Mijn projectje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:17

Als je inderdaad een begeleider erbij hebt, die verstand van zaken heeft... Die zou je never nooit niet met zulke korte beugels erop laten. zelfs niet voor stilstaan. De longeerlijn niet verwisselen, ook al is het stilstaan is erg gevaarkijk. Als het paard schrikt, dan heb je kans, dat het paard gaat steigeren vanwege de longeerlijn en juist nog meer, als die verkeerd om zit. En dan heb je grote kans 9het is nog een jonkie die dan echt niet weet wanneer hij moet stoppen, dat je achterover klapt. Kortom: ik ben niet bepaald onder de indruk van jouw begeleider...Zou op zoek gaan naar een ander ;)
Daarbij vindt ik, dat je een jong paard altijd eerst voldoende in training moet hebben gehad, voordat er iemand op gaat. De spieren zul je hiervoor moeten trainen en dat gaat niet in 2 weken.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:18

cutie_lover schreef:
Ik vind alleen de reactie van:
heb je dit al een keer gedaan?
want anders zou ik 't niet doen
best raar..
Je moet namelijk ergens beginnen je kan niet beginnen met ervaring..

Ik zou zeggen, zolang je begeleiding hebt, veel succes!

Als je genoeg ervaring hebt met paarden dan WEET je hoe een paard moet beleren en vraag je je niet af welke stappen je nodig hebt. Dan heb je zelf geen begeleiding nodig, want dan heb je genoeg gezien en geleerd en verstand ervan.

19LindA83

Re: Mijn projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:21

nou helemaal geen begeleiding vind ik niet helemaal waar, ik vind dat je altijd begeleiding moet hebben bij het inrijden.. want je kunt nog zoveel geleerd hebben en gezien hebben, als je er eenmaal op zit is het altijd handig wanneer er iemand met je mee kijkt!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:26

Paard zadelmak maken moet je niet alleen doen. Altijd hulp erbij. Tuurlijk kun je veel leren van kijken, maar er echt voor het eerst opzitten en dan het dier aan het lopen krijgen en houden, is wel wat anders als erop zitten voor een paar foto's....

assie

Re: Mijn projectje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 18:32

Tsja, natuurlijk doe ik het ook helemaal alleen. Ik kan namelijk foto's van mezelf maken, terwijl ik de longeerlijn vasthoud en er dan ook nog opzit ;) .
Ik heb hulp, van twee meiden, die beiden al meerdere paarden hebben beleerd. Ze zijn misschien iets minder in het beleren van mij; maar weten wel degleijk waar ze mee bezig zijn.

Zoals ik al zei; de beugels zijn te kort. Fout van mij, fout van de begeleiding. Prima, volgende keer gaan ze langer. Dat was sowieso al het plan.

Als ik ook maar het flauwste vermoeden had dat dit dier ging bokken, steigeren, of weet ik het wat, dan waren we niet bezig geweest met het maken foto's, maar met andere dingen (namelijk dat paard voorwaarts houden). Dat los van het feit dat ik er dan niet eens was opgestapt, dan was ze namelijk duidelijk nog niet aan toe.

Verder worden er enorm veel aannames gedaan. Dat vind ik jammer. Dat ik nog nooit een paard heb ingereden wil niet zeggen dat ik nog nooit heb paardgereden, of nog nooit jonge paarden heb gereden. Ook wil het niet zeggen dat ik nog nooit heb geholpen bij het beleren van paarden. Ik heb het gewoon nog nooit echt zelf gedaan.
En wanneer je zoiets zelf doet, loop je tegen een hoop kleine (in mijn ogen niet schadelijke dingen) aan, die je de volgende keer niet meer/beter zult doen. Dan laat ik even alle 100'en wegen die naar Rome leiden erbuiten, die het vaak allemaal nog even verwarrender maken ;) .

Bedankt voor alle tips in ieder geval.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:33

Ik vind het een leuk paardje, hoe oud is ze?

