paard is erg kijkerig en schrikt van niks

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:47

Vraagje - als je het allemaal zo goed weet... waarom vraag je dan hier hulp? ;)

Kennelijk kom je er met Annemieke dan tóch niet zo goed uit anders zat je nu niet met je handen in het haar....

Overigens heeft het "jaren een paard hebben" niets met ervaring te maken. Zo blijkt wel weer.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:59

nou zou nog even laten weten hoe het gegaan is met rijden
we hebben zijn andere bitje er weer ingedaan en wat denk hij liep keurig netjes en zelfs weer te schuimen
ze heeft wel veel overgangen en voltes schouder binnenwaarts gereden en hij was super braaf
en ze is nu voor de verandering in de buitenbak gaan rijden stond wel veel wind maar meneer liep keurig netjes
misschien was t toch de oorzaak van t bit en hij krijg al vanaf zaterdag geen muesli meer maar nu gewoon zijn fruit

Jade15

Re: paard is erg kijkerig en schrikt van niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:06

Hoi, martingaal eraf, helpt niet tegen schrikken lijkt mij. Verder het schrikken negeren en gewoon doorrijden of je niks in de gaten hebt van zijn gedrag. Elke keer dat hij wegspringt een volte rijden helpt vaak ook, dan krijgt hij vanzelf genoeg ervan. Streng rijden en straffen helpt meestal geen zak. En zelf ook niet kijken naar hetgeen je paard naar kijkt. Expres je hoofd ervan afwenden helpt ook vaak goed. En je paard de gelegenheid geven om als hij echt eens bang is van iets om eraan te wennen (aan laten snuffelen bijv.)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:12

Vind het wel apart dat een paard schrikkerig wordt van een ander bit dat in principe bijna hetzelfde is ?

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:16

Sabinee__ schreef:
Vind het wel apart dat een paard schrikkerig wordt van een ander bit dat in principe bijna hetzelfde is ?

het lag niet alleen aan het bit maar dus ook aan de muesli
en voor de verandering nu in de buitebak gereden en dit ging super goed
hij was niett alleen schrikkerig maar gooide dus ook zodanig zijn hoofd omhoog en was onstuurbaar vandaar even de martingaal maar als het zo doorgaat kan die erook weer vanaf
ik ben absoluut niet voor hulpteugels maar soms is t ff nodig en zeker als je niet te sterk in je armen ben zoals mijn dochter
en het bit waar die zo klierig mee was is achteraf gezien dikker

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:20

Barmat schreef:
Vraagje - als je het allemaal zo goed weet... waarom vraag je dan hier hulp? ;)

Kennelijk kom je er met Annemieke dan tóch niet zo goed uit anders zat je nu niet met je handen in het haar....

Overigens heeft het "jaren een paard hebben" niets met ervaring te maken. Zo blijkt wel weer.

heb ik gezegd dat ik met mijn handen in t haar zat dan?
nee dat heb ik nergens gezegd en ben ook niet wanhopig
ik vroeg alleen om advies zoals zovele hier doen maar dan gelijk gaan roepen en bleren dat ik geen verstand van paarden heb vind ik onzin omdat ik een vraag stelde
en volgens jou heb je zeker pas ervaring als je deurne gedaan heb ofniet?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:07

raar dat je paard en dunner bit fijner vind dan, want een dikker bit is veel zachter in de mond als een dunne.,maargoed kan altijd ;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:36

nikilover schreef:
raar dat je paard en dunner bit fijner vind dan, want een dikker bit is veel zachter in de mond als een dunne.,maargoed kan altijd ;)

Nope, is een fabeltje. De meeste paarden hebben geen ruimte genoeg in de mond voor een dik bit (waarmee ik niet wil zeggen dat een superdun bit fijn zou zijn).

