niet naar voren en je wilt juist dat hij naar voren gaat!

Dus even niet naar zijn mooie hoofdje kijken maar naar zijn benen! Gaan ze wel vooruit? Loopt hij in een regelmatig tempo?

Als dit na een aantal weken goed gaat, kan je oefeningen gaan doen om hem losser te krijgen in hals, rug en lengte.
Veel voltes rijden met stelling, waarbij hij zich om jouw binnenbeen draait (dus niet alleen hoofdje opzij maar lichaam gebogen). Dit kan je nog uitbouwen door de volte steeds kleiner te maken en dan weer te openen door middel van wijken.

Je kan ook veel slangevoltes rijden, en dan in een bocht een volte halve baan erachter aan te rijden, vervolgens weer naar de volgende bocht, weer volte halve baan andere kant op etc.

Ook veel op de binnenhoefslag rijden, zodat hij zelf zijn evenwicht moet vinden en niet aan de bakrand gaat hangen.

En probeer heel goed op jouw houding te letten! Zorg dat je recht blijft zitten, met je borstbeen in het midden van zijn manenkam.

En dan na heel veel oefenen en doen komt uiteindelijk vanzelf nageeflijkheid! En dat merk je dan ook, want als je je teugels dan opneemt en hij neemt aan en je laat bijv. zijn hals langzaam zakken dan volgt hij je hand...hij gaat dus mee met jouw hand. Dat is nageeflijkheid!

(ben niet zo goed in uitleggen en ben er zelf ook geen ster in, ben zelf nu in het stadium van losrijden en op eigen houding en zit rijden. Nageeflijk loopt mijn paardje nog lang niet bij mij maar dat maakt niet uit!)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:33

Hee Jachintha, kom ik jou ook nog eens tegen op Bokt :) Wat een super leuk paard heb je toch!
Om toch nog even serieus te zijn,
Ik heb het idee dat ie nogal gespannen loopt. Ik zeg niet dat je hem naar beneden trekt, maar misschien kan je eens aan de gang met overgangen/tempowisselingen?
Vaak worden paarden daar lekker actief van en kan je vanuit dat verder werken aan de nageeflijkheid.

Verder ben ik het er mee eens wat Leatia zegt hierboven, ik denk ddat je lekker met hem moet gaan oefenen! :)
En wat Calanddra zegt, is helemaal waar. Een paard reageert heel snel op volgordes die hij/zij leert. Op een gegeven moment krijgen ze het zelf door en reageren ze op de eerste hulp die je ze geeft, deze moet je natuurlijk zo klein mogelijk houden. Ik leg je het op school nog wel een keer wat uitgebreider uit :P Als je een goed passend zadel hebt, mag die er dan op? Ik denk dat Sanne's zadel wel aardig ligt, het valt te proberen?
Zitlessen zijn natuurlijk ook wel een goede, ik denk dat je je benen wat minder op moet trekken, ik zie je steeds met een knik in je knieeen, als je je benen lekker lang maakt en ze ontspant en meegaat in je zit met de bewegingen van Jasper zal het al een stuk beter zitten.
Misschien eens proberen aan de longeerlijn? Dan heb jij alle tijd om aan je zit te werken en zorgt iemand anders dat Jasper de goede kant opgaat en door blijft draven. Anders kom je maar lekker een keer oefenen op Sanne :P

Heel veel succes! :)
Laatst bijgewerkt door Marloes op 03-10-09 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:26

Zonde dat mensen de nageefelijkheid altijd zo op nummer 1 zetten.

Eerst je pony lekker actief voorwaarts rijden, en goed aan de hulpen zetten, dan komt de rest allemaal vanzelf.

Want nageefelijkheid komt vanuit de achterhand, dus eerst daar eens goed aan gaan rijden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:41

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op om volgens de regels te reageren?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:44

mickeytje schreef:
Zonde dat mensen de nageefelijkheid altijd zo op nummer 1 zetten.