Dat ze het allemaal zo braaf laat geworden, kan ook gewoon zijn doordat ze niet goed weet wat ze er allemaal mee aan moet. Vaak zie je paarden die heel braaf zijn, en als ze alle nieuwe indrukken verwerkt hebben, ineens streken beginnen te krijgen.

Ik vind dus idd dat je veel te snel voor je paardje wilt gaan.

Ga eerst eens lekker poetsen en wandelen en grondwerken. Ik las dat je dat al gedaan had, maar 5 dagen of zo ( ik noem maar een getal ) is niet genoeg om haar dit allemaal te leren en haar daar aan te laten wennen. Dit zou in mijn ogen minimaal een maand moeten duren voor je een klein stapje verder gaat.

Mijn volgende stap zou dus ook zijn, gooi dat beessie lekker nog de wei op, laat r even bij komen van alle nieuwe dingen, en pak r over een maandje nog eens een keer. Tuurlijk is poetsen wandelen en grondwerk goed te doen in de tussen tijd, zodat ze vertrouwen krijgt!

Wanneer je dan verder gaat, begin eens met rondslingeren aan een halstertje. Zodat ze goed de commandos leert en blijft gehoorzamen. Daarna kun je er eens een zadeltje op doen en een kopstukje in. En dan de eerste keren alsnog met het halster om longeren, en die lijn ook aan het halster vast maken ;)

Vanaf daar zou ik dus echt GOEDE hulp gaan zoeken, van iemand die al vaak paarden beleerd heeft, en weet hoe je het het best kunt doen, zodat het ook zo veilig mogelijk blijft, zowel voor jou als het paardje ;)

Succes,

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:37

assie schreef:
Voor iedereen die adviseert om te stoppen; bedankt voor jullie vertrouwen ;) . Maar ik stop niet. Ik heb begeleiding. En mijn vraag hierboven, over jullie comentaar, impliceert NIET dat ik niet weet wat ik moet doen. Het was een vraag naar andere ervaringen. Er zijn méér wegen die naar Rome leiden en ik vind het altijd interessant om werkwijzen uit te wisselen.

.

Dat is niet alleen omdat er mensen geen vertrouwen in je hebben maar ook als je logisch nadenkt kom je tot die conclusie :Y) . Je kunt niet op een paard gaan zitten die net 2 weken in mensenhanden bezig is en nog geen enkele spieropbouw heeft. Je zegt zelf dat ie 18 dagen geleden nog niet eens een halster kende. En dan twee weken later zit je er al op! Dat kan gewoon niet, is hartstikke oneerlijk tegenover je paard. Hij/zij moet het ook psychisch kunnen verwerken (naast het feit dat je na 2 weken nog amper bespiering hebt!). Ik zou zeggen: ga eraf en laat hem/haar 2x per week aan de longe lopen voor een tijdje. Ga er pas weer op als hij/zij daar zowel psychisch als lichamelijk aan toe is :(:)

Zo rij je je paard alleen maar naar de knoppen en dat is later niet meer te herstellen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:38

Ik begrijp, dat je nog niet in de gaten hebt, wat er allemaal verkeerd kan gaan met zo'n jonkie. Is iets wat je natuurlijk ook niet kunt zien van tevoren. Maar ieder paard kan schrikken en dan is het grootste verschil met een jonkie die nog niets kent en een paard wat al een tijd bereden is: Een rem! Een paard in echte paniek krijg je niet terug met je stem. Ben je echt je (in geval van echte paniek) je handen en je zit voor nodig. Het is deze keer goed voor je afgelopen en hopelijk zul je ook geen echt rare dingen meemaken, maar ik blijf erbij... een goede begeleiding had je zo niet op het paard gezet. Is in mijn ogen onkunde. En wat versta jij onder kundige mensen? Iemand die 2 shets zadelmak heeft gemaakt als kind of zo??

