Die rotbokken.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: Die rotbokken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:01

Ik lees nu een paar keer longeren hier staan, maar daar los je bij mijn weten het probleem niet mee op. Je moet de oorzaak zoeken en die op zien te lossen. Ook al longeer je, een paard heeft toch altijd nog energie om een paar rotknallen te geven. Je kan het proberen, maar ik zou het doen zoals pharagirlke zegt, en daarna op de rem trekken, en even zeggen hoe je erover denkt...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:32

Wat vervelend zeg dat ze dit doet. Als ik het zo lees, en jij zegt dat alles verder in orde is en nagekeken dan denk ik toch echt dat ze je gewoon aan het uitproberen is. Ik heb dit in het begin gehad met m'n verzorgpaard, vorige verzorgster is gestopt met rijden van haar en op een gegeven moment was ze echt heel boos tegen mij (niet met rijden maar) in de omgang, oren in de nek en af en toe wou ze me ook niet bij in de stal hebben (ja erg weet ik, maargoed...) na een paar maand ging dat steeds beter want ik reed haar toen vaker en kreeg natuurlijk meer een band met haar en als je nu ziet kan ik er gewoon alles mee en doet ze eigenlijk nooit meer boos naar me. Ze miste gewoon die vorige verzorgster en/of kende mij niet en dacht natuurlijk wat doe jij hier in mijn stal. Weet natuurlijk niet of het zo is maar zo'n gevoel kreeg ik toen wel.
Misschien bij jou ook wel, ze kent je nog niet zo heel goed en probeert je in het begin gewoon uit omdat ze dat bij de vorige persoon ook kon doen. Ik denk dat je de komende tijd gewoon even moet trainen hiermee en dan moet het over een tijdje ook beter gaan. Neem idd vaak les en probeer er samen met je instructrice uit te komen, desnoods ook een paar keer dressuurmatig of longeren wat je al van plan was zodat ze toch lekker aan het werk blijft en jij later wel weer vertrouwen krijgt!
Het komt vast en zeker allemaal goed, daar geloof ik in! Succes :).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:24

casperrr schreef:
Ik lees nu een paar keer longeren hier staan, maar daar los je bij mijn weten het probleem niet mee op. Je moet de oorzaak zoeken en die op zien te lossen. Ook al longeer je, een paard heeft toch altijd nog energie om een paar rotknallen te geven. Je kan het proberen, maar ik zou het doen zoals pharagirlke zegt, en daarna op de rem trekken, en even zeggen hoe je erover denkt...

Longeren vooraf is m.i. niet zozeer nuttig om het paard te vermoeien, maar helpt sommige paarden wel om de overgang van ontspanning naar inspanning te maken. (dat is ook een van de reden dat men begint met longeren bij het inrijden)
Soms zit er in de rug iets niet helemaal lekker, en kunnen paarden zich beter loswerken/ontspannen zonder ruiter op de rug.
Ook de eerste spanning kan ermee afvloeien.
Natuurlijk kun je het ook tijdens het rijden oplossen, maar dat hangt af van ruiter en paard.

lin_kit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:50

Je zegt dat ze het steeds doet op buitenritten omdat je niet zo vaak in de bak rijd, dan zal ik als ik jou was eerst wat vaker in de bak te gaan rijden, en dan kijken hoe ze in de bak doet. Als ze het dan op den duur in de bak braaf doet, kan je langzamerhand gaan uitbreiden naar buiten, en zodra ze een bok geeft ga je eventueel terug naar huis, dan straf je haar ook omdat ze het leuk vind om op buitenrit te gaan. Dus als ze een bok geeft heeft ze zichzelf er mee, door terug naar huis te gaan... Het is een tip!:);)

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:07

Is er (bijvoorbeeld door de vorige eigenaar) al eens geexperimenteerd met meer beweging? Bijvoorbeeld losgooien in de bak? Het eerste wat in mij op kwam was overtollig energie zeg maar, maar ik heb er ook niet veel ervaring mee...
rijd je trouwens buiten alleen of wel met anderen? Misschien is het een idee te kijken wat hij doet als er een ander paard bij is? (uiteraard een rustig bomproof paardje)
Probeer iedere tip uit en kijk of het helpt.
Veel success!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:15

Ik ben het eens om toch eens het zekere voor het onzekere te nemen en er een fysio/osteopaat er bij te halen. Anouk is erg eerlijk in haar mening, en is het in orde, dan zal ze je zeker niet zomaar andere behandeling aansmeren. Het kan iig wat uitsluiten.

Lessen is denk ik ook een erg goede oplossing, ik denk dat het voor Lotus nog niet duidelijk genoeg is dat jíj de leider bent, en niet andersom. Dit kan je ook eens proberen door misschien wat handwerk met dr te doen?

Voor het uitzitten van de bokken kan je helaas ook niet helpen. Met wat voor schoeisel rijdt je? Alleen jodphurs, met chaps of laars? Ik vind persoonlijk dat ik steviger zit met een goede laars aan, dan alleen met mijn jodphurs. Kan misschien net het verschil tot blijven zitten maken.

