zaag ik ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:20

ALs je ophoudingen maakt met beide teugels vind ik het knap dat het paard dan niet steeds langzamer gaat of gaat stoppen. Of je moet hem hierdoor heen trappen.

_Bitje_

Re: zaag ik ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:22

tja..sommigen :?

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:24

ik ben stapelgek op mijn paardje ook al is hij niet perfect.
en ik zou hem nooit opzettelijk pijn doen!

pas toen ik was las op het internet dacht ik ._. !!, dat lijkt op wat ik probeer.
ik zocht toen namelijk ook al naar info over aan de teugel rijden.

ik merkte ook helemaal niks aan hem hoor, ik heb goed opgelet op zijn lopen en ook zijn oren, hij liep gewoon vrolijk verder met zijn oren (serieus) naar voren. Al ik wist dat zagen voelt als een touw in je mond en dan heen en weer zou ik het nooit echt nooit hebben gedaan !

hiervoor reed ik alleen maar manege paarden en was ik niet hiermee bezig, maar sinds ik mijn paard heb wel. Ik wist het echt niet hoor !

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:25

IloveAlfriee schreef:
ik heb trouwens ook wel eens geprobeerd om buitenteugel ertegen, contact niet trekken en binnenhand spelen. Maar dit is blijkbaar onbekend voor hem dus dat hoofd gaat omhoog en hij snap niet wat ik wil. Hoe moet ik hem dat nou laten weten ?

Inderdaad, continu ophoudingen (met welke hand(en) dan ook) is ook verwarring voor een paard.
Ja, ik vind dat je zaagt, als jij daadwerkelijk zo rijdt als je in de startpost en andere posts in dit topic vermeld, en ja, dit is onprettig voor een paard.
Nageeflijkheid (ander fenomeen dan kop in de krul, wat sommige mensen helaas niet goed kunnen onderscheiden :n ) is meer dan enkel een ronde hals.
De (onder andere) ronde hals (aanleuning) is een onderdeel van nageeflijkheid.
Je paard loopt in mijn ogen nageeflijk als deze actief, ontspannen en rechtgericht loopt, dan zal het paard vanzelf de hals buigen.
De tips die ik je kan geven is niet zelf gaan prutsen maar een goede (!! En daar valt in mijn ogen niet iemand onder die zelf zaagt) instructeur zoeken.
Er zijn mensen die niet beter weten en blijven zagen, mijn complimenten dat je bereid bent te vragen en andermans visies te horen.
Ik wens je heel veel succes, als je stopt met zagen en ander gepluk in de mond ben je al een eind!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:27

Dat je hier op bokt om advies vraagt zegt al genoeg.
Je wilt het beste voor jouw paard dat is wel duidelijk.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:29

Puissance :Er zijn mensen die niet beter weten en blijven zagen, mijn complimenten dat je bereid bent te vragen en andermans visies te horen.
Ik wens je heel veel succes, als je stopt met zagen en ander gepluk in de mond ben je al een eind!

jeetje, wat ben ik blij dat je dat zegt, ik voel me wel onwijs stom nu namelijk.
iedereen zegt dat ik het niet goed doe, anderen normaal maar ook wel felle reacites.
weetje ik vraag het niet voor niets, maar ik word er niet bepaald vrolijk van.
en ik praat ook wel met genoeg mensen die spelen met de teugels om hun paard aan de teugel te krijgen en ze hebben meestal een verschillende manieer.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:29

Inderdaad graag opzoek naar een andere instructrice!
Ja, je zaagde. Je doet het nu niet meer omdat je nu hebt geleerd dat dit niet goed is, dat is heel fijn want er zijn genoeg mensen die dondersgoed weten dat ze zagen maar er lekker mee doorgaan omdat hun paardje dan makkelijk in de krul gaat (zoals onder andere jou instructrice).
Jou instructice trekt zelfs aan de teugels, dat is nog heftiger dan kneepjes dus. Ik zou lekker op zoek gaan naar een GOEDE instructrice en dan aan nageeflijkheid gaan werken! :) Goed van je dat je zo je best doet!

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:29

TS, er hebben nu al zoveel bokkers tegen je gezegd dat je een goede instructeur moet gaan zoeken, maar je reageert hier niet echt op. Ben je dit wel van plan?

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:31

ja, absoluut !

