Niet 4 benen eronder met halthouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:02

Dit heeft volgens mij weinig meer te maken met dressuur of western...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:07

Of met paardrijden Scheve mond

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:14

Soesje,
ik denk dat de aanwijzing die jij gekregen hebt om je pony naar voor te schoppen aleen voor die individuele pony bedoeld was.
Ik kan me voorstellen dat wanneer deze achter je been komt tijdens een overgang terug je hem van een instructrice/instructeur goed naar voor moet rijden. Pas wanneer hij goed aan de hulpen staat kan je hem tenslotte vierkant laten staan.
Dat wil nog niet zeggen dat het de methode is om het de methode is om je paard te leren.

Ik hoop dat je zo door blijft rijden als je nu doet,
dan laten we je dit stukje over 5 jaar eens lezen, wedden dat je dan heel hard moet lachen?

Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:31

wat een gezwets... neem nou maar van mij aan (en van alle top trainers in duitsland en ook van mieke(bondscouch) en frances(o-jurylid) dat dit de manier is! Clown Pling

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:44

Misschien de manier voor jouw paardje.
Ik denk persoonlijk dat je gewoon met een zachte hand iets moet aanleren en met een harde hand iets moet afleren.

Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:54

met mijn hand doe ik op dat moment totaal niets! Een beenhulp is het..

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:57

Bij wijze van spreken!!!

Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:58

duh hihi

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:59

Heeft er iemand een mailadres van Mieke de Kok?
Ik zou dit wel eens willen mailen en vragen of dit de manier is waarop je een pony correct laat halthouden en of dit ook de manier is zoals ze het de mensen in het team bijbrengt.

Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:59

Maar ik zeg gewoon hoe zoiets moet.. (bij alle paarden, uitzonderingen daargelaten).. zucht

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:00

Nee, jij zegt dat dit De manier is zoals iedereen incluis de bondscoach die toepast.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:01

Hmmmm, dan zijn alle paarden bij mij op stal het verkeerd geleerd om vierkant te staan, heel apart dat jij dan beweerd dat het zo voor alle paarden moet.

Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:02

ooh trouwens.. mijn persoonlijke trainer heeft dit geleerd
niet mieke

Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:04

ja maar ik heb het van mijn trainer geleerd.. maar als je training krijgt van de bondcouch heb je je pony meestal al zo voor elkaar dat ie dat al kent Lachen maar mieke zal er geen problemen mee hebben hoor
hihi maarja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:57

Soesje schreef:
een haflinger is ook geen dressuurpaard..
maargoed.. misschien zou je eens naar warendorp moeten gaan en zeggen dat hun methode niet klopt.. hihi....

Het is trouwens WarendorF en ik begrijp de methode van Warendorf wel, maar ik geloof dat jouw uitleg niet helemaal overeenkomt met wat er bedoeld wordt. Het is helemaal niet erg om tijdens een overgang (ook terug) je been er goed bij te houden, maar met schoppen maak je het beeld niet fraaier denk ik, niet thuis, maar ook zeker niet op een EK.

Misschien bedoel je gewoon te zeggen dat je in de overgang je beenhulp niet moet vergeten omdat je daarmee bereikt dat je paard in één keer vierkant staat. In wezen is dat hoe een ophouding werkt en dus ook naar het halthouden, denk ik.

Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 20:06

ja inderdaad waar...
Het paard moet gesloten staan dus is vaak een paar keer is zo'n schop wel nodig, gewoon om het te leren.
(ik schop geen paarden dood hoor, maak je vooral geen zorgen Lachen )
later snap het paard de bedoeling.. dus dan hoef je niet meer te schoppen Lachen Dus op eem ek ook niet Haha! hihi en hij staat vierkant.. yippie dat doelde we op toch?! Schijnheilig

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:04

Nee,
ik doelde daar niet op...

Als een paard niet vierkant stilstaat komt dat omdat je basisvoorwaarden niet voor elkaar zijn.
Nu kwam jouw pony waarschijnlijk achter je been waardoor je hem naar voren moest rijden.
Stel nou dat je morgen op je hengst gaat zitten en die is bijvoorbeeld vluchttig en drukt de rug snel weg en staat niet vierkant..
Geef je hem dan ook een paar schoppen?
Tuurlijk niet, voor elk paard een ander probleem en dus ook een andere aanpak.

