Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
x_Quinta_x schreef:ik heb het altijd zo geleerd:
Eerst ga ik lichtrijden en neem ik hem eerst wat terug, verzamel ik hem. Ik wil dat hij van voor stijgt, want hij moet stuwen vanuit de achterhand en dat gaat dus moeilijk zijn voor je paard als zijn achterhand er niet bij is.
Vervolgens kijk ik welk voorbeen naar voor komt. Komt links voor dan geef ik been met rechts, want op dat moment komt zijn rechterachterbeen naar voor en wil ik dat hij dit verder weg zet, dus geef ik been. Daarna komt het rechtervoorbeen naar voor en laat ik mijn linkerbeen voelen.
Mijn handen geef ik een centimetertje toe. Hij krijgt wel de ruimte, maar hij mag niet uit elkaar vallen.
Ik zie veel ruiters met beide benen drijven, dit snap ik echter niet goed. Je ziet bv. Anky in de uitgestrekte draf toch ook niet met beide benen prikken, maar (vind ik toch) duidelijk links-rechts-links-recht.
En de eerste keren zal het paard wel iets versnellen. Dat komt omdat hij misschien nog niet de kracht en de handigheid heeft om het zo te doen.
succes ermee.

x_Quinta_x schreef:Hoi Inez,
Wel moet je nog niet verwachten dat je paard de (nieuwe) hulpen al direct gaat snappen. Mijn (jong) paard ging ook eerst alleen maar harder lopen omdat hij het nog niet goed snapte. Maar naar verloop van tijd kreeg hij de klik en snapte hij het wel.
Eerst dacht ik ''hemel een mooie middendraf zit echt niet in dit paard'' Maar nee hoor!! Mijn paard kan draven! Amai
Wat ik met dat verzamelen wil zeggen: dat zijn maar een paar pasjes die je verzamelt voor je de middendraf gaat rijden. Gewoon een paar pasjes terug zodat je voelt dat hij van achter zakt. Beter is om hiervan een paar pasjes van te doen en dan weer door te rijden, want dat verzamelen is wel een zware oefening als het paard nog niet zo veel kracht heeft.
Hij mag wel niet in stap gaan. Dan heb je ofwel teveel gevraagd ofwel niet genoeg met je been eraan gezeten.
Om een goede middendraf te rijden moet ik er bij mijn paard voor zorgen dat hij niet te slofferig gaat verzamelen. Ik moet bij mijn paard toch wel voelen dat hij 'eraan trekt'. Dat em vooruit wil, maar dat hij nu toch even verzamelt. Snap je wat ik bedoel. Hij moet zaken van achter, maar (bij mijn paard toch) moet ik toch ook een bepaalde druk opbouwen, anders laat hij niet te goei zien wat hij echt kan.
x_Quinta_x schreef:Heey Inez,
Ja met schijnovergangen ben ik nu ook heel veel bezig. Bij mijn paard helpt het wel om hem achter snel te houden als ik hem een paar kleine, snelle tikjes met de zweep geef. Ik rij altijd met een heeeele lange dressuurzweep die in training even als dirigeerstok voor de achterhand moet dienen![]()
Misschien heb ik nog een tipje bij je galopprobleem (weet niet of het zal lukken)
Probeer tijdens het galopperen je buitenbeen echt achter te houden en je binnenbeen op de slingel. Die houding is galop. Dus als jij zo blijft zitten in galop moet je paard straks weten 'o nu moet ik galoperen.' Hoe klein ook. De hulpen draf en galop worden dan veel duidelijker voor je paard: buitenbeen achter en binnenbeen op de singel, dan moet ie galoperen. Druk je beide hakken goed omlaag, en komen je benen langs elkaar: dat is draf.
Zorg er ook goed voor, inez, bij het terugkomen van middengalop naar gewoon galop dat je toch een drijvend binnenbeen hebt. Dit, samen met jou galophouding moet je paard weten dat em moet blijven galoperen.
Succes