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 06:25

irmaz schreef:
nikilover schreef:

Nope, is een fabeltje. De meeste paarden hebben geen ruimte genoeg in de mond voor een dik bit (waarmee ik niet wil zeggen dat een superdun bit fijn zou zijn).

De ervaring die ik ermee heb, is dus dat het wel zo is, maargoed is weer een aparte discussie :P

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:38

[/quote]
Nope, is een fabeltje. De meeste paarden hebben geen ruimte genoeg in de mond voor een dik bit (waarmee ik niet wil zeggen dat een superdun bit fijn zou zijn).[/quote]
De ervaring die ik ermee heb, is dus dat het wel zo is, maargoed is weer een aparte discussie :P[/quote]

dat is dus echt niet zo nee, een paardenmond is net zo goed verschillend als een paardenrug.
Voor het ene dier zal een dikker bit fijner zijn dan een dunner......of geen bit :x

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:08

Het kan best aan de samenloop van omstandigheden liggen,
en ander voer (musli/haver) tijd stilgestaan, nieuwe amazone, misschien wat frisser weer...
Wat het ook is.. je moet er gewoon samen uit proberen zien te komen..

Stop met voeren van de musli, dan ligt het daar al niet meer aan.. want er zijn wel degelijk paarden die zo reageren op haver. Mijn paard namelijk precies zo! Was het makste schaap op aarde.. totdat ze haver kreeg en alles om niets eng vond en ging schrikken.. niet te rijden.. gestopt met haver en het ging weer over..
Dus het zou kunnen..
Probeer gewoon dingen uit en kijk wat aanslaat..
En weet wel, als een paard het eenmaal door heeft, ook al heeft hij dat per ongeluk ontdekt, dat onthouden ze dat en gaan ze er misbruik van maken..

dus misschien is hij wel 1x echt geschrokken, merkte hij dat je dochter daar niet goed op reageerde en denkt hij nu oohh als ik dat doe kom ik onder het werk uit...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:22

Schrikken kan door pijn, karakter en/of voer komen.
Mijn paard zag spoken op pavo sport en ook al was ie wat te mager durfde ik hem daardoor niet nog meer biks te geven (had al onbeperkt hooi/weidegang). Ik ben overgestapt op pavo energy control op advies van pavo en toen ging het super. Hij staat nu op Treurniet sport (is 30% goedkoper dan pavo) en daar doet ie het ook super op. Bleek toch de haver te zijn waar ie van schrok. Hij staat nu op 6 kg treurniet biks, 1 kg maisvlokken en 1 kg haverloze meusli. Geen spoken meer.....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:25

Pasha schreef:
En weet wel, als een paard het eenmaal door heeft, ook al heeft hij dat per ongeluk ontdekt, dat onthouden ze dat en gaan ze er misbruik van maken..

dus misschien is hij wel 1x echt geschrokken, merkte hij dat je dochter daar niet goed op reageerde en denkt hij nu oohh als ik dat doe kom ik onder het werk uit...

Hier ben ik het mee eens. Misschien stapt je dochter toch onbewust op met het idee: hij gaat eng doen. En dat voelen ze. Door nu met een ander bit te rijden heeft ze misschien daar houvast aan en rijdt ze zelfverzekerder, waarbij het paard ook braver is :)

Zelf heb ik daar namelijk ook last van :D Als ik denk: dat is eng, dan is het ook eng volgens Stef. En als ik er niet naar kijk dan is het niet eng..Blijkbaar veranderd er op een 'eng'moment toch iets onbewust in mijn houding/rijden.

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:28

hoi kan het niet zijn dat het paard zich nu thuis begint te voelen
en gewoon zen waren hij naar boven komt.? mijn paard was ook altijd zo en had niets met zijn voer te maken wat ik heb gedaan en nog steeds doe is als hij bang is net doen alsof er niets aan de hand is het werkt wel! bij mij teminsten suc6 ermee!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:57

mijn paard wordt wild van knoflook, misschien draagt dit ook bij... :+ :+