Haflinger net onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:18

heyhey
Je hebt zadels met ene grotere inchmaat, zonder verlengd achterstuk (denk aan diepere zit)
dit is voor jouw en je pony prettiger. :)

Wat een prachtig diertje!! :D
vind eht er best ontspannen uitzien voor zover je dat kan zien van foto's. dat wordt nog wel wat denk ik!? ! :D Leuk!!
Ga zo door!

ennuh, kijk even of je iets met de tips over het zadel kunt :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:19

Doelde die laatste ook niet op jou hoor :)
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 28-09-09 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 16:20

Jolliegirl schreef:
heyhey
Je hebt zadels met ene grotere inchmaat, zonder verlengd achterstuk (denk aan diepere zit)
dit is voor jouw en je pony prettiger. :)

Wat een prachtig diertje!! :D
vind eht er best ontspannen uitzien voor zover je dat kan zien van foto's. dat wordt nog wel wat denk ik!? ! :D Leuk!!
Ga zo door!

ennuh, kijk even of je iets met de tips over het zadel kunt :)

Dank je wel!

Ja ik ga mijn beugelriemen langer doen ;)

Jolliegirl

Re: Haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:23

Mischien kom je dan dieper in het zadel idd :) en je zadel goed achter het schouderblad leggen, dan heeft je pony mooi de schouder vrij om zich ontspannen te bewegen.
het is in het begin wat vreemd zo'n zadel verder naar achteren, maar je boom komt ook op een breder stuk, je achterkant gaat omlaag :) dus je komt zelf goed te zitten :) mits je zadel past.
Het schouderblad kun je voegen als je het paard zijn/haar been optilt :)

moet je maar eens proberen! :)

ben benieuwd naar volgende foto's!

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 16:24

Jolliegirl schreef:
Mischien kom je dan dieper in het zadel idd :) en je zadel goed achter het schouderblad leggen, dan heeft je pony mooi de schouder vrij om zich ontspannen te bewegen.
het is in het begin wat vreemd zo'n zadel verder naar achteren, maar je boom komt ook op een breder stuk, je achterkant gaat omlaag :) dus je komt zelf goed te zitten :) mits je zadel past.
Het schouderblad kun je voegen als je het paard zijn/haar been optilt :)

moet je maar eens proberen! :)

ben benieuwd naar volgende foto's!

Oke komt goed! Ga dan idd weer nieuwe fotos maken haha :)

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:43

Jana_Babsi3 schreef:
Stella92 en ZusJacobs:

Ik heb mijn zadel nu net 3 weken en heb hem door iemand laten passen. Hij heeft ook gekeken toen ik er op reed. Mijn paardje heeft een hele korte rug dus een groter zadel kan niet, dan gaat het op zijn nieren drukken...

Verder zal ik mijn teugels iets meer aannemen de volgende keer ;)

Eerlijk gezegd vind ik de pony nog erg jeugdig gezien zijn bouw. Ik zie duidelijk dat de pony nog niet voldoende volgroeid is. Gezien zijn rug zou ik hier heel zorgvuldig mee omgaan..daar de meeste pas bij 5 jaar volgroeid zijn moet je er rekening mee houden dat dit zadel straks (wellicht nu al niet meer?) niet meer geschikt is voor je pony. De "korte rug" kan nog langer worden. Ik zou het zeker nog een half jaartje heel rustig aan doen :)

Rijtechnisch heb ik helaas geen tips ofzo maar de pony viel me op..leuk dier maar een laatbloeier volgens mij.

wonanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:53

Weet je ook welke vader hij heeft?

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:18

Ligt het nou aan mij of wat denken jullie...... ik vind deze pony gewoon te klein voor de ruiter. Hij zal nog wel wat groeien, maar je had volgens mij toch beter een wat groter paardje kunnen nemen, sorry!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:33

Ik vind de pony zeker neit te klein..
wel egr jeugdig.. !
maar wie weet gaat ie straks nog een paar maanden het land in om uit te groeien.. weten wij veel...

vind haar zeker niet te groot, de pony is gewoon nog wat jeugdig :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:49

pff dit is er echt een die ik nog een jaartje had laten staan. Zo iel en wiebelig nog. Ik vind het er niet fijn uitzien, sorry.

