doorzitten wel/niet goed voor rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Re: doorzitten wel/niet goed voor rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:11

Citaat:
Hier een flinke quote uit het boek "Het atletische paard" van Horst Becker 2007
Oospronkelijke titel; Das athletische Pferd van Cadmos Verlag 2007:

Er zijn twee soorten lichtrijden: de Pruisische variant, die tegenwoordig overal wordt aangeleerd onder de naam lichtrijden, en de Engelse zit, die in de vergetelheid is geraakt. Wij zullen beide varianten bespreken en beginnen met de oorspronkelijke vorm, de Engelse draf.
De militaire omschrijving was ooit 'lichtrijden op Engelse wijze', en men kende links en rechts rijden. Bij het links rijden ging met staan wanneer het linkervoorbeen en het diagonale rechterachterbeen naar voren kwamen, bij het rechts rijden wanneer het rechter diagonale benenpaar (rechtsvoor en linksachter) naar voren kwamen. In het open veld werd afgewisseld tussen rechts en links, om zo de paarden gelijkmatig te belasten. Op de rijbaan reed men op de rechterhand rechts en op de linkerhand links, en zat men op de rijbaan dus op het binnenste achterbeen volgens de Engelse wijze. Dit had tot gevolg dat de binnenste kruisspieren sneller aanspannen en dus meer kracht ontwikkelen. Evenuteel uit takt lopen van een zwakker achterbeen werd zo gecompenseerd.
Bij lichtrijden op de Pruisische wijze zit men op het buitenste achterbeen, net als bij het tegenwoordige lichtrijden. De Pruisen excentreerden bij de cavalerie in zeer hoog draftempo een veel paarden galoppeerden aan iin de wendingen, wat natuurlijk tot een scheve balans leidde. Dan begon het lichtrijden; de ruiters moesten in de rechterdraf links rijden en in de linkerdraf rechts rijden (red. zoals de huidige manier dus), wat ertoe leidde dat de paarden uit balans raakten en daardoor ook niet meer in de hoek de juiste dynamiek hadden om te blijven galopperen onder de zittende ruiter. Wanneer u uit de hoek galoppeert, moet u dan ook een halve pas doorzitten.
Voor de mate van invloed die u als ruiter op de rijbaan uit kunt oefenen, is het van belang of u Engels of Pruisisch rijdt. Ik merkte dit verschil voor het eerst toen ik als jonge trainer aan de longe les gaf aan beginnende ruiters. [.....] Wanneer ik de ruiter op het 'verkeerde been' zette, dan liep het paard beter en gelijkmatiger. De hand waarin dit fenomeen het duidelijkst te zien was, was ook altijd de hand waarop het paard slechter galoppeerde, wat mijn theorie steunde dat de Engelse zit het binnenachterbeen sterker maakt.
Beide varianten van het lichtrijden kennen een nuttige toepassing: het tegenwoordig veel toegepaste Pruisische rijden voorkomt dat de paarden makkelijk vanuit de draf kunnen aangalopperen (er moet eerst een halve pas worden ingehouden). Deze vorm van lichtrijden helpt paarden bij het ontspannen en voorwaarts rijden. [......] In de grote volte is de ondersteunende werking van de Engelse zit het duidelijkst te merken, want het paard zal, als zijn zwakkere achterbeen binnen staat, graag naar het midden van de grote volte komen, waardoor de ruiter voortdurend moet corrigeren. Bovendien loopt het paard minder aan de buitenteugel dan op de andere hand. Wanneer de ruiter nu overgaat van Pruisisch op Engels, blijkt dat het probleem minder wordt of zelfs helemaal verdwijnt. Vaak lijkt het paard ook ijveriger. Veel ruiters ergeren zich aan de aanblik van een ruiter die op 'het verkeerde been' rijdt, maar probeer toch vol te houden. Het is beter om een evenwichtig bewegend paard te hebben dat hard op weg is om recht te lopen, dan te luisteren naar betweterige collega's.
Laten we nog eens kijken naar het voorbeeld van de travers: hierbij zorgt het binnenachterbeen voor de aandrijving en de kwaliteit van de beweging. Wanneer er druk wordt uitgeoefend op het buitenste achterbeen kan het binnenbeen makkelijk naar voren zwaaien, maar omdat de druk van de ruiter op het buitenbeen toeneemt, kan het binnenbeen niet goed aansluiten. bi jde Engelse zit gaat de ruiter zitten, wanneer het binnenbeen naar onderen komt, dus voor het een stap doet. Door de druk op het binnenachterbeen wordt de spierspanning groter, wat de bewegingsmechanica stimuleert.
{De zwaartepunten van druk en balans van de ruiter en de belasting van het paard moeten overeenstemmen, anders ontstaat er nooit eenheid in de beweging tussen ruiter en paard}

Hetzelfde stuk heb ik getypt in dit topic: [RT-D] De Bentley-Techniek - voor & tegen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:20

Wat woest interessant, dank je wel! Het klopt inderdaad dat hij lastiger draaft wanneer ik op het rechterbeen (rechtervoorbeen) lichtrijd, en dat ik totaal geen rechtergalop heb. In de bak niet en op een recht stuk (berm) niet. Wanneer ik weer kan rijden ga ik eens Engels draven :j

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:31

Ja, sowieso een mega interessant boek! Ik ben 't niet met alles eens wat hij schrijft. Maar het boek heeft in veel 'praktische' gevallen een mega goede theoretische opbouw.

