Hoe lui paard losrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Re: Hoe lui paard losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:16

hier worden wel goede tips gegeven waar ik ook mee aan de slag ga vooral die korte overgangen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:18

Met dat laatste ben ik het absoluut eens, ik heb er ook een vreselijke hekel aan :j!
MIsschien dat jij ook onnodig vaak drijft? Dan reageren ze inderdaad niet meer goed, of het is zo'n echte slome duikelaar. Maar ook die kunt je voorwaarts krijgen hoor :j.

Ik reed wel eens de fries, die bij ons op stal staat, die is ook niet vooruit te branden en gaat ook nog eens regelmatig stilstaan als hij iets raars ziet, en dan is er geen beweging meer in te krijgen :n. NIet voor of achteruit, heel irritant, tot overmaat van ramp reageert hij ook niet op de zweep, zelfs niet met een mega roei. De instructrice van de eigenaar heeft ook zelfs gezegd dat ze maar met sporen moeten rijden om hem voorwaarts te krijgen...:)7!

Maar ik krijg het toch voor elkaar, die zweep heb ik de eerste keer nodig gehad (en flink gebruikt moet ik eerlijk toegeven), maar daarna heb ik 'm niet meer nodig gehad, behalve voor de vliegen. Met hem ben ik ook alleen maar bezig geweest met overgangen, heel veel overgangen. En gewoon eisen dat ie reageert, dus bij geen reactie, harder been en daarna tik. Bij terugvallen, bijdrijven en dan zelf weer terugnemen. Maar steeds die korte stukjes, 25 meter en dan weer een andere gang, versnellen, terugnemen etc.
Hij is bij anderen nog steeds sloom, maar bij mij weet hij dat ie door moet lopen. Hij doet het aan de hand trouwens ook hoor, dan is hij ook niet vooruit te branden, maar bij mij loopt hij toch door. Gewoon consequent zijn.

KelFlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:19

Ik heb het ook wel met onze fjordenmerrie, die gaat alleen flink vooruit op de momenten dat jij dat niet wilt! :D

Ik maak heel veel (schijn)overgangen. En elke reactie voorwaarts flink belonen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:26

Luie paarden bestaan niet. Het gaat om communicatie tussen mens en paard. Ga eerst na of jullie elkaar snappen, d.w.z.: begrijpt het paard wat je bedoelt met je hulpen? Heeft het paard dat wel goed geleerd? Ontspanning komt niet als je gefrustreerd bent omdat je paard niet reageert op wat jij aangeeft. Maar goed, er staan goede tips bij om je paard aan het been te krijgen. Stappen, halthouden en weer wegstappen, schakelen in de gangen, maar vooral ontspanning nastreven, BELONEN als het goed gaat, daar leert het paard van. Ga altijd na of je het zelf goed doet. Nogmaals, luie paarden bestaan niet.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:29

Amen :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:32

Ik heb een vreselijke diesel. Ik ben altijd bezig met overgangen rijden, korte stukjes, schijnovergangen. Vooral bezig houden. Eigenlijk inderdaad de dingen die hierboven genoemd worden. Wat ook bij die van mij wil helpen is even een galopje, daarna is ze ook weer goed wakker. Enige nadeel is, dat er bij haar dan een knop omgaat en 9/10 word het dan het tegenovergestelde(dus echt rennen), maar daar is ze beter mee te rijden als dat hele slome.

Jetta: Volgens mij bestaan luie paarden wel degelijk hoor. Die van mij is niet alleen in het rijden lui, maar ook gewoon op het land. Liever niet teveel doen en pas actie ondernemen als het echt nodig is. Wel is het zo dat als die knop om is, dat het weer het andere uiterste is(zowel op het land bij of na een erge schrikreactie als tijdens het rijden). Een echte diesel dus.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:45

Jetta schreef:
Luie paarden bestaan niet. Het gaat om communicatie tussen mens en paard. Ga eerst na of jullie elkaar snappen, d.w.z.: begrijpt het paard wat je bedoelt met je hulpen? Heeft het paard dat wel goed geleerd? Ontspanning komt niet als je gefrustreerd bent omdat je paard niet reageert op wat jij aangeeft. Maar goed, er staan goede tips bij om je paard aan het been te krijgen. Stappen, halthouden en weer wegstappen, schakelen in de gangen, maar vooral ontspanning nastreven, BELONEN als het goed gaat, daar leert het paard van. Ga altijd na of je het zelf goed doet. Nogmaals, luie paarden bestaan niet.