Tevens moet je je eventjes bedenken dat de meeste mensen hier niet zoveel ruitergevoel, talent, ervaring en begeleiding als jou hebben.
Er zijn heel veel mensen die hier meelezen zonder te reageren, voor je het het weet gaat pennymiepje met zusje het thuis praktiseren want het staat op Bokt.
Miepje 1: "Ik ga nu halthouden, moet jij zeggen of hij vierkant staat!"
Miepje 2: "Nee hoor, hij staat helemaal niet vierkant, geef hem maar een paar schoppen"

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:27

Soesje schreef:
wat een gezwets... neem nou maar van mij aan (en van alle top trainers in duitsland en ook van mieke(bondscouch) en frances(o-jurylid) dat dit de manier is! Clown Pling

Oh? Ik heb toch anders vernomen hoor???

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:29

Soesje schreef:
ja maar ik heb het van mijn trainer geleerd.. maar als je training krijgt van de bondcouch heb je je pony meestal al zo voor elkaar dat ie dat al kent Lachen maar mieke zal er geen problemen mee hebben hoor
hihi maarja..

Je bedoelt BONDSCOACH?

Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:38

idd.. tis wel goet *LOL*

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 14:43

We gaan flink offtoppic hier!
Misschien handig als we weer even verder gaan, zonder op soesje te reageren Knipoog.
Als soesje haar paarden schopt als ze niet 4 kant staan, zal mij een zorg zijn, ik neem haar advies niet, vooral bij mijn stresskikkertje Haha!
Maar iig thyrza : jij vertelde mij dit: Voel je nou tijdens het terugrijden dat hij ineens wil stoppen (en dus zichzelf niet meer wil dragen), rij hem dan eens een paar passen flink weg, zodat hij beter aan je beenhulp komt te staan. Je kan ook doen alsof je wilt stappen, maar op het moment dat hij echt zou willen, blijf je gewoon doordraven naar de arbeidsdraf.

Dat deed ze dus, ik ging nettjes aandraven lekker ontspannen en nagevelijk, daarna rustige overgang na de stap, daarna gaf ik een beetje druk om na het halthouden over te gaan, en ze liep dus door, en daarna ging ze dus zonder teugel druk halthouden, hierbij heb ik dus flink been gegeven, ze wil dus zelf uitgaan maken wanneer ze wilt halthouden, en als ze halthoud is het dus ook niet nagevelijk, hoeveel ik ook speel ( zo noem ik het even Haha!) met de teugels na het nagevelijk, het is ineens halthouden en het hoofd in de lucht.
zijn daar misschien ook wat tips voor, om haar nettjes te laten halthouden en mooi nagevelijk.
Ze staat trouwens wel 4 kant , ik hou mijn been erbij, anders gaat ze achterwaarts en staat ze dus dan niet meer 4 kant.
Als ze dus halthoud, en ik geef dan wat tuigeldruk voor het nagevelijkheid, dan staat ze wel nettjes met der koppie na beneden, maar zo hoort het dus niet

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 14:50

Je doet het netjes, door haar te laten doorlopen als ze zelf wil stoppen. Dit moet je ook doen als ze niet nagevelijk is. Dus door blijven draven, rond maken, en weer overgang rijden. Het is eigenlijk een goed teken dat ze in het hoofd omhoog komt. Het betekend dat je dmv het paard voor te zijn, hem vraagt zijn rug los te laten. Juist hierdoor moet ze meer werken. Om zich hieraan te onttrekken, komt ze omhoog.

Neem haar terug, blijf waakzaam op het tempo (JIJ bepaald het) en hou haar smakelijk in de mond. Komt ze omhoog => doorrrijden. zakt ze teveel terug in tempo => doorrijden.
Volhouden! Uiteindelijk komt ze echt wel weer wat ronder.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 14:59

Bedankt.
Ik vind dat je het erg goed uit legt.
Ik zal zeker blijven proberen,En uiteindelijk krijg ik een mooi rond en ontspannen 4 kant staand paard Tong uitsteken

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:03

4 kant stond hij al, dus je gaat de goede kant op! Hou me even op de hoogte hoe het gaat!

Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:04

geweldig! wat een prestatie!!!