Rijden op de buitenteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:36

dorieeen schreef:
Je moet inderdaad af en toe even controleren of je paard los is en nageeft door je binnenteugel iets naar voren te doen en dan moet hij daar blijven lopen.
Maar als jij constant je binnenteugel los hebt gaat et bit helemaal naar buiten, dat lijkt me niet erg fijn.
Als het gewoon een oefeningen is om je binnenteugel naar voren te doen snap ik het wel, :)

Als je bit helemaal naar buiten gaat denk ik dat je er teveel druk op hebt. Ik heb dit in ieder geval nog nooit gehad.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:55

Billy20 schreef:
Lante schreef:
Bulck: Inderdaad. :)
Als je op de buitenteugel meer gewicht hebt dan op je binnen teugel rijd je je paard scheef. Je buitenteugel heeft gewoon een andere functie dan je binnen teugel, zoals Bulck dus al heel mooi uitgelegd heeft, maar als je gewoon rechtuit rijdt moet je op beide teugels evenveel druk van het paard krijgen (aanleuning).

Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens. Als ik op de volte op mijn buitenteugel licht contact heb en mijn binnenteugel los heb dan wil dit echt niet zeggen dat mijn paard scheef loopt. Als het paard zelf op de ene teugel meer druk geeft dan op de andere dan is het paard wel scheef.

Lezen is ook een vak; heb ik het over een volte..? :)
Ik zeg dat beide teugels een andere functie hebben, dus het lijkt me logisch dat als je een teugel hulp geeft, dat je dat doet door een klein te verschil maken in de druk die je op de teugel hebt.

En ook op de volte is het niet de bedoeling dat je binnenteugel loshangt.