__Laura schreef:wat mij opvalt is dat het lijkt alsof je denkt dat zij maar zus en zo doet. Je weet dat dit alleen maar reacties zijn op jouw acties he?
Ziet eruit als een slim paard wat heerlijk kan lopen, maar je rijdt volgens mij niet bewust genoeg om te corrigeren en haar aan het werk te zetten op een goede manier..
Hoe wil jij een paard dat te overhaast gaat, aan het werk zetten? Niet door nog meer te rijden of haar nog meer bij de kop te pakken. Dat is juist wat het paard wil. De gemakkelijkste weg, dus hard en vlak lopen.
Gaat ze te hard, rustig terug rijden. Weer hand toestaan om te kijken of ze in dit tempo blijft of het gelijk weer overneemt. En zo honderd keer in een uur. Kost heel veel concentratie en geduld. Pas als ze ontspannen worden ze sloom en kan je bij gaan rijden. Maar dan ben je wel een aantal weken of maanden verder.
Door het paard te hard te laten gaan, spannen ze zich ook. Dat kan alleen bij een paard dat zich in houdt.
Wat bij mijn paard goed werkte waren de oefening in stap. Travers, schoudervoor maakt niet uit. Maar dan moest ze nadenken en kon niet hard wegstappen of aandribbelen. En als ze in de draf ging sjezen, ging ik op een kleine volte tot ze zelf terug kwam.
Nu is ze inderdaad nog strak in de bovenlijn maar in de draf zie ik wel dat de ruiter haar de ruimte geeft om te zakken. Een leuk paard waar je echt van kan leren.