lessen van De Bodt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:56

Paardrijden is net fietsen? Mijn fiets heeft geen lengtebuiging en ondertredend achterbeen, is dat de overeenkomst met methode De Bodt?

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:03

dan beter fietsen dan val je tenminste op je bek als je zo scheef zit als er velen op hun paard zitten....

Zonder gekheid, veel ruiters hebben niet door scheef op hun paard te zitten, omdat het paard het altijd zal proberen te compenseren voor de ruiter. Maar dat geeft spanning in de rug.

Als de ruiter niet in verticale balans is en het paard dus ook niet, dan geeft dat spanning in de rug en verder in het lichaam van het paard. Hoe verder de ruiter naar bijv. rechts zakt (bij een linksgebogen paard), hoe meer het paard de spieren aan de linkerzijde zal aanspannen.
Doordat het paard die spieren aanspant zakt de ruiter nog meer naar rechts, hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel en geeft zoveel spanning dat het pijn gaat doen.
Het paard gaat in de staak, of aan de ren of belast door zijn abnormale bewegingspatroon, wat hierdoor ontstaat, zijn benen verkeerd en een blessure kan ontstaan. Vaak het laatste om dat het vaak lang duurt voordat het zijn pijn echt laat zien.

Antoine beweert zeker niet wat hij doet nieuw is, want hij heeft het zelf ook geleerd bij anderen als Oliviera, Von Neindorff, Le Roland, Buurmans en Bemelmans.

Waar in hij wel heel uitzonderlijk in is, waar hij de nadruk op legt in zijn lessen en daarmee zijn leerlingen, is dat de verticale balans voor de horizontale balans gaat en dat daarmee veel leed voorkomen kan worden of zelfs in veel gevallen opgelost!

Een paard mag niet laag lopen voordat hij in verticale balans is, is een veel gehoorde uitspraak van Antoine. Of een paard heeft zoveel lengte in de hals nodig waar hij de voorwaarts-neerwaartse tendens zelf bereikt en de correcte 50-50 beweging van het achterbeen kan laten zien.

En wat zien we overal om ons heen gebeuren het paard moet aan de teugel, want dan kan het de rug ontspannen," nou dat is nog eens lariekoek'!

zie ook paardenrecht.org

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:05

Citaat:
En wat zien we overal om ons heen gebeuren het paard moet aan de teugel, want dan kan het de rug ontspannen," nou dat is nog eens lariekoek'!

Want???

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:13

Betteke schreef:
Citaat:

Want???

Mag toch hopen dat je dat wel geleerd hebt na al die lessen Betteke...

Door spanning spieren doen ontspannen is niet heel logisch toch?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:14

Krijg toch net op die manier les nu en dat gaat een stuk beter. :)) Eerst aanspanning, dan ontspanning.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:16

Als het paard aan de juiste voorwaarde voldoet, lees verticaal in balans is (gebracht), dan kan en zal hij ontspannen en daarmee de hals laten zakken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:17

Mijn juf heeft het niet over horizontale of verticale balans, maar leert het paard zijn lichaam goed te gebruiken. Een geheel eigen methode die optimaal werkt bij ieder paard, maar niet zo commercieel is. ;)

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:21

Betteke schreef:
Krijg toch net op die manier les nu en dat gaat een stuk beter. :)) Eerst aanspanning, dan ontspanning.

Volgens de methode doen we dat dus andersom via ontspanning naar een correcte aanspanning, omdat er anders 'over'spanning en vaak ongelijke aanspanning ontstaat. Dat geeft op termijn schade en dat proberen we nou net te voorkomen en te verhelpen met de methode de Bodt en in de klassieke dressuur in 't algemeen.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:21

Betteke schreef:
Mijn juf heeft het niet over horizontale of verticale balans, maar leert het paard zijn lichaam goed te gebruiken. Een geheel eigen methode die optimaal werkt bij ieder paard, maar niet zo commercieel is. ;)

Er is niet 1 methode die voor elk paard werkt. Dit klinkt meer op bekrompenheid imo.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:28

mariska32 schreef:
als mensen thuis nou eens goede instructie zouden zoeken/vinden heb je geen AdeB nodig........

paar jaar geleden werd er bij mijn paard HKO gevonden.
ik ben op zoek gegaan naar de mogelijkheden en kwam zo ook de site van deze meneer tegen.
de tekst dat HKO ALTIJD een ruiterfout is maakte mij zeer misselijk zeker omdat ik hier het levende bewijs had staan die regelrecht tegen zijn vehaal in ging.

tuurlijk,rechtrichten is belangerijk.
maar niet het antwoord op alles.....