Eerst je pony lekker actief voorwaarts rijden, en goed aan de hulpen zetten, dan komt de rest allemaal vanzelf.

Want nageefelijkheid komt vanuit de achterhand, dus eerst daar eens goed aan gaan rijden.

Ik ben het met mickeytje eens! ik rijd mijn pony altijd voorwaarts neerwaarts.
en verder is het commentaar al gegeven. ;)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:53

Marjoow schreef:
Calanddra schreef:
Marjoow: als het zadel te klein is moet ze niet rijden :) dit is ook niet echt prettig voor het paard, ze loopt ontzettend te stuiteren. Is er geen mogelijkheid tot het kopen van een groter zadel?

Nee, het zijn manegepaarden en daar kun je niet je eigen zadeltje op leggen. We hebben het al meerdere malen aangegeven, en mijn instructeur en een andere instructrice hebben het ook al meerdere malen doorgegeven, vandaag hoorde ik ze er weer over praten. Maar ik denk dat er geen geld is voor een nieuw zadeltje ;)

En niet rijden is lekker makkelijk gezegd, want er wordt wel 125 euro per maand voor neergelegd ;)

Hoezo kan je daar geen eigen zadel opleggen?
Als je informeert met je instructrice of het zadel goed ligt?

En geen geld voor een nieuw zadel op een manege?! je wil niet weten hoeveel manege's verdienen :)

@ TS:
Probeer jasper eens voorwaarts neerwaarts te rijden. Kijk of hij je hand wil volgen, of hij ontspannen wil gaan lopen.
hij heeft nu nog erg veel spanning in zich zie ik aan de foto's ;)

Trouwens beetje een slap excuus van het is een manegepaard. Ik ben zelf manegeruiter en alle paarden kunnen in principe nageeflijk gereden worden, puur kwestie van de knopjes vinden ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:22

Een paard nageeflijk rijden door de knopjes te vinden? juist.
Er is maar een manier om een paard nageeflijk te rijden en dat is van achter naar voren oftewel van je been naar je hand toe en op manegepaarden zit iedereen te hobbelen( niet negatief opvatten) en het gemiddelde manegepaard zet zijn rug goed vast om de vele beuken in zijn rug van de beginners of slechte hobbelaars op te vangen, om over slecht passende zadels nog maar niet te spreken, helaas de knopjes waar iemand het over had zijn toch vaak handen vast zetten, been geven en ja, dan gaan ze zogenaamd in de aanleuning maar is er totaal geen impuls van achteren maar lijkt het wel "goed" want hij loopt in de krul, weliswaar een valse knik in veel gevallen maar de ruiter krijgt het gevoel dat het goed is.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:40

Wat ik zie is een stuiterende ruiter en een paard wat daar hinder van onder vindt.
IK raad je aan toch het zadel er op te leggen, het is voor jou te klein maar altijd nog fijner voor je paard als hoe het nu gaat.

Met dat gestuiter zal hij nooit nageeflijk worden.
Leg er een zadel op, en werk ook aan je eigen ontspanning, ga zorgen dat hij aan je been wordt, de tips zijn hier al gegeven.
Ga lekker over gangen rijden, maak hem allert en wakker.
Als je hem aan je been hebt zou ik gaan kijken of je paard je hand volgt, wil hij ontspannen of niet.
Vandaar uit ga je het verder uit bouwen.
En verder is het een gevoel wat je moet krijgen in je handen.
Wannee geef ik na, ik had er ook moeite mee, ik gaf na en me paard deed haar hoofd de lucht in.
Ik gaf veel te veel en vaak op het verkeerdde moment.
En wanneer zij haar neusje er probeerde uit te drukken, moest ik even druk geven en weer na geven.
Vaak was ik te laat en ging die neus de lucht weer in.

