Sprookjespaard @ rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:38

vind leuke pony!!..
en dat je zonder dekje rijd vind ik dat er veel mesen voorbeeld aan kunnen nemen want 9 van de 10 vullen hun zadel ook nog op met een dekje!!..

Imre

Re: Sprookjespaard @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:46

Vooral het zelf optijd loslaten als hij naar beneden gaat (niet aan de teugel rijden, maar echt wat langer) is heel erg belangrijk. Beloon ook met je stem als hij dat goed doet, dan valt het kwartje sneller. :)

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:30

Een sprookjes paard is het zeker! Wat een schatje zeg! :D

Ik vind veder dat je hem fijn rijd. Niet gedwongen en geen gehark en getrek. Wat ik zou adviseren is gewoon proberen, gewoon netjes drijven, zodat het voor hem duidelijk is wanneer die welke stap moet zetten. Dus als jij netjes been voor been drijft, dus links recht. ABSOLUUT NIET TIKKEN! maar drijven, wat met nette houding van jou kant betekend dat als je je benen netjes aan je paard hebt, je vanzelf je linkse been tegen zijn buik komt als die dat been naar voren moet zetten en andersom!
Ik hoop dat als je dat een beetje onder controle hebt, je het ook in draf kan gaan doen en zodoende de passen langer kan maken als jij het drijven langer maakt ;)

Ik hoop dat je de uitleg een beetje snapt, en lekker zo door rijden! Want vind het er toch fijn uitzien!

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:12

Kan je niet aan de hand hem wat loswerken?
Kaptoom een idee, of iets daarin?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:16

Anne. schreef:
Wat een leuk IJsje heb jij! Hij zit al flink in zijn vacht! Ik heb zelf les op IJslanders en draf is echt ontzettend belangrijk. Op de IJslanders waar ik op rij, moet je vaak eerst goed nagevelijk hebben voordat ze kunnen draven/galoperen. Dit is ook erg belangrijk voor een goede bespiering en het goed gebruiken van hun rug. Als ze tölten, gooien ze namelijk hun hoofd om hoog en zetten daarmee hun rug op 'slot'. Misschien is dit bij jouw paardje niet zo hoor, dat kan ik natuurlijk niet zien. Ik zou als ik jou was de lange zijdes gewoon flink vaak draven en d'r gewoon de hoeken door 'sleuren'.

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat dressuur een goede basis vormt voor het rijden in het algemeen. Maar een instructeur die nog nooit op een natuurtölter heeft gezeten weet er naar mijn mening niet genoeg vanaf om er goed mee om te kunnen gaan. Mijn tip is dan ook een goede instructrice te zoeken die ervaring heeft met IJslanders en eventueel een opleiding voor heeft gedaan. Mijn instructrice geeft ook les aan huis, daarvoor kun je mij PB'en :)

Mee eens.

Het is zeer zeker een heel mooi paard, lieve uitstraling.
Kun je hem los longeren in een bak... hoe maakt hij dan de bochten?
Aan de longeerlijn... hoe gaat het dan?
Wat is het verschil qua bochten in een bak versus weiland?
Maakt het verschil welke hand je rijdt (binnenhand versus buitenhand)?
Geldt voor ijslanders een specifieke bekapping... zo ja... zou dat wat uitmaken?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 20:26

Fritsiej ik snap het niet helemaal, sorry. :=

Iris_Z
Dat zou een idee kunnen wezen. Maar hij heeft op de grond helaas heel weinig vertrouwen in de mens. Dus laat ik dat liever nog even zitten. Het gaat gelukkig wel al een stuk beter dan het was maar hij heeft behoorlijk wat tijd nodig ook al doet hij het keurig de laatste tijd maar hij heeft nogal z'n ups en downs.

