Tobias ([ras]) @ Dressuur & Springen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tietie

Re: Tobias (Trekpaard) @ Dressuur & Springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:57

Wel voor je uit kijken met springen.

Echt super, zo springen met een trekpaard :D

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:02

Dat ziet er goed uit. :D Volgens mij zit hij erg lekker.

Jacqie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:14

Wat een lekker ding zeg!
Kan je trots op zijn!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:18

ik ben grote fan van de trekpaarden, en dit is wel een heel mooi exemplaar!

alleen: ik vind hem ook wat puppie-achtig ogen, nog niet echt veel bespiering.
paard loopt ook nog totaal niet bij elkaar, stuikt redelijk op de voorhand, en wil de sterretjes uit de lucht plukken.
vanop de foto's lijkt (!) het erop dat je een vrij "strenge" hand hebt, waardoor hij niet kan indalen (zeker in combinatie met dat bit!)
als ik me niet vergis hangen de teugels aan het onderste ringetje?
ik persoonlijk zou dan prefereren om met twee teugels te rijden, en enkel de bovenste te gebruiken, als hij te sterk wordt kan je met den ondersten inkomen.

van bitkeuze ed heb ik geen commentaar, omdat ik weet dat het bij trekpaarden wel eens nodig kan zijn :D
zo zacht als kan, maar zo hard als nodig ...

op foto 2 kun je mooi zien dat hij op de voorhand stuikt
op foto 3 zie ik een tactfout (denk ik)
foto 4 is wel een fijne draf, lekker ruim.
foto 5 vind ik je veel te strak in de teugelhouding (zie je ook terug op de springfotos)
foto 6: de galop is ten eerste de verkeerde galop, paard maakt zich heel sterk, jij zit niet op je kunt, en bent veel te hard in de hand.

foto 7: meegeven met die handen!!!!

foto 8 ziet er al een heel stuk beter uit, zit die tenminste niet met zijn hoofd in de sterren.

om effe samen te vatten: Prachtig paard, met heel wat potentie, maar geef hem alstublieft ruimte om die potentie tot zen recht te laten komen.
geef mee in je handen, loop het risico dat hij er eens vandoor gaat, dat kan allemaal geen kwaad, maar rij mee,
let op je houding, laat hem zakken in die hals, en houd hem actief, de rest komt dan wel vanzelf!
succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:59

een trekpaard is ook een paard.... Als je al begint met inrijden met zo'n bit maar goed dat je iig voorzichtig bent met je hand. :j
Verder vind ik het een erg leuk dier. Je ziet dat hij nog is dus inderdaad, rustig aan met hem! Ontspanning en goed gebruik van het lichaam komt met tijd wel. Zolang jullie beide lol hebben. Heb je ook begeleiding met dit dier?

Nog een heeeeeel klein puntje: Lijkt het maar zo, of is het zadel erg "nipt" kwa lengte? Heb het idee dat het net niet op de lendenen ligt... Klein puntje waar je misschien naar kan kijken/op kan letten moest hij er ooit op reageren oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:01

Duhelo: Ik vind het eigenlijk wel logisch dat hij weinig bespiering heeft.
Het is geen wedstrijdpaard of pony die dagelijks intensief bereden wordt. :)
Je hebt zelf ook een [ras], dus je weet ws. zelf ook hoe moeilijk het is om een [ras] netjes nagevelijk te laten lopen en de achterhand er goed onder te krijgen.
Ik denk dat Tobias vooral voor de lol gereden wordt en dan maakt i.m.o een tactfout niet zo heel veel uit.
Het is heel makkelijk om te zeggen:"Loop het risico dat hij er vandoor gaat." Want je wilt echt niet op een [ras] zitten dat niet meer onder controle te houden is. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:10

een tactfout niet maar het lichaam juist gebruiken is ook belangrijk voor zijn gezondheid he KoudbloedKim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:12

Weet ik, maar bijna elk jong paard maakt wel eens een tactfout.
Het wordt iets anders als het naar kreupel lopen neigt, maar daar lijkt het niet op.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 14:49

Bedankt voor het commentaar Duhelo, maar ik sluit me toch bij Tineke aan. Daarnaast ben ik echt werkelijk alles behalve sterk in mijn handen, kijk voor de lol even het andere topic, daar wordt mij aangeraden mijn teugels niet zo 'los te laten hangen. ;) Bij het springen hou ik hem erbij, hij word ontzettend heet en als ik hem niet met handen en benen bij me houd rent ie er dwars doorheen.
Daarnaast is hij idd erg jong, en galop in de bak is zo goed als onmogelijk met zo'n bakbeest. Dit is al niet te vergelijken met hoe het was. Hij kan bijna alleen op de lange zijden galopperen, dus dattie dan verkeerd zit vind ik niet echt een drama, ben al blij als hij het netjes doet en stuurbaar blijft. Maar nogmaals bedankt voor de tips, ik weet wat ik doe. :)

pharagirlke; Bedankt, het is echt idd puur voor de lol, wij rijden liever op het strand. :) Ik heb begeleiding met hem, maar de laatste les is al wel een tijdje geleden nu je het zegt :=. En idd, bespiering en ontspanning komen nog wel, meneer is pas net 4 en ik ben trots dat het al zo gaat. :)

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:00

Mooi dier hoor !

