Steigerprobleempje bij Buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:55

Celiien schreef:
soms ben ik bang dat hij er vandoor schiet, aangeziend at hij dit al vaker heeft gedaan. maar dat is niet altijd.
verder had ik natuurlijk ook wel de zenuwen van dat steigeren, áls hij achterover klapt :o

Misschien eerst het rijden in de bak goed donder de knie krijgen, als je een paard goed onder controle hebt in de bak , moet dat buiten ook lukken,
Heb geen zenuwen voor het steigeren, leer er anders gewoon mee omgaan , laat hem steigeren en probeer het eens te negeren, hoe angstiger jij word hoe erger het kan worden, een paard slaat niet zomaar achter over , tenzij hij zo veel angst heeft of door de ruiter achterover getrokken word, maar hij is niet dom, het blijft een vluchtdier en als je op de grond ligt kan het te laat zijn, dus achterover slaan komt niet echt in zijn boekje voor.
Maar zou als ik jou was eens een tijdje aan los en grondwerk gaan werken en de techniek in de bak leren en dan eens naar buiten gaan, gewoon in stap en steeds een stukje verder, jij moet het vertrouwen terug krijgen , als je angst heb moet vooral niet naar buiten gaan, want juist gaat het dan vaak mis.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:15

Citaat:
Misschien eerst het rijden in de bak goed donder de knie krijgen, als je een paard goed onder controle hebt in de bak , moet dat buiten ook lukken,

Inderdaad, eerst je paard onder controle krijgen in de bak, je hebt nog tijd genoeg in je leven om buiten te rijden. Anders is het veel te gevaarlijk, je weet nooit of hij achterover klapt, sommige paarden gaan zodanig in verzet dat ze zichzelf in gevaar kunnen brengen. Niet alle paarden zijn even slim. %)

Probeer eerst meer dressuurmatig te rijden, ik versta zelfs niet dat ze je van de manège uit laten op straat rijden als je je paard maar zo weinig onder controle hebt. De dressuur bestaat erin je paard te beheersen, je kan zoveel hulpteugels gebruiken als je wilt, het maakt het alleen maar gevaarlijker.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:28

Mloeser; Ik mag niet alleen naar buiten, dus ik rijd altijd emt andere paarden of m'vader op de fiets mee
Ik weet niet of ik onbewust signaleen geef, maar ik zal proberen erop te letten

woensdag gaat mijn lesgeefster erop, kijken hoe hij dan doet. Het zal best wel aan mij liggen hoor, dat sluit ik ook helemaal niet uit, staat zelfs voorop!

Vancky; ik sta op een recreatieve stal. We zijn sowieso niet zo dressuuronderlegd: tuurlijk rijden we wel in de bak, maar dat is niet echt vaak

Jullie denken dus dat ikg eoo eerst een tijdje moet gaan werken aan de basis in de bak? oftewel stelling, nageeflijk, figuren et :)
dank jullie wel iig!

larrylurex

Re: Steigerprobleempje bij Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:05

wat naar, mijn paard deed het ook, begin bij de basis van buitenrijden (naar maar waar)....
Kleine rondjes en dagelijks herhalen net zolang totdat het goed gaat, dan ga je verder.
Maak ook altijd je rondje af, wat er ook gebeurt!!

Misschien een tip. Als je paard omhoog komt probeer hem dat een kwartslag te draaien met je been. (moeilijk uitleggen)
Dan voorkomt soms steigeren, maar het blijft lastig....

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:46

Woensdag is mijn lesgeefster op hem het bos in gegaan. ze is niet emteen opgestapt, maar heeft even aan de hand met hem gelopen. toen ze hem op wilde klimmen verstijfde hij helemaal, dus toen ze zat en hij nog niet omhoog ging, is ze weer afgestapt. zoo heeft ze dat een stuk of 2x gedaan en toen pas tot stap aangezet. Hij was wel ontzettend gespannen: hoofd omhoog, krampachtig lopen, etc maar na ongeveer 20 minuutjes kwam er een diepe zucht en toen liep hij met z'n oortjes naar voren en hoofd omlaag en soepel. oten is ze nog een paar keer afgestapt en heeft ze een paar voltes in stap gereden.
Zij zegt dat er waarschijnlijk iets is gebeurd of hij heeft iets gezien vanaf het weiland in het bos, waar die heel erg vang eschrokken is. hij is iig ontzzettend bang. we hebben nu afgesproken dat ze meegaat op butienrit, zodat ze me kan helpen etc. we hebben nu voor zaterdag afgesproken

heel erg bedankt voor jullie tips iig :D

midgie

Re: Steigerprobleempje bij Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:10

Nou fijn dat je goeie hulp hebt nu en weet dat je paardje erg bang is, dan kun je daar aan gaan werken, succes
Stapje voor stapje zal het echt wel weer goed komen,