Zelitta (seleen x fabricius) @ les van Puck!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:08

Robijntjah schreef:
Ik houd mijn teugels in een elastisch contact, meer niet (rechts iig, links moet nog losser :+ )

Ik moet idd recht zitten en mijn schouders gelijk houden aan haar schouders in de wendingen... Daar ben ik ook hard op aan het oefenen!

Vastzetten in mijn schouder doe ik toch wel , zelfs minder als ik hem daar wat hoger houd, want dan wordt ik gedwongen soepel te blijven in mijn elleboog, dus wordt mijn schouder soepeler!

ik zou jou wel wat zit lesjes willen geven :+
probeer je bekken echt recht te doen, dus niet met buikspier rijden en ook niet met rugspier..
vanuit je bekken kan je alles nl ontspannen en recht krijgen, ook je schouders

enne..handen gewoon iets boven de schoft, vanaf 1 lijn naar het bit van je elleboog en ontspannen.

Puchje

Re: Zelitta (seleen x fabricius) @ les van Puck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:33

Ze kán ook wel zitten, zeker!
Ik hamer hamer hamer, schouders, ontspannen, bekken soepel.
Maar dit wordt allemaal vergeten als het peerd gaat rennen en andere rare dingen doen die niet horen :+ :')

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:13

Puchje schreef:
Maar dit wordt allemaal vergeten als het peerd gaat rennen en andere rare dingen doen die niet horen :+ :')

als je echt gecentreerd en ontspannen zit, gaat je paard niet rennen...
het ligt nooit aan het paard, altijd aan de ruiter :+

ik geloof ook niet in dingen die niet horen ;) das iets hoe wij wat in hokjes willen stoppen.
een paard wil je iets duidelijk maken, daar mag je voor open staan,....thats all
Laatst bijgewerkt door nombrado op 15-09-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:15

True, true :j

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:58

[offtopic]
Dat zal dan ook de reden zijn dat die van mij vandaag weer eens ging lopen :')
[/offtopic]

Alhoewel ik niet denk dat het 'gaan lopen' van een paard geheel aan de ruiter ligt. Elk paard is wel een jolig of schrikt. Een naar voren zittende ruiter heeft dan gelijk een groot nadeel om hier op te anticiperen, maar zal niet direct altijd de aanleiding zijn toch?
Ik ga eerdaags met mijn bekken naar de fysio, kijken of dat helpt. Misschien kan dat ook voor jou werken? :) (of ben je dat stadium al gepasseerd :') ? )

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:09

Heb niet alles doorgelezen wat iedereen heeft geschreven, dus sorry als ik iets 9-dubbel zeg.. Ziet er goed uit, alleen moet je wat meer rechtop zitten en de schouders meer naar achter (''trotser zitten''). Ook liggen je benen soms wat te ver naar achter en zou je je hakken nog wat verder mogen uitdrukken. En ook je handen liggen soms wat te ver op de hals.
Succes en naturlijk bovenal veel plezier!

Sweety1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:16

Het ziet er aardig uit, de punten die je nog moet verbeteren geef jezelf al aan. Let wel op dat je bezig blijft met je hele paard en niet alleen de voorkant ! Succes jullie zijn een leuke combi :)

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:24

nombrado schreef:
Oké

allereerst begin ik bij jou houding.
Buiten dat jij in dit zadel nauwelijks rechtop kan zitten :P , kijk maar, de lepel van het zadel duwt jou naarvooren, en als gevolg daarvan duw je je paard op de voorhand.

Je mag je bekken meer ontspannen,(iets kantelen) je bovenbenen verder rechter/langer.

Gevolg van hoe je paard loopt , is gevolg ook van jou houding, maar ook zijn slapheid nog achter.
Dit kan je NOOOOIT oplossen met hand, ook niet met binnenhand omhoog. (uit den boze!)
Daarmee haal je nl je paard uit balans en blokkeer je zijn schouder.

per foto...foto 1
enige is jou houding, teveel naar voren. Als je hierbij meer naar achteren (recht) zou zitten, komt je paard ook meer naar achter.
Ik zou juist teugels helemaal losgooien en je paard op beendruk laag tempo laten stappen.
je zit ook iets met je schouders gedraaid (niet recht boven je paard)
onderbenen langer maken , hakken recht, bovenbenen langer.
op zich is dit plaatje goed als je naar de afdruk van de benen kijkt, maar ik zou hem in een langzamer tempo laten gaan, is nog teveel vanuit de voorhand.

