Waar oh waar is de rust gebleven???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:50

Ik kom dit verschijnsel eigenlijk niet tegen. Maar ik denk dat het er ook aan ligt waar je kijkt en wat het niveau van de combinatie is. Op wedstrijd spelen vooral in de lagere klassen ook zenuwen mee. Ik kan me nog van vroeger herinneren dat Amber en ik vooral de eerste paar keer op wedstrijd zo snel reden dat de voorleester het maar net kon bijbenen. Later namen de spanningen af en kwam de rust.

Verder heb ik een overenthousiaste pony, hoe sneller hoe leuker is haar motto. Dus met de les moet ik haar ook regelmatig bij me houden. Dit gaat wel steeds beter, maar het kost tijd voordat het echt in het goede tempo gaat. Vooral als ze iets moeilijk vindt, wil ze graag hard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:02

AnnemiekvM schreef:
Ik denk dat mensen impuls en snel doorkarren door elkaar heen halen?! Maar ik zie het idd ook regelmatig.

Dat denk ik inderdaad ook. Ik kijk niet vaak naar mijn rijdende stalgenoten (want ik ben daar voor mijn paard) maar ik zie dit niet vaak bij ons op stal. Wel elders.

Wat mijn eigen rijden betreft: mijn instructrice heeft het overmatig gedrijf, door mij bijgebracht op diverse maneges, er inmiddels uit gewerkt. Ik leer eindelijk rijden. En van mijn paard leer ik te voelen. Wanneer zijn tempo inzakt komt dat doordat hij gespannen is of aarzelt. Hij vangt dan ook weer in draf. Been geven heeft dan sowieso geen enkel nut, de spanning moet dan gewoon uit zijn rug en die spanning gaat er met meer tempo niet uit. Toen ik hem net had maakte hij korte krabbelpasjes, zo erg dat zijn hoeven er scheef van afsleten. Inmiddels heeft hij ijzers om het scheve slijten te beperken en is hij wat getrainder, waardoor hij mooiere passen maakt. Toevallig zat ik gisteren de filmpjes te bekijken die ik had gemaakt toen ik bij hem ging kijken. In het half jaar dat ik hem heb zijn zijn stap, en in wat minder mate ook zijn draf en tölt, verbeterd :)

Ik denk dat het ontbreken van rust komt doordat mensen te veel met hun handen willen doen. Paard gaat ahw in de teugels hangen, omdat de ruiter hem die mogelijkheid biedt, waardoor hij op de voorhand stort en de ruiter dat probeert op te lossen door meer te drijven. Ik rijd nu 21 jaar en pas sinds een paar dagen weet ik wat "van de hand af rijden" betekent. Er ging een wereld voor me open :Y) Bleek ook dat mijn instructrice al bijna twee jaar bezig was om mij dat te leren, en nu is er dan een begrip aan gekoppeld :)

newmom

Re: Waar oh waar is de rust gebleven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:21

@hestejente,
bedankt voor je antwoord, ditis dus idd precies wat ik bedoel.
ik zie het ook bij een aantal klanten en het is heel moeilijk om dit eruit te krijgen, vaak doen ze het ook bewust.

zelf ben ik een mening dat een paard wat te hard loopt '(zoals een aantal hiervoor mij omschreven) niet ontspannen loopt.
Zodra die paarden de ontspanning krijgen en los kunnen en durven laten zullen ze vanzelf in hun eigen tempo gaan lopen.
en dat is dan misschien wel voorwaarts, maar nooit te hard.. een paard zal uit zichzelf namelijk nooit te hard lopen zonder reden, hetzelfde geldt voor te langzaam..
met mensen is dat net zo.. het is maar net wat je angeleerd is.

wat me trouwens ook opviel was dat (vlgens mij was t upperlady maar pin me er neit op vast) zei dat ze een paard had die voor het been en een die achter het been liep en dat ze blij was als ze een keer een paard had wat op haar tempo liep..
ik hoop stiekem dat dit een verspreking was.. want een paard hoort op zijn of haar tempo te lopen en jij hoort je daarop aan te passen. niet andersom..

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:22

de rest natuurlijk ook bedankt voor het delen van hun ervaringen en bevindingen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:41

newmom schreef:
Zodra die paarden de ontspanning krijgen en los kunnen en durven laten zullen ze vanzelf in hun eigen tempo gaan lopen.
en dat is dan misschien wel voorwaarts, maar nooit te hard..

Precies. Het hele probleem is volgens mij dat wij, mensen, alles om ons heen te veel willen controleren. We richten de hele wereld letterlijk naar ons believen in en ook de paarden moeten zich daar naar schikken.
Nou heb ik toevallig les op andere paarden dan mijn eigen, en de laatste paar keer kwam ik op een voorwaartse vijfganger met sportpotentie van mijn instructrice terecht. Een paard dat van zichzelf een wat ander tempo heeft dan mijn eigen tankje (dat toch echt niet sloom is) Waaaah, wat liep hij hard! Dus hestejente wilde dat controleren en hield het paard in, paard schudde met z'n hoofd en liep niet meer prettig. De kunst is om los te leren laten. Natuurlijk niet helemaal los, je hebt die teugels niet voor niets en je wil mede met behulp van je teugels de manier van lopen van je paard verbeteren. Maar het is moeilijk om te leren die teugels niet VAST te houden. Teugels vasthouden kan iedere debiel. Teugels VOEREN is een kunst op zich.

