Nasir@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bolzak23

Re: Nasir@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:55

Veel tips zijn al gegeven. Om het voor je pony plezieriger te maken is het altijd goed om plm 2 x in de week te longeren met touwtjes of een bijzet teugel. Zo train je de bovenlijn zonder dat je erop zit, zolang jouw houding nog niet helemaal goed is. Hierdoor wordt het werk onder het zadel ook een stukje makkelijker. Met longeren altijd veel schakelen en overgangen laten maken, anders wordt het gauw saai. En in een afgezette cirkel longeren. Als jullie die niet hebben kan je er een maken van springpalen en lint, met een doorsnee van plm15-17 meter :)

Succes

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:14

longeren vind ik ook een goed idee:) wel natuurlijk eerst even laten uitrazen:P en daarna met bijzetteugels ofzo. n vriendin maakt de teugels gewoon los en knoopt ze dan onder de zweetbladen aan de singel, maar ik weet niet of dat goed is. maar t komt op het zelfde neer als een bijzetteugel. Ik zag een mooie grote spiegel in de bak hangen:) ga daar maar eens voorstaan (wel natuurlijk van de zijkant) en dan ga je maar ens proberen te zitten zoals het precies moet. handjes dragen, op je kont zitten, kin omhoog en hakken netjes uitdrukken. dus zeg maar zoals anky:P en dan stap je een rondje en dan kom je weer bij de spiegel en dan kijk je of je nogsteeds zo zit:P alleen niet krampachtig gaan zitten om alles op zn plek te houden, maar lekker ontspannen. in het begin zal het raar aanvoelen maar na een tijdje voelt het al normaal en vind je t gek als je naar voren zit ofzo dat merk je dan gelijk. zonder beugels rijden kan ook wonderen doen:P

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:29

Ik vind het erg dapper van je om dergelijke filmpjes op bokt te zetten, wetende dat je finaal afgefakkelt kunt worden door sommigen hier. En dat vind ik compleet onnodig, want 99,99% van de leden hier is nog bij lange na geen Edward (hee! Leuk he, dat ik "edward" zeg, en geen "anky"??) :D

Anyway, ik wil je wel graag wat tips geven ;)

- Je zit weliswaar keurig recht, maar veel te star en gespannen. je bovenlichaam ziet er op sommige momenten zelfs uit alsof je een hark ingeslikt hebt ;) Probeer vanuit je schouders wat meer te ontspannen, een knik in je ellebogen te houden en je handen "dragend" te krijgen. Nu houd je veeeeel te star in je bovenlijn vast, waardoor je ook en heel starre en strenge inwerking krijgt met je handen. Door je teugels een stuk korter te nemen en je handen als een vuist, met de duimen naar boven - losjes OP de teugels gelegd - zo'n 10 cm boven de manenkam te houden, bereik je dit. Op deze manier houd je de ideale, soepele en verende verbinding met de mond.

- Je hebt een continu los-vast verbinding met de mond van je pony. Let er op dat je in de stap een meegaande, verende beweging hebt met je handen, in het takt/ritme waarin je pony loopt. Probeer dat eens goed aan te voelen. Let op die dragende handen en de knik in je ellebogen! In de draf echter, houd je je handen zo stil mogelijk, losjes en soepel verend, maar niet overdreven bewegend. Zet je handen dus niet vast, maar let er op dat je een stille verbinding houdt, niet dat je steeds een los-vast contact krijgt, dat heeft namelijk geen gunstige uitwerking op de nageeflijkheid.
In de galop heb je wederom,net als in de stap, die duidelijke meegaande en verende beweging met de handen. Sluit gerust eens een paar seconden op de lange zijde je ogen om te voelen! (Als het niet al te druk is ;) )

Ontspan vooral meer! Neurie eens een liedje tijdens het rijden, vooral als je merkt dat je spant, het zorgt er voor dat de spanning uit je lichaam vloeit. Beweeg je schouders wat naar achteren, laat je bovenlijn los.

Als je aan deze punten gaat werken, en verbetert, komt de rest hierna vanzelf een heel stuk dichterbij.

Succes!

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 16:48

Barmat, ontzettend bedankt voor je stukje!!
Je kunt het heel duidelijk en eenvoudig uitleggen!!
Morgenochtend ga ik weer rijden en dan ga ik zeker met alle tips aan de slag!!!