Helemaal mee eens.
De qualificatie 'lui' slaat denk ik meer op de toeschouwer/ruiter, dan op het paard. (in de zin van niet goed kijken/luisteren maar snel een oordeel klaar hebben)

Dat er meer en minder actieve paarden bestaan, is een feit. Dat heeft te maken met aanleg, medische en mentale gezondheid, etc.

Creativiteit en goed kijken/luisteren is denk ik een belangrijk deel van de oplossing.
Mijn paard was vroeger ook 'lui'. Vooral in de bak,... dat dacht ik tenminste... }:0
Een echte diesel... Na 20 minuten werd het wel beter, maar het bleef 'hard werken' op dat paard.
Terwijl hij op een buitenrit vaak super druk en levendig reageert
(nadat hij 10 min. tijd heeft gehad om om warm te worden..... blijft wel een diesel ;) .

Maar de clou kwam pas later; toen ik doorkreeg dat m'n paard wat niet snapte wat ik nou deed met dat been. Ook wanneer ik duidelijk ging 'belonen' bleef hij dat 'benengedoe' maar raar vinden. Druk wekt tegendruk op. Hij liep er nooit ontspannen bij.

Tot dat ik er achter kwam dat hij super sensibel is 'op z'n rug'. Met zit en gewicht kan ik 10x zoveel zeggen met veel minder druk. Hij voelt een vlieg op z'n huid zitten, dus waarom zou ik nou zo hard drijven?
De standaard manier van rijden is niet voor ieder paard weggelegd. Soms zitten de 'knopjes'' ergens anders. Ik heb daarbij erg veel gehad aan Centered Riding.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:47

Soms maak je je paard ook 'lui' door je eigen manier van rijden.
Mijn paard beweegt groot en wat traag en voelt daardoor als snel lui en traag aan. Mijn fout is dat ik dan teveel ga zitten te knijpen en te duwen. Daar bereik ik het tegenovergestelde mee, ik trek hem zo op de handrem.
Bekijk je eigen houding en zit dus ook eens kritisch.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:35

Ik maak mijn paard actief door veel overgangen te rijden. Als hij bij het instappen niet goed op mijn been reageert, geef ik heb een tik (of meer) op zijn schouder zodat hij heel hard gaat stappen (zo`n oncomfortabele stap) of gaat draven, als hij maar echt reageert. Ik wissel veel in tempo, heel langzaam tot heel snel stappen. Als hij in stap goed aan mijn been is, ga ik draven en als ik aandraaf, doe ik hetzelfde. Hij moet trouwens gelijk actief aandraven, anders wordt mn been strenger en komt evt. t zweepje erbij. Het is een beetje geven en nemen :P Ik wil graag een mooie voorwaartse draf, als ik die heb 'gekregen', neem ik heb terug tot bijna-stap en sukkel zo een stukje door. Daarna (of na een paar keer, wel met been=reactieregel :P) krijg ik hem op een kleine hulp weer lekker voorwaarts. Dat voorwaartse beloon ik zo uitbundig dat hij er helemaal vrolijk van wordt en het graag voor me doet.
Als hij een slechtere "luie" dag heeft, ga ik een beetje voorover zitten, dan gaat hij makkelijker voorwaarts. Mijn benen heb ik sowieso stil en ik geef alleen been als ik iets wil, dat is soms wel lastig, ik corrigeer mezelf :o Ik heb ook een zachte hand, zodat hij niet tegengehouden wordt aan de voorkant, vooral in het begin doe ik mijn handen ietsje naar voren als ik aandraaf.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:26

