Het pelham- bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:11

Je hebt dubbelgebroken bitjes met een plat tussenstukje en een bol tussenstukje, de bolle werken minder scherp in.
Je hebt ze ook nog waarbij het tussenstukje45 graden is gedraaid, dat ligt nog meer aaneengesloten op de tond waardoor je minder inwerkt op de (gevoelig) lagen en gehemelte.
Je zou evt. ook een busstangetje kunnen overwegen, al dan niet van rubber.
Of het wonderen verricht betwijfel ik, gezien het type paard, maar het is het proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 13:28

Idd een dubbel gebroken bit met rond tussen stuk, vinden veel gevoelige paarden erg fijn.
ook een ongebroken trens (stangetje dus, uiteraard zonder hefboom werking) vinden paarden die al dat gewiebel in de mond maar eng vinden ook prettig.
En dat zijn ook bitten die zacht voor de mond zijn.

Maar probeer aub niets scherps.
Je zegt zelf al hij is gevoelig, dus iets scherps is dan echt kwelling.

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 14:24

Ja inderdaad, voor gevoelige paarden is een scherp bit een kwelling. Juist daarom dat ik mijn twijfels over de Pelham in een vraag goot. Nu weet ik tenminste wat ik het beste doe. Ik vind een paardenmond echt wel te belangrijk om zo maar wat te gaan rond proberen met eender welk bit. De Pelham heb ik dus al van het lijste geschrapt!!

BEDANKT Haha! Haha!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 17:01

Ik reed Nicole eerst altijd op een enkelgebroken RVS bustrens, maar ben sinds kort overgestapt naar een dubbelgebroken K&K Aurigaan bit. Wat een openbaring!!! Ze is veel braver, en fijner te rijden!! Voor mij is het dubbelgebroken bit een openbaring! (mijne is met rond tussenstukje!)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:33

Ik rijd zelf ook wel eens met pelham, maar dat zijn idd de sterkere paarden. Maar ik vind het geen overdreven scherp bit, want ik heb nog geen paarden gehad die er beng op werden of er achter gingen lopen.
Sommige gesteste, endaardoor sterke paarden, kunnen wel ontspannen lopen op een pelham, als je maar een dik mondstuk gebruikt en iets zachts om de kinketting doet...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:04

Mijn paard vindt het dubbelgebroken Bristol bit niks, ze loopt het vast te pakken en te schudden, waardeloos! Ik rijd haar nu weer op de gebroken rubberen D trens maar ik dacht ook aan een Pelham. Wat mij tegen houdt is de dubbele teugelvoering, dat vind ik niks om buiten te rijden. Misschien zal ik dan toch eens een stang kopen om te proberen. Wie heeft er trouwens ervaring met een Fulmer bit? Dit is gebroken met een schaar geloof ik, ligt ook wat rustiger in de mond.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:07

Soxje schreef:
Wat mij tegen houdt is de dubbele teugelvoering, dat vind ik niks om buiten te rijden.

En daar zijn dus de Pelhalmriempjes voor uitgevonden

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:29

bij ons op stal wordt een haflinger met pelham gereden door een meisje van 9 (!)... paard loopt er heel netjes op aan de teugel... alleen valt het wel op dat de hele tijd zijn hoofd van links naar rechts gaat... en het kind heeft dus geen les en loopt te poffen dat ze hem "zo netjes aan de teugel rijdt"..... Lips are sealed Lips are sealed

Het paardje is hierdoor zeer stug in de mond geworden... en is met een "gewoon" bit niet meer te rijden....

Wat ik hiermee aan wil geven? Dat een pelham NAAR MIJN MENING geen oplossing is...

En Jeanneke... als je paardje echt zo gevoelig is op het bit.. dan is misschien bitloos een optie? Hackamore... deze heeft ook een scherpe inwerking (op de neus)... of Sidepull (deze heeft een minder scherpe inwerking.....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 00:43

Na tien jaar buitengereden te hebben met een Pelham stang (met pelhamriempjes Haha! ) kan ik hier heel kort over mijn eigen ervaring zijn maar aangezien ik wat breedsprakig ben wordt het toch wat langer Knipoog

Mijn paard kneep er tussenuit buiten wat meerdere malen resulteerde in een valpartij van ruiter en paard. Op aanraden van mijn toenmalige instructeur heb ik er toen een Pelham ingehangen, paard had een mond als een blok beton toen ik hem kocht. Een keer heb ik hem moeten terugnemen op die Pelham, toen zat hij letterlijk op zijn kont en sindsdien was de aanwezigheid van de Pelham genoeg om hem te laten luisteren en kon ik uitsluitend op mijn been- en zithulpen rijden buiten. In de bak reed ik met een simpele gebroken bustrens en daar reageerde hij steeds beter op omdat ik hem niet meer buiten in zijn mond hoefde te zitten.

Nooit of te nimmer heb ik ook maar een moment er aan gedacht om in de bak met die Pelham te gaan rijden. Dan had ik hem inderdaad gemakkelijker in de krul gekregen maar ik pas ervoor om mijn eigen rijkunstige tekortkomingen op te lossen d.m.v. scherp inwerkende hulpmiddelen. Goede les deed wonderen en toen kon ik het op eigen "kracht" met kracht bewust tussen aanhalingstekens omdat er geen kracht aan te pas kwam. En toen reed ik hem ook niet in de krul maar aan de teugel wat toch een behoorlijk verschil is
De Pelham is een wereldbit om je vege lijf veilig te stellen buiten maar geen bit om een doorsnee paard in de bak mee te dwingen in de krul te lopen.

Als ik 10.000 euro te besteden zou hebben voor een aardig dressuurpaard en ik zou zien dat het dier in kwestie met een Pelham gereden werd, dan zou ik acuut rechtsomkeert maken.