de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:42

Arabesk schreef:
Ik gebruik een zweepje soms om mijn wat luie paard weer aan het been te krijgen, dit doe ik wel door fases op te bouwen:

1. been
2. nadrukkelijker been
3. been plus tik op de laars/zadel
4. been + tik op de kont

en dan wel meteen een ferme tik :Y)

Één of twee keer doen en meneer loopt weer als een raket }:)

Die tik op de kont zou ik dus laten, natuurlijk zal hij er harder van gaan lopen maar hij legt de link niet met je been, en dan zal het een herhalend iets blijven beter kan je dan een tikje achter je been geven en zelf heel consequent blijven in been=reactie!

Puchje

Re: de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:43

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:48

@ spottie ik weet niet of je het tegen mij had ivm geweld, maar mijn zweep zal nooit van die typische zwaapslag-geluiden laten horen. Ik gebruik em vooral om kleine korte tikjes te geven om de achterhand sneller te maken (paard neigt naar een zweefdrafje) Verder is mijn zweep superflexibel met een lang touwtje aan (het schijnt dat dit vriendelijker is)
Het dient niet om te straffen vind ik en al helemaal niet om frustraties uit te werken als iets niet goed of snel genoeg wil lukken. Als de ruiter de juiste hulpen geeft gaat het uiteindelijk wel. Als je met geweld paardrijdt, dan kun je denk ik beter een andere sport kiezen, want (vanuit de dressuur spreek ik nu) zo werkt het niet. Krijg je alleen maar eenb hete trippeltrien van.

devilseye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:20

De zweep word hier ook gebruikt als hulpmiddel en niet om het paard te straffen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:12

Hierover loopt al een topic. Bij deze een slotje.