met 2 personen op een pony, kan dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pets4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:59

_O-

Don_Zhivago

Re: met 2 personen op een pony, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:47

ik zou het niet doen, je heb dan teveel druk op de lendenen. een paardenrug is daar niet voor gebouwd..

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 10:20

ThaGirl schreef:
chevax schreef:
Of men denkt dat paarden zoveel sterker zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Als jij met iemand achterop fietst, zul je dat puur fysiek gezien prima kunnen en nog redelijk op tempo ook. Maar vind je het zelf niet fijner fietsen zonder nog een extra gewicht achterop? Dat iets kán, wil niet automatisch zeggen dat fíjn is.

Dan kan je maar beter helemaal niet meer op je paard gaan rijden. Want als je náast je fiets loopt is dit ook een stuk minder belastent voor de banden dan wanneer je er op zit.. :+

Ja idd. :')

Nee ik denk dat de boodschap over is gekomen.. Als het zo slecht is.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:36

ThaGirl schreef:
chevax schreef:
Of men denkt dat paarden zoveel sterker zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Als jij met iemand achterop fietst, zul je dat puur fysiek gezien prima kunnen en nog redelijk op tempo ook. Maar vind je het zelf niet fijner fietsen zonder nog een extra gewicht achterop? Dat iets kán, wil niet automatisch zeggen dat fíjn is.

Dan kan je maar beter helemaal niet meer op je paard gaan rijden. Want als je náast je fiets loopt is dit ook een stuk minder belastent voor de banden dan wanneer je er op zit.. :+

Dit vind ik wel heel erg krom. Een paard is een dier, geen werktuig!
110 kg is gewoon te veel voor een pony. Ook al heeft hij halfingerformaat.
Als het goed is heeft je paard lol in zijn werk en ik vraag me ernstig af of een fiets dat ook heeft ;)
Ik neem aan dat je je pony geen pijn wil doen dus zou ik het gewoon niet meer doen!

Danielle

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 17:46

Je moet niet net zo doen of ik het allemaal doe om die pony zeer te doen..
k vraag 't. Ik kon het ook niet vragen en d'r gewoon mee door gaan.

thegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:49

Ik heb het vroeger ook wel eens gedaan op mijn haflinger.
Zij had altijd de oortjes naar voren, en zelfs een keer in rengalop vandoor gegaan (hoorde de brokjes die in de voerbak werden gegooid), en liep altijd vlotjes door. Zij had er wel plezier in, geen last van ons gehad. Dit deden we ook niet langer dan een paar minuutjes overigens. Zolang een paard er geen last van heeft, kan je het makkelijk doen.
Maar om er een gewoonte van te maken?

En wat ik mij dan afvraag; voltige paarden moeten ook een langere tijd meer(dere) personen dragen, hun lendenen worden ook belast in meeste gevallen.. (en moeten ook echt werken, niet zoals bij paard van TS in dit geval)
Hoe wordt hier dan over gedacht?
Voltige hoort dan wel goed te zijn?

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 18:12

Ja.. voltige paarden hebben ook soms een heel uur 2 kids op hun. Zélfs 3 kinderen soms.

De pony die ik rijdt krijgt heel af en toe een persoon d'r bij. Niet meer dan 10 min. Rustig stapje. Volgens mij doet iedereen het wel een keer, nouja.. iedereen niet. Ik ken in mijn omgeving niemand die het nog nooit heeft gedaan. Come on, lol met je knol! Maar, ik stop dr mee.. k wissel wel met m'n vriendin! :)
Ik wil natuurlijk niet dat ie iets aan z'n rug krijgt.

En bij trekpaarden kan het ook niet?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:24

LYSANNO schreef:
Ja.. voltige paarden hebben ook soms een heel uur 2 kids op hun. Zélfs 3 kinderen soms.

De pony die ik rijdt krijgt heel af en toe een persoon d'r bij. Niet meer dan 10 min. Rustig stapje. Volgens mij doet iedereen het wel een keer, nouja.. iedereen niet. Ik ken in mijn omgeving niemand die het nog nooit heeft gedaan. Come on, lol met je knol! Maar, ik stop dr mee.. k wissel wel met m'n vriendin! :)
Ik wil natuurlijk niet dat ie iets aan z'n rug krijgt.

En bij trekpaarden kan het ook niet?

Ach meid gewoon af en toe lekker doen! Zoals ik al zei wij deden het vroeger ook wel eens. Gewoon niet te vaak en niet te ver, en zolang hij er lol in heeft zal het echt geen kwaad kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:27

Ik heb het vroeger ook weleens gedaan. Geniet maar .... met mate. Zo is het ook met 2 mensen op 1 pony. Voor een keertje is echt niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:28

Don_Zhivago schreef:
ik zou het niet doen, je heb dan teveel druk op de lendenen. een paardenrug is daar niet voor gebouwd..

Klopt :j
Je zit dan boven op de nieren, en dat is niet erg comfortabel voor de pony.
Voltige vind ik echt anders omdat mensen er dan op en af springen, steeds bewegen en niet 10 minuten op één plek blijven zitten.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:50

Blijheid schreef:
Voltige vind ik echt anders omdat mensen er dan op en af springen, steeds bewegen en niet 10 minuten op één plek blijven zitten.

