Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
!
.
. NIet voor of achteruit, heel irritant, tot overmaat van ramp reageert hij ook niet op de zweep, zelfs niet met een mega roei. De instructrice van de eigenaar heeft ook zelfs gezegd dat ze maar met sporen moeten rijden om hem voorwaarts te krijgen...
7!

Jetta schreef:Luie paarden bestaan niet. Het gaat om communicatie tussen mens en paard. Ga eerst na of jullie elkaar snappen, d.w.z.: begrijpt het paard wat je bedoelt met je hulpen? Heeft het paard dat wel goed geleerd? Ontspanning komt niet als je gefrustreerd bent omdat je paard niet reageert op wat jij aangeeft. Maar goed, er staan goede tips bij om je paard aan het been te krijgen. Stappen, halthouden en weer wegstappen, schakelen in de gangen, maar vooral ontspanning nastreven, BELONEN als het goed gaat, daar leert het paard van. Ga altijd na of je het zelf goed doet. Nogmaals, luie paarden bestaan niet.
.
Ik wil graag een mooie voorwaartse draf, als ik die heb 'gekregen', neem ik heb terug tot bijna-stap en sukkel zo een stukje door. Daarna (of na een paar keer, wel met been=reactieregel
) krijg ik hem op een kleine hulp weer lekker voorwaarts. Dat voorwaartse beloon ik zo uitbundig dat hij er helemaal vrolijk van wordt en het graag voor me doet.
Ik heb ook een zachte hand, zodat hij niet tegengehouden wordt aan de voorkant, vooral in het begin doe ik mijn handen ietsje naar voren als ik aandraaf. KarinvdM schreef:Soms maak je je paard ook 'lui' door je eigen manier van rijden.
Mijn paard beweegt groot en wat traag en voelt daardoor als snel lui en traag aan. Mijn fout is dat ik dan teveel ga zitten te knijpen en te duwen. Daar bereik ik het tegenovergestelde mee, ik trek hem zo op de handrem.
Bekijk je eigen houding en zit dus ook eens kritisch.
.mrie schreef:Ik vind wel dat je een punt hebt JLR. Je kunt je paard volgens mij alleen maar goed aan het been krijgen als je niet continu aan het schoppen bent. Dan worden ze namelijk een beetje doof. "Wat bedoelt ze nou weer????" Hoe zit dat bij jou TS
.hyppolyte schreef:Even ter info, ik begin zodra ik in de bak ben met rijden, ik doe niet aan losstappen, maar dat is omdat mijn paard altijd buiten staat, die komt dus niet koud van stal. In dat geval moet je natuurlijk wel even de tijd nemen om lekker los te stappen/ draven.
Ik heb ook een echte diesel, als je bij haar wat begint te vragen voordat ze opgewarmd is, dan werkt ze absoluut niet mee en krijg je haar ook niet naar beneden.

Jetta schreef:Luie paarden bestaan niet. Het gaat om communicatie tussen mens en paard. Ga eerst na of jullie elkaar snappen, d.w.z.: begrijpt het paard wat je bedoelt met je hulpen? Heeft het paard dat wel goed geleerd? Ontspanning komt niet als je gefrustreerd bent omdat je paard niet reageert op wat jij aangeeft. Maar goed, er staan goede tips bij om je paard aan het been te krijgen. Stappen, halthouden en weer wegstappen, schakelen in de gangen, maar vooral ontspanning nastreven, BELONEN als het goed gaat, daar leert het paard van. Ga altijd na of je het zelf goed doet. Nogmaals, luie paarden bestaan niet.
, paard is ook erg ontspannen, gewoon TE ontspannen
. Paard begrijpt het denk ik wel, aangezien ze als het 'motortje' is gestart het wel kan, het duurt alleen even.senna21 schreef:Helemaal mee eens.