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:58

Nou nou wat een ophef over een meisje die wel foto's hiervan op bokt durf te zetten en zo wellicht leuke en leerzame reactie's te krijgen maar om hier te plaatsen van stop er a.u.b. mee.

Zo erg ziet het er toch niet uit ze heeft tenminste een CAP op dat kan ik van veel mensen die denken dat ze kunnen rijden en dit niet meer nodig vinden veel onverantwoordelijker!

Beetje zielig dit om iemand zo hier naar beneden te halen.
Pony ziet er niet uit alsof ze afgepeigerd is of dergelijke en we moeten allemaal leren met vallen en opstaan en kan hier nu niet zien dat het allemaal verkeerd gaat.

TS wens je veel succes en een TIP zet er lekker een slotje op hier zit je denk ook niet op te wachten pffff...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:59

assie schreef:
Tsja, natuurlijk doe ik het ook helemaal alleen. Ik kan namelijk foto's van mezelf maken, terwijl ik de longeerlijn vasthoud en er dan ook nog opzit ;) .
Ik heb hulp, van twee meiden, die beiden al meerdere paarden hebben beleerd. Ze zijn misschien iets minder in het beleren van mij; maar weten wel degleijk waar ze mee bezig zijn.

Zoals ik al zei; de beugels zijn te kort. Fout van mij, fout van de begeleiding. Prima, volgende keer gaan ze langer. Dat was sowieso al het plan.

Als ik ook maar het flauwste vermoeden had dat dit dier ging bokken, steigeren, of weet ik het wat, dan waren we niet bezig geweest met het maken foto's, maar met andere dingen (namelijk dat paard voorwaarts houden). Dat los van het feit dat ik er dan niet eens was opgestapt, dan was ze namelijk duidelijk nog niet aan toe.

Verder worden er enorm veel aannames gedaan. Dat vind ik jammer. Dat ik nog nooit een paard heb ingereden wil niet zeggen dat ik nog nooit heb paardgereden, of nog nooit jonge paarden heb gereden. Ook wil het niet zeggen dat ik nog nooit heb geholpen bij het beleren van paarden. Ik heb het gewoon nog nooit echt zelf gedaan.
En wanneer je zoiets zelf doet, loop je tegen een hoop kleine (in mijn ogen niet schadelijke dingen) aan, die je de volgende keer niet meer/beter zult doen. Dan laat ik even alle 100'en wegen die naar Rome leiden erbuiten, die het vaak allemaal nog even verwarrender maken ;) .

Tja.... ik kan je maar 1 tip geven: zoek iemand die VEEL meer ervaring heeft dan jou, en zorg dat deze hele periode voor zowel jou als je paardje een leuke leerzame periode wordt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:01

Hoezo geen tips devine...De grootste tip is.... Stoppen. Wil je mij beweren, dat jij het een prettig plaatje vind? Hoop ik toch niet..

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:11

assie schreef:

FOUT! je weet er dus niets van, als je paard gaat bokken ben je veel te snel gegaan en ben je fout bezig, dan neem je eerst een stap terug! Een paard gaat niet zomaar bokken, maar dat begrijp je blijkbaar ook niet. Een paard wat nog moet leren en gaat bokken heeft een hele andere manier van aanpak nodig dan een paard wat al lang onder t zadel is en gaat bokken. WAKE UP!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:15

meid, ik moet me hier echt inhouden om je iets te leren want je wilt niet leren. Je denkt het allemaal te weten.

Maar met een jong paard hoor je geen fouten te maken met beugels te kort! En nu is het te laat, toen je erop had gezeten had je meteen moeten voelen: ik zit veel te kort, maar jij gaat eerst nog foto's maken.
Dus ofwel: je besefte niet dat je beugels te kort waren, dan moet je nu dus stoppen met beleren!
Ofwel: je wist het wel, maar je gaf er geen gehoor aan, dan moet je zeker stoppen met beleren!

