Ren probleem!! Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Ren probleem!! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:07

Les les en nog eens les!! En dan van een ervaren persoon en niet een 14 jarige die al div. paarden zadelmak heeft gemaakt.
Vanaf bokt gaat dit probleem alleen maar erger worden ben ik bang!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:15

Heb je geen mogelijkheid om thuis te lessen? Het lijkt me niet slim om zo door te modderen tot je over een half jaar een trailer hebt. Ik sluit me verder bij de andere aan. Sluit eerst lichamelijk letsel uit. Ga dan kijken naar haar voer.

Met rijden is het belangrijk dat je zelf ontspannen blijft. Zodra je gaat verkrampen, dan gaat je pony alleen nog maar harder. Ook zou ik voorlopig in de wei/bak gaan rijden. Zorg dat ze niet kan gaan rennen, dus rijd veel overgangen en figuren en houdt haar aan het werk. Zodra ze gaat versnellen neem je haar onmiddelijk terug met een ophouding, dus niet trekken. Dit moet je consequent volhouden.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 18:22

een shetlander erbij is ook geen optie, daar heb ik het ook al over gehad met mijn ouders..
ik ben ook al druk bezig met het zoeken van les bij mij thuis en evt ergens anders, maar wel in de buurt..
ik heb een telefoon nummer gekregen van mensen van een stukje verderop, en die hebben ook heel wat ervaring!
dus ik denk dat ik die maar op ga bellen vandaag of morgen. (wat betekent: LES!!!)
Nog iets: Toen het 'goed' ging, longeerde ik ook altijd van tevoren, had ik een NIET passend zadel, en reed ik met slof.

Oja, en ik kan NIET in een bak rijden. (nadat ik die mensen van verderop heb gebeld wel :o ) maar nu moet ik er even vanuit gaan van niet. want die mensen zijn ook niet iedere dag op het tijdstip dat het mij uitkomt vrij ect...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:32

Loretteeee schreef:
Nog iets: Toen het 'goed' ging, longeerde ik ook altijd van tevoren, had ik een NIET passend zadel, en reed ik met slof.

Hier kan je paard behoorlijke schade van opgelopen hebben.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:40

Nog harder zoeken!
Het is hard,maar als je wilt dat je een leuk paardje houd moet je er toch meer voor gaan doen!

Je kan misschien overleggen met je ouders dat een trailer kan huren 1x in de week!
ga er dingen thuis voor doen voor je vader/moeder! zodat je het kan betalen!
Je hebt in puttershoek een friese stal misschien mag je daar gebruik maken van de bak!

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:43

Loretteeee schreef:
een shetlander erbij is ook geen optie, daar heb ik het ook al over gehad met mijn ouders..

Heb je je ouders ook uitgelegd dat een paard een kuddedier is en ècht dagelijks sociaal contact met een ander paard nodig heeft? Ik kan zo natuurlijk niet beoordelen of het bij jouw paard de oorzaak is voor het rengedrag, maar een paard kan behoorlijk 'gek' worden als hij gehouden wordt zonder een soortgenoot(je). In principe vind ik het onverantwoord en onethisch om een paard/pony alleen te houden. 'Praktische problemen' (geld- of ruimtegebrek e.d.) vind ik dan ook slechte excusen voor een dergelijke keuze.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:07

