Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

TessxSchatje schreef:Ja dat moet je maar eens navragen aan de eigenaresse!
Ik heb de flyer denk ik nog wel op de andere computer staan..
Er stond ook een witte arabier op als ik het goed heb. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.. Maar Flaxman's Sherif komt me heel bekend voor. Ik weet niet of die nog steeds van een dezelfde eigenaresse is, maar ze hadden toen die tijd ook een site..
Nagini schreef:Sherif werd eerst bitloos gereden, maar aangezien hij echt opzoek was naar aanleuning hebben we er toch 'ns een bitje ingehangen. Een dubbelgebroken watertrens. Hij loopt hier écht veel beter op, is direct ontspannen en gewoon een stuk meer geconsentreerd.
Misschien kun je het dan beter voor jezelf afsluiten.Arabesk schreef:Aanleuning is het gevolg van verzameling. En goede verzameling kan je ook bitloos verkrijgen. Door te grijpen naar het bit verbloem je alleen maar dat je rijkunst kennelijk nog niet goed genoeg was.
sherif schreef:Het doet me zeer goed om hem te zien, en hij ziet er goed uit, alleen kan ik aan zijn oorstand zien dat hij dit niet zo leuk vindt, en geloof me zijn oortjes staan echt naar voren als je buitenrijdt met hem.
Radja schreef:En dan Arabesk?? blijven wachten op het grote wonder of andere hulpmiddelen gebruiken die hetzelfde effect verkrijgen?? Wie is dan in de tussentijd de dupe van die minder goede verzameling???
Nagini schreef:Het is gewoon onkunde aan mijn kant wat betreft bitloos rijden. Mocht jij het wel goed kunnen (uitleggen), nodig ik je van harte uit om te laten zien hoe ik het dán moet doen.
JoviBan schreef:Radja schreef:En dan Arabesk?? blijven wachten op het grote wonder of andere hulpmiddelen gebruiken die hetzelfde effect verkrijgen?? Wie is dan in de tussentijd de dupe van die minder goede verzameling???
Alsof het bit nu wel het grote wonder is?![]()
Niks niet wachten of "hulp"middelen. Er als ruiter aan werken. Dat doet TS nu met haar CR lessen, maar het gaat haar blijkbaar niet snel genoeg. Dus maar weer een bit erin en het lijkt allemaal geweldig.
Verzameling kun je niet afdwingen. Verzameling zit ook niet in de mond en komt ook niet vanuit de mond.
Als je een bit nodig hebt om het paard verzameld te kunnen rijden, ontbreekt er gewoon iets aan het gevoelgevoel en ruitertechniek.
Ik zou zeggen, ga vooral door met de CR lessen. Heb geen haast, daar ben jij niet bij gebaat en je paard al helemaal niet.
Een afgebogen hals en een knik in de nek ziet er misschien "mooi" uit, maar heeft niets van doen met verzameling, nageeflijkheid en aanleuning.
was niet echt serieus. Maar we hebben ook echte hoofdstellen. Een daarvan is idd gekruist, andere niet, met 'n wat bredere neusriem.
en dit is hoe ik het ervaren heb natuurlijk. Dat maakt de instructie niet slecht, het is alleen een kwestie van, ligt mij dit nu wel of niet? Zo vind ik het ook heel moeilijk om met visualisatie te werken. Ik moet dat gewoon duidelijk hebben en niet met 'stel je eens voor dat'. Daar heb ik gewoon moeite mee.
(http://www.equijoy.nl)JoviBan schreef:@Radja:
Je kunt nu wel hatelijk gaan zitten doen, maar bitloos dressuur is niets bijzonders, het is geen prestatie op zich en heeft ook niets van doen met een "elitegroepje".
Dat jij het na 2 jaar nog steeds niet voor elkaar krijgt zonder bit, zegt toch iets over jouw manier van rijden èn de manier waarop je les krijgt. Ik zou daar toch eens naar kijken als ik jou was. Een goede instructeur kan jou leren om zonder teugelwerk (en dus zonder bit) op een goede en ontspannen manier met je paard te rijden, ook dressuurmatig. Daar hoef je geen talentje voor te zijn. Uiteindelijk is dit toch de basis.
Als je daarná alsnog met bit gaat rijden, is dan een keus op zich. Maar om te beginnen moet de basis imo in orde zijn, en dat is het bij jou (en bij TS) blijkbaar niet.
Nagini schreef:De focus ligt idd absoluut op mijn houding, mijn balans enz. Maar dat vind ik het lastige aan CR, alles gaat maar om mij, en als ik dan rijd vind ik dat er na het paard minder gekeken word, terwijl wij toch een team zijn.