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:34

Oke super! Probeer in het vervolg gewoon eens logisch na te denken, paarden en mensen zijn niet altijd te vergelijken maar wel betreft pijn denk ik. En begin bij het begin, ik krijg het idee dat je eerst de basis voor elkaar moet krijgen. Dat aan de teugel komt wel met de tijd. Zie het als een cadeautje na hard werken en wederzijds respect! Het gaat je vast lukken met een goede instructeur!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:35

IloveAlfriee schreef:
jeetje, wat ben ik blij dat je dat zegt, ik voel me wel onwijs stom nu namelijk.
iedereen zegt dat ik het niet goed doe, anderen normaal maar ook wel felle reacites.
weetje ik vraag het niet voor niets, maar ik word er niet bepaald vrolijk van.
en ik praat ook wel met genoeg mensen die spelen met de teugels om hun paard aan de teugel te krijgen en ze hebben meestal een verschillende manieer.

Waarom doe je zo aangevallen? Ik bedoel niets gemeens met mijn reacties hoor.. :=

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:36

maar TS, ga je ons nu ook beloven een goede inctructrice te nemen?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:39

Ik versta onder zagen meer HOPSAKEE LINKS NAAR ACHTEREN RECHTS NAAR ACHTEREN := Niet kneepjes.. Nougoed alles komt
gevoelig over in de paardenmond :j Probeer een lesje van een instructeur(ice) die dit niet wil zien en je erop wijst? :)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:44

@puissance: je begrijpt het verkeerd, dat was niet sarcastisch bedoeld, ik voelde me opgelucht. Natuurlijk bedoel je niks gemeens dat snap ik en dat dacht ik ook niet hoor. ;)

jep ik beloof op zoek te gaan naar goede instructeur(ice). Ik weet natuurlijk niet zeker of het lukt, maar ik zal mijn best doen.

bedankt voor al het advies !

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:46

IloveAlfriee schreef:
@puissance: je begrijpt het verkeerd, dat was niet sarcastisch bedoeld, ik voelde me opgelucht. Natuurlijk bedoel je niks gemeens dat snap ik en dat dacht ik ook niet hoor. ;)

Oeps, sorry, zo leek het namelijk. :=
Mijn excuses!

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:52

nee joh! ik ben gewoon een onduidelijke schrijver.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:24

TS, maar je niet al te druk hoor.
Je doet je best en bent bereid bij te leren.
Denk nou niet dat al die bokkers die je adviseren (op meer of minder opbouwende wijze) het helemaal perfect weten/doen...
En wat nou precies een goede instructeur is, daar zijn ook de meningen over verdeeld.

Dressuur is een moeilijke sport. Je leert door 'trail and error', door goed rond te kijken en te horen wat er zo allemaal wordt gezegd en gedaan, lezen, etc..
Maak je niet druk.... ik rijd ruim 30 jaar paard en maak nog steeds fouten... en dat voelt m'n paard ook wel een keertje :o .
Ik wens je veel plezier... en met jouw actieve houding (veel vragen stellen) kom je een heel eind ;)

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:52

Heel dapper hoor dat je dit met anderen wilt delen en ik denk dat je het ook fout aangeleerd is. Ga je paardje lekker voorwaarts rijden en goed actief op het been zien te krijgen dan komt de voorkant vanzelf en wordt de bespiering beter en kan hij het straks ook aan. Aanleuning is iets anders dan aan de teugel of in de krul. Dit kun je in ieder goed boek over (klassieke) dressuur lezen.Je hebt best kans als je de verkeerde bespiering aan onderhals,buik en achterhand wegtraind door nu gewoon niet aan de teugels te komen en hij er de goeie spieren voor terugkrijgt je de nageeflijkheid geeft. Andere instructie is wel verstandig want een instructrice die je paard omlaag trekt is niet eerlijk voor je paard en geeft jou veel frustratie als het je zelf niet lukt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:54

Kneden/spelen/kriebelen / hoe je het ook wilt noemen =

ZAGEN !!!

Helaas zijn er instructies die dit hun lesklanten leren :x

Erg zonde dus.

Goed dat je zelf inziet dat dit niet de manier is :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:07

Als je paard in balans is heb je op 2 teugels evenveel contact en hoef je niet meer buitenteugel contact binnen vragen....

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:55

bedankt allemaal. :)

@ jouke, wat je zei, dat snap ik niet helemaal .
kun je dat nog es uitleggen wat je bedoeld ?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:53

Zie pb :D

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:17

IloveAlfriee: Kijk eens hier, daar kun je heel veel lezen!
Zeer informatief en wellicht erg verhelderend als je ergens tegenaan loopt :)

www.paardenbegrijpen.nl

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 17:26

okee, ik zal kijken !

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 17:30

Trouwens, wat heb jij een mooi paard !
Hoe krijg jij je paard aan de teugel ?