Eigenlijk is een paard net een zakje cup-a-soup. Hij is zeg maar het "materiaal". Hoe geconcentreerd (verzameld), slap (uit elkaar vallend) of sterk (rennen, op de voorhand hangen) het eindproduct is hangt af van jouw dosering. En dan natuurlijk niet van de dosering van het kokende water maar van je hulpen :+

piey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:21

Ik rij ook nooit in een hoog tempo, het voelt aan dat ie dan zichzelf niet kan bijbenen. Pas als het ritme goed aanvoelt dan probeer ik wat meer voorwaarts in kleine schakeltjes, daar heb je veel meer aan.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:45

idd, doet me denken aan dat mensen hun paard los rijden in hoog tempo, en dan het paard de schuld geven dat ie niet verruimd.. opbouwen.. het is zo simpel maar blijkt in praktijk bij velen toch veel moeilijker te zijn.
opwarmen hoeft niet, mag niet en kan niet in hoog tempo..
iedereen die zegt een diesel te hebben rijdt waarschijnlijk op de juiste manier.. elk paard moet de tijd krijgen om warm te lopen.
en ook dat word vaak ik uiterste getrokken..
of het is een tijd lang stappen zonder ook maar iets te vragen.
tuurlijk kun je na één rondje aandraven.. het is alleen de kunt om de rust erin te bewaren, de ontspanning en daarmee je paard voor te bereiden voor het verruimen..

ik vind het zo vreemd want ik mijn ogen klinkt en is het zo logisch.. alsof wij opstaan en meteen gewichten kunnen heffen.. :S

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:48

Ik zie juist voornamelijk paarden die nog net niet terugvallen qua gang (zo traag in de bewegingen).
Zelf heb ik twee instructeurs, de ene is voor het terugrijden in tempo om je paard sterker te maken en daarna het spectaculairder maken in de bewegingen door ze voorwaarts te rijden, de andere is voor het gebruik maken van de spectaculaire bewegingen die je paard van nature al heeft door ze gelijk flink voorwaarts te rijden en het paard zo gaandeweg sterker laten worden. Twee wegen naar Rome en het werkt allebei, het ene paard klikt meer bij de ene instructeur en het andere paard meer bij de andere en dat heeft meer met karakter dan met bewegingen te maken :)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:05

zou het misschien ook met het paard te maken kunnen hebben?
je zegt t zelf bijna al: het verschilt per paard..
geen enkel dier is t zelfde, geen enkel paard loopt het zelfde.
en uiteindelijk (tenminste dat begrijp ik uit je verhaal) loopt je paard bij beide op hetzelfde eigen tempo alleen je komt er op een andere manier.. en welke manier het beste werkt dat ligt dus aan je paard..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:26

Maar dat houdt dus WEL in dat ik bij instructeur 1 het paard zelfs onder zijn voorkeurstempo zet en bij instructeur 2 het paard over tempo rijd (waar mensen aan de kant wellicht commentaar op hebben, maar dat laat me vrij siberisch). Pas later wordt er dan toegewerkt naar het eigen tempo, en dan spreek ik over een paard wat echt al wat kracht op gaat bouwen, lees zeker L2-niveau op wedstrijd al. Ik heb nu twee vierjarigen: de ene een werklustig dier, met veel voorwaartse drang en een prettige aanleuning (onder tempo om kracht en balans op te bouwen); de andere een snel gepikeerd paard wat heel snel achter je been en ook achter het bit kruipt (over tempo, aan de gang houden en problemen steeds voorwaarts op proberen te lossen). Twee totaal verschillende paarden die elk een andere rijmethode vergen van de ruiter (in mijn ogen). Paard nummer 1 kan ik bij instructeur 2 helemaal over de flos rijden omdat hij het gevoel krijgt overvraagd te worden en is bij instructeur 1 lekker aan het werk, paard nummer 2 gaat bij instructeur 1 ronduit in verzet en loopt volgens de methode van instructeur 2 juist heel acceptabel.

Ik denk dat we in een discussie als deze niet moeten vergeten dat paardrijden een traject is waar je steeds op weg bent naar bepaalde leerdoelen, en dat het beeld als je B rijdt niet is zoals je het wilt hebben als ze M lopen en het beeld als ze M lopen niet is zoals je ze wilt hebben in het ZZ-L.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:44

heb je gelijk in,
maar dit topic is niet alleen wedstrijd gericht maar over het algemeen bedoeld, het hele gebeuren wat wij dressuur rijden noemen, of trainen, oid.
en daar hoeft niet eens een niveau gereden te worden of ergens naartoe gewerkt
en ik vind het een slechte zaak als er ipv tempo wisselingen oid constant beneden of boven het tempo van het dier word gereden.