KarinvdM schreef:
Mijn paard beweegt groot en wat traag en voelt daardoor als snel lui en traag aan. Mijn fout is dat ik dan teveel ga zitten te knijpen en te duwen. Daar bereik ik het tegenovergestelde mee, ik trek hem zo op de handrem.

hier heb ik dus ook last van

vandaag eens met mijn instructrice eens ernaar gekeken maar ze vond hem echt super lopen
ruim bewegend en zeker niet langzaam of lui :+

het zit gewoon tussen onze oren en we hebben foute dingen aangeleerd

ik drijf bij iedere pas en zit daardoor totaal verkrampt
nou dat moet niet houd je been eens stil daardoor ga je ontspannen
valt die terug uit zijn tempo dan geef je kuit
krijg je geen reactie even wat feller gaat die vooruit beloon je paard dan ook door middel om je been weer ontspannen stil te houden
en dat is moeilijk als je gewend bent bij iedere pas te drijven :+
ik ga er in ieder geval wel mee aan de slag en ga proberen om me dat zelf af te leren

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 12:57

Bedankt voor de vele tips, helaas is er nog niet erg veel nieuws uitgekomen. Veel overgangen deed ik al, ook om de 3-4 passen, geen hele rondjes hoefslag zonder iets te doen :).

mrie schreef:
Ik vind wel dat je een punt hebt JLR. Je kunt je paard volgens mij alleen maar goed aan het been krijgen als je niet continu aan het schoppen bent. Dan worden ze namelijk een beetje doof. "Wat bedoelt ze nou weer????" Hoe zit dat bij jou TS

Ik let erop dat ik niet continu drijf omdat ik weet dat ik haar dan juist afstomp :).

hyppolyte schreef:
Even ter info, ik begin zodra ik in de bak ben met rijden, ik doe niet aan losstappen, maar dat is omdat mijn paard altijd buiten staat, die komt dus niet koud van stal. In dat geval moet je natuurlijk wel even de tijd nemen om lekker los te stappen/ draven.

Ik heb ook een echte diesel, als je bij haar wat begint te vragen voordat ze opgewarmd is, dan werkt ze absoluut niet mee en krijg je haar ook niet naar beneden :+.

Die vanmij staat ook buiten, zal kijken of ik haar eerder op kan pakken :j

Jetta schreef:

Ik ben niet gefrustreerd :), paard is ook erg ontspannen, gewoon TE ontspannen :+. Paard begrijpt het denk ik wel, aangezien ze als het 'motortje' is gestart het wel kan, het duurt alleen even.

senna21 schreef:
Helemaal mee eens.
De qualificatie 'lui' slaat denk ik meer op de toeschouwer/ruiter, dan op het paard. (in de zin van niet goed kijken/luisteren maar snel een oordeel klaar hebben)

Dat er meer en minder actieve paarden bestaan, is een feit. Dat heeft te maken met aanleg, medische en mentale gezondheid, etc.
Tot dat ik er achter kwam dat hij super sensibel is 'op z'n rug'. Met zit en gewicht kan ik 10x zoveel zeggen met veel minder druk. Hij voelt een vlieg op z'n huid zitten, dus waarom zou ik nou zo hard drijven?
De standaard manier van rijden is niet voor ieder paard weggelegd. Soms zitten de 'knopjes'' ergens anders. Ik heb daarbij erg veel gehad aan Centered Riding.

Ik ben ook lui ja :+. Dan is het een minder actief paard, maakt mij niet uit hoe het word genoemd, voor mij zit er tussen lui & niet actief geen groot verschil nl.

Ik heb leren rijden/sturen op mijn zit, alleen lijkt ze dat eerder niet te snappen. Als ik bijv. alleen met afwenden meer op mijn binnen zitbeenknobbel ga zonder been erbij dan loopt ze alsnog rechtdoor.

KarinvdM schreef:

Heb ik ook (gehad). Het is gelukkig nu een stuk minder (na veel gehamer van instructrice) maar onbewust wilde ik haar dus zo 'helpen' (gebeurde alleen het tegenovergestelde). Alleen mijn paard beweegt niet groot & traag, die is gewoon traag :P.