foto 2. ook teveel vanuit de voorhand.., je ziet het, dat zijn ene voorbeen als laatste van de grond komt
verder....zittttteeeeennn. :D

foto 3 loopt ie meer op 4 benen, in balans....jij zit ook meer rechtop, maar spant nog teveel in je bekken (vermoedelijk toch door t zadel) leuke foto...ook omdat je lacht...dit ontspant dan ook meer :+

foto4

mhfff niet fijn...je paard kukkelt zowat naar voren, je hoeft hem niet vast te houden of in de krul te rijden...dat komt vanzelf. (en ehh, binnenhand los, je trekt hem achter uit balans, en hierdoor blokkeerd hij in lendenen.
foto 5 , op de voorhand

foto 6, niks binnenhand omhoog (is weer een hype aant worden) gewoon de buiten (ondersteunende teugel is voldoende, de rest met zit doen.)

foto 7, te diep
foto 8 beter op 4 benen, maar iets te hoog tempo, jij zit ook weer rechterop, maar mag meer je navel naar voren doen (bekken kantelen)

foto 9, rechter voorbeen als enige a/d grond, is op de voorhand
niet dus YES....NOOOOOOOOOOOO
niet teveel kijken naar het rond, aan de teugel....veel te veel met de voorkant bezig.
een paard krijg je rond vanachteruit...., hij hangt hier op je handen en mag juist op zijn eigen benen lopen.

foto 10vind ik persoonlijk beter, maar mag lager tempo. (en niet zijn hoofd vasthouden, die mag hij zelf dragen ;)

foto 12 binnenhand.....op de voorhand...te hoog tempo
13 beter dan 12. maar nog langzamer tempo...en hoofd rechtop
14 voorhand, lager tempo en losser voor laten...
15 1 voorbeen aan de grond, de rest van de grond...is dus op de voorhand. (voor mij geen fijn moment hmf)

Dit is puur op wat ik zie op de foto....

je kan wel enorm veel leren van dit paard 8-) een liefie

:j , zodra jij naar voren valt gaan je benen drijven. Daardoor gaat zij nog sneller :Y)
maar een erg leuk paard, en combie, dus dat gaat goed komen! :)) *dat setje is ook super :+ *

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:30

Hai Jolijn! Jullie zijn weer goed vooruit gegaan sinds het laatste topic!
Ik herken veel pijnlijke punten... (zie ook mijn Bentley-topic, daar had je al eens in gereageerd! :) ) Dat van je linkerhand lijkt simpel af te leren hé, maar jeeeetje wat is het moeilijk! Ik heb hetzelfde probleem maar dan op rechts. Heb hier wel al veel nuttige tips zien voorbij komen...

Doe zo verder! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:30

nombrado schreef:
Puchje schreef:

als je echt gecentreerd en ontspannen zit, gaat je paard niet rennen...
het ligt nooit aan het paard, altijd aan de ruiter :+

ik geloof ook niet in dingen die niet horen ;) das iets hoe wij wat in hokjes willen stoppen.
een paard wil je iets duidelijk maken, daar mag je voor open staan,....thats all

Ik kan het wel maar het kost me nog zoveel moeite! Heeeele kleine stukjes voelt het zo fijn aan en dan gaat alles vanzelf :j

Sweety1987 schreef:
Het ziet er aardig uit, de punten die je nog moet verbeteren geef jezelf al aan. Let wel op dat je bezig blijft met je hele paard en niet alleen de voorkant ! Succes jullie zijn een leuke combi :)

Ik denk dat jij het topic niet begrepen hebt want het laatste waar ik mee bezig ben is wel de voorkant :')

Petulan schreef:
[offtopic]
Dat zal dan ook de reden zijn dat die van mij vandaag weer eens ging lopen :')
[/offtopic]

Alhoewel ik niet denk dat het 'gaan lopen' van een paard geheel aan de ruiter ligt. Elk paard is wel een jolig of schrikt. Een naar voren zittende ruiter heeft dan gelijk een groot nadeel om hier op te anticiperen, maar zal niet direct altijd de aanleiding zijn toch?
Ik ga eerdaags met mijn bekken naar de fysio, kijken of dat helpt. Misschien kan dat ook voor jou werken? :) (of ben je dat stadium al gepasseerd :') ? )