En wat een geweldige galop foto !! Weet zelf hoe al te moeilijk het is om een beetje verzameldte galloperen op een trekpaard :)

DELVO_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:06

Idd het zadel & dekje vielen me ook al op..

Een tip ; misschien kan je proberen de ketting iets zachter te doen (minder spannen) ? is toch iets vriendelijker

verder vind ik het springen goed , mss nog iets meer hand geven soms

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:15

KoudbloedKim schreef:
Duhelo: Ik vind het eigenlijk wel logisch dat hij weinig bespiering heeft.
Het is geen wedstrijdpaard of pony die dagelijks intensief bereden wordt. :)
Je hebt zelf ook een trekpaard, dus je weet ws. zelf ook hoe moeilijk het is om een trekpaard netjes nagevelijk te laten lopen en de achterhand er goed onder te krijgen.
Ik denk dat Tobias vooral voor de lol gereden wordt en dan maakt i.m.o een tactfout niet zo heel veel uit.
Het is heel makkelijk om te zeggen:"Loop het risico dat hij er vandoor gaat." Want je wilt echt niet op een trekpaard zitten dat niet meer onder controle te houden is. :)

tuurlijk is een tactfout niet erg, zeg ik ook niet, maar het kan een puntje zijn om op te letten of hij het vaker doet of niet, en indien wel om eraan te werken.
in mijn beleving is een tactfout over het algemeen door hem te laten slenteren dat hij niet meer oplet (en dan kun je zowiezo de achterhand er al niet onder rijden) of doordat hij te heet is (en dan is er geen ontspanning ,en raak je ook niet veel verder)
dus volgens mij wel iets om effe op te letten over het hoe en wat.

ik heb idd een belgisch trekpaard, rij ook een lichtgebouwde fries, heb tijdje een boulonnais gereden, heb tijdje een shire gereden.

de belg is momenteel veel makkelijker nageeflijk te rijden dan die lichte fries.
de boulonnais was een ramp, maar die had ook geen fijn karakter om mee te werken voor mij.

kwa het controle: been there, done that.
helaas ging het van mij over de weg :D
daarom dat ik ook zei: met twee teugels rijden, geef hem de kans om te ontspannen, als hij ervandoorgaat kun je nog altijd de onderste teugel erbij nemen en hem corrigeren.
de mijne loopt trouwens op een dubbelgebroken watertrensje, heb de laatste drie jaar geen stang meer nodig gehad (daarvoor moest ik het inderdaad nu en dan eens gebruiken om ze weer effe op haar plaats te zetten, dan was ze weer goed voor een tijd :D )

kwa bespiering is het idd logisch, hij is nog jong, volop aan het groeien, maar is ook een trainingspuntje.
eigenlijk zit hij vrij goed in de bespiering, behalve op de achterhand => gevolg: hij moet aan het werk gezet worden dat hij die achterhand meer gebruikt, overgangetjes ed.

los laten hangen is trouwens niet hetzelfde als niet sterk zijn in de handen.
ik kan perfect zo rijden met losse teugel, maar dat mijn paard al een gek rondcrosst omdat ik te hard ben in mijn handen.
ik kan ook perfect met een vrij "strakke" teugel rijden, maar dat paardlief lekker los en ontspannen ronddraaft, simpelweg omdat ik meevolg met mijn handen.
als je trouwens weet wat je doet hoef je geen tips te vragen op bokt ;)
ik reageer op wat ik zie en op mijn gevoel bij de foto's
ook, het zijn maar foto's e, kan evengoed zijn als ik je zie rijden ik daar een heel ander gevoel bij krijg!

de galopfase ken ik, mijn paard was al ruim volgroeid toen ik haar inreed (had daarvoor enkel op het land gewerkt) en de eerste maanden heb ik die piste héél vlug zien voorbij schieten.
daarentegen hebben die trekpaarden meestal wel een fijne galop (met veel kracht erin) waardoor je ze relatief makkelijk kunt bewerken.
ik rij met mina nu gerust een kleine cirkel in een handgalopje, contragalopje, aanspringen vanuit stap, middengalopje.. in een piste van 25*15 oid.

kwa het springen: zeker moet je hem erbij houden, maar op de eerste foto hinder je hem simpelweg in zijn halshouding, dat je ze tot aan de afzet erbij houd: ja, maar wanneer hij balanceert MOET hij ruimte hebben in die hals!

ik vind trouwens niet dat hij slecht loopt, ver van hoor, hij loopt overal lekker attent met de oortjes erop te showen, lijkt me een prachtdier om mee te werken.
Maar ik had iets meer verwacht van een vierjarige, al was het maar de intentie om een beetje , niet na te geven, maar te ontspannen.