De qualificatie 'lui' slaat denk ik meer op de toeschouwer/ruiter, dan op het paard. (in de zin van niet goed kijken/luisteren maar snel een oordeel klaar hebben)
Dat er meer en minder actieve paarden bestaan, is een feit. Dat heeft te maken met aanleg, medische en mentale gezondheid, etc.
Tot dat ik er achter kwam dat hij super sensibel is 'op z'n rug'. Met zit en gewicht kan ik 10x zoveel zeggen met veel minder druk. Hij voelt een vlieg op z'n huid zitten, dus waarom zou ik nou zo hard drijven?
De standaard manier van rijden is niet voor ieder paard weggelegd. Soms zitten de 'knopjes'' ergens anders. Ik heb daarbij erg veel gehad aan Centered Riding.
. Dan is het een minder actief paard, maakt mij niet uit hoe het word genoemd, voor mij zit er tussen lui & niet actief geen groot verschil nl. KarinvdM schreef:Soms maak je je paard ook 'lui' door je eigen manier van rijden.
Mijn paard beweegt groot en wat traag en voelt daardoor als snel lui en traag aan. Mijn fout is dat ik dan teveel ga zitten te knijpen en te duwen. Daar bereik ik het tegenovergestelde mee, ik trek hem zo op de handrem.
Bekijk je eigen houding en zit dus ook eens kritisch.
. KarinvdM schreef:Het is ook belangrijk dat je direct actief gaat stappen. Lekker vlot voorwaarts en aan je been.
Vaak wordt het stappen als een stukje rust gezien en vaak is de stap ook traag en niet actief.
). Ze reageert niet. Op het moment dat ik haar meer voorwaarts wil hebben draaft ze aan, terwijl ze lang niet goed doorstapt. Ik kan been geven of een tik (en vooral op lettend dat ik haar niet stiekem tegenwerk) maar er komt geen reactie. Als ik mijn been per ongeluk meer naar achter heb gallopeert ze bijv. wel meteen aan maar dan wel in een tempo dat je bijna niet vooruit komt. Op zo'n manier reageert ze dus wel maar schakelen in een gang kan in het begin gewoon niet. Pas op het moment dat we eventjes hebben gegalopeert en ik haar heb opgepakt wordt dat wel steeds beter (Na een halfuurtje dus ongeveer). Met uitstappen & -draven moet ze trouwens ook gewoon doorlopen, en dat gaat dan wel goed, kan alleen de dag erna weer opnieuw beginnen.
. Citaat:Allereerst zorg ik voor voldoende afwisseling in het werk. ik kan het een paard niet kwalijk nemen dat hij geen zin heeft om 7 dagen per week in de bak rondjes te rijden. Hoe en hoe vaak je die afwisseling geeft is per paard verschillend.
Dan is de eerste regel consequent zijn. Laat je er niet toe verleiden om dezelfde hulp te vaak te geven zonder reactie. Je vraagt het 1 keer. Als je dan geen reactie krijgt bereid je het beter voor (bijvoorbeeld eerst een halve ophouding geven of zelf actiever gaan zitten) en vraagt nog een keer. Als je nog steeds geen reactie krijgt geef je hem een tik met de zweep of een hulp met je spoortje.
Ook hier is weer ieder paard verschillend. Het ene paard reageert beter op een lel met de zweep waarbij je hem vooruit laat schieten de ander reageert beter als je hem irriteert door zeer kort op elkaar kleine tikjes geeft. Daarna altijd de overgang herhalen. Ook hier geld laat je niet verleiden om dan meteen door te rijden omdat hij nu eindelijk voorwaarts loopt. Neem hem terug en herhaal de overgang. Hij moet per slot van rekening reageren op de eerste hulp die je gaf en niet op die laatste grovere.
Dan nog een paar algemene opmerkingen
Ga niet steeds harder knijpen of duwen, daar wordt je houding niet beter van en daardoor maak je je paard het weer moeilijker om voorwaarts te gaan.