Dat stadium ben ik idd al gepasseerd :+

Iedereen bedankt voor de tips enzo :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:23

Bekende bak :D zie profiel

Tip: Probeer wat meer rondom je kijken ipv naar zijn hoofd/hals, dan ontspan je zelf ook meer ;)

Voor wbt het voller krijgen, ik heb zelf het laatste half jaar goede ervaringen met Omega 3 Energie mix van Horsefood.
Dit is een zeer olierijke muslimix welke vlug aanzet en ook zeer goed voor de spieren is. (paard wordt er niet heet van)
Voorheen stond de mijne op de Subli Senior Priores, maar deze mix bevalt veel beter!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:56

Rondom me kijken is idd een issue :)
Dankjewel!

Ze is wat mij betreft vol zat, alleen moet er meer spier op ;) Muesli krijgt ze al bijgevoerd!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:34

Denk dat je wel al genoeg 'commentaar' hebt gehad op je houding.
Ik denk dat stukjes stappen tussendoor je goed doen, even je rust vinden en ontspannen in je lijf, en dan weer wegdraven.
Jullie gaan iig goed vooruit!

Wb voller/spieren kweken wil lucerne wel eens helpen, bij mijn paard heeft het echt, niet overdreven, wonderen gedaan.
Bovendien is het ruwvoer dus je zit er niet overdreven krachtvoer in te proppen, want dat schiet natuurlijk niet op en is ook helemaal niet verstandig. ;)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:40

Ik heb niet het hele topic gelezen dus misschien heb je sommige tips al gehoord...
Ik denk dat het rennen van Zelitta komt doordat zij op jou reageerd en andersom.
Wanneer zij naar voren schiet duik jij naar boven en gaat wat krampachtiger zitten. Doordat je niet meer helemaal ontspannen te paard zit en met je benen (of bips) wat gaat klemmen (misschien? ze gaan iig wat meer naar achteren) gaat ze nog harder.
Wat doen jullie als ze zo rennerig wordt? Ik ben geen instructrice dus het is pure nieuwsgierigheid.
Ik denk dat je misschien op zo'n moment wel een kleine pauze kunt inlassen (even rustige stappen, zelf diep ademhalen evt wat ontspannings oefeningetjes enz). Misschien kun je haar dan weer wat beter oppakkken omdat ze zelf wat relaxter bent. Ik weet niet of je het wat vind. :)
Ik vind jullie een heel leuk stelletje en ik ben blij dat je zoveel plezier met Zelitta hebt. :) Komt vast helemaal goed met jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:11

Gimli_ schreef:
Denk dat je wel al genoeg 'commentaar' hebt gehad op je houding.
Ik denk dat stukjes stappen tussendoor je goed doen, even je rust vinden en ontspannen in je lijf, en dan weer wegdraven.
Jullie gaan iig goed vooruit!

Wb voller/spieren kweken wil lucerne wel eens helpen, bij mijn paard heeft het echt, niet overdreven, wonderen gedaan.
Bovendien is het ruwvoer dus je zit er niet overdreven krachtvoer in te proppen, want dat schiet natuurlijk niet op en is ook helemaal niet verstandig. ;)

Het tussendoor stappen doen we idd :) Bedankt voor de tips!

Iessie schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen dus misschien heb je sommige tips al gehoord...
Ik denk dat het rennen van Zelitta komt doordat zij op jou reageerd en andersom.
Wanneer zij naar voren schiet duik jij naar boven en gaat wat krampachtiger zitten. Doordat je niet meer helemaal ontspannen te paard zit en met je benen (of bips) wat gaat klemmen (misschien? ze gaan iig wat meer naar achteren) gaat ze nog harder.
Wat doen jullie als ze zo rennerig wordt? Ik ben geen instructrice dus het is pure nieuwsgierigheid.
Ik denk dat je misschien op zo'n moment wel een kleine pauze kunt inlassen (even rustige stappen, zelf diep ademhalen evt wat ontspannings oefeningetjes enz). Misschien kun je haar dan weer wat beter oppakkken omdat ze zelf wat relaxter bent. Ik weet niet of je het wat vind. :)
Ik vind jullie een heel leuk stelletje en ik ben blij dat je zoveel plezier met Zelitta hebt. :) Komt vast helemaal goed met jullie.

