volbloed arabier Flaxman's Sherif @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessxSchatje

Re: volbloed arabier Flaxman's Sherif @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:26

Ik zal straks eens even gaan kijken voor je op de andere computer! ik moet hem nog wel ergens hebben!

Anneliees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:42

Ziet er erg leuk uit, af en toe lijkt het wel n beetje gespannen, maar dit kan ook gewoon een momentopname zijn ;)
Zoals hierboven al gezegd, letten op pianohandjes & blijven zitten af en toe ;)

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:31

TessxSchatje schreef:
Ja dat moet je maar eens navragen aan de eigenaresse!
Ik heb de flyer denk ik nog wel op de andere computer staan..
Er stond ook een witte arabier op als ik het goed heb. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.. Maar Flaxman's Sherif komt me heel bekend voor. Ik weet niet of die nog steeds van een dezelfde eigenaresse is, maar ze hadden toen die tijd ook een site..

dat was denk ik voor de oude eigenaar natasja.
die witte is dan pladykt geweest.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:36

Aanleuning is het gevolg van verzameling. En goede verzameling kan je ook bitloos verkrijgen. Door te grijpen naar het bit verbloem je alleen maar dat je rijkunst kennelijk nog niet goed genoeg was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:14

Nagini schreef:
Sherif werd eerst bitloos gereden, maar aangezien hij echt opzoek was naar aanleuning hebben we er toch 'ns een bitje ingehangen. Een dubbelgebroken watertrens. Hij loopt hier écht veel beter op, is direct ontspannen en gewoon een stuk meer geconsentreerd.

Je had je paard beter wèl kunnen laten zoeken en zelf z'n aanleuning en balans laten vinden.
Wanneer jullie dat hadden bereikt, dàn had jij je als ruiter ontwikkeld en verbeterd. Nu is het bit het "wondermiddel" (?).

Wat je hem nu hebt gegeven, is ook geen aanleuning (want dat geef je als ruiter niet), maar iets om op te leunen.

Gemiste kans dus imo.
Maar het bit kan er altijd weer uit natuurlijk. ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:42

Tuurlijk kan het bit er weer uit, maar hij loopt op die manier totaal niet ontspannen en dan kun je kiezen, ontspannen lopen met bit, of gespannen zonder bit. Net wat jij liever ziet.

Toch merken wij dat hij meer steun heeft aan het bit.

Ik zelf heb altijd met bit gereden en ik heb idd die ervaring niet zonder bit en of je er dan zoveel goeds mee bereikt? Als ik rijd zonder bit zoals ik met bit zou doen dan krijgt hij ook de verkeerde signalen over.

We zijn met centered riding wel bezig geweest met totaal uit de ontspanning nageeflijk te rijden maar voor mij is het heel lastig om dit om te zetten. Ik ben al 12 jaar gewend om op manier A te rijden, dan is het heel moeilijk om opeens op manier B te rijden. Dat gaat niet van de een op de andere dag.

Wij zien zelf namelijk het probleem niet, en merken duidelijk verschil aan Sherif, hij is soepeler, geconcentreerder en véél meer ontspannen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:36

Flaxman`s Sherif kocht ik toen hij nog geen 2 jaar oud was, heb hem 6 jaar bij me gehad, een schat van een dier, goudeerlijk en een machtig fijn dier om mee te rijden. Sherif is een paard die je zowel bitloos als met bit kan rijden, hji is een sensible dier die erg gevoelig is voor diegene die met hem aan het werk is(hangt van je band af met hem).
Rijtechnisch ga ik niet oordelen over je, aangezien dit momentopnames zijn, en je dus geen reeel beoordeel hierover kan geven.

Het doet me zeer goed om hem te zien, en hij ziet er goed uit, alleen kan ik aan zijn oorstand zien dat hij dit niet zo leuk vindt, en geloof me zijn oortjes staan echt naar voren als je buitenrijdt met hem.

Geef hem een dikke knuff van me..

ik heb de moed nog niet kunnen opbrengen om hem te begroeten, want dat is en zal altijd moeilijk blijven voor me. |(
Maar soms bestaat het leven uit keuzes maken en die zijn niet altijd even makkelijk.