Nu wil ik het woord ALTIJD niet gebruiken maar is mij ook veelste vaak gezegd dat HKO niet erfelijk is! Hier ook het trieste bewijs dat het anders is...

Ik heb veel geleerd over rechtrichten bij deze man, gebruik niet zo zeer alles meer wat ik geleerd heb, want had gevoel dat ik wat miste en heb dat gevonden bij huidige instructie die ook erg bezig is met rechtrichten en veel gymnastischer en athletischer maken van het paard. Dus ik heb er goeie dingen van geleerd maar helaas ook wat minder goede dingen betreft uitspraken. Voor de rest heb ik me genoeg hierover uitgegeven hier op bokt.

nynke1995

Re: lessen van De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:39

Ik weet het niet, ik ben het wel met die man eens en heel veel dingen zijn ook heel logish wat hij zegt en hij zal ook wel heel goed zijn maar zoals jullie zeggen het hoeft niet perse een ruiter fout te zijn. Die vrouw gaat nu waarschijnlijk ook naar Belgie om daar stage bij hem te doen en op zijn paarden te rijden geloof ik.. Om te leren hoe je het paard moet rechtrichten.

Alleen er zijn zooveeel dingen waarvan het gewoon de schuld van de ruiter is dus ik hem wel een beetje zoiets van: je kunt hem dan ook wel aan de teugel vragen.. Anders blijf je bezig want voor je je paard helemaal recht hebt en krijgt.. ieder paard is namelijk wel scheef denk ik

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:53

Een feit is dat elk paard van nature een bepaalde buiging/scheefheid heeft.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:56

Ja daarom.. Dus dan kan je opzich ook wel aan de teugel rijden..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:15

nynke1995 schreef:
Ja daarom.. Dus dan kan je opzich ook wel aan de teugel rijden..

Dus volgens jou doet het er niet toe of paard niet rechtgericht is? Begrijp ik jou nu goed dan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:26

Betteke schreef:

Precies! Hoe spieren oprekken ( dus recht maken) als je die niet eerst laat aantrekken.
En dat je daar dan af en toe verzet bij krijgt is duidelijk...we kunnen niet aan het paard uitleggen dat het voor hun eigen best wil is en de spierpijn beter gaat worden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:56

Tsja AdB zal altijd discussie's blijven opwekken denk ik ;)

Ik ben ivm mijn moeilijke jonge paard waar andere trainers en ook dierenartsen het niet meer mee wisten bij AdB beland, en daarna bij een leerling van hem gaan trainen en sindsdien ben ik helemaal om!

Al blijf ik natuurlijk ook naar mn eigen gevoel luisteren en ja het puntje HKO en alles kunnen genezen staat me ook wat tegen.
Heb nml een pony met HKO fase 4 en spat weg kunnen brengen naar de slacht, en door alle ellende aan haar gewrichten kón ze niet meer zuiver lopen, er was simpelweg vanalles aan elkaar vast gaan groeien, zelfs onder verdoving kon je handmatig haar benen niet correct plaatsen omdat de gewrichten beweegbaarheid misten.
Dus nee HKO/spat enz kan je echt niet zomaar genezen, maar waar ik wél van overtuigd ben is dat je wel veel dingen kan voorkomen door recht te richten.
Dat weet ik heel erg zeker!
En paarden die erg scheef zijn en daardoor niet zuiver lopen kan je met correcte training ook een heel eind of zelfs helemaal weer goed krijgen, maar ik laat zelf toch eerst een DA hem helemaal nakijken zodat ik zéker weet dat ik er met de training geen onmogelijke dingen van vraag.