Niet vijf keer hetzelfde vragen zonder reactie en dan pas je zweep/ spoor gebruiken. Dan snapt je paard nog steeds niet wat je wilde met die eerste hulp en heb je kans dat hij alleen nog maar voorwaarts gaat op je spoor/ zweep omdat jij hem dat hiermee leert.
Blijf niet te lang in hetzelfde tempo rijden.
Als je paard eenmaal loopt ga jij zo stil/ licht mogelijk zitten. Dit is een beloning voor je paard en maakt het hem makkelijker om voorwaarts en in balans te blijven.
Rij je paard rustig los. Geef hem de tijd om zijn spieren en gewrichten op te warmen voor je meer actie gaat vragen. Stap lang genoeg los en draaf en/ of galoppeer in een rustig tempo een paar rondjes. Dit kan aan een lange teugel met zijn hoofd laag of met zijn hoofd in de lucht of laag en rond 'aan de teugel'. Zoek uit wat het beste werkt voor je paard. Hij hoeft niet meteen erg voorwaarts te zijn als hij maar uit zichzelf blijft lopen.
Rij niet alleen maar vooruit maar ook eens terug. Anders drijf je je paard alleen maar van het achterbeen af waardoor correct voorwaarts gaan weer moeilijker wordt.
Gebruik de dingen die je paard leuk vind om hem sterker te maken en meer conditie te geven. Als hij buitenrijden leuk vind en dan vanzelf meer voorwaarts is gebruik je dit om ook eens buiten wat meer dressuur matig te rijden. Zet hem hier eens op het achterbeen of rij die oefening die je zo moeilijk vind. Vaak zijn ze dan uit zichzelf meer voorwaarts en gaat alles makkelijker. Hier kun je dan werken om het achterbeen gebruik te verbeteren waar je dan in de bak weer profijt van hebt.
Tot slot wil ik nog zeggen dat je de meest lompe paarden licht aan de hulpen kan zijn. Het proleem is alleen dat je zo ontzettend consequent moet zijn. Dit duurt ook even voor je het geleerd hebt.
Alleen heeft mijn paard in het begin met losrijden dus maar 1 versnelling in een gang en kan geen andere vinden want dan zitten we bijv. in draf 

).
Maar ik vergelijk ons niet met anderen, ik weet gewoon dat ze actiever kan & het kan geen kwaad als ze wat eerder actiever wordt. Ik sla ook niet met de zweep omdat ze niet hard genoeg loopt omdat ik weet dat dat geen nut heeft en vind onzin om te doen, ze wilt wel voor mij werken (als ze niet wilt laat ze dat écht wel merken, heb het staken al meegemaakt) alleen wel op 'slof slof' tempo in het begin.
. Weet niet hoe het met die van jou zit, Onley? cmatthijssen schreef:lastig probleem!!!
ik rijd op de manege ook altijd op een paard wat alles behalve voorwaarts is in het begin.
op het moment dat ik opgestapt ben verwacht ik reactie en dan ook echt reactie op mijn been. ik drijf aan, reageert hij niet krijgt hij een schopje luistert hij hier weer niet naar krijgt ie een flinke tik en dan loopt ie wel:P
na een paar keer een tik gegeven te hebben en de hele tijd consequent te blijven loopt hij als een trein.
hij moet alleen even weten dat ik er weer op zit en niet weer 1 van de vele beginners haha.
dat schakelen in het begin in dezelfde gang ken ik. bij hem is dat ook heeeel lastig. na het stappen wil ik gaan draven en dan springt hij gelijk in galop aan! ik neem hem dan terug naar stap en doe het opnieuw. ik begin ook gelijk met voltes gebroken lijnen rijden enz. om hem zo snel mogelijk soepel te hebben.
ik heb hem momenteel zo ver dat ie vooruit vliegt vooral in galop! blijf dus consequent en accepteer het nooit als je minimale reactie op je been krijgt. been = vooruit!!