Zou je me aub een beetje op de hoogte willen houden over hem? *D

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 21:38

Je kan aan zijn oorstand zien dat hij dit niet leuk vind? Dat lijkt mij niet echt reeël, ik weet idd hoe die is met buitenrijden, maar ook met zo rijden heeft ie vaak z'n oren lekker na voren. Als hij dit niet leuk zou vinden zou hij zich niet zo inzetten voor je, ik denk dat het meer concentratie is.

Je weet dat je altijd welkom bent, nel heeft je al 'n paar keer uitgenodigd ;) Misschien kun je het dan beter voor jezelf afsluiten.

*edit; toevoeging.

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:30

Arabesk schreef:
Aanleuning is het gevolg van verzameling. En goede verzameling kan je ook bitloos verkrijgen. Door te grijpen naar het bit verbloem je alleen maar dat je rijkunst kennelijk nog niet goed genoeg was.

En dan Arabesk?? blijven wachten op het grote wonder of andere hulpmiddelen gebruiken die hetzelfde effect verkrijgen?? Wie is dan in de tussentijd de dupe van die minder goede verzameling???

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:33

Ik vind de persoon wat te lang voor deze arabier, niet rot bedoeld hoor, maar voor het plaatje is het wat te lang.

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:51

sherif schreef:
Het doet me zeer goed om hem te zien, en hij ziet er goed uit, alleen kan ik aan zijn oorstand zien dat hij dit niet zo leuk vindt, en geloof me zijn oortjes staan echt naar voren als je buitenrijdt met hem.
*D

Hoi Natasja.

Je kent hem inderdaad erg goed. Goed genoeg om te weten dat hij op elk geluidje reageert. Dat zie je dus ook heel goed aan zijn oortjes. Dit krijg ik ook altijd van elke instructeur te horen. Waf fijn dat hij zo goed op je stem reageert!! Sanne heeft de foto's niet uitgezocht op het mooie hoofdje van Sherif. Ze wil graag wat leren en ik vind het dapper dat ze zich zo kwetsbaar op durft te stellen. Op de meeste foto's staan zijn oortjes mooi naar voren. Maar als hij echt aan het werk gaat dan is hij heel gericht op zijn berijdster. Ondanks dat Sanne hem nog maar kort berijdt, reageert Sherif heel goed op haar. Hij is gelukkig iets weerbaarder geworden en laat sneller zijn reserves vallen. Of misschien is ook gewoon zijn vertrouwen weer hersteld. Wie zal het zeggen.

Bij deze trouwens nogmaals de uitnodiging. Kom gerust eens kijken naar hem. Ik weet hoe hij je heeft gemist in het verleden. Ondanks mijn vele verzoeken heb je nooit gehoor aan mijn uitnodigingen gegeven. Zelfs niet toen je laasts in Lanaken op een steenworp afstand van hem was!! Als je graag op de hoogte gehouden wordt zal ik dit zeker doen. Je hoeft het me maar te vragen.

Groet Nel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:21

Radja schreef:
En dan Arabesk?? blijven wachten op het grote wonder of andere hulpmiddelen gebruiken die hetzelfde effect verkrijgen?? Wie is dan in de tussentijd de dupe van die minder goede verzameling???

Alsof het bit nu wel het grote wonder is? :?

Niks niet wachten of "hulp"middelen. Er als ruiter aan werken. Dat doet TS nu met haar CR lessen, maar het gaat haar blijkbaar niet snel genoeg. Dus maar weer een bit erin en het lijkt allemaal geweldig.

Verzameling kun je niet afdwingen. Verzameling zit ook niet in de mond en komt ook niet vanuit de mond.
Als je een bit nodig hebt om het paard verzameld te kunnen rijden, ontbreekt er gewoon iets aan het gevoelgevoel en ruitertechniek.