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:42

Allereerst wil ik even zeggen dat ik je pony erg leuk vind en ik vind dat hij/zij er ook heel erg goed uit ziet!

Máár ook ik vind dat je teveel met je handen aan het werk bent.
Op het filmpje kon ik je handen nauwelijks zien omdat je ze niet draagt.
Ik heb zelfs even goed gekeken of je wel armen had..

Probeer eerder gezegd is om een knik in je ellebogen te houden en je handen te blijven dragen. Daarnaast vind ik ook dat je je handen te erg naar je toe haalt in plaats van van je af.

Heel eerlijk gezegd vind ik je instructrice teveel op het 'handenwerk' gefocust. Vooral de opmerking 'zet die buitenhand is aan het werk' vind ik een beetje vreemd.

Probeer dus meer met je zit en benen te werken dan met je handen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:47

Ik vind het er best netjes uit zien, je zit mooi rechtop en rustig.

Alleen ik stoor me vréselijk aan je handen, je zaagt je paardje helemaal naar beneden.
Nou moet ik zeggen dat er veel instructeurs zijn die ook zeggen dat je moet 'spelen met de teugels', zagen dus.. Kan zijn dat je er niets aan kan doen.

Maar zoals veel anderen zeggen, lekker ruimte geven aan de voorkant, en vanuit de achterkant gaan werken, dan komt ie aan de voorkant vanzelf naar beneden.. :)

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 09:07

Dank jullie wel!!
Ik ga nu weer rijden en ga zeker met al deze tips aan het werk!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:08

Wat een ontzettend leuk dier!
Je zit mooi rechtop maar je maakt geen knik in je ellebogen, probeer daar op te letten.
Verder ga ik mee met het bovenstaand commentaar en vind ik het goed van je dat je voor jezelf de punten van kritiek hebt samengevat.
Het is handig om daarmee samen met je instructrice naar te kijken en dat ze jou zo verder kan helpen met je paard :)

Veel succes verder!

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:24

Heb zojuist gereden en ben erg tevreden. Hij voelde ontspannen en ik merkte idd aan mezelf dat ik te paard zat alsof ik een hark in mijn shirt had. Hier de hele les op gelet net als mijn arm/hand houding.
Nasir liep netjes ontspannen, maar moet er wel bij zeggen dat dat veeeel beter gaat als ik de teugels niet te kort heb. Zodra ik hem teveel oppak begint hij in verzet te komen en dan merk ik dat mijn lichaam spant en mijn armen ook weer hun eigen leven gaan leiden om hem krampachtig weer netjes te krijgen.
Maar zodra ik hem IETS meer teugel geef komt die ontspanning direct weer terug.
Ik probeerde trouwens ook op de tweede hoeflag te rijden maar dan is het net een dweil :( Hebben jullie hier nog tips voor?

Nogmaals bedankt voor iedereen die mij oprecht proberen te helpen! Ik heb er echt veel aan gehad!!!

Moet wel zeggen dat het neurieen heel erg hielp!! Dan moet je wel ontspannen zijn :)
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-09-09 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht samengevoegd. Gebruik de wijzig knop a.u.b.

prebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:05

He good old Nasir! Wat leuk!

Je hebt al heel veel tips gekregen waar je zeker wat mee kunt. Neem de tijd want het veranderen van je eigen gewoontes in het rijden gaat niet van 1 op andere dag.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 22:03

Vandaag een andere instructrice gebeld voor een proefles. Ze rijdt zelf ZZ licht en is jury van B tot en met de Z.
Ben benieuwd!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:26

