wegschieten tijdens opstappen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yv_on

Re: wegschieten tijdens opstappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:14

beetje grof niet midasje. bij ons op stal hebben ze hetzelfde probleem gehad daar hebben ze gebruik gemaakt van zo n bontje wat ze ook gebruiken bij de dravers, zit aan de bakstuk vastgemaakt is anders dan een gewoon bontje ben even de naam vergeten, werkte wel hij loopt nog wel weg maar het wegschieten is voorbij en ze stappen nu op zonder.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:17

yv_on schreef:
beetje grof niet midasje. bij ons op stal hebben ze hetzelfde probleem gehad daar hebben ze gebruik gemaakt van zo n bontje wat ze ook gebruiken bij de dravers, zit aan de bakstuk vastgemaakt is anders dan een gewoon bontje ben even de naam vergeten, werkte wel hij loopt nog wel weg maar het wegschieten is voorbij en ze stappen nu op zonder.

Huh? Heb je niet iets van een foto want ik begrijp geloof ik niet wat je bedoelt... :P

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:22

Opstappen vanaf een verhoging of krukje vinden sommige paarden veel prettiger. En verder consequent zijn. Wegschieten van jouw vandaan beslist niet tolereren en corrigeren.

Maar als je paard wat drukker wordt tijdens opstijgen gewoon negeren. Neem in ieder geval altijd de tijd met opstappen. Wacht totdat hij weer netjes stil staat en probeer het dan opnieuw. Blijf zelf rustig en beloon je paard ook als het wel goed gaat.

En evt. na het uitstappen regelmatig nog even een keertje na het afstijgen opnieuw op en afstappen oefenen?

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:51

anders moet je even kijken op een draversite dan kan je het wel zien heel veel dravers hebben ze wel aan het hoofdstel zitten. Je doet dat bontje dan aan de kant waar je opstapt dat bontje kan je trouwens alleen krijgen waar ze draver artikelen verkopen.(drafbaan meestal ook wel) zal even navragen hoe zo n bontje heet.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:52

Wat heeft dat bontje dan precies voor werking?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:59

Het bontje werkt in het geval zoals hierboven omschreven als een soort oogklep; ziet de ruiter niet opstappen / schrikt niet van de beweging.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:02

Heb ook is zo'n Fries gereden die doodsangsten uitstond bij het opstijgen. Voor mij is iemand op haar gereden, die is ooit opgestegen zonder goed aan te singelen, zadel zakte halverwege d'r buik en zij is er in galop van door geknald met een zadel ong. onder haar buik....We zijn begonnen dat iemand geholpen heeft met vasthouden, zodra ik er op zat en de voeten in de stijgbeugels had kreeg ze wat lekkers. Paar keer alleen geprobeerd en ook wat lekkers gegeven omdat ze braaf was en daarna kon ik er zo op (en dan uiteraard niks meer gegeven, moet uiteindelijk een normale zaak voor het paard worden).

Maar goed, zij was bang...Dit is een iets ander verhaal...
Laatst bijgewerkt door Adil op 20-09-09 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:04

wat Egnie daar vertelt over die Fries, echt niet uitproberen wegens levensgevaarlijk! Ik heb zo iemand zien van z'n paard worden gecatapulteerd worden en die vloog met z'n hoofd recht tegen de betonnen wand van de piste. Nooit een paard vastzetten om op te stijgen!
Mijn paard bleef ook niet stilstaan, ik heb ook een tpoic gestart omdat ik er geen weet mee wist en er werd door 9 op de 10 een opstapje aangeraden. Wat ik heb gedaan met succes! Mijn paard blijft mooi staan naast het opstapje.
Mijn paard schoot wel niet weg maar stapte vlug door. Ik ben me bewust dat jouw probleem erger is maar probeer misschien eens met een opstapje. Eerst leren stil staan ernaast en als dat lukt doen alsof je opstapt, blijft hij staan, onmiddellijk belonen en niet meer opstappen die dag. Zo altijd een beetje verder gaan.

Misschien helpt het...