Ik zou zeggen, ga vooral door met de CR lessen. Heb geen haast, daar ben jij niet bij gebaat en je paard al helemaal niet.
Een afgebogen hals en een knik in de nek ziet er misschien "mooi" uit, maar heeft niets van doen met verzameling, nageeflijkheid en aanleuning.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 08:17

Heeft misschien niets te doen met de verzameling, nageeflijkheid en aanleuning maar wel met sherif zijn ontspanning. Als hij daardoor helemaal vast zit en heel stijf is lijkt het me toch echt beter om het nu op deze manier op te lossen.
Misschien vind je het fijn om te weten, maar buiten gaat er niet per se een bit in.

En ach, het gaat me niet snel genoeg vind ik onzin.
Het is gewoon onkunde aan mijn kant wat betreft bitloos rijden. Mocht jij het wel goed kunnen (uitleggen), nodig ik je van harte uit om te laten zien hoe ik het dán moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:00

Nagini schreef:
Het is gewoon onkunde aan mijn kant wat betreft bitloos rijden. Mocht jij het wel goed kunnen (uitleggen), nodig ik je van harte uit om te laten zien hoe ik het dán moet doen.

Ik zou je graag op weg willen helpen (dat meen ik).
In je profiel zag ik echter dat je in Limburg woont? Ik woon bovenin het noorden, dus dat gaat helaas niet lukken.

Misschien staat op deze instructeurslijst iemand die dichter bij jou in de buurt zit: http://www.bitloospaardrijden.info/inst ... lijst.html

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:53

JoviBan schreef:
Radja schreef:

Alsof het bit nu wel het grote wonder is? :?

Niks niet wachten of "hulp"middelen. Er als ruiter aan werken. Dat doet TS nu met haar CR lessen, maar het gaat haar blijkbaar niet snel genoeg. Dus maar weer een bit erin en het lijkt allemaal geweldig.

Verzameling kun je niet afdwingen. Verzameling zit ook niet in de mond en komt ook niet vanuit de mond.
Als je een bit nodig hebt om het paard verzameld te kunnen rijden, ontbreekt er gewoon iets aan het gevoelgevoel en ruitertechniek.

Ik zou zeggen, ga vooral door met de CR lessen. Heb geen haast, daar ben jij niet bij gebaat en je paard al helemaal niet.
Een afgebogen hals en een knik in de nek ziet er misschien "mooi" uit, maar heeft niets van doen met verzameling, nageeflijkheid en aanleuning.

Ik ben al 2 jaar bezig om te leren rijden vanuit mijn zit en bitloos en krijg nog steeds niet de goede ontspanning.
Oké noem mij een slecht ruiter, maar om tegen wil en dank door te gaan en helemaal geen spieropbouw in de rug te krijgen gaat dus niet meer. Het duurt te lang. Ik kom er wel maar dit heeft tijd nodig. Langer zo doorgaan is voor mij nu een nog slechtere optie. Leuk voor jou dat het je wel lukt. Ik zou ook graag tot dit elite-groepje willen horen. Helaas zie ik om mij heen te veel bitloze ruiters die kameel ipv paardrijden.

Groet Nel.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:52

Ik vind het er wel goed uitzien!
Over dat opgekropte heb je nu wel gehoord ;)
Denk er zelf nog wel aan dat je je handen net boven zijn schoft houd en rechtop,
soms liggen je benen wat te ver naar achteren en in de galop mag je iets meer op je kont blijven zitten.
Ik vind jullie een erg leuke combi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:42

@Radja:
Je kunt nu wel hatelijk gaan zitten doen, maar bitloos dressuur is niets bijzonders, het is geen prestatie op zich en heeft ook niets van doen met een "elitegroepje".
Dat jij het na 2 jaar nog steeds niet voor elkaar krijgt zonder bit, zegt toch iets over jouw manier van rijden èn de manier waarop je les krijgt. Ik zou daar toch eens naar kijken als ik jou was. Een goede instructeur kan jou leren om zonder teugelwerk (en dus zonder bit) op een goede en ontspannen manier met je paard te rijden, ook dressuurmatig. Daar hoef je geen talentje voor te zijn. Uiteindelijk is dit toch de basis.
Als je daarná alsnog met bit gaat rijden, is dan een keus op zich. Maar om te beginnen moet de basis imo in orde zijn, en dat is het bij jou (en bij TS) blijkbaar niet.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:15

Dankje voor je reactie Alwin_4ever

@Joviban, maar wat zou jij doen als degene die jou lesgeeft, in CR je ook eigenlijk wijst van, joh misschien moet je 'ns een bitje proberen. Want hoe hij nu loopt, dat is niet goed voor 'm, dat is niet goed voor z'n rug en dat mag niet meer te lang duren.
Zou je dan, omdat je per se zonder bit wilt rijden toch maar doorgaan dan?

