Finesse @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:04

Slof is te strak maar daar is al véél over gezegd! ;)
Wat ik nog wel even wil zeggen is dat je IMO niet zo moet in- en uitstappen! dan moeten de teugels lekker los hangen zodat je paard zijn spieren eens lekker kan strekken. Dit noem ik geen warmlopen en/of beloning (uitstappen)..

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:08

@ Patriciavt, jup het is ook wel heel erg anti set :P als ik de volgende keer met slof ga rijden zal ik ervoor zorgen dat ik hem korter hou en meer op de trens teugel ga rijden.

@ Hannah_Menno, ik heb ook echt wel met lange teugel in en uit gestapt alleen zat de fotograaf toen lekker aan de koffie :+

lindake

Re: Finesse @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:24

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op dat het niet de bedoeling is om steeds in herhaling te vallen?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:35

als je bang bent dat het paard steeds met haar neus in de lucht loopt doe er dan een los martingaaltje om! (des noods)

Maar ik vind jou ook wel netjes rijden. Je zit mooi rechtop!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:34

Citaat:
ik rijd haar af en toe met slof omdat ze soms haar neus in de lucht gooit met het rijden en dat is voor mij en voor haar niet fijn. Eerder rijd ik bijzetteugels en dat was echt niet beter

Dan kan ik niet anders zeggen dan dat Finesse een heel eerlijk paard is.
Problemen zoals niet nageeflijk zijn en het missen van de ontspanning, die zijn namelijk ook niet op te lossen met hulpteugels.
Als jij je manier van rijden niet veranderd zal geen enkele hulpteugel helpen.
Ontspanning en nageeflijkheid zijn namelijk een beloning op het rijden van de ruiter.

Maar goed, ik lees dat je zonder gaat rijden.
Ik hoop voor vast en niet alleen omdat je nu zulke reacties hebt gekregen.
Het is een leuk paardje om te zien wat met wat vrijheid volgens mij veel beter tot haar recht komt.

Succes ermee en natuurlijk nog veel plezier samen. ;)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:33

LauraLala schreef:
Even voor de duidelijkheid:
Ik krijg goed les en ik zet deze foto's er niet op om alleen commentaar te krijgen over de slof.. :n

Als je foto's erop zet met een paard wat alleen maar in de krul getrokken wordt door de slof kun je dergelijk commentaar verwachten 8-)

Vind dat je een heel mooi paar onder je kont hebt, daarnaast vind ik dat je er heel netjes opzit en daarom is die slof volgens mij ook helemaal niet nodig!
Je trekt je paard nu in de krul, de rug wordt weggedrukt.
Het lijkt nu heel wat maar het is niets.
Gewoon zonder slof rijden en dan lekker voorwaarts neerwaarts rijden, dan komt je paard lekker over de rug en van daaruit weer wat opwaarts rijden.

Heel veel succes en nogmaals volgens mij kun je het prima zonder slof of onder de slof zo strak te houden :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:51

mooi paardje, ercht een leuk beestje,
kijk nog wat meer naar voren en hakken meer uitrukken, schouders ook wat naar achteren.
maar ow ow, die slofteugels... :n
ik lees dat je hem dr af gaat halen, super van je,
de gevolgen van met dit dwangmatriaal kan tot erge problemen veroorzaken,
Het paard kan teugelkreupel worden, kan stijf worden en vooral,
hij krijgt last van zijn botten door deze houding aan te houden met dwang,
nee, leer een paard dingen met gevoel, niet met een strak touwtje.

Je hebt echt een mooi paardje en houd hem mooi, ben benieuwd naar je slofloze nieuwe topic !!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:07

ik geef 1 x uitleg over de slof en verder wil ik dit topic laten voor wat het is,

met een slof kun je het paard in de 'juiste' hoofdhouding brengen,
met het gevolg een strenge slof en paard opgekropt lopend.
Het paard krijgt een foute knik, krijgt problemen met zijn botten en
kan de kans krijgen op veel aandoeningen zoals teugelkreupel,
inplaats van een ontspannen paard krijg je met behulp van de slof een
gespannen aangedreven paard dat van de pijn in de mond en opgekroptheid wil
vluchten , je geeft hem op zijn flikker en je paard is geestelijk helemaal ziek.
Met een slof KUN je veel problemen krijgen, daarom houd ik er zeker niet van,
leer een paard uit eigen kracht rijden en niet met een dwangmiddel,
echt leren paardrijden doe je uit gevoel ;)
Laatst bijgewerkt door lindake op 29-09-09 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderde reactie verwijderd

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:01

Misschien kun je proberen met een martengaaltje te rijden ?
Heb dit ook met mijn 3 jarige die afentoe nog iets geks ziet en al haar kracht in haar hoofd zet om er naar te kijken! :P
Dus nu heb ik een martingaaltje, en ze kan nog omhoog hoor makkelijk, maar niet meer super hoog dat ze alles vast zet.
Misschien een ideetje?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:39