Maar 1 ding is zeker, je krijgt er een fijn te rijden paard van :D

Ook wedstrijd rijden gaat prima samen met AdB(hoor helaas weleens anders)
het bewijs loopt hier toch aardg op bokt rond volgens mij, en mijn friesje is er daar een van :)
[RIJ-ITP] Knappe fries Hilde eindelijk weer @work! (netjes in het wit)

nynke1995 schreef:
Ik weet het niet, ik ben het wel met die man eens en heel veel dingen zijn ook heel logish wat hij zegt en hij zal ook wel heel goed zijn maar zoals jullie zeggen het hoeft niet perse een ruiter fout te zijn. Die vrouw gaat nu waarschijnlijk ook naar Belgie om daar stage bij hem te doen en op zijn paarden te rijden geloof ik.. Om te leren hoe je het paard moet rechtrichten.

Alleen er zijn zooveeel dingen waarvan het gewoon de schuld van de ruiter is dus ik hem wel een beetje zoiets van: je kunt hem dan ook wel aan de teugel vragen.. Anders blijf je bezig want voor je je paard helemaal recht hebt en krijgt.. ieder paard is namelijk wel scheef denk ik

Eerst rechtrichten, dan geeft je paard vanzelf na!
Je kan ontspanning nml nooit afdwingen, en hem aan de teugel vragen zonder dat hij recht is geeft spanning op het paard oa rug/hals of zet zich ergens anders vast en belast zichzelf scheef, en dat geeft weer een grotere kans op blessure's of op vastlopen in een bepaalde klasse of op een paard wat steeds vaker 'stout' wordt als in bokken/staken/dwars noem maar op.

En je hoeft echt geen jaren rond te rijden met een paard dat met zn hoofd in de lucht loopt hoor, zeker niet ;)

Verder ben ik het volledig met Alabaster eens, en de link die zij geeft is de stal van mijn instructrice waar ik altijd met veel plezier heen ga :)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:26

@ Aerdenhout1 het is duidelijk dat je het echt nog steeds niet begrijpt wat rechtrichten inhoud :?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:35

Betteke schreef:
Paardrijden is net fietsen? Mijn fiets heeft geen lengtebuiging en ondertredend achterbeen, is dat de overeenkomst met methode De Bodt?

:z Ik mag toch hopen dat je toch echt wel snapt wat er bedoeld wordt? ;)
Zo niet: dan mag je je oogkleppen ook wel eens afzetten. Of kijk je altijd alleen naar je eigen paard? ;)

Betteke schreef:

Nu snap ik ook volkomen waarom het bij jou 4 jaar duurde voordat je erachter kwam dat AdB voor jou paard niet werkte. :+
Je moet niet alle paarden over 1 kam scheren.
Hmm toch gek dat eerst een krul en dan pas met de achterkant en aanspanning van de buikspieren en loslaten van de rug voor veel problemen zorgt.
Juist omdat de meeste mensen denken dat als ze er een krul in hebben gekregen het paard goed loopt.

nynke1995 schreef:

Waarschijnlijk ben je altijd bezig met rechtrichten als je op je paard zit, is je paard behoorlijk recht geworden en doe je het een paar keer niet zal hij weer zijn natuurlijke scheefheid vallen.
En dat is juist het doel van rechtrichten, dat hij op alle 4 de benen evenveel gewicht draagt(en later op de achterbenen meer dan op de voorbenen), en niet 1 been meer belast.
Want als jij vaker op je rechterbeen leunt/staat dan op je linker.. dan kun je wel nagaan dat de rechter op den duur pijnlijk wordt, helemaal als je meer gewicht moet dragen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:55

Alabaster schreef:
@ Aerdenhout1 het is duidelijk dat je het echt nog steeds niet begrijpt wat rechtrichten inhoud :?

Nee weet ik ook niet, in elk geval niet op de adb manier, daar begrijp ik nog steeds niets van. De klassieke manier begrijp ik een stuk beter!
Heb hier dan ook div. mensen staan die het een jaar hebben geprobeerd en er niet veel wijzer van zijn geworden.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:02

aerdenhout1 schreef:
Alabaster schreef:

Nee weet ik ook niet, in elk geval niet op de adb manier, daar begrijp ik nog steeds niets van. De klassieke manier begrijp ik een stuk beter!
Heb hier dan ook div. mensen staan die het een jaar hebben geprobeerd en er niet veel wijzer van zijn geworden.