KarinvdM schreef:
Het is ook belangrijk dat je direct actief gaat stappen. Lekker vlot voorwaarts en aan je been.
Vaak wordt het stappen als een stukje rust gezien en vaak is de stap ook traag en niet actief.

Daar zit al mijn probleem (gaat laatste week toevallig beter *\o/* ). Ze reageert niet. Op het moment dat ik haar meer voorwaarts wil hebben draaft ze aan, terwijl ze lang niet goed doorstapt. Ik kan been geven of een tik (en vooral op lettend dat ik haar niet stiekem tegenwerk) maar er komt geen reactie. Als ik mijn been per ongeluk meer naar achter heb gallopeert ze bijv. wel meteen aan maar dan wel in een tempo dat je bijna niet vooruit komt. Op zo'n manier reageert ze dus wel maar schakelen in een gang kan in het begin gewoon niet. Pas op het moment dat we eventjes hebben gegalopeert en ik haar heb opgepakt wordt dat wel steeds beter (Na een halfuurtje dus ongeveer). Met uitstappen & -draven moet ze trouwens ook gewoon doorlopen, en dat gaat dan wel goed, kan alleen de dag erna weer opnieuw beginnen.

Gefeliciteerd trouwens met je verjaardag Fienaa :)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 13:03

Het is overigens niet zo dat ik alles perfect doe en paard alles fout en dat het aan haar ligt, mocht het zo overkomen :).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:04

Ik heb al een tijd een stuk tekst in mijn profiel staan over luie paarden actief krijgen.

Citaat:
Allereerst zorg ik voor voldoende afwisseling in het werk. ik kan het een paard niet kwalijk nemen dat hij geen zin heeft om 7 dagen per week in de bak rondjes te rijden. Hoe en hoe vaak je die afwisseling geeft is per paard verschillend.

Dan is de eerste regel consequent zijn. Laat je er niet toe verleiden om dezelfde hulp te vaak te geven zonder reactie. Je vraagt het 1 keer. Als je dan geen reactie krijgt bereid je het beter voor (bijvoorbeeld eerst een halve ophouding geven of zelf actiever gaan zitten) en vraagt nog een keer. Als je nog steeds geen reactie krijgt geef je hem een tik met de zweep of een hulp met je spoortje.

Ook hier is weer ieder paard verschillend. Het ene paard reageert beter op een lel met de zweep waarbij je hem vooruit laat schieten de ander reageert beter als je hem irriteert door zeer kort op elkaar kleine tikjes geeft. Daarna altijd de overgang herhalen. Ook hier geld laat je niet verleiden om dan meteen door te rijden omdat hij nu eindelijk voorwaarts loopt. Neem hem terug en herhaal de overgang. Hij moet per slot van rekening reageren op de eerste hulp die je gaf en niet op die laatste grovere.

Dan nog een paar algemene opmerkingen

Ga niet steeds harder knijpen of duwen, daar wordt je houding niet beter van en daardoor maak je je paard het weer moeilijker om voorwaarts te gaan.

Niet vijf keer hetzelfde vragen zonder reactie en dan pas je zweep/ spoor gebruiken. Dan snapt je paard nog steeds niet wat je wilde met die eerste hulp en heb je kans dat hij alleen nog maar voorwaarts gaat op je spoor/ zweep omdat jij hem dat hiermee leert.

Blijf niet te lang in hetzelfde tempo rijden.

Als je paard eenmaal loopt ga jij zo stil/ licht mogelijk zitten. Dit is een beloning voor je paard en maakt het hem makkelijker om voorwaarts en in balans te blijven.

Rij je paard rustig los. Geef hem de tijd om zijn spieren en gewrichten op te warmen voor je meer actie gaat vragen. Stap lang genoeg los en draaf en/ of galoppeer in een rustig tempo een paar rondjes. Dit kan aan een lange teugel met zijn hoofd laag of met zijn hoofd in de lucht of laag en rond 'aan de teugel'. Zoek uit wat het beste werkt voor je paard. Hij hoeft niet meteen erg voorwaarts te zijn als hij maar uit zichzelf blijft lopen.