In dat topic wat ik erbij heb gezet heeft de TS ook veel profijt van het 'engelse lichtrijden'.

Jammer wel dat het nut van verschillende manieren lichtrijden of juist doorzitten misschien bij veel intructeurs/instructrices/ruiters/amazones in de vergetelheid is geraakt.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:08

mirkip; dat is zeker heel intressant om te weten, want die van mij valt inderdaad vaak naar binnen op de volte en moet ik echt goed ondersteunen om een mooie ronde volte te krijgen. dit heb ik echt nooit geweten. ga ik zeker oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:36

Als je een stille zit hebt, en je paard eerst warmgelopen hebt, kan het evenmin kwaad als het lichtrijden lijkt me. Met lichtrijden kan je ook een keer wat verkeerd doen en per ongeluk in je zadel ploffen, is ook niet prettig voor je paard. Maar ik denk dat wanneer je een goed passend zadel hebt en een goede zit, het je paard zijn rug echt niet kapot zal maken..

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:34

Maar als de engelse zit blijkbaar beter is, waarom wordt de pruisische zit dan aangeleerd? En als je een dressuurproef rijdt worden er punten afgetrokken omdat je op het "verkeerde been" zit.

nelleke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:41

nancytw schreef: prettig is het niet, maar als je goed heb doorgereden dat het paard warm is, kan je best doorzitten als je dit maar niet de hele tijd doet..

maar ik rij wel eens zonder zadel.
zou dat dan ook niet kunnen ?? is dat ook slecht voor de rug van je pony ??

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:42

zolang het paard maar over de rug aan het werk is en je goed met de bewegingen mee gaat (en een goed passend zadel heb!) kan het niet meer kwaat dan lichtrijden.... lichtrijden schijnt namelijk ook erg belastend voor de rug te zijn... Maar goed als je alles gaat bekijken hoe een paard gereden word is niets echt goed behalde freestyle training..........

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 05:35

katia1993 schreef:
Maar als de engelse zit blijkbaar beter is, waarom wordt de pruisische zit dan aangeleerd? En als je een dressuurproef rijdt worden er punten afgetrokken omdat je op het "verkeerde been" zit.

De pruisische zit ondersteund de voorwaartsheid. (En dat is natuurlijk wat iedereen wil zien :Y) )

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:28

Ik heb een tijdje terug ook maar eens opgezocht hoe het lichtrijden is ontstaan:

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131

Ikzelf rijd zonder zadel (met BBP) en ik moet zeggen nu ik het eindelijk onder de knie heb zit ik als een wolkje. Ik ga volledig mee met de bewegingen van het paard en zit hem dus nergens in de weg, van stuiteren is dus ook geen sprake, er is alleen close contact, wat je bij het lichtrijden dus steeds verliest.

Maar inderdaad, net zoals je goed en slecht kunt doorzitten kun je ook goed en slecht lichtrijden. Ik denk alleen dat voor beginners het lichtrijden makkelijker is en dus minder belastend voor de paardenrug.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:38

mirkip schreef:
katia1993 schreef:

De pruisische zit ondersteund de voorwaartsheid. (En dat is natuurlijk wat iedereen wil zien :Y) )

Ondersteunt, dat zeg je goed. Zou toch ernstig zijn als enkel het been waarop je lichtrijdt bepaalt of je paard actief doorloopt of niet. Als mensen nou om te beginnen eens die voorkant loslieten, ik noem maar wat hoor :+ Stel, ik zou "op het goede been" lichtrijden. Dan ondersteun ik het voorwaarts zijn. Maar ik heb dan ook een betonnen been nodig om 'm niet naar binnen te laten kiepen op de volte. Lijkt me dat de keuze snel gemaakt is.

@ katia1993: alles, echt álles, is aan mode en conventies onderhevig :Y) Zelfs lichtrijden :Y)

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:21

zolang je maar niet op het paard zn rug gaat hobbelen als je doorzit.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:49

Ik ga sowieso nooit in het begin doorzitten?

Pas na zeker twintig minuten gedraaft te hebben, dat ik wat oefeningen doorzit.
Ik heb dan wel een 4-jarig paardje, en rij nog geen b daarmee.

