Nickas schreef:Ga op zoek naar goede ademhalingsoefeningen. Die helpen je te ontspannen en als je ze ook kan toepassen te paard, kan dat ook al een stuk rust geven in je rijden (en je zelfvertrouwen).
Doe daarnaast nooit geen dingen die niet goed voor jou voelen of waarbij je denkt dat er een grens van jouw 'kunnen' word overschreden. Zie je iets engs waar je langs 'moet', ga er niet langs of stap af en ga er te voet langs. Is een oefening op dat moment te lastig en roept het spanning op? Geef dit aan, doe de oefening niet of in een lager tempo. Kijk hoe je jouw rijden aan kan passen zodat het geen spanning oplevert. Je zal zien dat je dan later alsnog een beetje verder durft te gaan dan je op dit moment zou doen!
Zou het eventueel helpen om eerst een tijdje te rijden op een meer ervaren en rustiger paard?
Hier ben ik het trouwens ook volledig mee eens; ga nooit verder als je het gevoel hebt dat je dat zelf niet echt goed aankan. Ik haal hierbij nog even een voorbeeldje van afgelopen w-end aan -> alles ging goed en zowel paardlief als ikzelf voelden ons goed. Maar toen schrok hij toch héél eventjes van 3 brommertjes die achter hem aangescheurd kwamen .. Leek wel een domino-effect want ik schrok nog véél harder dan mn paard waardoor ik volledig blokkeerde in mijn doen en kunnen en waarop hij natuurlijk ook niet meer wist waar hij het had
. Willem zei me om rustig door te draven en doen alsof er niets aan de hand was, maar dat kon ik echt nog niet. Heb hem eventjes stil gezet, gewacht tot de brommertjes voorbij gezoefd kwamen, en toen meteen terug in stap gezet. Dan echt even een serieuze 'inspanning' gedaan om mezelf te ontspannen zodat mn paard zich ook terug op zijn gemak voelde bij me, en alles was weer goed! Tuurlijk moet daaraan gewerkt worden, maar zelfs Rome werd niet gebouwd op 1 dag, toch ? 
Succes !!
).