En ja, het zadel ligt prima, maar misschien dat een ander net wat ehm... steviger voor jou zit :+ Maargoed, ik weet zelf ook dat voorlopig nog even geen optie is en je moet roeien met de riemen die je hebt :)

Iig succes ermee. Ik wil binnenkort ook wel weer eens met je mee. Eens kijken of ik een goede invloed op Lotus kan uitoefenen ;)

Overigens, bij wie ga je nu lessen en waar? (Mag via pb).

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 16:34

Iedereen bedankt voor de tips etc. :)

Pharagirlke, bedankt voor je tip, ik ga het eens proberen om dr op jouw manier uit te zitten. :) Ik denk namelijk ook dat als ik dr een paar keer op ben blijven zitten, ze er uiteindelijk wel mee zal stoppen. Nu weet ze gewoon dat ze me er zo af krijgt en dat is toch steeds weer een 'overwinning' van haar.

@Ersiel: Wat Anouk betreft, daar wacht ik liever nog even mee, zal nog wel eens vertellen waarom. Ik heb echt puur het idee dat ze me onwijs aan het testen is. Eerst deed ze dat bij Anita, maar nu die er niet meer op rijd, deed ze het bij mij. Ik WEET dat ze braaf kan zijn, ze heeft voor mijn vakantie nooit 1 rotbok gegeven...
Ik rijd met jodpuhrs en chaps. En die bokken zijn ook met een steviger zadel niet uit te zitten hoor. :+

Ik heb zaterdag les van Alinda, maar ben nog even aan het doorkijken, wil ook een proeflesje nemen bij Marieke (waar Simone les van heeft).

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:33

Alinda zegt mij niet veel. Marieke ken ik wel, niet qua lesgeven, maar ik weet wie het is :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:26

Persoonlijk gezegd snap ik niet dat je nu nog eerst rijtechnisch wilt blijven vogelen en dan pas een lichamelijk kwaal wilt uitsluiten, rij je nog steeds op de zadels van Anita of had je zelf al wat? Want ik ben natuurlijk geen expert, dus een rondje zadelmaker zou ook niet verkeerd wezen :) Die zadels zijn al stokoud en volgens mij nooit opgevuld in de tussen tijd :)
Wil je mij eens pben wat het probleem rondom Anouk is, want ik heb wel zo'n vermoede :)

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:04

Vervelend probleem is dit idd!
Mijn paard wil ook nog wel is zo verschrikkelijk bokken en het is mij ook bijna nooit gelukt om te blijven zitten..
Ik heb nu wel een speciaal riempje voor aan mn zadel. Als ze dan gaat rennen kan ik die vastpakken en dan heb ik wat meer grip.. Misschien is dit voor jou ook een optie?
Het zit er zo uit: http://www.equiplaza.nl/images/ZT980000000.gif

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:15

Ik heb het topic even doorgelezen. Echt vervelend dat ze ineens zo loopt te bokken.

Wat Ersilia zegt over een zadel wat 'steviger' zit voor jou, ben ik het wel mee eens. Gipsy maakt(e) ook van die rotbokken in het begin die ik niet uit kon zitten. Maar dat zadeltje wat er toen op lag, was niet echt stevig voor mij. Het zadel wat er nu op ligt, zit een stuk steviger, en ik merk zelf dat ik gewoon een stuk makkelijker zit. En hierdoor dus ook beter blijf zitten als hij weer begint te bokken.

Verder denk ik dat het gewoon een machtstrijd is, die jij op gegeven moment moet gaan winnen. Dit kost tijd, ik ken het ;)
Maar is ze in stap en draf wel braaf? En niet drammerig? Ik doe het namelijk altijd zo op buitenrit: Is meneer in stap vervelend, dan eerst in stap braaf zijn, voordat ik ga draven. Anders weet ik al hoe laat het is, en lok ik het eigenlijk al uit dat hij begint te bokken.
Als ik voel dat hij in draf lekker ontspannen loopt en op mij let i.p.v. alleen maar hard willen, dan pas doe ik een galopje, eerder niet. Gipsy is ook af en toe echt een bommetje buiten, en ik heb na 5 passen wel door wat voor een dag hij heeft.

Misschien is het een optie? Ik weet niet of het voor jullie werkt, maar het valt te proberen natuurlijk. Ze moet uiteindelijk wel respect voor jou krijgen, en je er niet elke keer afgooien. Jij bent de baas, en niet zij!

Afgezien van eventuele medische problemen natuurlijk ;) Dat zou ik ook zeker eerst uitsluiten, maar als ze in de bak wel braaf is, vraag ik me af of het iets medisch is.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:45

nou, hoe is het rijden afgelopen vrijdag gegaan??? Erg vervelend dat ze dit doet. tja, het uitzitten is ook vreselijk moeilijk, ik vlieg er ook bijna altijd af hoor al ik een lading bokken naar het hoofd gegooit krijg!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 11:49

Er komt binnenkort een fysio en een zadelmaker, maar waarschijnlijk is het gewoon kloten want mijn beste vriendin heeft er gisteren en vandaag op gereden, de bokken kunnen uitzitten en toen kon ze opeens weer normaal doen...