Het verhaal zal anders worden vanaf de m, maar ook dan zal ik zeker eerst gewoon lekker lichtrijden todat ze lekker los is.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:51

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:58

Mijn ervaring in de praktijk is dat doorzitten meer belastend is dan lichtrijden.
Ik loop al ruim 8 maanden met rugklachten, waarvoor ik 2 keer geholpen ben in het ziekenhuis. Maar doorzitten gaan absoluut nog niet (ben net 14 dagen terug geholpen) Lichtrijden is momenteel beter te doen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:08

1976sanne; Dat is niet echt een vraag wat hier in het topic past.. Ik tem even.

Is het ook niet zo dat met lichtrijden andere drukpunten op het zadel worden uitgeoefend? Dat wanneer je staat er druk op de beugels komt, en dit op de duur slechter is voor het zadel en de paardenrug dan wanneer dit niet zo is?
Heb dat ooit eens opgevangen, weet niet of het werkelijk zo is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:13

Dat vraag ik me af of dat zo is?
Wel vang je met je rug meer op tijdens het doorzitten wat logisch is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:26

MISTRAL94 schreef:
Mijn ervaring in de praktijk is dat doorzitten meer belastend is dan lichtrijden.
Ik loop al ruim 8 maanden met rugklachten, waarvoor ik 2 keer geholpen ben in het ziekenhuis. Maar doorzitten gaan absoluut nog niet (ben net 14 dagen terug geholpen) Lichtrijden is momenteel beter te doen.

De vraag was alleen of het voor het paard minder/meer belastend is.
Voor mensen is lichtrijden inderdaad een stuk gemakkelijker. (Tipje voordat je jezelf pest; zorg eerst dat je paard 100% over de rug loopt, zijn rug ontspant en echt bol is in de bovenlijn. Grote kans dat je dan wel kunt doorzitten. Ben zelf ook rugpatiënt, maar zolang mijn paard niet aan de eerstgenoemde voorwaarden voldoet, kan ik absoluut niet doorzitten. Doet hij dat wel, dan gaat het best aardig en na verloop van tijd steeds beter doordat je die spieren aan het trainen bent, incl. de buikspieren die onsin dit geval nog meer kunnen helpen.)

Miss_meee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:03

Ik denk dat als je op de beste/goede manier doorzit, dat het dan prima is. Ik denk dat je beter goed door kan zitten, dan slecht lichtrijden :-)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:10

Ik vind dit alleen aanstellerij. Vooral omdat ik het meer op de beginners vind gericht. Het is niet goed als je zonder zadel rijd, en nu is het ook al slecht om mét zadel te rijden? [ Bij wijze van ]
Mischien is het wel niet goed voor de rug, mischien is zonder zadel wel slecht. Als we zo doorgaan, is het inderdáád slecht. Dan zijn de paarden kasplantjes geworden die nergens tegen kunnen. Als jij over voorzichtig met je paard bent, kan het inderdaad mischien wel slecht zijn. Maar kom op, sommige paarden staan 24 uur per dag buiten, zoals mijne. En ik rijd daar ook altijd zonder zadel op. Het is dus hoe je het zelf maakt. Ik vind het onzin, mijn mening. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:28

casperzot schreef:
Ik vind het onzin, mijn mening. ;)

Dan zijn we het met elkaar eens, ik vind je mening ook onzin.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:31

Naja, ik vind het niet echt onzin, maar langs de andere kant kun je langs alle dingen iets achter zoeken van "pijn". Er is eigenlijk nog altijd een verschil tussen "pijn" en "iets voelen". Als wij bevoorbeeld onze boekentas moeten dragen voelen we dit ook, maar is het niet te veel druk. Als je een hele dag rondloopt met een zak aardappelen van 25 kg, jah dan krijg je rugpijn maar dit is dan ook 1/3 van je lichaamsgewicht.

steffjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:36

als je een goede zit heb verschilt het volgens mij niets tot weinig

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:02

steffjuhh schreef:
als je een goede zit heb verschilt het volgens mij niets tot weinig

Ik denk als je geen rugproblemen hebt dat dit op gaat in andere gevallen niet.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:32

Houding is heel belangrijk, ook al heb je een slechte rug, als je een goede houding hebt gaat je veel minder pijn krijgen. Dat is trouwens ook zo voor je paard, of je nu doorzit of gaat lichtrijden, ik denk dat afwisseling zoiezo een goede zaak is...

Ik heb een aangeboren afwijking in de rug (een stuk kraakbeen ontbreekt in de tussenwervels, ofziets :)) ik was 16 toen ze die diagnose hebben gedaan en toen kreeg ik ook het bericht dat ik misschien niet lang meer ging kunnen paardrijden. Ik rij nog steeds minstens 5X per week en heb absoluut geen probleem en ik ben er ondertussen 25...

ik moet er wel op letten dat ik goed recht blijf zitten en m'n bekken los laat, zodra ik m'n bekken ga vastzetten tijdens lichtrijden of doorzitten en dus m'n rug alle 'klappen' moet opvangen, dan krijg ik pijn.
Verder moet ik geen 15minuten een stal mesten want dan sta ik een uur nadien kreupel... :-)