Paarden met artrose in de sport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Madelon

Re: Paarden met artrose in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:45

Hij staat nu idd gewoon lekker op de wei van 8.30 uur t/m 19.00 uur, in de zomerdag zelfs wel tot 22.00 uur. Verder kan ik er voor kiezen 24/7, maar Dandy wordt heel onrustig als hij in het donker buiten staat. Verder sta ik nu op een stalling waar ook gewoon een bak bij is dus mocht hij ooit weer zuiver gaan lopen kan ik altijd weer gaan "rijden", heb hier ook mooie uitrijmogelijkheden, 10 minuten van het bos. Dus ja, perfecter kan eigenlijk niet op het moment.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:47

Dat is inderdaad fijn Madelon.. :)
Ik hoop voor jou en je paardje dat jullie misschien weer rustig aan kunnen gaan hobbelen.. :)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:49

mijn vriendin rijd haar fries met artrose in de M1.
hij loopt op harde ondergrond wel slechter dan bijv. op zand..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:51

Jeanne, dankje voor je reactie..
M1 is best hoog, wordt het paard ook intensief getraind?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:54

Ze heeft sowieso 2x in de week les, daarnaast neemt haar moeder hem nog een keer in de week hem mee naar haar eigen les en ze rijd hem thuis en op wedstrijden natuurlijk nog :)

Moet er wel bij zeggen dat ze waarschijnlijk na dit indoorseizoen stopt met hem omdat ze wel het idee hebben dat hij er meer last van gaat krijgen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:58

Dat is behoorlijk intensief..
Wel goed dat ze eerlijk blijft tegenover het paard! :)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:02

Ik heb een 16 jarig paard met waarschijnlijk artrose. Ik ben vorig jaar met haar naar kliniek in utrecht geweest, maar omdat ze niet kreupel genoeg liep, konden ze er weinig aan doen. Ze wilde ook geen foto's maken, omdat er toch veel te zien zou zijn op een wat ouder paard. Ze zeiden daar dat ze waarschijnlijk artrose heeft, en wat betreft de syntomen klopt dat ook wel.

Ik ben alsnog wel vanaf januari begonnen met dressuurwedstrijden (gewoon klasse B). Daarnaast rij ik zo'n 4x per week met haar, en de rest van de dagen verplicht longeren of in de trainingsmolen. Want regelmatig bewegen is echt heel belangrijk bij haar.

Ik doe alleen niet echt springen of veel buiten crossen, want dan kan ik het wel merken de dagen erna.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:43

Sodeletuut schreef:
Barbar, oke.
Maar mijn paard staat dus 24/7 buiten, denk jij dan dat als ze niet kreupel meer zou zijn straks, dat ik daarnaast ook nog zou kunnen rijden? (omdat ze dus ook al dag en nacht kan bewegen, wordt het dan niet teveel?)

hoe erg is de atrose?
als ze straks niet meer kreupel loopt kan je best proberen om te rijden, als je maar goed oplet en stopt als je denkt dat het niet gaat.
ze staat al op de wei dus in principe heeft ze beweging genoeg.
rijden naast dat ze in de wei staat word niet teveel, een paard weet best wat hij wel of niet kan en zal heus niet als jij hebt gereden nog een sprintje gaan trekken of jolig gaan spelen, of het moet op dat moment best gaan, dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:56

Sodeletuut schreef:
Mientjeuh, dat vind ik wel een beetje apart om eerlijk te zijn.. Als een paard de ene keer loopt en dan opeens
kreupelt, zou het voor mij een reden zijn om er helemaal mee te stoppen. Het is toch niet eerlijk voor een
paard om dan door te gaan..?

Tja, dat is de keuze van de eigenares. Ik rijd hem al anderhalf jaar niet meer, ben ook gestopt omdat hij toen hele periodes van manken had en de eigenares me niet meer "nodig" had. Van wat ik heb gehoord heeft hij al een ruime periode geen last meer gehad en zijn ze weer gaan springen. Maar ik heb er niks meer mee te maken :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:07

Mijn pony Marissa heeft trauma artrose aan haar recher voorknie.
Ze heeft dat opgelopen toen ze 5 jaar oud was.
In het begin zag het er niet zo rooskleurig uit!
Maar na een jaar of 2 en wat behandelingen is ze uiteindelijk de sport in gegaan.
Heeft M gesprongen.
En Z1 dressuur bij de paarden gelopen.