Tja moeilijk gevalletje, moet zeggen dat ik 16 jaar het zelfde probleem heb gehad met mijn welsh arabiertje.
In de bak was ze altijd keurig aan het been en liep heerlijk ontspannen, maar eenmaal het hek door naar buiten 8)7
Die van mij wilde ook altijd hard, altijd dribbelen en geen normale stap kunnen zetten zelfs als ik haar op een dijk van 4km had laten uitrennen ging ze nog dribbelend verder met de oortjes naar voren en het staartje in de lucht.
Ze was niet gevaarlijk hoor, ze luisterde prima alleen de rem haperde af en toe, alles was spannend en mevrouw hield gewoon van opgefokt rondlopen.
Andere paarden mee haalde ook niets uit,vond ze alleen maar nog leuker, constant proberen om voorop te lopen en aan het eind van de rit zat iedereen op een opgefokt paard.
Ik heb haar na laten kijken...ook haar gebit,heb het tuig laten controleren, heb met haar gewandeld omdat ik dacht dat ze misschien bang was maar nee hoor......mevrouw dribbelde graag met haar staart in de lucht en haar neusgaten wijd open.Volgens de dierenarts was het gewoon een frisse dame die verder niks mankeerde.

Ik vind het moeilijk om je tips te geven aangezien ik mijn pony ook nooit een normale stap heb kunnen laten zetten buiten.
Les zou kunnen maar bij mij had het geen nut, ik had 3x in de week les met haar en dan ging alles perfect, die bom plofte buiten het hek pas.
Inmiddels is mijn pony al 32 en gepensioneerd maar als ik haar uit de wei haal voor een wandelingetje staat het staartje nog steeds omhoog en kan ze het dribbelen niet laten. :o

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:01

bekend probleem !
dit deed mijn pony namelijk ook .
heb wat afgevlogen in de bak bij ons .
normaal buiten rijden kon ik niet of mevrouw ging al rennen .
les met andere paarden in de bak ging ook niet als ik dan op de volte wou ging zij keihard de andere kant op .
Dit heb ik 2 jaar volgehouden , bij andere mensen kon ze het wel dus het klikte niet met mij .
ze is zelfs nog naar een trainingsstal geweest en zelfs dat heeft niet geholpen .
Achteraf zonde van me geld geweest .
want na die training was het alleen maar erger .

Toen heb ik na lang piekeren besloten om haar te verkopen , dat vond ik eerlijker voor haar en voor mezelf .
heb van mezelf helemaal geen geduld en voor zulke dingen heb je echt geduld nodig .

Nu heb ik er een super leuk paardje voor terug die alles doet, en waar ik lekker mee naar buiten kan .
Niet dat je wat aan me verhaal hebt maar hoop dat je er uitkomt met hulp , want ik weet heel goed wat het is .

succes :(:)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:34

Mijn ijslander doet het ook.
Heeft nergens last van en is kerngezond. Hij geniet gewoon van het hard gaan.

Ik heb mijn bit eruit gehaald en ben met een hackamore gaan rijden (weet wel wat je in je handen hebt en hoe je hem gebruikt!!!) en meer tempo rijden. Dus niet hem maar laten racen, maar gewoon lange stukken draven. Dat vind hij veel fijner dan al dat stappen tussen door en daar is hij uiteindelijk een stuk hebbelijker van geworden. Misschien een idee om eens te kijken hoe hij bitloos op je reageerd?

Leen ergens een bitloos hoofdstel en vraag of iemand je an een touw mee naar buiten wil nemen (of doe je bit en je bitloze hoofdstel in zodat je twee teugels hebt en op je bit terug kan vallen). Voor veel paarden helpt dit omdat ze de pijn prikkel in de mond niet meer krijgen.

Wat je ook moet gaan doen is HEEL VEEL grondwerk. Volgens mij rijd je eigenlijk alleen buiten met hem of niet?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 15:49

@ Joviban : dat zou ook nog kunnen, maar waarom deed ze dat dan niet gelijk aan het begin toen ik een nieuw zadel had?? toen was het echt een droom paardje :D

@CoopersB : Puttershoek is wel een beetje ver voor mijn doen. :o en een trailer huren is altijd een optie! alleen bij onze manege (manege flemming) is dat een beetje (erg) duur..