Rij niet alleen maar vooruit maar ook eens terug. Anders drijf je je paard alleen maar van het achterbeen af waardoor correct voorwaarts gaan weer moeilijker wordt.

Gebruik de dingen die je paard leuk vind om hem sterker te maken en meer conditie te geven. Als hij buitenrijden leuk vind en dan vanzelf meer voorwaarts is gebruik je dit om ook eens buiten wat meer dressuur matig te rijden. Zet hem hier eens op het achterbeen of rij die oefening die je zo moeilijk vind. Vaak zijn ze dan uit zichzelf meer voorwaarts en gaat alles makkelijker. Hier kun je dan werken om het achterbeen gebruik te verbeteren waar je dan in de bak weer profijt van hebt.

Tot slot wil ik nog zeggen dat je de meest lompe paarden licht aan de hulpen kan zijn. Het proleem is alleen dat je zo ontzettend consequent moet zijn. Dit duurt ook even voor je het geleerd hebt.

Meer specifiek op het losrijden:
Ik vraag tijdens het losrijden reactie op mijn been maar vraag niet meer dan dat ik op dat moment denk te krijgen. Stel mijn paard heeft 5 versnellingen in stap. Hij wil in de 2e versnelling* stappen en ik vind dat we voor een fatsoenlijke stap in de 5e versnelling moeten stappen maar ik merk dat er nog niet meer in zit op dat moment dan de 3e versnelling. Dan ga ik schakelen tussen de 2e en 3e versnelling. Als dat goed gaat vraag ik af en toe ook even de 4e en daarna 5e versnelling. Ik geef dus ook maar een heel klein beetje been waarop ik dus een gepaste reactie vraag. Zo stompt hij niet af op de hulp terwijl hij wel de tijd krijgt om op te warmen. Ik geef hem die tijd ook wel echt.
Daarnaast vind ik de overgang stap-halt-stap een fijne om ze wel alert te houden zonder dat het meteen te 'vermoeiend' is.
Ik merk bij mijn eigen hardlopen dat je fijner loopt als je lichaam de tijd krijgt om op gang te komen. Start ik te snel in een te hoog tempo, hou ik het niet zo goed vol.

Wel leg ik de grens ook weer niet té laag. Als hij 's morgens uit zijn stal in de 3e versnelling naar de wei kan stappen maar dat onder het zadel 'niet kan' werk ik wel sneller door naar die 3e versnelling.

*versnelling is hier maar om het uit te leggen, het gaat niet perse om snelheid maar activiteit.

Omschrijven is makkelijk, uitvoeren moeilijker. I know

(of ga springen of SGW rijden met je paard. Wordt die van mij hyper fanatiek van)

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 00:46

Ook ik ken het probleem...
Mijn paard is de volle broer van ips Lucky times, je zou zeggen een paard met veel potentie,talent en ruime gangen?.. niets is minder waar!!, heb nog nooit zo,n lui paard gehad,drijven,zweep,grote sporen...het maakte hem allemaal niets uit. Even dacht ik "ik geef het op" ik vond het zo moeilijk en het drijven (anders liep hij helemaal niet) ging te koste van mijn houding. Ook vond ik het moeilijk de juiste instructeur te vinden, ik heb er een aantal geprobeerd, volgens hen ging het allemaal goed maar ik voelde dat hij liep met de rem erop. Uiteindelijk heb ik een instructrice gevonden die geen pardon had. Ik moest hem flink vooruit trappen, echt over het tempo!, mijn been af laten hangen en zodra hij terug in tempo kwam opnieuw duidelijk been geven. Ik vond het heel vervelend maar het had zeker resultaat en ik hoef nu niet langer te blijven drijven (nul hulpen geven).
Nog steeds moet ik duidelijk zijn en niet klakkeloos gaan rijden (ook niet bij het losrijden),als ik erop zit meteen alert maken en rijden.