als je vergelijkt met tycho:
[RT-HAW] Trekpaard Tycho voor 1e x in de grote bak!
zie ik toch wel een redelijk verschil...

edit; nogmaals, niets hiervan is aanvallend bedoeld he ;)
ik rij zelf ook niet perfect, weet dat de koudbloedjes niet gemakkelijk zijn. maar al neem je maar iets op van de tips, en helpen ze ook maar een beetje, dan is het toch goed? :D

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 06:38

Citaat:
als je trouwens weet wat je doet hoef je geen tips te vragen op bokt ;)

Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel met 'ik weet wat ik doe', en anders even nog een keertje, het ene paard is het andere niet, Tobias en ik rijden liever buiten dan dat we dressuren. Daarnaast heb ik ervaring zat met jonge paarden, dus 'ik weet wat ik doe'.

In het topic van Tycho staat dat ie 3x in de week getraind wordt en 1x les heeft. Ik zeg net zelf dat ik dit misschien 1x in de 2 weken doe. Dan denk ik dat het niet zo raar is dat Tycho anders loopt. :)

Van mij ook niet anvallend bedoeld, maar je hebt je punt wel gemaakt denk ik. Bedankt voor de tips, met dubbele teugels ga ik proberen. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:50

Sowieso wil je op geen enkel paard zitten dat er vandoor gaat met je.... Dan maakt het echt niet uit of het een trekpaard is of een kwpn'er ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:43

Vandaar ook logisch dat ze dat risico niet neemt. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:57

Ha, dus ik neem nodeloos risico door mijn merrie op dubbelgebroken trensje te rijden of hoe zit dat? (die gaat er nl ook maar wat graag vandoor)

Sowieso heb ik een aantal dingen gelezen waarvan ik dacht "sja...." maar ten tweede: als je weet wat je doet en je wilt absoluut geen commentaar, wat doet dit topic dan op HAW?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:23

Nou, jij vat de dingen ook heel anders op dan dat ze bedoelt zijn.
Mijn reactie was gebaseerd op deze zin:
Citaat:
geef mee in je handen, loop het risico dat hij er eens vandoor gaat
En dan ga jij het op jezelf betrekken?
Ik zie ook nergens staan dat ze 'absoluut geen commentaar' wil. :=
Ze hoeft het toch niet met álles eens te zijn...

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 20:38

Absoluut geen commentaar, waar haal je dat vandaan? Ik heb het begrepen, en antwoord gegeven, dus het is goed. Ik zeg zelfs dat ik aan het werk ga met de teugel tip. En dan wil ik geen commentaar? Kom op zeg, ga iemands anders topic verzieken, je hebt je punt nu wel gemaakt, bedankt hoor :).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:53

Rustig aan maar dame. De enige twee die dingen zeggen die je niet aan staan ga je aan als een hongerige tijger die een hert gezien heeft. :n Misschien dat jij dat normaal vind maar ik niet. Je schiet meteen in de verdediging met "ik weet wat ik doe". Als je het weet, zet het dan op RIJ-ITP. Dan kunnen mensen gewoon "oh wat lief/mooi/schattig" zeggen.

Waarom zou je dat risico niet nemen? Dat moet iemand met een KWPN'er toch ook een keer doen? Je moet toch leren loslaten? Wat is dan het verschil? Als jij nooit gaat loslaten, gaat het paard nooit loslaten, gaat het paard nooit loslaten, zal die nooit zijn lichaam correct gaan gebruiken, en gaat ie zijn lichaam niet correct gebruiken heb je'm over tien jaar op pensioen staan omdat hij dusdanig vast zit dat er nog maar weinig aan te doen is. Simpel. Sowieso leer je hem nu al foute dingen door hem maar gewoon in de "foute" galop te laten... Gaat de galop nog niet goed genoeg, werk dan in stap en draf aan zijn balans en laat die galop even voor wat het is, is hij sterk genoeg, pak dan de galop er nog eens bij. Je zal zien dat dat dan vaak meteen een stuk beter gaat! Soms moet je even een stapje terug doen om er twee vooruit te raken. :)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 15:56

Prima, discussie gesloten, voortaan op RIJ-ITP. :wave:

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:25

Ohjee, Bellarose: je wilt tips? accepteer dan de tips dat je krijgt, Haal dedie eruit waar je iets mee kan, en ga verder.
Maar de laatste reacties dat je geplaatst hebt vind ik eerlijk gezegd wel een beetje zielig.
wij steken onze moeite en tijd om GOEDBEDOELDE tips te geven, zodat je er iets mee kan, dat het ten goede komt van jouw en jouw paard. en dan reageer je zo ...
jammer...

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 08:48

Bellarose schreef:
Prima, discussie gesloten, voortaan op RIJ-ITP. :wave:

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:44

Aangezien TS niet meer open staat voor tips die ze krijgt en dit op RT-HAW wel de bedoeling is, hier een slotje.