Radja bedoeld het niet verkeerd hoor, en ze was ook echt de laaaatste die het bit erin wilde doen, maar het is echt een kijk en vergelijk...

Het is dan misschien nite een supergoeie vergelijk foto.. maar tis net welk ruggebruik je liever ziet.. die van mn beginpost of dit

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:56

@Nagini:
Ik zelf zou meteen afscheid nemen van die lesgever. En dat meen ik serieus. Dat is imo namelijk geen goede lesgever.
Een goede lesgever legt de focus op je zit, je houding, je balans, je (spier)spanning, je ontspanning, je energie, noem het maar op. Alles wat nodig is om je paard soepel, evenwichtig en nageeflijk te laten lopen. Vooral een CR-instructeur doet dit, of behoort dit in ieder geval te doen. Is jouw lesgever CR-gecertificeerd?

Op de foto die je nu hebt geplaatst, zie ik dat je met een touwhalster reed. Wellicht vind je paard dat geen fijn dingetje en raakte hij daarom wat gespannen met rijden (mijn paard vindt rijden met touwhalster helemaal niks).
Heb je wel eens andere 'echte' bitloze hoofdstellen geprobeerd? Veel paarden lopen bijv. fijn op het merotisch systeem (kingekruist, met een hele fijne, brede, dikke en zachte neusband) of op het zijdelings systeem (sidepull met een soepele, brede neusband).
En/of kan het ook bij jou gezeten hebben, dat je er eigenlijk niet zo in geloofde oid, en dat werkt dan weer door, zowel naar je paard als naar jezelf. ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:00

Nou, hier reed ik eigenlijk meer wat rondjes ;) was niet echt serieus. Maar we hebben ook echte hoofdstellen. Een daarvan is idd gekruist, andere niet, met 'n wat bredere neusriem.

De focus ligt idd absoluut op mijn houding, mijn balans enz. Maar dat vind ik het lastige aan CR, alles gaat maar om mij, en als ik dan rijd vind ik dat er na het paard minder gekeken word, terwijl wij toch een team zijn. Ik heb ook nog niet veel lessen gehad ;) en dit is hoe ik het ervaren heb natuurlijk. Dat maakt de instructie niet slecht, het is alleen een kwestie van, ligt mij dit nu wel of niet? Zo vind ik het ook heel moeilijk om met visualisatie te werken. Ik moet dat gewoon duidelijk hebben en niet met 'stel je eens voor dat'. Daar heb ik gewoon moeite mee.
Mijn instructrice is idd CR-gecertificeerd en doet ook clinics enz ;) (http://www.equijoy.nl)

*aanvulling

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:05

JoviBan schreef:
@Radja:
Je kunt nu wel hatelijk gaan zitten doen, maar bitloos dressuur is niets bijzonders, het is geen prestatie op zich en heeft ook niets van doen met een "elitegroepje".
Dat jij het na 2 jaar nog steeds niet voor elkaar krijgt zonder bit, zegt toch iets over jouw manier van rijden èn de manier waarop je les krijgt. Ik zou daar toch eens naar kijken als ik jou was. Een goede instructeur kan jou leren om zonder teugelwerk (en dus zonder bit) op een goede en ontspannen manier met je paard te rijden, ook dressuurmatig. Daar hoef je geen talentje voor te zijn. Uiteindelijk is dit toch de basis.
Als je daarná alsnog met bit gaat rijden, is dan een keus op zich. Maar om te beginnen moet de basis imo in orde zijn, en dat is het bij jou (en bij TS) blijkbaar niet.