En los van dit alles he, longeren hoort er ook eerst aan vooraf te gaan, dat wist jij en je begeleiding blijkbaar ook niet.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:24

Ik vraag mij af,
waarom doe je alles zo snel?
Heb je haast met beleren, moet ze snel weer weg?
Of denk jij aan te voelen dat ze er al klaar voor was?
Ze is dus eigenlijk van totaal groen paard, dat geen halster kende, in 17 dagen naar een paard gegaan dat:
Halster heeft geleerd
meelopen heeft geleerd
stap/draf en ho heeft geleerd aan de longe
en dan zonder echt nog spieren te hebben opgebouwd, meteen een mens moet dragen.

enja, dat je beugels te kort zaten.. dat check je toch voordat je erop gaat? als ze dan nog een paar gaatjes te kort zijn oke,
maar dit is wel heel overdreven.

In plaats dat iets zit te verdedigingen wat toch niet goed te praten valt, kan je beter de tips opvolgen.

Geef het dier de tijd om over dingen na te denken, het gaat niet: zadel erop.." o dier is braaf" dagie rust.. en dan maar een mens erop. nee!

Zielig dier... 17 dagen. HALLOO!!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:26

leuke pony hoor!
iedereen moet het leren, en de eerste keer gaat niet perfect!
mag ik vragen aan de mensen die commentaar geven: hebben jullie zelf wel eens een pony zadelmak gemaakt? zoja mag ik dan ook eens foto's zien?
oefening baart kunst, hoe vaker je iets doet hoe meer en beter je verstand ervan krijgt!
ik heb het wel erger gezien dan dit!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:28

DDW1190 schreef:
leuke pony hoor!
mag ik vragen aan de mensen die commentaar geven: hebben jullie zelf wel eens een pony zadelmak gemaakt? zoja mag ik dan ook eens foto's zien?
oefening baart kunst, hoe vaker je iets doet hoe meer en beter je verstand ervan krijgt!

Nee, juist om de reden DAT ik er niet veel vanaf wist heb ik mijn merrie professioneel zadelmak laten maken. Waarbij ikzelf overigens wel bij het proces betrokken ben.

En dat zouden meer mensen moeten doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:31

DDW1190 schreef:
leuke pony hoor!

Ja, ik heb al zoveel zadelmak gemaakt, dat ik de tel kwijt ben geraakt onderweg.... Nu begeleidt ik nog met zadelmak maken. Foto's hiervan heb ik niet. 'Vind het namelijk niet van belang om daar foto's van te laten maken. Ik ben liever met zo weinig mogelijk mensen erom heen met het zadelmak maken. Het liefst eentje, die alles in de gaten houdt en verder niets....

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:31

nee de eerste keer gaat zeker niet perfect, maar het mag iig niet ten koste gaan van de pony ;)
En ik heb nog geen dier zadelmak gemaakt, maar heb wel een 2,3 jarige pony die ik heb vanaf 1 jarige leeftijd. En daar leer je ook een hoop aan. en dat gaat geleidelijk aan en neem ik alle jaren voor. moet er niet aan denken dat dier inene van t land te pakken helemaal groen en in 17 dagen zo ver te zijn.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:33

Abeltje77 schreef:
DDW1190 schreef:
leuke pony hoor!

Nee, juist om de reden DAT ik er niet veel vanaf wist heb ik mijn merrie professioneel zadelmak laten maken. Waarbij ikzelf overigens wel bij het proces betrokken ben.