Ik ben ook zelf wat gaan experimenteren, hij heeft wat moeite met balacne.. voor dit probleem rijd ik hem heel klein,rond en diep (zonder druk op de teugels). Ik begin altijd met vrij lange teugel 10 min.. los te rijden, zowel links als rechtsom, zo controleer ik of hij aan het been is. Vervolgens ga ik stappen, ik stel hem dan diep en rond in (echt door de hals), zodra hij links of recht vastpakt corrigeer ik hem (vaak dribbelt hij weg maar rijd hem op m,n zit weer terug) net zo lang tot hij recht en los is, als het goed gaat voel ik dat elke vezel ontspannen is (ik moet vooral niet vergeten zelf te ontspannen rechtop en diep te zitten). Zo maak ik hem recht en los in de stap.... ik merk nu zelfs dat hij meer gaat dragen en daarbij mooi los blijft zonder dat hij op de voorhand gaat (wat hij eerder heel snel deed). Na een tijdje klein rijden is hij blij dat hij voorwaarts mag!.

Zorg eerst dat je paard voorwaarts is!..dit betekend niet dat je hem/haar een vol uur rond de baan moet trappen maar minimaal 15 min per keer. Het moet duidelijk zijn dat er in de baan niet geluiert wordt!.
Longeer veel en zorg dat het paard op conditie komt (die van mij zweet helemaal niet zo snel maar nu hij klein en rond moet blijven is hij na 10 tot 15 minuten bezweet).
Doe ook iets leuks tussendoor (naar buiten,springen,balkjes lopen etc..) zo blijft het leuk.
Wees bewust van jou positie in het zadel (blijf correct zitten in het centrum)

Veel succes!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:30

@ pol013
dat is heel intresant stuk hoor
die van mij is ook zo sensibl en hem eigenlijk erg lang fout gereden nu zijn we eraan het werken om dit weer eruit te krijgen en het goed te doen.
bij mij zit de fout echt in het constant drijven en dat probleem ga ik echt uit de wereld helpen.
(uiteraard ga ik nu ook alles uitsluiten kwa tuig en zo)

hij reageert echt en de kleinste beweging van mij ik moet dus echt nog de rust en harmonie erin gaan vinden

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:38

Persoonlijk denk ik dat ruiters vaak iets meer naar hun paard moeten kijken.
(hier val ik niemand mee aan hoor, even algemeen.)
Hoevaak word er niet geroepen dat een dier lui is of tegen t been of niet op eigenbenen loopt oid?

De kunst van het rijden zit m in de samenwerking met je paard.
Heb je een paard wat niet zo springerig of vlot is van zichzelf?
prima, dan is t vooral belangrijk dat je m niet 'over' zijn tempo heen gaat jagen. daardoor word zijn pas afgebroken en worden zijn gangen er niet mooier op.
ga niet verglijken met een ander paard van dezelfde grote, bepaal jullie eigen tempo.
tuurlijk moet je paard actief zijn, maar niet boven zijn tempo gaan lopen. dat actieve bereik je alleen als je paard plezier in zijn werk blijft houden. Er zijn nou eenmaal paarden die het niet leuk vinden om een uur in de bak te sjouwen, maak er dan een half uur van, ga ervoor of erna gewoon naar buiten en stap daar los of uit.
zorg voor afwisseling, maak t plezierig voor je paard om te werken.
Zorg dat je vriendjes bent, maar ga niet afjakkeren met de zweep erover omdat ie niet 'hard' genoeg loopt naar jou idee.
hierdoor verdwijnt plezier bij zowel paard als ruiter en zal het volgende keer niet beter worden. je paard gaat hierdoor boven zijn tempo lopen omdat het angst krijgt op zijn sodemieter te krijgen, niet omdat het voor je wil werken. respect dwing je niet af, respect moet je verdienen. wees vriendjes met je paard en werk samen.
dan bedoel ik het niet zweverig, tuurlijk moet er een duidelijke lijn getrokken worden en moet duidelijk zijn dat jij leider bent.
maar dat hoeft echt niet met een zweep.