TheMagicLine
In de longeerbak ( enigste wat we hebben ) kan hij wel gewoon draven. Alleen maakt hij dan wel hele houtige bochten. Ik heb nog niet gelongeert met hem ( ga ik ook verlopig niet doen ). Aan de ene hand reageert hij nogal trekkerig met z'n hoofd ( niet kunnen buigen ) maar ik twijfel een beetje waar het doorkomt. Hij heeft namelijk op Ijsland een knip in z'n oor gekregen ( als je erop zit rechter oor) en ik heb het idee dat hij het moeilijk vind om dan een stelling naar links te maken. Maar of het nou komt door stijfheid of door angst weet ik niet. Spuni in natuurlijk bekapt ik wil zelf eigenlijk ijzers maar m'n moeder is het daar niet mee eens.

Vandaag heb ik weer op Spuni gereden. En het ging vandaag super! Hij vind het nog wat moeilijk om z'n hoofdje te laten zakken tijdens het stappen. Maar tijdens het draven doet hij de ene kant wel z'n hoofd naar beneden alleen de andere kant ( moeilijke kant ) om gaat hij de hele tijd met z'n hoofd omhoog en naar beneden maar ik neem aan dat dat nog onbalans is. Maar hij kan in ieder geval al een aantal rondjes draven ( ookal is hij daarna doodmoe ). Ik heb hem vandaag ook even lekker laten galoperen op een lang weiland van de buren ( toestemming natuurlijk ) en vandaag voor het eerst zonder gerommel. Dus zonder dat hij gaat telgangen. Alleen is hij na het rijden helemaal nat weet iemand mischien een snelle manier van opdrogen? Veel stappen helpt in iedergeval niet zo best :=

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 07:43

volgens mij ben je al aardig op weg, jullie zijn een leuke combi joh!

Zelf heb ik veel baat bij dressuurles bij mijn gangenpaarden (geen ijslanders maar mangalarga marchadores), ik oefen ook veel in het bos, nageefelijk rijden, overgangen, wendingen etc.
In het bos heb ik de ontspanning voor elkaar gekregen, 1 mm rijd ik sinds februari, zij had goede gangen maar had de laatste jaren meestal een veulen aan de voet gehad en was weinig meer gereden, ik heb veel met haar gestapt, heb een paar lesjes gehad, en rijd haar veel in het bos, aan de longe loopt ze in draf, onder het zadel heeft ze nog nooit 1 pas gedraaft.
Ze heeft in het bos het halsstrekken oftewel, mijn hand volgen naar beneden, goed opgepikt. Stukje bij beetje gaat alles steeds beter, goed dat je tips vraagt, maarre verwacht niet meteen teveel, geniet van de kleine succesjes en geniet van je paardje.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:21

Goedzo Phen!

Klinkt alsof het goed gaat :)
Problemen met stelling naar links: Klinkt alsof Spuni vast zit aan zijn rechterkant.
Er is een lange spier, die begint op de achterhand, onder het zadel door loopt en vast zit op de schouder. Deze maakt ook verbinding met een spier die over de hals richting de nek loopt. Deze loopt aan de zijkant van het paard.
Als deze gespannen staat, is het dus heel moeilijk voor het paard om deze op te rekken.

Vergelijk het met jezelf. Als je niet hebt geoefend, is het moeilijk om met gestrekte benen de grond aan te kunnen tikken. Als je snel naar beneden gaat kom je er misschien wel, maar langer dan een paar seconden vasthouden lukt niet. Hoe vaker je stretched, hoe beter het lukt en hoe leniger je wordt.

Dit is hetzelfde met spuni. Hij zit vast op zijn rechterspier, en als hij dus naar links moet buigen kan dat wel, maar niet zo lang. Hetzelfde als nageeflijk rijden. Probeer zelf als je net uit je bed komt maar eens je kin op je borst te leggen, dat voel je ook behoorlijk in je rug!
Daar komt de 'knikkende' beweging vandaan.