Het is meestal niet het probleem dat je meer druk moet geven met je handen, maar wanneergeef je die druk.
Het kan ook niet in een keer gaan, ik ben al weer drie maanden verder, en ik kan nu pas zeggen dat we echt vooruitgang boeken.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:20

Als hij niet voorwaarts is valt er niets nagevelijk te rijden.
Zorg eerst eens dat hij dat word, dan kan je het gaan uitbouwen.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:54

Over dat nageeflijkheid is wel genoeg uitgelegd maar ik begrijp een aantal dingen niet. Ten eerste waarom betaal je 125 euro per maand voor een leasepaard waar je niet eens een fatsoenlijk zadel bij krijgt. Vind ik best wel schandalig van die manege. Ten tweede hoe rij je je wedstrijden dan? Die kun je toch moeilijk zonder zadel rijden?
Verder vind ik het wel heel goed dat je tips wilt en het echt probeert goed te doen. Met de juiste begeleiding komt het ook wel goed.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 01:09

Suuskipje schreef:
En geen geld voor een nieuw zadel op een manege?! je wil niet weten hoeveel manege's verdienen :)

Dat is dus echt bullshit, hoe kom jij erbij dat manege's veel geld verdienen.
We werken met een reden 7 dagen in de week om rond te kunnen komen!

Ontopic: neem goede lessen, en het kan echt nog wel wat worden.
Maar zoals je nu rijdt verbeter je je paard niet.
Probeer je paard te gymnastiseren met de oefeningen die al eerder in dit topic genoemd zijn en verbeter jouw balans te paard.
Dan komt die nageeflijkheid vanzelf in orde. Met paardrijden is de moeilijkste weg meestal de juiste.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 01:37

Toch nog even een reactie voor de TS:

Zoals gezegd, neem lessen en als je het gevoel hebt dat je op de huidige manege om wat voor reden dan ook
geen vooruitgang boekt zou ik kijken wat voor opties je verder bij jou in de buurt hebt.

verder ben ik het niet eens met een aantal eerder gegeven tips. Ja voor het soepel maken van een paard zijn er oefeningen als travers, wijken, schouderbinnenwaards etc. Maar ook hiervoor is een bepaald niveau van de ruiter vereist, is deze niet aanwezig dan kunnen de problemen enkel verergeren. Met de manier waarop de ruiter nu zit/de handen houdt raad ik het zeker niet aan om aan dergelijke oefeningen te gaan beginnen. Enkel basis, basis en nog eens basis. Eerst voorwaards en ontspannen halshouding, dan pas wijken etc.
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-10-09 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

_Luuc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:37

Je moet meer je hadden meegeven. Lijkt wel alsof je ze strak blijft vasthouden op de hoop dat hij naar beneden gaat.
Een zadel wel makkelijker wezen, want nu ga je je hakken ook enorm optrekken. En probeer ook minder naar beneden te kijken ;)
Woou wel eventjes zeggen, dat het een mooie haflinger is!! :D

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:48

ja moet je paardje veel meer ruimte geven zo als alle mensen hier zeggen laat de teugel maar ff iets langer breng ja handen meer naar je buik toe en vraag hem rustig en lief waarneer hij een beetje komt geef meteen mee!! omdat je nu langeren teugels hebt is het mee geven ook makelijker!en houd je binnnen been er bij heel belangerijk!

maar eigelijk moets ik dit eerst typen.
je paard moet eerst op tempo /voor waards lopen en de rest komt later!!
geeft je paardje wat ruimte en gebruik eerst je stem om hem/haar voorwaards te laten lopen. als dat niet werk met je buiten beet ff drijven(je tempo been) en daarna hem op tempo houden met je binnen been (daarmee houd je je paard op tempo) en als dat niet werk een tikkie achter de kuit en weer rustig als het nodig is om de pas drijfen met je binnen been.

ik hoop dat ik dit goed heb geschreven !!
sucses er mee!1

groetjes Olivierlover

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:52

Meid bij de F6 is het nog helemaal niet nodig..en de manier hoe je het nu doet trek je de pony alleen maar in zijn mond..nageefelijk lopen is niet het belangrijkste, als ik jou was zou ik goede begleiding zoeken ;)

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:00

Toen ik voor het laatst op jasper reed ( 10 maanden geleden dan wel). toen paste het zadel gewoon nog en kon ik er gewoon op rijden.