Je gewicht is niet fijn boven het zadel verdeeld, vooral bij een jong paard is je eigen houding erg belangrijk. Probeer recht boven je paard te zitten en niet naar beneden te kijken.
Laatst bijgewerkt door Caira op 28-09-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:50

Caira schreef:
pff dit is er echt een die ik nog een jaartje had laten staan. Zo iel en wiebelig nog. Ik vind het er niet fijn uitzien, sorry.

mischien ook een tip om nog wat rijtechnisch commentaar te geven? := :=

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:03

Van alleen fotos kunnen jullie dit toch helemaal niet bepalen?

Ja hij is nog jong en nee ik doe er weinig mee!!
Hij loopt ongeveer 3 keer in de week en dan een half uur, als ik dan rij vraag ik erg weinig aan hem. Daarnaast geeft hij aan dat ie het super leuk vind om te werken.

Ik zou nu graag tips willen hebben over het rijden, daarom heb ik de fotos er nml opgezet...

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:28

Deze pony is zeker niet iel en wiebelig.
Hij komt bij ons van stal vandaan en we hebben nog nooit een pony gehad die zo goed op zijn eigen liep als Piet.

Van foto's kun je dat niet helemaal niet goed zien :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:30

_Michelle__ schreef:
Hij komt bij ons van stal vandaan en we hebben nog nooit een pony gehad die zo goed op zijn eigen liep als Piet.

Dan zou men gene foto's moeten plaatsen.. als er toch neits te zien is.

Er is zeker wat te zien
:
- zadel, is gezegd ts gaat er iets mee doen, :)
- leefdtijd , ts rijd maar aantal dagen in de week, lijkt me geen enkel probleem.
- pony uiterlijk - ziet er jong uit, geen problemeem verder als ze zo rustig doorgaat, paard groeit wel verder
- ziet er superleuk uit, een ruiter die trots is op dr peerd!
- pony - tis gewoon n stoere vent!!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:55

Er is wel iets te zien op de foto's maar van foto's af kun je naar mijn mening niet zien of een pony wiebelig op zijn benen staat.
Een filmpje zou je het wel op kunnen zien.

Inderdaad wat je zegt kun je op de foto's zien dat het een jong paardje is wat veel moet leren en de ruiter gaat daar ook zeker aan werken!
Toen ze bij ons proef kwam rijden zagen we al meteen dat het klikte en dat ze hem heel leuk rijdt, dus dat komt zeker goed :j

@Jolliegirl: Ik vind trouwens dat je erg fijn reageert, niet aanvallend, maar ook echt tips geven :j
Moest ik even gezegd hebben :)

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:23

Caira schreef:

Je gewicht is niet fijn boven het zadel verdeeld, vooral bij een jong paard is je eigen houding erg belangrijk. Probeer recht boven je paard te zitten en niet naar beneden te kijken.

uwhahha _O-

dit is egt pure onzin hoe kun jij nou zien of die pony wiebelig is of niet dat is echt klets!

En iel is die zeker niet misschien op de foto's maar het is een stevig bezig en ja ik ken hem!

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:24

Jolliegirl schreef:
_Michelle__ schreef:

Dan zou men gene foto's moeten plaatsen.. als er toch neits te zien is.

Er is zeker wat te zien
:
- zadel, is gezegd ts gaat er iets mee doen, :)
- leefdtijd , ts rijd maar aantal dagen in de week, lijkt me geen enkel probleem.
- pony uiterlijk - ziet er jong uit, geen problemeem verder als ze zo rustig doorgaat, paard groeit wel verder
- ziet er superleuk uit, een ruiter die trots is op dr peerd!
- pony - tis gewoon n stoere vent!!

Ze bedoeld er mee er valt niet te zien of de pony wiebelig is of niet dat snap je zelf toch ook wel? :(:)

achjaaa

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:18

Citaat:
Maar misschien lijkt het dat het zadel ver naar voren ligt vanwege mijn shabrak (misschien beetje groot zeg maar) en omdat hij een korte rug heeft. Als ik het zadel meer naar achter doe, drukt het op zijn nieren...