dus mijn tip is, houd je dier alert door afwisseling, maak plezier!!! dat vooral, stap niet op met t idee van "oef, daar gaan we weer" werk er naar toe dat jij en je paard met plezier gaan rijden, accepteer zijn tempo, houd m vrolijk door afwisseling en ga niet te lang door, houdt t spannend.
afwisseling in zowel binnen, buiten, dressuur springen als in dressuurmatige oefeningen en respecteer elkaar.

maar bovenal zorg dat je paard lekker in zijn vel zit! dan wil elke dier voor je werken.

hopelijk heb je hier wat aan.

groeten m

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 14:57

Bedankt Pol013, hier heb ik wat aan :j Alleen heeft mijn paard in het begin met losrijden dus maar 1 versnelling in een gang en kan geen andere vinden want dan zitten we bijv. in draf :+

Anderen ook bedankt :)

Dap13: Mijn paard heeft genoeg conditie en naar mijn idee wissel ik goed af, omdat zij gek is op springen doe ik het ook voor haar (ikzelf ga liever met mijn ogen dicht naar een hindernis :+ ).

@ Newmom: Je hebt zeker gelijk in je post :j Maar ik vergelijk ons niet met anderen, ik weet gewoon dat ze actiever kan & het kan geen kwaad als ze wat eerder actiever wordt. Ik sla ook niet met de zweep omdat ze niet hard genoeg loopt omdat ik weet dat dat geen nut heeft en vind onzin om te doen, ze wilt wel voor mij werken (als ze niet wilt laat ze dat écht wel merken, heb het staken al meegemaakt) alleen wel op 'slof slof' tempo in het begin.

Ze heeft dus echt opstartprobleempjes/moet even warm lopen oid, aangezien het na een tijdje steeds beter gaat :). Weet niet hoe het met die van jou zit, Onley?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:13

Als je weet dat je paard na opstartprobleempjes lekker loopt en je houdt hier rekening mee is dat prima toch? Ons paard moet ook altijd even wakker worden, dat lukt bij hem het best door ook in het losrijden linksom en rechtsom een galopje mee te pakken en hem daarin naar voren te rijden. Hierna is hij los in zijn lijf en aan het been en voorwaarts. Verder brengen we veel afwisseling aan in het rijden, en gaan we ook minstens 1 keer per week het bos in. We moeten er gewoon rekening mee houden dat hij niet meer de jongste is en wat meer tijd nodig heeft om warm te draaien.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 18:16

Zeker prima maar mochten er extra tips bijzitten vind ik dat natuurlijk erg fijn :j

Mijn paard is nog maar 12 dus ik plaats haar nog niet categorie 'niet meer de jongste' :))

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:02

ik zou heel veel en heel vaak overgangen gaan rijden;) meestal worden ze daar vlugger voor je been voor.
daarmee kun je weer schakelen in draf stap en galop zelfs.

suc6;)

