Bijrijdster(tje) kan niet blijven zitten in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Froexiie

Re: Bijrijdster(tje) kan niet blijven zitten in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:03

Ik heb zelf beter leren zitten door zonder beugels te gaan. Zonder zadel is best wel een stap als je nog niet echt een onafhankelijke zit hebt, maar zonder beugels is wel een goed idee. Ik zou dan niet aan de longe doen, meestal is 'zelf' rijden makkelijker ;) Succes!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 20:51

Heb ze haar al een paar keer zonder beugels laten rijden, maar ook dan doet ze het, ga van het weekend eens proberen met halstouw :j

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:54

Ik denk dat het enige probleem inderdaad is dat ze er dan uit'stuitert' om het zo even te zeggen, ik had dit vroeger ook (was niet groot en niet zwaar), maar nu heb ik het alleen nog bij sommige pony's. Ik denk dat inderdaad een touwtje het beste helpt voorlopg..

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:45

Stuiteren in het zadel komt alrijd omdat de ruiter te veel op de beugels steunt/duwt.
Wil je veilig en goed leren paardrijden dan is oefenen zonder beugels hard nodig.

Voor de galop is de beste oplossing eerst aan de longe en zonder beugels (eerst ook draven zonder).

En... dan beginnen met vasthouden met de binnenhand aan de voorkant van het zadel en vooral aan het zadel trekken (dan duw je je zelf naar beneden), en - heel belangr-jk - met de buitenhand vasthouden aan de achterkant van het zadel (lepel) en ook daar aan het zadel trekken, ook dan trekt de ruiter zich daarmee in het zadel. Trekken klinkt erger dan het is!!

Probeer maar eens!

Ik heb dat veel beginnendde ruiters laten doen en het werkt ALTIJD.
Als een paard/pony braaf galoppeert, dan kun je los proberen de buitenhand aan de achterkant van het zadel.

groetjes, Lieke
http://www.paardrijles.info

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:55

Een (halster)touw of beugelriem om de hals is voor deze combinatie de beste oplossing.
Daarmee trekt ze zich in het zadel en kan leren met de beweging mee te zitten.
Beugels uit lijkt mij niet zo'n goed idee. Vaak wordt er dan te veel geknepen met de knieen en wordt het zitvlak uit het zadel geknepen.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:21

Ze moet dus eigenlijk nog leren haar bekken te gebruiken en ontspannen te gaan zitten. Toch aan de longe, liefst voorlopig stap, draf. Oefeningen dat ze de zitbeenknobbels blijft voelen. Dit ook elke minuut vragen. En uitblazen, vaak houden kinderen adem in bij voor hen moeilijke oefeningen, dan is er niet echt ontspanning.

Oefening voor het bekken thuis, randje van een kruk gaan zitten, zitknobbels goed voelen, benen iets wijd en krukje proberen met voorwaartse beweging de achterpoten te laten optillen. Ahum, voordoen is makkelijker dan te omschrijven :D .

Mijn jongste heeft ook wat moeite met de galopsprongen van de haf, vond het voor hem het banketstaaf ook al weegt zij maar 35 kg. Tegenwoordig gaat het al beter, zij rijdt veel zonder zadel, rijdt dan ook gewoon licht in draf..............dat kan ik weer niet, blijf dan liever zitten in sukkeldrafje :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:50

Ik leer de galop bij nieuwe ruiters (niet perse kinderen) aan door ze aan de longe, zonder steun van wat dan ook (wel voor de zekerheid een touwtje om de hals) en met hun armen gespreid te laten galopperen. Doordat ze hun armen gespreid houden zijn ze veel meer bezig met het blijven zitten, en hebben ze vaak al heel snel door hoe ze goed kunnen meebewegen en in elk geval kunnen blijven zitten zonder eraf te glijden of te "bonken". Ze leren er door "voelen" zegmaar. Natuurlijk mogen ze het touwtje vastgrijpen als ze dreigen te vallen, better safe than sorry.

Verder is de galop aanleren op een hoog opgooiend paard bijna ondoenlijk. Goed leren zitten doe je in de eerste plaats op een paard met vrij vlakke gangen, pas als dat goed gaat ga je over naar een paard met meer actie. Ik gebruik vaak mijn eigen Fjord om de basisgalop te leren uitzitten, die is heerlijk vlak en uren vol te houden (figuurlijk dan). Als dat goed gaat gaan we het op hun eigen paard proberen en meestal gaat dat na een rondje al goed. (behalve als lesklant zelf een paard met vlakke gangen heeft, dan is mijn Fjord niet "nodig".) Door de vlakke gangen leren ze wel het ritme van de galop aan en kunnen ze later beter blijven zitten op hoger opgooiende paarden.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 09:37

Erg bruikbare tips :j Bedankt :j we gaan het zeker even proberen dit weekend :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:43

MDJ schreef:
Heb ze haar al een paar keer zonder beugels laten rijden, maar ook dan doet ze het, ga van het weekend eens proberen met halstouw :j

heeft ze alleen moeite op deze pony of ook op de andere paarden?
ik zit zelf als een huis maar ik heb er hier 1 staan waarbij ik in de gallop alle zeilen moet bijzetten. :o
zonder knop vlieg ik ook omhoog,nog nooit eerder meegemaakt. :D

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 09:48

Ja ze heeft het op alle paarden :o maar we gaan zeker enkele tips gebruiken zaterdag, en dan laat ik het weten hoe het ging :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:02

Citaat:
Stuiteren in het zadel komt alrijd omdat de ruiter te veel op de beugels steunt/duwt.
Wil je veilig en goed leren paardrijden dan is oefenen zonder beugels hard nodig.

Hier ben ik het niet met je eens, vaak zie je dat je juist andere spieren (zie uitleg vorige bericht) aanspannen en hun bekken niet kunnen kantelen.
Je benen vanuit je heup kolom moet doorlaatbaar blijven om de beweging door te kunnen laten. Net als je bekken, rug, armen en hoofd.
Kijk maar eens hoeveel mensen er een achterklap vanuit hun rug maken.... En die klappen komen weer terug bij het paard.

Ik ben het wel met je eens dat je leerd zitten zonder beugels en dan het liefst zonder zadel.

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:10

@ annebe : zo bedoel ik het ook.

@merel_93 : stuiteren doet ze sowieso al.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:55

liannepalle1 schreef:
@merel_93 : stuiteren doet ze sowieso al.

Ja daarom, als je dan ook nog eens het zadel weghaalt wordt het extra pijnlijk voor die pony! Heeft ermee te maken dat je gewicht zonder zadel niet verdeeld wordt en je met je zitbeenknobbels eigenlijk op zijn rugspieren zit te 'prikken'. (Las ik in een ander topic.) Nu kan dat zo af en toe geen kwaad maar met zo'n stuitergalop zou ik dat dus echt niet doen!

Als je zonder beugels rijdt heb je wel het positieve effect van minder stuiteren maar wordt het gewicht nog steeds goed verdeeld en is het dus ook niet erg vervelend voor de pony, lijkt mij!

dreamingaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:53

zelf zou ik even gaan kijken hoe de pony galoppeert, want misschien is het wel een galop die je moelijk uitkan zitten, en anders kan je natuurlijk een rijbroek met een ledere zitvlak. dat geeft iets meer verbetering, maar je kan natuurlijk ook zitlessen gaan nemen met je bijrijdster en de pony...

ollielief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:36

heeft ze zelf veel rijervaring? of misschien moet ze aan de manier van het lopen van je pony wennen? :Y) of misscien zittleseen