@Muizenissen : dat weten ze ook al! alleen ze willen nog niet echt geloven. Dat was ook zo met een vliegendeken.. (ze is alergisch voor muggen, krijgt ze grote open wonden van..) eerst met allerlei vliegenspray geprobeerd. (hun vonden een vliegendeken zielig) nu hebben we een goede (en nog goedkoop ook) vliegendeken.. en t werkt als een tierelier! maar uiteindelijk toch nog een dure vliegendeken geworden vanwege de vliegenspray...

@wendyashley: := niet te hopen dat mijn pony dat ook heeft :+ (eigen mening :o )

@vickylover: Ik hoop niet dat ik voor zo'n besluit komt te staan... en mijn ouders zijn er nogal hard in, die hebben geen verstand van 'een klik hebben'... die zeggen: als deze weg gaat komt er geen ander meer ook.. soms zijn ze gewoon gek :o

@Shahazai: Bitloos kan ik ook wel eens proberen! :j grondwerk ben ik eigenlijk dagelijks ook wel mee bezig. (als ik niet rij is het longeren, en vooral dan overgangen maken op mijn lichaamstaal ect.(kan natuurlijk altijd nog meer worden!!) en Ja! ik rijd alleen met haar buiten, kan niet in een bak rijden. ik kan wel in een wei gaan rijden, maar als ik dat iedere dag doet dan hebben de schapen geen gras meer over :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:58

Loretteeee schreef:
@ Joviban : dat zou ook nog kunnen, maar waarom deed ze dat dan niet gelijk aan het begin toen ik een nieuw zadel had?? toen was het echt een droom paardje :D

Dat zie je heel vaak. Paarden geven geen kik en doen braaf wat er van ze gevraagd wordt, ook wanneer ze het moeilijk vinden en wanneer het ze pijn doet. Het kan wel zijn dat ze bepaalde uitingen doen ("verzet" tonen), maar dat deze niet opgevangen worden door de ruiter, en/of niet in verband gebracht worden met het hebben van pijn.
Paarden tonen ook niet gauw pijn (dat is een wet van de natuur, paarden lijden in stilte) en wanneer ze het wèl tonen, is het echt al vergevorderd, dan kunnen ze niet anders meer.
Pijn van het zadel kan vrij lang onopgemerkt blijven. Dat je nu een goed passend zadel hebt, is hartstikke goed, maar neemt niet meteen de klachten van het vorige zadel weg.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:06

elke keer als die harder gaat als jij wil, een versnelling terug. Dus draaft die te snel, stappen. galoppeer die te snel, draven dat zal dan ook wel te snel zijn dus dan maar weer stappen. als die weer rustig stapt pas weer overgang naar de draf. Je word er echt gek van maar hij hopelijk ook.
De aanhouder wint! :+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:30

romy_b, dat is pesten en daar wordt het alleen erger van omdat je je paard gaat provoceren. Jij wil galloperen en hij racet ervandoor, terug naar een normaal gallopje.

En TS, al buitenrijdend kun je ook allerlei oeffeningetjes doen, appuyementjes over de weg (als het rustigis) ed. Daarvoor moeten ze nadenken en dat maakt ze vaak ook rustig. Het kan dus ook zijn dat jou paardje het boscrossen alleen een beetje saai vindt en het probeert op te leuken. Dan kan je het op die manier proberen.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:35

@vickylover: Ik hoop niet dat ik voor zo'n besluit komt te staan... en mijn ouders zijn er nogal hard in, die hebben geen verstand van 'een klik hebben'... die zeggen: als deze weg gaat komt er geen ander meer ook.. soms zijn ze gewoon gek :o

dat was bij mij ook zo .
Maar heb het toen gewoon uitgelegd dat het gewoon echt niet meer ging .
Achteraf ben ik blij dat ik de keuze heb gemaakt .
als dit paardje schrikt spring ze opzij en blijft ze staan .
me oude pony zou gaan rennen .
was al 2 jaar bezig en kreeg het er met geen mogelijkheid uit .

zelfs lessen hielp niet .

hoop dat je er uit komt !