Sorry JoviBan maar noem je mij nu hatelijk. Dat vind ik wel ontzettend grappig. Wie zit wie hier nu eigenlijk iets op te dringen?? Ik benoem enkel de dingen die ik zie en als een gecertificeerd CR instructrice mij al een halfjaar heel voorzichtig probeert te vertellen dat een bit ook soms goed kan zijn dan laat ik de mening van een voor mij volslagen onbekende graag aan mijn neus voorbij gaan. Eind deze week volg ik een clinic van Margreet Bouwmeester. Ik rijd nu zowieso heel soms met bit en meestal bitloos. Ik zal je de bevindingen wel laten weten. Maar zo respectloos als jij omgaat met mensen die iets anders doen dan jij hoop ik nooit te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:45

Nagini schreef:
De focus ligt idd absoluut op mijn houding, mijn balans enz. Maar dat vind ik het lastige aan CR, alles gaat maar om mij, en als ik dan rijd vind ik dat er na het paard minder gekeken word, terwijl wij toch een team zijn.

Dit was nou net waar ik tot een aantal jaren geleden zo naar op zoek was, en wat ik vond in CR. :)

Je hebt natuurlijk gelijk dat je met je paard een team vormt, maar je moet ervan uitgaan dat het paard niets hoeft te leren, hij kent immers alles al. Het is aan de ruiter om volledig in balans en vanuit het centrum te zitten, het paard volgt je dan vanzelf. Dàt is harmonie, samen dansen; jij leidt soepeltjes, paard gaat swingend en vrij met je mee.

Ik zie mensen bagger op hun paard zitten, maar verwachten wel allerlei 'kunstjes' en 'gehoorzaamheid' van hun paard. Maakt niet uit hoe ze er op zitten en wat ze allemaal doen en laten, het paard moet het doen. Doet ie 't niet, krijgt ie op z'n flikker. Het paard gaat zoeken en antwoorden geven en wanneer het antwoord juist is, is ie braaf. De ruiter heeft hiervan niets geleerd, hij heeft geen idee waar hij zijn paard heeft zitten verstoren en hinderen en eventueel pijn heeft zitten doen. (Op die manier wil je toch niet graag met iemand dansen.)
Bij CR is dit dan ook andersom. Je leert dat de minste geringste spierspanning bijvoorbeeld al invloed heeft op je paard. De kleinste beweging in je bekken ook. Hoe je gezichtsuitdrukking is ook. Dat soort dingen. Je kunt bijv. van een paard geen ontspannen rug verwachten wanneer er in je eigen rug spanning zit. ;)
Met een bit kun je deze zaken tot op zekere hoogte verdoezelen; zonder bit lukt je dat niet. De keus is aan de ruiter.

Maar wat jammer dat je er nog niet zo goed mee uit de voeten kunt. Een CR level 3 instructeur heeft overigens nog veel meer handvaten. Als je bijv. niets met een bepaalde visualisatie kunt, kun je wellicht wèl iets met een andere (heb ik ook wel gehad).
Bij CR moet je wel heel gevoelsmatig rijden. Ben je meer een 'technische' ruiter, dan zul je wel moeten omschakelen ja. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:50

@Radja, als je mijn mening aan je neus voorbij laat gaan, waarom ga je dan toch steeds op mijn berichten in? Je zit echt lelijk te doen nu, wat wil je daar nu mee?
Ik hoop TS enigszins op weg te kunnen helpen. Als jou dat stoort en jij dat respectloos vindt, prima, maar hou je frustraties dan voor jezelf.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:19

Het gaat er bij mij gewoon niet in dat pijn in de mond nodig is om een rug goed te laten dragen :?

Kennelijk moet er iets 'afgedwongen' worden en dat lukt alleen met bit?

Ik zou serieus adviseren een andere instructeur te nemen. CR level wat dan ook zegt helemaal niets. CR is behoorlijk traditioneel, met bit en alles. Een goede instructeur, CR of niet, kan jou leren hoe je je paard fijn rijdt en dat zou niet mogen afhangen van wel of geen bit.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:26

Hoe kom jij in hemelsnaam bij pijn?