Appaloosa Karlijn @ Dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:02

Als ik naar de foto's kijk zie ik toch een paardje dat niet los is in de bovenlijn. Ik krijg sterk de indruk dat ze niet lekker over haar rug durft of kan lopen. Misschien wordt ze - waarschijnlijk omdat ze zo snel is - toch te veel begrenst van voren? Martingaal, steeds aan de teugel moeten ... ze moet eerst eens lekker voorwaarts durven en kunnen lopen is mijn mening.
Het is een paard van 4 (als ik het goed gelezen heb) en die is toch nog op zoek naar haar eigen balans. Jij rijd 3 x, iemand anders rijd 3 x ... das al 6 x per week, dus bijna elke dag. Ik vind dat voor een 4-jarige veel te veel. Heb zelf eentje van 7, die begint nu (pas) steeds lekkerder te lopen en eentje van 6 die pas met 4 is ingereden. Nooit meer dan 3 of 4 x gereden in de week in het begin en korte sessies. Zeker niet constant aan de teugel, eerst leren wat voor het been zijn betekend.

Misschien niet goed/aardig onder woorden gebracht, maar ik zie echt geen ontspanning bij je paard. Helemaal niet bij die foto met het commentaar "lekker smoeltje" ....

Rustiger met haar werken is mijn advies, ze moet nu te vroeg te veel.

ch_ntii123

Re: Appaloosa Karlijn @ Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:59

Woow, wat een joekel van een paard!, hij is echt heel knap (in de westernsport zou hij geweldig staan:)

Mag ik vragen hoe oud hij is?
Wat ik op de tweede galop foto zie is dat je heel erg naar voren gaat hangen, (misschien een moment opname, want bij die andere zit je wel goed).. Probeer zelf heel ontspannen te gaan zitten, zodra jij gespannen wordt, kan je het bij je paard wel vergeten..

Probeer de teugel wat losser te laten, en (als je het eng vind om haar los te laten) vraag dan of iemand hem (of wat het haaR?:P) aan de longe te houden, misschien geeft dit wat meer zekerheid.. Het ziet er nu (iun mijn ogen) heel erg gedwonge uit

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:13

__Laura schreef:
wat mij opvalt is dat het lijkt alsof je denkt dat zij maar zus en zo doet. Je weet dat dit alleen maar reacties zijn op jouw acties he?

Ziet eruit als een slim paard wat heerlijk kan lopen, maar je rijdt volgens mij niet bewust genoeg om te corrigeren en haar aan het werk te zetten op een goede manier..

Hoe wil jij een paard dat te overhaast gaat, aan het werk zetten? Niet door nog meer te rijden of haar nog meer bij de kop te pakken. Dat is juist wat het paard wil. De gemakkelijkste weg, dus hard en vlak lopen.
Gaat ze te hard, rustig terug rijden. Weer hand toestaan om te kijken of ze in dit tempo blijft of het gelijk weer overneemt. En zo honderd keer in een uur. Kost heel veel concentratie en geduld. Pas als ze ontspannen worden ze sloom en kan je bij gaan rijden. Maar dan ben je wel een aantal weken of maanden verder.
Door het paard te hard te laten gaan, spannen ze zich ook. Dat kan alleen bij een paard dat zich in houdt.
Wat bij mijn paard goed werkte waren de oefening in stap. Travers, schoudervoor maakt niet uit. Maar dan moest ze nadenken en kon niet hard wegstappen of aandribbelen. En als ze in de draf ging sjezen, ging ik op een kleine volte tot ze zelf terug kwam.
Nu is ze inderdaad nog strak in de bovenlijn maar in de draf zie ik wel dat de ruiter haar de ruimte geeft om te zakken. Een leuk paard waar je echt van kan leren.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:24

Leuk paardje! Ik rijd zelf ook op een appaloosa zonder voorplukje := vind het zelf erg jammer! En ja, zijn oogjes zijn ook niet heel mooi...
Mijn eerste gedachte bij jouw foto's was: wat zit die neusriem laag! Maar later las ik waarom je dat hebt dus geen commentaar meer daarover :o .
Ben het trouwens met NHevaVD en Hannah_Menno eens over het openen van de mond van een paard, slaat nergens op om dan nog strakker aan te gaan snoeren.
Verder vind ik het een beetje gespannen ogen allemaal, maar je geeft zelf al je kritiekpuntjes aan dus verder heb ik niks toe te voegen ;) .
Gewoon blijven oefenen met dit leuke paardje! :j

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:15

Dat is toevallig. Ik zit net je foto's te bekijken, en wat blijkt... jouw paardje en mijn verzorgpony's staan aan de zelfde weg... vandaar dat ik de achtergrond herkende. Leuk om een bokker in de buurt te vinden...!