Denk dus toch dat ik van dr zal moeten gaan winnen, maar eerst maar in de bak aan de slag de komende tijd..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:30

Ntlie_ schreef:
Ze staat 24/7 buiten, dus dat kan het probleem niet zijn. :)

Iemand anders er op laten heb ik ook aan gedacht, maar ik ben bang dat ik dan het zelfde probleem krijg als de vorige eigenares; dat ze het bij die ander niet doet en bij mij net zo hard wel blijft doen.... Ze is best slim en ze weet dondersgoed wie er op zit. Eerst bokte ze alleen bij de eigenares en probeerde ze bij mij wel, maar ik was haar altijd voor.. Alleen nu is het haar 1 keer gelukt en dat mag ik weten ook, nu probeert ze het dus steeds en met resultaat.. :\

Maar bedankt voor de tips allebei, ik ga er eens wat mee proberen... :)

Ik zou haar eens een paar keer al flink aan het werk zetten voordat je naar buiten gaat zodat ze niet die extra energie heeft (whihaaa) om te bokken. Dus bijvoorbeeld eerst al erg voorwaards in de bak rijden en daarna pas naar buiten of eerst bijgezet flink longeren en daarna pas naar buiten. Zodat ze gewoon ook minder praatjes en energie zal hebben om zich af te reageren.

Ik las je laatste reactie: ik denk dat ze inderdaad op een gegeven moment te goed weet wat er lukt en niet lukt; net als eerder met de vorige eigenaresse. In de bak de confrontatie ook aangaan en proberen de bokken uit te zitten maar ook gewoon zorgen dat ze echt meer werk moet verzetten zodat ze geen tijd en extra energie heeft om praatjes te hebben of geintjes uit te halen. Stukje dominantie laten zien. Sterkte !!!

Verder zou je kunnen denken aan een bokriempje aan het zadel of een martingaalriem omdoen die je vast kan pakken als ze bokt.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 07:45

Mwoh dat flink aan het werk zetten zal je nog vies tegenvallen :D Ik heb er nu 3 keer opgereden (en blijven zitten) maar het is echt eentje die doorgaat tot ze dood neervalt, niks laten uitrazen dus :=
Ze wordt echt gefrustreerd als ze moet stappen terwijl ze dat niet wil, dan wordt alles uit de kast getrokken om te laten zien dat ze het er niet mee eens is :))

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:49

fargo schreef:
Verder zou je kunnen denken aan een bokriempje aan het zadel of een martingaalriem omdoen die je vast kan pakken als ze bokt.

Dan kun je net zo goed een halstertouw om de hals heen knopen. Hoef je er ook geen hulpteugels aan te doen ;).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:40

een martingaal is toch niet zo'n ramp :=

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:28

Nee dat is zo maar toch, niet iedereen heeft een martingaal in de kast hangen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:29

Oh als Nathalie er een wilt uitproberen heb ik nog wel wat hangen, bij deze dus Nath :Y)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 15:37

Kan ik altijd eens proberen, al denk ik niet dat het wat gaat helpen. :)
Moet nog steeds de fysio bellen (slecht, ik weet het, maar echt nog niet aan toe gekomen :o ) en op de zadelmaker zit ik te wachten. :)

En daarna is het gewoon een kwestie van blijven zitten en haar voor zijn.. :)
En ik denk dat veel lessen en in de bak respect afdwingen daar wel mee helpen en ik hoop dat casperrr ook nog een paar keer mee wil om mij ter plekke toe te roepen hoe zij is blijven zitten tijdens zo'n rodeo.. :Y)

Ik hoop écht heel erg dat het goed komt, want het is zo'n leuk ding. :)
Maarja de laatste paar keer was het echt gewoon gevaarlijk aan het worden....

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:12

Voel anders zelfs eens met de toppen van je vingers langs de ruggengraat op. Kijk naar je paard hoe die daar op reageert. Wegtrekken betekent (meestal) dat er iets goed vastzitten en als jij nou net iets wil vragen aan je paard kan het allemaal pijn gaan doen en bokken als reactie hebben. Succes iig!!!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:13

En met voelen bedoel ik dan wel dat je een beetje mag duwen. Natuurlijk niet gemeen prikken :)

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:38

hoe oud is de pony ? is nog jong of niet? miss is ze aan het wisselen,mijn verzorgpony was dan altijd zo strond vervelend in die periode..

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:29

eerst de oorzaak vinden doet ze het gewoon omdat ze eigenwijs is ofzo .. dan raad ik je aan om eens op een lief paard zitlessen te nemen zodat je zit beter wordt en wat stabieler zit dat kan al veel schelen.
mijn paard bokte ook vaak als hij lui was en hij moest galopperen ik gaf hem meestal een tik,maar ik kreeg het voor mekaar om hem te meppen net wanneer zijn beentjes in de lucht waren nu doet hij het niet meer..want beentjes omhoog betekent mepje om het kontje