tips om te paard te ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Re: tips om te paard te ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:40

Nickas schreef:
Ga op zoek naar goede ademhalingsoefeningen. Die helpen je te ontspannen en als je ze ook kan toepassen te paard, kan dat ook al een stuk rust geven in je rijden (en je zelfvertrouwen ;)).
Doe daarnaast nooit geen dingen die niet goed voor jou voelen of waarbij je denkt dat er een grens van jouw 'kunnen' word overschreden. Zie je iets engs waar je langs 'moet', ga er niet langs of stap af en ga er te voet langs. Is een oefening op dat moment te lastig en roept het spanning op? Geef dit aan, doe de oefening niet of in een lager tempo. Kijk hoe je jouw rijden aan kan passen zodat het geen spanning oplevert. Je zal zien dat je dan later alsnog een beetje verder durft te gaan dan je op dit moment zou doen!
Zou het eventueel helpen om eerst een tijdje te rijden op een meer ervaren en rustiger paard?

Hier ben ik het trouwens ook volledig mee eens; ga nooit verder als je het gevoel hebt dat je dat zelf niet echt goed aankan. Ik haal hierbij nog even een voorbeeldje van afgelopen w-end aan -> alles ging goed en zowel paardlief als ikzelf voelden ons goed. Maar toen schrok hij toch héél eventjes van 3 brommertjes die achter hem aangescheurd kwamen .. Leek wel een domino-effect want ik schrok nog véél harder dan mn paard waardoor ik volledig blokkeerde in mijn doen en kunnen en waarop hij natuurlijk ook niet meer wist waar hij het had :D . Willem zei me om rustig door te draven en doen alsof er niets aan de hand was, maar dat kon ik echt nog niet. Heb hem eventjes stil gezet, gewacht tot de brommertjes voorbij gezoefd kwamen, en toen meteen terug in stap gezet. Dan echt even een serieuze 'inspanning' gedaan om mezelf te ontspannen zodat mn paard zich ook terug op zijn gemak voelde bij me, en alles was weer goed! Tuurlijk moet daaraan gewerkt worden, maar zelfs Rome werd niet gebouwd op 1 dag, toch ? :o

Succes !!

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:47

ik maak nooit buitenritten
ik rijd gewoon thuis achter

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:47

Met wat voor doel was je voor je zwangerschap en bevalling aan het rijden? Ik heb na de komst van de kindjes mijn doelen gewoon bijgesteld. Was altijd wel fanatiek met veel lessen en dressuur rijden. Heb destijds een ander paard gekocht waarbij ik een lager doel gesteld heb. Heeeeel goed karakter en gewoon fijn en functioneel kunnen lopen. Hierdoor is "het moeten" naar de achtergrond gedrongen. Ik rij nog voor mijn plezier en ontspanning maar doe haar ook net zo lief lekker aan de longe of een dag vrij. Paard gelukkig en soepel en ik ook!! Ik denk dat je het gewoon even tijd moet geven, de komst van een kindje heeft nogal wat voeten in de aarde en misschien leg je jezelf onbewust een druk op. Als het vertrouwen in je paard er is komt het vast weer helemaal goed!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 19:56

iedereen bedankt voor jullie reacties!

Ik heb voor mijn zwangerschap altijd recreatief gereden en wil juist nu graag de sport in.

Ik heb Amadeus nu ruim 3 jaar en heb hem (op het inrijden na) alles geleerd wat hij kan. Van mee lopen aan het touwtje tot netjes stil staan en voetjes geven. Wij hebben een hele sterke band en ken hem door en door als ik er naast sta.

Het opstijgen vind ik zelf het engste, als ik er eenmaal op zit gaat het wel. Het is niet zo dat ik niks durf en echt heel bang zit te rillen als een rietje op hem. Hij reageert eigenlijk ook bijna niet op mijn angst, hij voelt het wel en je merkt het wel aan hem maar hij springt niet opzij of staat stokstijf stil. Het lijkt zelfs eerder dat je hem ziet denken van kom op meid het is niet eng kijk maar.
Het is echt mijn maatje en het komt ook wel goed, ik moet gewoon mijn kilometers maken boven op hem.

Ik wil alleen wat meer ontspannen lol maken, maar naar buiten is geen optie in mijn omgeving helaas. Daarom dacht ik aan springen en dat hoeft niet hoog te zijn maar ik hoop daardoor lol te kunnen maken.

Rijden met mp3 speler heb ik gedaan en dat hielp ook wel, buiten doe ik nooit.

Kletsen en samen rijden scheelt ook heel veel maar het gebeurt ook vaak dat ik alleen op stal ben.