En als het goed is wordt daar ook geleerd waar je wel en niet kan staan :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:55

whaha,wij gingen vroeger wel met zijn drietjes op een paard zitten.
of met 2 meiden op een shetje, lagen er dan natuurlijk ook net zo snel weer naast :+

kan best , een paard is beresterk en je kunt best es uit de gein er met 2 personen op gaan zitten.
als het paard het niet fijn vind laat het dat echt wel merken hoor!

ik zag trouwens in de BIT van vorige maand geloof ik zelfs een paardenzadel voor 2 personen staan!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:33

ik deed het vorger ook met een vriendin. we waren toen jaar of 12 en wogen toen niet zo heel veel. zaten zonder zadel dus lekker tegen elkaar aangekleeft, dus niet te ver naar achter oid. en dan stapten we rustig een rondje buiten. paard heeft er nooit een probleem van gemaakt, vond het prachtg. en dat was wel een paard wat duidelijk liet merken als hij iets niet leuk of prettig vond.
dus moet echt wel kunnen. zeker als jij aangeeft dat het maar een minuut of tien is. wij zaten er veel langer op.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:43

ellepel schreef:
whaha,wij gingen vroeger wel met zijn drietjes op een paard zitten.
of met 2 meiden op een shetje, lagen er dan natuurlijk ook net zo snel weer naast :+

kan best , een paard is beresterk en je kunt best es uit de gein er met 2 personen op gaan zitten.
als het paard het niet fijn vind laat het dat echt wel merken hoor!

ik zag trouwens in de BIT van vorige maand geloof ik zelfs een paardenzadel voor 2 personen staan!

Klopt, dat is eens spaans zadel waar de man voorop zit en de vrouw achterop. ;)

Ten minste, ik heb zelf de BIT niet, maar weet sinds kort dat dat bestaat. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:46

Oh dat deed ik vroeger ook hoor. en zelfs een keer in galop, gillend van het lachen door het bos. Niet vaak gebeurd ( keer of 3 denk ik. Maar wat een lol.
Pony is er eind dertig mee geworden ..
Als je af en toe gezellig een uitstap rondje doet ... zou er niet te moeilijk over doen hoor.

Als je verder eerlijk bent naar je pony en het niet na hard werken is ... geniet ervan met zijn drietjes
Ik woog wel wat minder dan 55 toen

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 10:48

Blijheid schreef:
Don_Zhivago schreef:

Helemaal niet. Top niveau voltige 's meestal een half uur met z'n tweeën op 't paard en af en toe komen d'r mensen bij op. Meestal blijven d'r wel twee op zitten hoor. Ik had een keer een demostratie gezien op youtube en daar waren 2 kinderen telkis de begelijding op 't paard, die zaten d'r de heletijd op.. Dít vind ik verkeerde dan wat ik doe.

Schimmelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:56

Als je pony er plezier in heeft en het gebeurd niet te vaak waarom dan niet?
Wij deden het vroeger ook hoor... zelfs met zijn drieën op een hele dikke haflinger. Pony vond het helemaal niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:00

Schimmelfan schreef:
Wij deden het vroeger ook hoor... zelfs met zijn drieën op een hele dikke haflinger. Pony vond het helemaal niet erg.

Omdat de achterste persoon sowieso zo'n beetje op de nieren zit kán het niet fijn zijn voor een pony.......
Met zijn drieën vind ik al helemaal not done :=

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:01

Vroeger verzorgde ik een Merens en daar kon je een hele buitenrit met z'n 2en op maken (gebeurde wel zelden, zelf vond ik alleen rijden leuker), beest had er totaal geen moeite mee. Maar hij had wel een behoorlijk fors formaat en een lange rug, bij hem zat je ook niet snel op zijn lendenen. Ik denk dat je vooral eerst naar de bouw van een paard moet kijken voordat je zoiets doet, en er vooral geen gewoonte van gaat maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:02

LYSANNO schreef:
Blijheid schreef:

Helemaal niet. Top niveau voltige 's meestal een half uur met z'n tweeën op 't paard en af en toe komen d'r mensen bij op. Meestal blijven d'r wel twee op zitten hoor. Ik had een keer een demostratie gezien op youtube en daar waren 2 kinderen telkis de begelijding op 't paard, die zaten d'r de heletijd op.. Dít vind ik verkeerde dan wat ik doe.

Doe jij dan voltige bij het uitstappen?
Denk zomaar van niet....
Zij weten waar ze mee bezig zijn, en bovendien wisselen ze vaak dus is het niet een constante belasting.

Schimmelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:04

Bizzybijtje schreef:
Schimmelfan schreef:

Omdat de achterste persoon sowieso zo'n beetje op de nieren zit kán het niet fijn zijn voor een pony.......
Met zijn drieën vind ik al helemaal not done :=

Ach zo doet iedereen het anders he. 1 rondje in de bak met 3 personen op een moddervette haflinger. Als een die haflinger het echt niet leuk had gevonden, was ze gaan bokken want zo eerlijk was zij wel.
We waren 8 jaar ofzo en nu ben ik 27 dus het is al heel wat jaren geleden.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:09

Ik denk dat het wel kan, :)
Geniet, met mate :Y)

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:15

Mijn broertje en ik deden dat weleens, samen op één paard, maar dat was op een fries. En we wogen samen niet meer dan 80 kilo toen :o
Denk dat t kantje boord is bij jullie.

Sssj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:19

Ik vin dat het gewoon kan! Bij mij op de manege loopt een Shetlander die zo vaak 2 kinderen op zijn rug heeft, uiteraard mogen ze samen niet meer dan 50 kilo wegen. Hetzeflde doen we ook weleens bij een New Forest. . Maar we hebben oook een Fjord die zelfs wel eens 3 kinderen op zijn rug heeft.

Het licht er ook beetje aan wat voor paard > Witje van pippi langkous had ook altijd 3 kinderen op haar rug! ;)

xx

Schimmelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:20

als de pony het echt niet leuk vind laat die het wel merken hoor. Zolang de pony er plezier in heeft zie ik hier geen enkel probleem in. Dus gewoon lekker blijven doen.