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:18

zoiets ja maar met oogklep zien ze van de zijkant ook niets meer en met zo n bontje wel baal er alleen nu even van dat ik de naam van dat bontje ben vergeten. ik ga even kijken of ik via google het kan vinden.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:31

ze heten can't see backs. een gewoon bontje helpt niet die zijn te smal. can't see backs zijn breed

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:34

yv_on schreef:

Nee vind ik niet. Ik heb het er niet over oom het dier half dood te slaan maar een goede corrigerende tik kan helemaal geen kwaad. Ze zijn niet van suiker het is levens gevaarlijk dat dat beest er telkens tussen uit naait.En ik had al aangegeven dat je eerst moet kijken of het dier geen pijn of angst heeft. Als het gewoonweg etteren is dan kan hij er van mij echt wel 1 krijgen.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:08

ik had dit eerst ook met een verzorgpaard.
ik ben eerst heel rustig begonnen door hem tegen iets aan te zetten en iemand ernaast hem vasthouden.
toen dat goed ging, zette ik hem ergens tegen aan en stond die persoon er alleen maar bij.
toen dat goed ging, ben ik na 20 minuten tijdens het rijden eraf gegaan en er weer op.
daar reageerde hij helemaal niet meer op, omdat hij ontspannen was.
gewoon veel blijven oefenen, niet te veel want dan gaat het weer ten koste van je paard z'n rug.

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:10

bedankt allen!! het probleem is inmiddels opgelost!!

het was inderdaad het zadel!! dit drukte teveel op de schoft! daarom ging die het op lopen zetten,
nu heb ik een ander zadel en blijft die mooi staan!!!

^^ bedankt iedereen!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:24

nakoma1232 schreef:
bedankt allen!! het probleem is inmiddels opgelost!!

het was inderdaad het zadel!! dit drukte teveel op de schoft! daarom ging die het op lopen zetten,
nu heb ik een ander zadel en blijft die mooi staan!!!

^^ bedankt iedereen!

Goed dat het probleem opgelost is, snap alleen niet dat je een topic op bokt nodig hebt om hierachter te komen. Als je paard ook ergens maar vreemd doet zoals bij jou dat opstappen dan ga je toch controleren wat er fout is voordat je hier een topic opent.. Maar goed, laat dit een les zijn voor de volgende keer !

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:33

Fijn dat het opgelost is.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:44

mooi dat het opgelost is

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:46

tegen een wand aanzetten, of in een hoek nog beter!
zachtjes gaan zitten.
euh.. krukje?
en kwestie van herhalen!
deed die van mij ook, steeds weglopen als ik mn been in de beugel had en omhoog ging heisen.
heb het toen een stuk of 10 x gedaan, en elke keer uitgebreid belonen als ze stil blijft staan.
helpt geweldig!

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:02

wat ik al een der las een krukje of je beugel wat langer zodat je niet tot nauwlijks in contact komt met de buik

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:24

nancytw schreef:
wat ik al een der las een krukje of je beugel wat langer zodat je niet tot nauwlijks in contact komt met de buik

kim_hester schreef:
tegen een wand aanzetten, of in een hoek nog beter!
zachtjes gaan zitten.
euh.. krukje?
en kwestie van herhalen!
deed die van mij ook, steeds weglopen als ik mn been in de beugel had en omhoog ging heisen.
heb het toen een stuk of 10 x gedaan, en elke keer uitgebreid belonen als ze stil blijft staan.
helpt geweldig!

Lezen is moeilijk persies, een paar berichten boven jullie staat dat ze het probleem gevonden heeft.
;)

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 07:00

hahaha zorry net dat stukkie overgeslagen.....

amica2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:40

een vriendin van mij heeft het zelfde met haar half

maar die is met alles ontzettend ondeugend

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:23

als je een slecht passend zadel hebt kan ie ook vaak wegschieten !

dancingpiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:47

ik heb het ook gehad met mijn friesje!

ik wou opstappen en ik had me been er nog niet overheen en hij schoot weg en ik lag er af , een keer savonds ik wou op stappen me vader had hem voor de zekerheid vast en ik had me eigen nog niet opgetrokken en meneer was al weg ik vloog der af een me paardje schopte tegen me been aan ambulance der bij enzo het was gelukkig niks ernstigs, ik had geen vertrouwen meer in me paardje, ik had nou iets uitgevonden ik deed een paard brokjes in me jaszak en als ik bij hem in de bak stond gaf ik hem een brokje me vader had hem nog wel vast, ikke mijn voet in de beugel doen brokje ikke me eigen optrekken brokje been er over heen brokje ik heb er zo 3 maanden over gedaan(januari,februari,april) en nu stap ik al weer helemaal alleen op hij wil het nog wel eens proberen maar dan zeg ik HEE en dan staat die weer stil!

Dus probeer het is met een brokje misschien helpt het bij jou paard ook wel!

Piwie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:51

Hééél veel oefenen op en af stappen, desnoods laat je hem iemand vasthouden.