Maar on-topic: Ik wil je complimenteren over je voeten! Dat is altijd het eerste waar ik naar kijk, omdat ik zoveel moeite heb met het rechthouden van mijn voeten. Maar die van jouw staan netjes!

Voor de rest zijn al mijn puntjes van kritiek al aangegeven. Blijf vooral lekker met haar bezig. Ik vind jullie een mooi stel.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:47

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 23:44

Had het even aan mijn instructrice gevraagd over die martingaal en die zegt dat hij inderdaad te kort is, het is een ponymartingaal maar dat ze er onder het werk geen hinder aan heeft. Het ging vandaag zóo veel beter haha, jammer dat er van vandaag geen foto's zijn.

Mijn instructrice wees mij inderdaad op die strakke bovenlijn en we zijn bezig gegaan dat op te lossen door middel van voorwaarts neerwaarts te rijden. Dit ging boven verwachting goed en ze werd een stuk losser. Ook moest ik vanuit dat vwnw overgang maken tot de galop en natuurlijk schiet ze dan in de kramp maar doordat ik dat vwnw uit bleef nodigen zijn de twee laatste galopjes aan elke kant met stukken 'ontspanning' nouja ontspanning is een groot woord maar ze liet haar hals dalen en d'r rug minder strak. Was erg tevreden dus haha.

ch_ntii123: Ze fokken inderdaad op het grote maat appaloosa =) Karlijn is nog de kleinste van de 3 merries die ze daar hebben staan.
Tessabo: Ben persoonlijk van mening dat een paard van 4 best 6x per week kan lopen. Ze heeft 23 uur in het weiland om weer bij te komen. Daarbij doen we ook vaak zat een buitenritje of op woensdag (de dag voor rust) wat rustiger aan. Daarbij vind ik best dat ze aan de teugel mag lopen, daar wordt ze echt niet stommer op. Zoals hierboven is geschreven hebben we vandaag vooral met het voorwaarts neerwaarts gereden en denk dat ze daar alleen maar beter van wordt dan wanneer je haar sterren laat kijken. Maargoed, over de leeftijd van beginnen heeft natuurlijk iedereen een andere mening, er zijn zat paarden van 4 die al wedstrijd rijden.
__Laura: Zoals je zegt, het is een slim paard en wanneer ik dit oplost komt ze al met het volgende. Mijn instructrice zegt eigenlijk precies hetzelfde als jij:ik laat haar net teveel gaan en geef je een hand dan pakt ze een arm. Daarbij is Karlijn blijkbaar goed in het 'eng doen' want ze doet eigenlijk net niets maar blijkbaar heeft elke ruiter die haar rijdt een zekere terughoudendheid wanneer je d'r rijd. Mijn instructrice zegt ook dat ik dat moet laten varen, als ze wilt dan gaat ze toch wel.. Ze zegt dat Karlijn vooral veel bluft en dat ik dat moet overbluffen. Maargoed, daar moet je natuurlijk nog even achter komen als je er nog maar zo kort op rijdt.

Dankjewel voor de rest =)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:49

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 03:25

Wat mij het eerst opvalt is dat je paard nog niet voldoende spier ontwikkeling heeft om alles correct uit te voeren. Verder is ze (?) natuurlijk nog erg jong in d'r hoofd. Tweede puntje: Als je met een martingaal gaat rijden op deze leeftijd al, zou ik 'm zeker even wat losser doen. Je paard moet in deze fases vooral nog leren, jouw comfort is vrij onbelangrijk. Als je je niet veilig voelt, zou ik eerst wat meer grondwerk gaan doen, voor spierontwikkeling, vertrouwen etc, anders gaat je paard het OF verkeerd leren OF helemaal niet.
Je paard valt uit elkaar omdat de spierontwikkeling in de achterhand nog onvoldoende is en zodoende is haar lichaam uit balans op anatomisch gebied, niet eens op het gebied van onvoldoende training. Het wordt erg moeilijk voor haar als ze gewoonweg niet voldoende controlen KAN hebben.
Dus, meer grondwerk, minder rijden.
Verder zie ik weinig problemen met je houding. Je hoeft geen grand prix ruiter te zijn om een paardje te trainen.