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:41

nou vind dat geen pesten, je moet hem voor zijn. dat is wat anders. ik vind het ook niet helemaal normaal wat dit paard allemaal doet.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:53

Het komt ergens vandaan dus tenzij het paard "een schroefje los heeft" is het heel normaal.

Het kan verveling zijn, vluchten voor het bit, zere rug, plezier in het racen, ruiter uitdagen, over energiek... ga zo maar door.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 13:30

@ Joviban : daar ben ik het mee eens, maar hoe los je dát op? als ze last zou hebben (gehad of nogsteeds) van het zadel?

@ Romy_B : idd, de aanhouder wint, maar m'n pony kan makkelijker tot 10 tellen dan ik, niet dat ik zo snel in de hens vlieg, dat niet. maar ze blijft het zo lang proberen.. tot dat je barst :+

@ Shahazai : ik zal het zometeen (als het nou eindelijk eens ophoud met regenen) gaan proberen! :) bezig houden.

@ vickylover : mijn pony gaat ook rennen, als ze ergens van schrikt, maar dan heb je haar zo weer terug. (2-5 galopsprongen) en soms dan schrikt ze, en dan verspringt ze een cm :+ en dan is t weer over.. echt een maf beest :')

Soms zijn vrouwen/merries toch wel moeilijk :o

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:41

ik ken het probleem deed mij paard ook ik loste het als volgt op

kinkt meschien raar maar laat haar maar rennen
hoe lang het ook duurt ze wordt van zelf moe
ook is het voor haar niet meer leuk dus wil ze sneller stoppen
en als zij uit haar eigen langzamer gaat dan drijf je aan
denk maar zo van jij wou rennen nu blijf je rennen
zorg dat je haar 2 á 3 rondjes door laat rennen onder jou dwang
dan vindt ze dat rennen vanzelf niet meer leuk

dit moet je wel in de bak doen

succes ;)

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:33

Het is inderdaad heel lastig.

Ponyrennen is wat voor jou! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:08

Loretteeee schreef:
@ Joviban : daar ben ik het mee eens, maar hoe los je dát op? als ze last zou hebben (gehad of nogsteeds) van het zadel?

Fysiotherapeut of osteopaat laten komen.

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:11

mijn pony heeft dat alleen buiten (zoals veel pony's hebben) en soms ook in de bak als de ene kant van de bak vol zit met monsters!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:23

Laten gaan kan juist erg gevaarlijk zijn. Sommige paarden vinden het zo leuk dat ze door die ene keer leren dat het mag en zijn dan helemaal niet meer te houden. (ervaring)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:48

Grondwerk, Grondwerk, Grondwerk ;) Lekker veel grond werk, bouw een band op en krijg respect van je pony.
Laat eens iemand anders erop rijden. Vraag instructie aan huis (ook geen lange tochten naar manege).

Hou geduld en verder staat hierboven wel aangegeven wat je allemaal kan en moet doen.
Zo blijf je vechten en door joun trekken word je pony hard(zal die waarschijnlijk al zijn) in de mond waardoor
je alleen maar verder van huis ben.

* excuus als ik iets herhaal of over het hoofd lees, heb niet alle reacties gelezen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:54

Ik herken het probleem.

Mijn pony die nu 17 is, heeft precies hetzelfde. De enige manier bij haar is zodra ik voel dat ze hem peert, haar omtrekken. Na een tijdje heeft ze het wel door; Oh, ik ga maar niet rennen want dan trket ze me om. Maar het is wel vervelend, wil je serieus rijden peert je pony hem. Ik heb echt veel geprobeert, maar bij mijn pony was dit toch echt de enigste oplossen.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:56

Shahazai schreef:
Laten gaan kan juist erg gevaarlijk zijn. Sommige paarden vinden het zo leuk dat ze door die ene keer leren dat het mag en zijn dan helemaal niet meer te houden. (ervaring)

hier nog 1 met die ervaring :D