bartje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:54

Wat ik zelf bij mijn paard doe is dat ik zelfs al met losstappen al een beetje verruim en verzamel. Dit wel in zo'n mate dat hij niet meteen aan het werk wordt gezet maar puur om zijn aandacht erbij te houden. Overigens ook met een wat dieper ingestelde hoofd houding lekker los over de rug. Dit doe ik een keer of 10. Ook gewoon wat voltes rijden en van hand veranderen. Daarna draaf ik rustig aan met de zelfde hoofd houding, lekker rond en over de rug, en zo dat hij lekker ontspannen loopt maar wel actief. ook in draf vervolgens heel kort en snel 2 of 3 passen terug en weer naar voren. Dit zo snel doen dat wanneer je voelt dat hij minder actief wordt meteen weer naar voren rijdt. Ook ipv van terug rijden 2 of 3 passen naar voren rijden. En ook dan weer zorgen dat hij actief op zijn achter been terug komt. In de galop pak ik hem vaak even net een fractie meer op, zodat hij al wat meer een opbouwende hoofdhouding heeft. Daarna doe ik ook in de galop eig het zelfde. Een aantal keer onverwachts dus ook in een hoek of op de korte zijde, even terug in tempo of wat naar voren. Snel en krachtig. Tip; om het paard wat meer terug te laten galopperen gebruik ik meestal 2 hoeken en een korte zijde, dan heb je ze al wat meer op het achterbeen. Wel belangrijk dat je het paard ook hierin weer actief houdt. Valt hij in draf? niet erg, spring aan en probeer opnieuw maar nu nog meer concentreren op de activiteit en proberen snel te reageren als hij weer in draf wilt vallen. probeer dat terug rijden ook op te bouwen door het telkens een stapje meer terug te rijden. Niet in een keer zover terug dat hte paard het niet bij kan benen. Daarna pak ik hem op en stel ik hem wat hoger in en ga ik wat zij-gangen oefenen. Tijdens de gehele training blijf ik deze korte en snelle tempo intervallen herhalen. Hoe onverwachter voor het paard, hoe beter. Ook tijdens een zij gang kun je vak net een fractie meer terugnemen en voorwaarts laten gaan. Dat komt ook vaak ten goede in de zij-oefening zelf. Met wijken en appuyeren gaan ze er vaak nog verder van strekken met het kruisen en krijg je een nog mooier beeld als je net wat voorwaartser de oefening rijd.

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:50

lastig probleem!!!

ik rijd op de manege ook altijd op een paard wat alles behalve voorwaarts is in het begin.
op het moment dat ik opgestapt ben verwacht ik reactie en dan ook echt reactie op mijn been. ik drijf aan, reageert hij niet krijgt hij een schopje luistert hij hier weer niet naar krijgt ie een flinke tik en dan loopt ie wel:P
na een paar keer een tik gegeven te hebben en de hele tijd consequent te blijven loopt hij als een trein.
hij moet alleen even weten dat ik er weer op zit en niet weer 1 van de vele beginners haha.

dat schakelen in het begin in dezelfde gang ken ik. bij hem is dat ook heeeel lastig. na het stappen wil ik gaan draven en dan springt hij gelijk in galop aan! ik neem hem dan terug naar stap en doe het opnieuw. ik begin ook gelijk met voltes gebroken lijnen rijden enz. om hem zo snel mogelijk soepel te hebben.
ik heb hem momenteel zo ver dat ie vooruit vliegt vooral in galop! blijf dus consequent en accepteer het nooit als je minimale reactie op je been krijgt. been = vooruit!!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:16

cmatthijssen schreef:
lastig probleem!!!

ik rijd op de manege ook altijd op een paard wat alles behalve voorwaarts is in het begin.
op het moment dat ik opgestapt ben verwacht ik reactie en dan ook echt reactie op mijn been. ik drijf aan, reageert hij niet krijgt hij een schopje luistert hij hier weer niet naar krijgt ie een flinke tik en dan loopt ie wel:P
na een paar keer een tik gegeven te hebben en de hele tijd consequent te blijven loopt hij als een trein.
hij moet alleen even weten dat ik er weer op zit en niet weer 1 van de vele beginners haha.

dat schakelen in het begin in dezelfde gang ken ik. bij hem is dat ook heeeel lastig. na het stappen wil ik gaan draven en dan springt hij gelijk in galop aan! ik neem hem dan terug naar stap en doe het opnieuw. ik begin ook gelijk met voltes gebroken lijnen rijden enz. om hem zo snel mogelijk soepel te hebben.
ik heb hem momenteel zo ver dat ie vooruit vliegt vooral in galop! blijf dus consequent en accepteer het nooit als je minimale reactie op je been krijgt. been = vooruit!!

Ik denk dat je hier even uit moet kijken..
het is een manege paard, word gereden door (ook) beginnners.
zit waarschijnlijk muurvast en daarom springt ie meteen aan in de galop ipv draf..
ik denk dat je erg uit moet kijken met wat je hier adviseert en wat je van het dier vraagt, vooral met die zweep erbij..
dit is geen aanval, enkel een voorzichtige waarschuwing..