Ik zou zoiezo het zadel gebruiken en anders kijken of je een ander goed passend zadel kan regelen. Ik heb maar een klein stukje van het filmpje gekeken maar volgens mij klem je je knieën een beetje aan waardoor je dus ook zo gaat stuiteren op zijn rug. dus benen lang maken en hak naar beneden en ontspannen in je hele lichaam.
Probeer eerst netter en ontspannender te gaan zitten.
Want als je zelf gespannen zit moet je niet verwachten dat je pony wel gaat onstpannen.

Dan weet ik dat jasper vrij slecht aan het been is. maar je zult hem tog eerst meer voorwaarts moeten rijden om hem nagevelijk te kunnen rijden.

Probeer op je handen te letten dat je die niet vast zet, hou ze mooi hoog met een klein beetje druk.
dan zorg je dat jasper aan het been word. dan weet ik dat het een manege pony is maar ik heb hem ook aan het been gekregen je moet alleen even je best doen ;) .

Als je zelf ontspannen zit en voorwaarts rijd zal hij na een tijdje vanzelf aanbieden nagevelijk te lopen.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:07

o ja dat ben ik vergeten doe maar ff met zadel rijden omdat jij zo gaat stuiteren gaat het paard zijn rug vast zetten waardoor hij niet meer lekker naar beneden kan gaan lopen dat probleem had ik ook eerst en ik heb nu met les geleerd hoe ik het kan voor komen.

ps misschien is les ook wel een optie

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:35

Heey!
Je zit zelf een beetje verkrampt hier en daar, dus zoek eerst zelf de ontspanning op. Daarna kan je pony ontspannen en kan je aan de nageeflijkheid gaan werken, en die komt niet als je alleen maar in de mond zit ;).
Ook zou ik meer op je zit gaan rijden, in het filmpje zie je dat zodra je gaat afwenden je de pony als het ware de bocht 'omtrekt'. Hier kan je zelf ook in gaan oefenen :).
Succes!

edit; en zodra je pony zakt, ontspannen met je handen!

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:47

Meeste is al gezegd.
Verder zal ik willen toevoegen dat je beter op de 2de hoefslag kan rijden,
zodat hij op zijn eigen benen kan leren lopen. :j

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:06

@ Love_Sanne: Dat op de longeerlijn zou kunnen, maar ik mag Jas niet longeren... |(

@ Olivierlover: ik heb 1 keer in de week groepsles ;)

@ Daiss87: maar kijk, ik snap het niet echt, want wat ik doe is mijn buitenteugel begrenzen en met mijn binnenteugel knijpen en weer ontspannen... en ik rijd ook meestal met zadel ;)
en ik zeg vaak tegen mensen van de manege dat ik het gevoel heb dat ik trek... maar dan zeggen ze dat ik zelfs nog iets strenger moet zijn... ;) en helaas mag ik niet veel met Jasper als verzorgpony... |(

@ Binckydenice: ik rijd normaal ook met zadel hoor... ;)
maar ik heb niet het gevoel dat ik hem dwing... hoe kan je dat merken?
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-10-09 23:20, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd en quotes verwijderd

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:19

misschien is privé dan beter dan word er alleen naar jou en je pony gekeken
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-10-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:20

Ik moet zowiezo wel meer ontspannen en mijn benen niet vastklemmen ;)

ik kan wel privé les nemen, maar ik weet niet of dat op Jasper mag.

En mijn vroegere instructeur heeft al gemeld dat het zadel te klein is voor de meeste ruiters die er op rijden;)
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-10-09 23:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: bericht samengevoegd