Nu staat ze net weer bij een nieuwe amazone die met haar weer in de B is begonnen!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:42

paard van mijn instructrice heeft ook artrose en die liep in het ZZ licht. ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:18

ThaGirl, wat raar dat ze geen foto's wilden maken.. Dat mag een eigenaar zelf toch beslissen lijkt mij..
Maarja, als ze de symptomen heeft, dan zal het wel zo zijn idd.
Hoe zwaar zijn de traininge die je met haar doet om te trainen voor de B? :)

Barbar, in haar rechterbeen heeft ze het behoorlijk erg en in haar linkerbeen valt het wel mee..
En je hebt ook helemaal gelijk, ze geeft het zelf ook wel aan als het niet meer gaat..
Eerder deed ze dat dus serieus wel, na een rit van 3 uur nog een sprintje trekken in de wei. :=
Ze heeft zoveel loop- en werklust, dus daarom zou het zo zonde zijn als we niet meer lekker naar het
bos zouden kunnen of lekker door het dorp hobbelen.. :)

Mientjeuh, was ook niet lelijk bedoelt naar jou ofzo hoor. :)
Fijn dat het paard nou al een tijd goed loopt en dat het springen dus wel wil.. :)

ponyparadijs: Wow jeetje.. Mag ik vragen wat voor behandelingen dat precies waren?
Z1 dressuur en M springen is niet niks!

Patjelisa, dat is hoog! Ik wist niet dat er paarden zó hoog in de sport liepen met artrose!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:23

Het was een laser behandeling in combinatie met homeopatische medicijnen.
Pony staat nog steeds op de medicijnen alleen als ze heel zwaar heeft gewerkt.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:14

enniee schreef:
Hee,
wat erg voor je! nog maar 5 ! de mijne heeft ook kogelartrose linksvoor en die is 7 zo erg! flugeltje hier op bokt heeft ook een paard met artrose, die loop ook M1, dus het kan wel!

Precies... die van mij heeft ook artrose in zijn hoefgewricht en ook geen lichte artrose.
Ik train hem na zijn revalidatie op M2/Z niveau en start zondag weer M1.
Hij kan het goed aan, ik rijdt alleen wel op echt goede bodems, hij is 1x onzuiver geweest na het rijden op een ongelijke bodem.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:49

Mijn oude pony had ook artrose. Kwamen we pas later achter, omdat ze steeds onregelmatig ging lopen. Eerst dachten we gewoon aan kreupelheid. Maar het kwam steeds vaker voor. Dan liep ze maand goed en reden we super punten en dan liep ze weer niet goed. Het klopte niet voor mijn gevoel.. Foto's gemaakt en alles, daar kwam het uit.
De DA zei toen dat ik wel door kon trainen met haar, vooral in de zomer. Heb toen nog wel gesprongen met haar en alles, maar niet lang meer.
Kon gewoon merken dat ze het voor mij deed, maar dat het haar echt zeer deed.
Toen zijn we na Kootwijkerbroek geweest met haar om te kijken of er wat aan te doen was. Deze DA had weinig hoop en zei dat ze voor zo'n 'jong' paard ( 9 was ze toen) al een redelijk forse artrose onder de leden had. Ik kon er beter niet meer op rijden maar lekker op rust zetten in de wei met haar vriendjes voor zolang het nog ging. Dat is toen ook gebeurd. Ze heeft toen nog lekker op de wei gestaan 1.5 jaar. Echter werd het voor haar alleen maar erger en hebben we haar toen ze 11 was in laten slapen. In de wei stond ze alleen maar stil en als ze liep was het meer strompelen.. Echt niet leuk om te zien.
De DA zei wel dat dit niet heel vaak voorkwan in zo'n erge vorm. Maar sindsdien schrik ik altijd rot als ik hoor dat een paard atrose heeft, ben nu ook af en toe te voorzichting met m'n paard.

Ik denk het echt wel kan, maar dat je er wel altijd rekening mee moet houden dat het zo maar ineens erger kan worden. Dat je gewoon eerlijk naar je paardje moet zijn.. Dan kan het wel :)