Ik denk niet dat het te maken heeft met de knip in zijn oren, álle ijslanders op ijsland hebben er een of meerdere... Mensen hebben ook geen trauma van oorbellen schieten :)

Heel veel plezier verder :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:32

Het opdrogen kan je versnellen door hem plaatselijk te scheren. Doe ik ook met mijn paarden, die krijgen een mooie streep over hun onderhals. Kunnen ze prima buiten mee blijven staan in de winter (dag en nacht dus) en tijdens het rijden hebben ze veel minder last van de warmte. :)

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:48

leuke pony!

probeer je handen meer te dragen. Misschien iets meer nagevelijk :P

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 16:20

Joyfordogs
Ik kan helaas alleen lang een drukke weg rijden. Dus kan dan helaas niet met bochten en wendingen oefenen. Aan hals strekken had ik eigenlijk nooit zo erg gedaan. Nouja behalve bij het uitstappen maar dan kreeg hij alleen maar wat meer teugel en deed hij nooit z'n hoofd naar beneden.
Ik verwacht niet te veel hoor in een keer. Ik vond het super dat het gister harstikke goed ging maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook zo iedere dag is.

miek140
Oke, ik snap het. Dus ik moet gewoon iedere keer weer wat figuren rijden om hem weer soepel in de rechterspier te maken? Ik bouw het uiteraard wel rustig op. En in draf kan hij het natuurlijk nog niet.
Spuni heeft helaas wel een trauma gekregen. Of het moet ergens anders doorkomen maar dat lijkt me stug aangezien hij ook angstig reageert met halster en hoofdstel op en af doen.

Imre
Dan denk ik dat ik Spuni ook maar gedeeltelijk laat scheren...

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:08

Dat verhaal met uitstappen en dat hij niet zn hoofd naar beneden doet past helemaal in het plaatje. Om goed te kunnen halsstrekken moet hij namelijk ook zijn rugspieren strekken (als je bedenkt over mijn verhaal over de rugspier en de halsspier die een verbinding aangaan op de schouder)
Dit is dus een goede oefening, ook om te kijken of het al verbeterd :)

Dat het in draf nog niet lukt is geen probleem, dat komt wel :) En de ene dag gaat beter dan de ander, maar wij hebben ook wel eens een bad-hair-day :')

Met scheren zou ik wel uit kijken. Staat Spuni 24/7 buiten zonder deken? Dan zou ik niet teveel scheren...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:20

Leuk om te horen dat het nu al beter gaat! Wat scheren betreft zou ik ook oppassen. Misschien kun je een fleecedeken voor hem kope om hem daaronder te laten opdrogen.. of na het rijden in de winter flink met wat hooi erover heen wrijven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:54

Niet alle import-IJslanders hebben een knip in hun oor (gelukkig niet ...). Van onze imports heeft er maar 1 een afgepunt oor, waar ie overigens geen last van heeft.
Spuni is van mijn vorige buurvrouw geweest, ik ken hem dus wel. Hij is van karakter nogal terughoudend en heeft de neiging in zijn schulp te kruipen. Dat zie je ook op de foto's. Dat komt niet door jou als ruiter hoor, je zit er keurig op. Ik denk dat je, voordat je je kunt richten op dressuurmatig gymnastiseren (wat erg nodig is gezien zijn bespiering), vooral moet gaan werken aan jouw communicatie met hem. Begin eens met gewoon grondwerk aan een touwtje waarbij je hem op lichte signalen naar alle kanten leert wijken voor druk: naar je toe laten komen, zijwaarts laten wijken, achterwaarts. Alles heel rustig en zeker, zodat hij niet gestresst raakt. En dan steeds belonen als ie het goed doet. Het doel: hem positief en geinteresseerd krijgen, meer de oortjes naar voren zeg maar. Verder zou ik hem lekker veel longeren, liefst aan een dubbele longe. Vraag daarbij even wat hulp als je niet weet hoe dat werkt! Zo leert ie zijn rug los te laten en te buigen zonder dat jij erop zit, want daar zal hij nu gezien zijn bovenlijn wel behoorlijk wat moeite mee hebben. Qua rijden zou ik hem heel positief benaderen, dus veel met je stem belonen, en rijtechnisch gezien veel voltes rijden en hem daarbij met een rustig drijvende binnenkuit naar je buitenteugel rijden, met zo min mogelijk druk op je binnenteugel. Dan nageeflijkheid vragen door steeds even kort met je binnenhand stelling te vragen en weer terug laten veren, dan is het gemakkelijker voor hem om na te geven. Verder zou ik toch echt gaan proberen om af en toe les te nemen van iemand met IJslanderervaring, dan kom je gewoon een stuk verder! En tenslotte: overtuig je moeder van het nut van ijzers, hij liep destijds met ijzers prima en het zou zomaar kunnen dat hij met ijzers ook veel gemakkelijker draaft.
Succes!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:00