Als zij wat rennerig wordt ga ik mijn bekken wat meer kantelen en wat langzamer lichtrijden! Is intussen alweer een stuk minder :)

Dankjewel voor de tips en het compliment :o

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:01

Ik weet dat je niet op die manier rijdt, maar ik zou dit paard niet te lang en laag laten lopen, maar juist proberen wat korter en meer achterop te krijgen. Snel maken aan je been en proberen om hem wat meer in balans en aan elkaar te krijgen. Dan pas kweek je volgens mij echt spieren. Op deze plaatjes zie ik een paard wat uit elkaar valt en waarvan jij probeert om hem nog langer en lager te krijgen. Dit paard heeft helemaal niet de kracht om op het achterbeen te blijven lopen, in een rustig tempo met het neusje naar de grond. Ik vind het wel leuk om te lezen dat je zo bewust en gemotiveerd met je paard bezig bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:08

Het is niet de bedoeling dat ze uit elkaar valt en ook zeker niet de bedoeling dat ze nog langer en lager komt. De bedoeling is dat ze horizontaal blijft totdat ik zelf wat handiger ben en dus eerder en beter kan ingrijpen!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:14

Oke, dat idee had je gewekt omdat je de foto's goed vond waar ze extra laag zakt. Veel succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:15

Daar ben ik blij om omdat ze op die foto's wel in mijn hand zakt :+

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:33

Dat snap ik, maar dat is dus niet hetgene wat ik nu zou trainen, dat gebeurt vanzelf wel na correcte training..

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:03

Allereerst wil ik zeggen dat ik het algemene beeld echt super fijn vind. Je rijd je paard zo zachtjes en vriendelijk dat ik enkel daar al blij van word :D Uiteraard hebben jullie zoals de meeste nog verbeterpuntjes, maar daar ben je jezelf van bewust. Op bepaalde momenten loopt je paardje al netjes en correct, maar op sommige momenten moet er aan gesleuteld worden. Ik denk dat de meeste fouten vooral nog bij jou liggen (en dat is niet slecht bedoeld hoor) Als jij er nog meer op kan letten dat je rechtop moet blijven zitten, je linkerhand moet ontspannen en voor je moet kijken, dan gaan jullie binnen de kortste keren als een sneltrein vooruit!

Heel veel succes en ik hoop snel meer te zien ;)

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:09

ziet er leuk uit hoor volgens mij zijn jullie op de goeie weg probeer hem alleen eens meer op je buitenteugel te rijden en je binnehand los te late
dan gaat ie ook een stuk meer aan elkaar lopen en is het ook veel makkelijker te rijde

suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:13

veerlefellow schreef:
ziet er leuk uit hoor volgens mij zijn jullie op de goeie weg probeer hem alleen eens meer op je buitenteugel te rijden en je binnehand los te late
dan gaat ie ook een stuk meer aan elkaar lopen en is het ook veel makkelijker te rijde

suc6

Misschien moet je het topic en mijn eigen commentaar even lezen ;)

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:19

Wat een prachtig paard heb je daar onder je kont zeg! Echt een plaatje.

Ik denk dat je paard ook gaat rennen omdat je voorover duikt. Hierdoor krijgt je paard de vrijheid en denk ie GAAAASSS! Mijn fries deed precies hetzelfde. Ik dook voorover, en weg was ie. Probeer daarom juist iets meer achterover te gaan zitten, en je zwaar te maken en langzamer licht te rijden of gewoon helemaal te gaan doorzitten. Het is een kwestie van tijd (en spierpijn :P), maar je moet eerst zelf wat bewuster worden van je zit en dan zal het waarschijnlijk vanzelf een stuk beter gaan en zal je paard ook minder onder je uit rennen.

Verder vind ik het er prima uitzien hoor! Super!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:06

He ik heb nog een kapstok nodig voor thuis! Mag ik die van jou lenen? ;)
Leuk hoor dat je les hebt van Puck! Plaats je snel nog eens nieuwe foto's!?