Wat heb je een leuk paard zeg! Je houding vind ik ook erg netjes!
Ik ga lekker niks over de slof zeggen :P Ik ga je alleen vertellen dat de
eigenaresse zelf wel eens les mag gaan volgen als dit haar idee van paardrijden is.
Die moet nog een boel leren als ik het zo hoor :D
Ontspanning dwing je niet af, daar wordt je paard alleen maar stug van.
Kijk eens op deze site, hier kun je heel veel tips en informatie in terug vinden
waarom je paard soms dominant is en op een bepaalde manier reageert.
http://www.paardenbegrijpen.nl

Succes!
Laatst bijgewerkt door lindake op 29-09-09 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic verwijderd

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 12:43

Bedankt voor sommige reacties daar kan ik wel wat mee :)
zoals ik eerder ook al zei, ik ga het vanmiddag zonder slof proberen en zal ook snel een topic plaatsen met foto's zonder slof :o want van sommige reacties schrik ik best wel..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:53

LauraLala schreef:
Bedankt voor sommige reacties daar kan ik wel wat mee :)
zoals ik eerder ook al zei, ik ga het vanmiddag zonder slof proberen en zal ook snel een topic plaatsen met foto's zonder slof :o want van sommige reacties schrik ik best wel..

Ik kan me wel voorstellen dat je schrikt, soms wordt het wat minder aardig gezegd, maar da komt meer omdat sommigen hier weten wat er allemaal kan gebeuren door het verkeerd gebruiken van een slof. Mensen proberen je te waarschuwen, omdat ze zien dat je paard last heeft van de slof of zelfs pijn. Bedenk zelf maar als je in een onlogische houding wordt gezet, op den duur gan je spieren verzuren en krijg je pijn :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:55

Als de slof alleen gebruikt wordt om het incidenteel omhoog gooien van zijn hoofd tegen te gaan, waarom probeer je het dan niet eens met een simpele martingaal? Wel begrenzing, maar geen onnodig scherpe inwerking.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 12:55

Ashira schreef:
LauraLala schreef:
ik heb helaas geen foto's van haar zonder slof. En ik vind het zelf ook niet fijn om met slof te rijden, rijd liever ook zonder.

Ik vind ook dat er genoeg gezegt is over die slof, maar toch wil ik nog even kwijt: ik zag op je profiel dat je je oude pony ook al met slof reed.
Of moest dat ook van de eigenaar?

verder wel een leuk paardje!

Dan mag jij mij even vertellen op welke foto je dat ziet :P want die heb ik niet met slof gereden, bij hem zat er meestal een tiedeman-teugel aan.

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:11

wel een mooi paard. soms is het niet onverstandig om gewoon eens te lessen met een andere instructeur. vaak leer je weer ander dingen die je eerder nog niet zo zag. ik veroordeel het rijden met slof niet rijd zelf ook wel eens met slof maar misschien is het een idee eens te rijden in de les met slof zodat je intructeur erop kan toezien of je deze op de juiste manier gebruikt. ik denk als je alles onder controle hebt dat je wel ver kan komen met dit paard vind m erg mooi.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:03

Nog niet zo lang geleden heb ik ook een dergelijke discussie mee gemaakt. Daarom wil ik ook even reageren.

Als er beslist is om met een slof te rijden dan zal daar een zeer goede reden voor zijn, dus ga ik daar niet over beginnen. Probeer haar wel meer voorwaarts neerwaarts te rijden, ook al is dit niet makkelijk. Misschien door in het begin iets meer in een ontlastende zit te gaan rijden.

Verder veel succes met haar, wat het is een mooi paard!!! :j
en veel succes met de aanhoudende opmerkingen van sommige van de bokkers

Ook wens ik er nog aan toe te voegen dat ik zie dat je teugels telkens in duidelijk contact zijn met de mond. Dit wijst er op dat je niet puur op de slof rijdt, proficiat hiervoor! Want dat is niet makkelijk.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:49

Zeker een leuk diertje. In alles wat je verteld herken ik mijn merry. Het dominante, kop in de lucht en als er maar iets interesant is......kun je het vergeten. Ook ik heb naar de slof gegrepen en op zich is daar niks mis mee. Het gevaar met de slof is wel dat je heel snel geneigd bent alles met je hand op te lossen. Als ik jou was zou ik je slof iets losser zetten en vergeet niet de nagevelijkheid vanuit je been te vragen.

Ik rijd nu met martigaaltje en het ze loopt echt 10x fijner dan met de slof. Ik hoop dat je er wat aan heb, Succes.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:24

ben ook maar een leek hoor, maar mijn idee? op deze manier ga je denk ik je doel voorbij; zoek de ruimte meer voor op waardoor je paard de kans krijgt om zich meer te ontspannen. het lijkt of er nu constant druk op staat, terwijl je wilt dat je paard leert ontspannen. met name de achterhand stimuleren wordt moeilijker als je geneigd bent het van voren op te lossen. er is nu ook dus geen "beloning" voor hetgeen hij goed zou kunnen doen.

Maarloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:27

Leuk paardje zeg! bof je maar mee!
Je mag inderdaad je handen rechtop houden en iets hoger en je voetenwerk inderdaad! :j
Maarja heb ik ook nog een beetje moeite mee (voetenwerk).
Het komt allemaal vanzelf wel, het heeft tijd nodig.
Het lukt niet altijd in 1,2,3 :P.

Voor de rest ziet het er leuk uit! Succes verder!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:39

Moderatoropmerking:
Ik heb opnieuw heel wat herhalingen uit dit topic verwijderd. Letten jullie er op om volgens de regels van RT-HAW te posten?

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:15

Citaat:
omdat ze soms haar neus in de lucht gooit met het rijden en dat is voor mij en voor haar niet fijn.

Eigenlijk wilde ik het woord 'sl*f' niet meer gebruiken, maar anders kan ik mijn punt niet uitleggen... ;(

Als je problemen hebt met de nagevelijkheid, en je bent zelf niet kundig genoeg het op te lossen, zorg dan in de les dat je altijd zonder hulpteugel rijdt. Je instructeur kan je dan helpen om te leren hoe je met het 'neus in de lucht' probleem om moet gaan.

In plaats van de sl*f zou ik juist kiezen voor de bijzetteugel. Deze kan jij namelijk niet zelf kwalijk beïnvloeden. Aan de longeerlijn kunnen paarden ook heerlijk lopen met een bijzetteugel (correct bevestigd!!!! Niet te lang dan klappert ie telkens in de mond, moet dus net als ruiterhand contact maken).
Maar jij zegt dat je je paard prima nagevelijk kunt rijden zonder sl*f. Dan zou ik om het hoofdgooiprobleem op te lossen in elk geval dus véél en gericht lessen. Eventueel een martingaaltje aanbinden (wederom correct bevestigen!!!!!!!!! Nooit te strak). Maar let wel op met het gebruik van hulpteugels. Ze kunnen onherstelbare schade aan het paard toebrengen, al was het maar dat je er in sommige gevallen nooit meer fatsoenlijk op kunt rijden. Of dat ze niet meer te benaderen zijn in de stall

Het is een prachtig paard en je mag in je handen knijpen dat je erop mag rijden. Heel veel succes en plaats eens fotos zonder die rottige sl*f ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 01:13

Nou jongens hou maar eens op over die slof, echt heel irritant om steeds hetzelfde te lezen. We geloven echt wel dat jullie het verkeerde gebruik OOK zien!

Ik zie in de eerste paar foto's een stoelzitje, wat later wel een beetje beter wordt. Heb je dit altijd? Ik krijg het idee dat je je handen als hefboom gebruikt, dat is onvermijdelijk met de stoelzit.
Verder ziet het er netjes uit.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 10:17

phormicola schreef:
Nou jongens hou maar eens op over die slof, echt heel irritant om steeds hetzelfde te lezen. We geloven echt wel dat jullie het verkeerde gebruik OOK zien!

Ik zie in de eerste paar foto's een stoelzitje, wat later wel een beetje beter wordt. Heb je dit altijd? Ik krijg het idee dat je je handen als hefboom gebruikt, dat is onvermijdelijk met de stoelzit.
Verder ziet het er netjes uit.

mag ik misschien vragen wat je met een stoelzitje bedoelt, snap je post niet helemaal :o

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:16

Ik vind het ook een mooi paard :-)
En weet je wat ik zo bijzonder vind? Je rijdt 'm teveel op de slof, maar dat weet je nu zo langzamerhand wel, en TOCH kijkt je paard blij op de meeste foto's; oortjes dr mooi op, af en toe es eentje naar achter, maar dat is gewoon op jou letten.
En wat ik dan een interessant discussiepunt vindt is dat je paard dus wel blij loopt en je zo vaak foto's tegenkomt hier op Bokt van paarden die met hun hoofd mogen lopen waar ze willen, zelfs zonder hoofdstel, en daar kijken een heleboel zuur. Oren in de nek, zwiepende staarten.

Dus.... Als TS haar paard zo "gemeen" zou rijden, waarom dan toch die oortjes dr zo mooi op? Met andere woorden, slofje losser en voor de rest blijkbaar toch vriendelijk gereden!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:00

Met een stoelzitje bedoel ik dat je benen te ver naar voren zijn geplaatst. Als je benen te ver naar voren zitten, kun je niet correct lichtrijden, je gaat dan meer de teugels gebruiken als 'hefboom'. Hierdoor kan je paard z'n hoofd omhoog gooien.