Daarbij vindt ik, dat je een jong paard altijd eerst voldoende in training moet hebben gehad, voordat er iemand op gaat. De spieren zul je hiervoor moeten trainen en dat gaat niet in 2 weken.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cutie_lover schreef:Ik vind alleen de reactie van:
heb je dit al een keer gedaan?
want anders zou ik 't niet doen
best raar..
Je moet namelijk ergens beginnen je kan niet beginnen met ervaring..
Ik zou zeggen, zolang je begeleiding hebt, veel succes!
.
. 

assie schreef:Voor iedereen die adviseert om te stoppen; bedankt voor jullie vertrouwen. Maar ik stop niet. Ik heb begeleiding. En mijn vraag hierboven, over jullie comentaar, impliceert NIET dat ik niet weet wat ik moet doen. Het was een vraag naar andere ervaringen. Er zijn méér wegen die naar Rome leiden en ik vind het altijd interessant om werkwijzen uit te wisselen.
.
. Je kunt niet op een paard gaan zitten die net 2 weken in mensenhanden bezig is en nog geen enkele spieropbouw heeft. Je zegt zelf dat ie 18 dagen geleden nog niet eens een halster kende. En dan twee weken later zit je er al op! Dat kan gewoon niet, is hartstikke oneerlijk tegenover je paard. Hij/zij moet het ook psychisch kunnen verwerken (naast het feit dat je na 2 weken nog amper bespiering hebt!). Ik zou zeggen: ga eraf en laat hem/haar 2x per week aan de longe lopen voor een tijdje. Ga er pas weer op als hij/zij daar zowel psychisch als lichamelijk aan toe is
assie schreef:Tsja, natuurlijk doe ik het ook helemaal alleen. Ik kan namelijk foto's van mezelf maken, terwijl ik de longeerlijn vasthoud en er dan ook nog opzit.
Ik heb hulp, van twee meiden, die beiden al meerdere paarden hebben beleerd. Ze zijn misschien iets minder in het beleren van mij; maar weten wel degleijk waar ze mee bezig zijn.
Zoals ik al zei; de beugels zijn te kort. Fout van mij, fout van de begeleiding. Prima, volgende keer gaan ze langer. Dat was sowieso al het plan.
Als ik ook maar het flauwste vermoeden had dat dit dier ging bokken, steigeren, of weet ik het wat, dan waren we niet bezig geweest met het maken foto's, maar met andere dingen (namelijk dat paard voorwaarts houden). Dat los van het feit dat ik er dan niet eens was opgestapt, dan was ze namelijk duidelijk nog niet aan toe.
Verder worden er enorm veel aannames gedaan. Dat vind ik jammer. Dat ik nog nooit een paard heb ingereden wil niet zeggen dat ik nog nooit heb paardgereden, of nog nooit jonge paarden heb gereden. Ook wil het niet zeggen dat ik nog nooit heb geholpen bij het beleren van paarden. Ik heb het gewoon nog nooit echt zelf gedaan.
En wanneer je zoiets zelf doet, loop je tegen een hoop kleine (in mijn ogen niet schadelijke dingen) aan, die je de volgende keer niet meer/beter zult doen. Dan laat ik even alle 100'en wegen die naar Rome leiden erbuiten, die het vaak allemaal nog even verwarrender maken.
Bedankt voor alle tips in ieder geval.
assie schreef:Tsja, natuurlijk doe ik het ook helemaal alleen. Ik kan namelijk foto's van mezelf maken, terwijl ik de longeerlijn vasthoud en er dan ook nog opzit.
Ik heb hulp, van twee meiden, die beiden al meerdere paarden hebben beleerd. Ze zijn misschien iets minder in het beleren van mij; maar weten wel degleijk waar ze mee bezig zijn.
Zoals ik al zei; de beugels zijn te kort. Fout van mij, fout van de begeleiding. Prima, volgende keer gaan ze langer. Dat was sowieso al het plan.
Als ik ook maar het flauwste vermoeden had dat dit dier ging bokken, steigeren, of weet ik het wat, dan waren we niet bezig geweest met het maken foto's, maar met andere dingen (namelijk dat paard voorwaarts houden). Dat los van het feit dat ik er dan niet eens was opgestapt, dan was ze namelijk duidelijk nog niet aan toe.
Verder worden er enorm veel aannames gedaan. Dat vind ik jammer. Dat ik nog nooit een paard heb ingereden wil niet zeggen dat ik nog nooit heb paardgereden, of nog nooit jonge paarden heb gereden. Ook wil het niet zeggen dat ik nog nooit heb geholpen bij het beleren van paarden. Ik heb het gewoon nog nooit echt zelf gedaan.
En wanneer je zoiets zelf doet, loop je tegen een hoop kleine (in mijn ogen niet schadelijke dingen) aan, die je de volgende keer niet meer/beter zult doen. Dan laat ik even alle 100'en wegen die naar Rome leiden erbuiten, die het vaak allemaal nog even verwarrender maken.
Bedankt voor alle tips in ieder geval.

DDW1190 schreef:leuke pony hoor!
iedereen moet het leren, en de eerste keer gaat niet perfect!
mag ik vragen aan de mensen die commentaar geven: hebben jullie zelf wel eens een pony zadelmak gemaakt? zoja mag ik dan ook eens foto's zien?
oefening baart kunst, hoe vaker je iets doet hoe meer en beter je verstand ervan krijgt!
ik heb het wel erger gezien dan dit!
DDW1190 schreef:leuke pony hoor!
mag ik vragen aan de mensen die commentaar geven: hebben jullie zelf wel eens een pony zadelmak gemaakt? zoja mag ik dan ook eens foto's zien?
oefening baart kunst, hoe vaker je iets doet hoe meer en beter je verstand ervan krijgt!

Abeltje77 schreef:DDW1190 schreef:leuke pony hoor!
Nee, juist om de reden DAT ik er niet veel vanaf wist heb ik mijn merrie professioneel zadelmak laten maken. Waarbij ikzelf overigens wel bij het proces betrokken ben.
En dat zouden meer mensen moeten doen.

Zammie schreef:Dan ben je niet op een africhtingsstal, maar op een mishandelstal terecht gekomen als je je paard binnen die tijd zo terug krijgt. Op zo'n manier wordt een paard gebroken. Heeft niets met africhting te maken. Gewoon kwestie van een partijtje bokken uitzitten.