Sorry, maar ik vind het echt erg dat je dit zegt.
Je weet dus dat de maat van het zadel niet goed ligt, maar gaat het dan maar verkeerd wegleggen omdat het dan volgens jou wel goed ligt. Of in ieder geval lijkt te liggen......

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 08:59

Silence schreef:
Citaat:
Maar misschien lijkt het dat het zadel ver naar voren ligt vanwege mijn shabrak (misschien beetje groot zeg maar) en omdat hij een korte rug heeft. Als ik het zadel meer naar achter doe, drukt het op zijn nieren...

Sorry, maar ik vind het echt erg dat je dit zegt.
Je weet dus dat de maat van het zadel niet goed ligt, maar gaat het dan maar verkeerd wegleggen omdat het dan volgens jou wel goed ligt. Of in ieder geval lijkt te liggen......

De maat van mijn zadel ligt wel goed. 3 weken geleden is de zadelmaker geweest en die heeft er super veel verstand van. Het zadel ligt perfect op zijn rug, helemaal geen beweging ofzo.
Maar het lijkt me dat jullie dat van zulke fotos niet kunnen zien. Ik denk als je er echt over wil oordelen dat je het in het echt moet zien.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:03

Hoezo, je zegt zelf dat als je het op de goede plek legt (te ver naar achteren dus) dat het dan op zijn nieren drukt. Dan is de maat toch niet goed? Nu moet jij het verkeerd gaan leggen om het passend te krijgen. In zoverre je dat passend kunt noemen natuurlijk.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:04

Als je je schouders wat meer naar achteren houdt, ga je vanzelf wat rechter op zitten. :)

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:23

ZusJacobs schreef:
lieskehh schreef:
vroeg een pony mag op zijn 2,5 al een zadeltje op krijgen en ingereden worden.
dus zeker niet te vroeg ze vraag niet veel van hem en is niet super intensief bezig dus kan het makkelijk..

Ik zie en hoor van mensen dat zat pony's die nu 5 jaar zijn al in het Z lopen ik denk dat die toch ook op zijn 3 jaar al zo reden
anders red je dat nooit
en piet is een stevige haflinger dus leidt er verder ook niks onder

Tja wat mensen hierboven ook der over hebben gezegt, sluit ik mij volledig bij aan. Een paard inrijden met 2,5.. is een optie. Een paard als het 5 jaar is al in de Z lopen kan ook een optie zijn. Maar of het zo bevoordelijk is voor het paard?? Niet dus.. Een paard is pas volledig uitgegroeid bij 5 a 6 jaar. Het blijft natuurlijk je eigen keuze. Maar met een paard die je rond 5 al in de Z plaats, zal sneller afgeschreven worden.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:51

een haflinger mag pas met 4 worden ingereden, jou haffie ziet er nog een beetje te jong uit naar mijn idee, en jij bent best groot dus ik zou nog even heel voorzichtig zijn..

maar ze is wel mooi..

succes..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:34

wat een leuke pony!
Maar oei, dat zadel ligt op de schouders, dat kun je toch echt
zien op je foto's ;)
Verder zou ik me alleen concentreren op balans, het lopen op eigen benen. Vind de pony nog wat jeugdig tonen, die had ik nog een jaartje op het land gegooit. :)
Veel succes ermee!

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:31

Jana helaas is het zo dat de ligging van je zadel voor een groot deel je houding bepaald. Het zadel ligt echt teveel op de schouder precies op dat punt zit een stukje kraakbeen wat helaas voor veel problemen kan zorgen. Ook is de rug heel kwetsbaar en het zadel ligt erg achterover waardoor jouw rug helemaal bol staat.ik vind hem nog erg jong. Als je de leeftijd (de groei) jouw zit en de beperking op de schouder bij elkaar optelt dan weet je eigenlijk de uitkomst al PROBLEMEN.laat hem nog een jaartje groeien je kan zoveel met hem doen buiten het rijden.
Het zadel is met het type paarden wat ik heb de lusitano ook een probleem wbt de lengte vd rug informeer eens bij een ruitersportzaak die veel iberische zadels verkopen of kijk eens voor een Wow zadel heb ik ook al veel over gehoord.Op deze mannier bouw je niks op maar af en heeft jouw paardje er straks geen zin meer in