:= Als je klassiek snapt, snap je dit ook! :=
Wat bereft die twee mensen die zijn er nog geen half jaar in bezig geweest 1 x in de maand een les. En zijn gestopt omdat ze buiten gesloten werden van de andere omdat ze zo gezegd niet goed bezig waren
Laatst bijgewerkt door Alabaster op 18-09-09 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:03

Ja hoor, je hebt gelijk Alabaster!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:05

Tot een paar maand geleden had ik ook sterk mn twijfels over AdB, had ook de indruk dat het allemaal commercieel gedoe enzo was, maar nu ben ik al twee keer gaan kijken naar de les van een vriendin, en zijn systeem is echt wel logisch en werkt gewoon echt.
Je moet er echt eens geweest zijn om het goed te begrijpen (of een aantal keer want hij is niet heel stabiel) Bij 'beginnende' paarden die nog erg scheef lopen ziet het er best extreem uit en raar, maar hoe verder je komt hoe meer het er 'normaal' gaat uitzien.
Hij is inderdaad wel érg trots en vol van zichzelf, maar beweert ook niet dat hij de énige is die het 'kan'/weet, vorige keer was hij zelfs net vol lof bezig over Sjef Janssen en zn team (Anky, Edward Gal etc) dat zij zulke topscores kunnen halen nét omdat ze hun paarden recht hebben.

Overigens vind ik dat je bij elke lesgever zowizo moet blijven nadenken, blijven zoeken naar beter en meer. Het systeem van AdB komt zeer raar over, maar als je het echt snapt, dan vallen de puzzelstukjes samen en kun je het ook echt gaan gebruiken.

Over het rechtrichten zelf:
AdB laat bv een rechtsgebogen paard lopen in de rechterstelling, met veel aandacht op een gelijk contact van de teugels (een rechtsgebogen paard gaat links vastpakken dus dan moet je links zeker niet trekken/steun geven) Zo gaat het paard zijn vier benen recht laten lopen en niet "wringen" met zijn hoeven op de grond. Eens je dat gelijke contact hebt kun je je paard steeds rechter vragen, telkens korte stukjes vraag je dat hoofd lichtjes meer naar links, zo rek je de korte spieren gelijdelijk aan op, zonder dat het vertikale evenwicht verloren gaat. Eens je paard genoeg recht gericht is (en dat duurd idd een tijdje) kan je steeds meer gaan werken aan het horizontale evenwicht en die achterhand er onder zetten.
Een paard welk zn lichaam 'gedwongen' recht is of in een bepaalde stelling getrokken is, gaat inderdaad compenseren in de rug, verkeerde spieren aanspannen, en kan dus niet correct ontspannen en dus ook niet correct in aanleuning komen.
AdB leert de paarden trouwens wel al vanaf het begin na te geven op de teugels, maar nageven is iets heel anders dan aanleuning vanuit de rug.

Ik hoop dat het voor sommige mensen iétsje duidelijker is nu

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:39

Ik wil hier beetje temmen, niet elkaar dingen gaan verwijten want daar is deze topic niet voor.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:49

Ga jij eens fijn temmen Bets. :D
Ik snap niet zo goed waarom die zgn AdB-ers zich altijd zo aangevallen voelen als er kritiek komt. :?
Niet allemaal natuurlijk want anders scheer ik weer iedereen over 1 kam.

Bekrompenheid Mariska25 zit in die rechtrichtclub zelf, alleen jullie doen het goed en de rest van paardrijdend Nederland is fout bezig en trekt alleen maar zijn paard in de krul.
Toch raar dat Marijke de Jong een stuk minder weerstand ondervindt, terwijl ze op hetzelfde vlak bezig is.
Wat ik ook niet begrijp is waarom mensen door AdB zo afgebrand moeten worden dat ze gaan huilen. Volgens mij is het gros bezig met een hobby of zie ik dat ook weer met oogkleppen op?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:52

x_Marr schreef:
Nu snap ik ook volkomen waarom het bij jou 4 jaar duurde voordat je erachter kwam dat AdB voor jou paard niet werkte. :+

Dat komt omdat ik buitengewoon dom ben en mijn paard ook, daar heb ik hem op uitgezocht. ;)

En het is "jouw" paard