En dat zouden meer mensen moeten doen.

en wat versta jij onder professioneel als ik vragen mag!
even voor de duidelijkheid, aan de gene die boven mij (jenkins)
heb je weleens gekeken bij een africhting stal?
is het paard meestal na 17 dagen alweer terug bij de eigenaar als die een beetje stuur erop wilt hebben

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:36

Dan ben je niet op een africhtingsstal, maar op een mishandelstal terecht gekomen als je je paard binnen die tijd zo terug krijgt. Op zo'n manier wordt een paard gebroken. Heeft niets met africhting te maken. Gewoon kwestie van een partijtje bokken uitzitten.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:37

Jeetje mina, ik verbaas me echt over de manier hoe er in dit topic wordt gereageerd :?
Er kan ook niks meer opbouwend worden verteld en iedereen hier is ontzettend goed in conclusies trekken die nergens over gaan.

Wat zien we nu eigenlijk op de foto's?

Een meisje wat op een paard zit, met cap op en met korte beugels.
So what? De volgende keer zal ze de beugels wat langer doen...klaar!
Ik vind het een beetje te ver gaan, dat ze maar moet stoppen omdat ze haar beugels niet meteen langer maakte :?

We moeten blij zijn dat dit paard gewoon rustig wordt benaderd, ik ken genoeg verhalen van mensen die paarden inrijden, dat ze er gewoon op gaan zitten en dat de ander het paard vooruit jaagt met de zweep. Ik denk dat zoiets veel meer impact heeft op een paard dan dit.
En dan kan iedereen wel àlle gevaren gaan opnoemen van wat er kan gebeuren, maar dat is met alles zo.
Een paard kan ook struikelen en bovenop je vallen, je kan ook worden aangereden door een vrachtwagen.
Dat kan ook, moet je dan maar binnen blijven zitten? Nee.
Ik denk dat deze meiden het zelf wel beter kunnen aanvoelen dan wij, als ze voelden dat dit paard er nog niet klaar voor was, dan hadden ze dat ook niet gedaan. Ze komt wijs over in haar berichten, dus dat zit wel goed :)

Misschien is 2 weken wel iets te vroeg met inrijden, maar ze verteld ook dat ze er maar 5 minuten op heeft gezeten.
Zoiets moet je toch ook opbouwen?

Gewoon allemaal wat aardiger doen, dan komt alles goed.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:39

Zammie schreef:
Dan ben je niet op een africhtingsstal, maar op een mishandelstal terecht gekomen als je je paard binnen die tijd zo terug krijgt. Op zo'n manier wordt een paard gebroken. Heeft niets met africhting te maken. Gewoon kwestie van een partijtje bokken uitzitten.

dat vind ik niet!
als je gewoon iedere keer hooguit een kwartiertje erop zit!
en dat om de dag doet en die andere dag longeert ben je in mijn ogen niet heel fout bezig!
ga mee met evy!

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:43

ik vind dat je misschien wel even had moeten wachten ,
maar dat het ook helemaal niet erg is dat je dit nog nooit hebt gedaan
Iedereen moet zijn 1ste keer meemaken ik heb het ook gedaan het was mijn
eerste Pony kwam recht van de Fokker & ik van de manege en het is ook gelukt
Wel met begeleiding maar er staat nergends dat ze het zonder begeleiding doet !

veel suc6 nog !

Heleen_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:43

Hey,
Je hebt inderdaad een heel project. Maar ik zou zeker door zetten. Het ziet er misschien niet heel profesioneel uit, maar dat profesioneel inrijden is ook niet alles. Zorg er wel voor dat je wel de tijd voor alles neemt, en niks over haast doet. Want met dat snel je paard in de krul trekken en dan zeggen hoe knap het is dat mijn paard die 2 maanden onder het zadel is al alle oefeninging kent is ook niet alles. (Is zelf heel slecht, worden er veel mee kapot gereden). Ga maar lekker het vertrouwen winnen van het paard, en als je dat hebt na een paar MAANDEN hebt kun je er zo veel meer mee. Want het beesje ziet er heel leuk uit.
P.s. de eerste keer een paard in rijden is altijd moeilijk maar van fouten leer je ;)

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:47

Amen eindelijk eens wat wijze antwoorden =:)