Dubbel longeren zou ik alleen maar doen als je dat al kan, niet zelf gaan prutsen als je er geen ervaring mee hebt. Misschien kan je een paar keer longeerlessen nemen. :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:26

Nog ff aanvullend op mijn rijtechnische advies: een beetje verlicht zitten maakt het voor een paard met een strakke/stijve ruglijn vaak een stuk gemakkelijker om zijn rug te ontspannen. Niet alleen in draf of galop, juist ook in tolt!! Zolang je hem maar actief houdt met je kuit, om te voorkomen dat hij te veel op de voorhand komt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:50

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:45

Ik kijk wel uit hoor emt scheren. Hij staat inderdaad 24 uur buiten zonder deken. Maar was dan alleen van plan z'n borst te scheren. Een fleecedeken helpt niet. Die krijgt hij nu iedere keer om na het rijden. Alleen is de fleecedeken in een half uur al zeiknat en Spuni ook. En ja dan staat hij nog even op stal. Maar s'avonds voordat ik ga slapen moet hij weer naar buiten en is hij nog nat.

In de hand kan ik heel goed met hem comuniceren. Hij wijkt al niet eens meer van me weg als ik hem uit het weiland haal. Hij loopt langs enge dingen met een oog naar mij. Hij heeft alleen nog maar heel weinig zelfvertrouwen. En dat heeft gewoon tijd nodig.
Longeren met een dubbele longe kan ik niet. Mijn moeder geloof ik wel maar weet niet zeker. Anders moet die het mij maar even leren.

Ik wist niet dat het hielp om te staan in de beugels. Mischien moet ik dat maar ook gaan doen :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:14

Fijn dat ie al zo veel vertrouwen in je heeft! Nu inderdaad dat zelfvertrouwen proberen op te bouwen. Maar dat gaat vast goedkomen.
Wat betreft staan in de beugels, dat is niet helemaal wat ik bedoel, het is eerder iets je zit verlichten zodat je meer op je bovenbenen dan op je kont zit. Daarmee geef je het paard wat meer vrijheid in zijn rug dan wanneer je voluit zit. En dat kan heel veel schelen, ik heb er erg positieve ervaringen mee. Zorg wel dat je zwaartepunt boven het zadel blijft en niet naar voren komt want dan druk je hem alsnog op de voorhand.

Piwie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:11

Probeer contact te houden met de mond van het paard, en niet je teugels los te gooien.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:48

Met Askja eens :j
Een beetje verlichten helpt voor spuni om zijn rug te ontspannen, hij zal er makkelijker van gaan draven :j

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:45

Okee, ik zal het de eerst volgende keer proberen :)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:59

wat leuk om een keer een ijslander te zien bij HAW :D
Voor wat betreft zijn hals zul je inderdaad aan de nageeflijkheid moeten gaan werken
zo te zien heb je inmiddels al een heleboel bruikbare tips gekregen! leuk om te zien dat je er ook daadwerkelijk wat mee doet +:)+

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:03

Leuke pony, let alleen op dat je niet teveel naar je pony gaat kijken. Verder zou ik zeggen lekker verder oefenen!!

tiizjekiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:51

ik vind het een leuk beestje :D
zoals ze hiervoor al zeiden denk inderdaad om je houding en je mag inderdaad ook wel wat meer naar voren kijken ;)