Bonita_Bon schreef:
paard spant tijdens de middendraf teveel en het verruimen komt vooral uit het voorbeen doordat hij zijn rug wegdrukt, hij KAN zo niet netjes op het achterbeen terugkomen. Daardoor word hij ook 'sterk', hij kan niet anders! Denk dat schijnovergangen beter zouden werken dan dit...
Stoelzitje... benen vanuit je heup meer ontspannen en onder je lichaam brengen (gebogen armen en je hand dragen is ook belangrijk)
goed dat je hem veel van hand laat veranderen, zo word jij ook handig op beide handen. Ik vind dat je dankzij je gestrekte armen erg 'rukkerig' overkomt, terwijl dat niet je bedoeling is, daarom beweegt zijn hoofd ook zo grof mee. Veren in je armen, draag je handen alsof je een dienblad vasthoud met dure kristallen glazen...
"buitenhand eraan" ben ik het niet helemaal mee eens in galop, hij zou wat meer stelling en buiging aan moeten nemen en dus moet je wat meer meeveren in je buitenhand ipv terugwerken. Maar dan zul je je binnenhand wel meer moeten ontspannen. Na de galop loopt hij overigens beter, waarom neem je dat niet eerder mee? Voooor de middendraf? Hij word duidelijk leniger van de galop...
Goed van je instructrice dat ze op je buikspieren let! Jij houd je rug heel strak, terwijl je buikspieren sterker moeten zodat je je rug meer kan ontspannen.
Met halsstrekken opletten dat hij zijn neus niet onder zijn boeg brengt, dan knalt hij nog meer op de voorhand.
Knap dat je met zo'n paardje op leeftijd zo serieus aan het werk bent, leuk paardje, succes nog met hem. Je hebt zelf een vriendelijke instelling, houden zo!
perfect uitgelegd kan niet beter,
als je de stoelzit wat minder wilt,
als je op het paard zit en je kijkt na onder,als je dan je tenen ziet dat mag niet,
je moet ze net niet kunnen zien van bovenaf,dan heb je ze precies goed.
succes met rijden.

Boktlid schreef:
Aha, leuk!
Heeft iemant nog tips voor wat ik vanmorgen beschreef?

Dit schreef ik :
Heb zojuist gereden en ben erg tevreden. Hij voelde ontspannen en ik merkte idd aan mezelf dat ik te paard zat alsof ik een hark in mijn shirt had. Hier de hele les op gelet net als mijn arm/hand houding.
Nasir liep netjes ontspannen, maar moet er wel bij zeggen dat dat veeeel beter gaat als ik de teugels niet te kort heb. Zodra ik hem teveel oppak begint hij in verzet te komen en dan merk ik dat mijn lichaam spant en mijn armen ook weer hun eigen leven gaan leiden om hem krampachtig weer netjes te krijgen.
Maar zodra ik hem IETS meer teugel geef komt die ontspanning direct weer terug.
Ik probeerde trouwens ook op de tweede hoeflag te rijden maar dan is het net een dweil Hebben jullie hier nog tips voor?

Nogmaals bedankt voor iedereen die mij oprecht proberen te helpen! Ik heb er echt veel aan gehad!!!

dit probleem heb ik op het moment ook met mijn merrie,
zodra ik de teugelskorter pak gaat ze in verzet,
en zodra ik ze wat langer maak gat ze veel beter ontspannen.
toch pak ik kleine stukjes op en als beloning geef ik haar wat meer,
en zo blijf ik rijden,
en nu mag ik haar met kortere teugels rijden.
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-09-09 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht samengevoegd. Gebruik de wijzig knop a.u.b.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 23:07

@ sammy1

Oh, wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Ik denk idd dat ik haar in het begin gewoon wat meer teugel moet geven en af en toe kleine stukjes op moet pakken..
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-09-09 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:12

Moderatoropmerking:
Ik heb net heel wat berichten verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op om in de volgende berichten volgens de regels te reageren? Zo is het bijvoorbeeld niet de bedoeling om dingen meerdere keren te herhalen

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 13:51

Bedankt!
Vandaag weer gereden en het ging wel goed! Mijn houding lijkt al wat beter te worden dankzij de tips hier.
Ik zal binnenkort weer even een filmpje maken om het hier te laten zien!

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:14

goed hoor! nu wel doorblijven gaan he:P dat verzet komt me wel bekent voor er is een pony hier die als je de teugels lang hebt gewoon zelf aan de teugel gaat lopen, maar dat is niet de bedoeling. en hij is ook nog heel snel dus. ik heb t opgelost door goed het tempo aan te geven. de eerste keer heb ik wel geraced maar daarna liep ie super en volgde die je hand. dus goed het ritme aangeven en doorvragen want anders geef je hem eigelijk n beetje zn zin:P ben erg benieuwd naar t volgende filmpje!! en ook goed dat je een proefles hebt genomen bij iemand anders. ze kan elk niveau dus dat is ook erg handig..
tot op het nieuwe filmpje dan:)

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:31

ojaa.. vertel je ook even hoe je proefles ging?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:55

Ik lees dat je al de nodige tips hebt gehad, maar ik zou je ook nog graag een paar punten mee willen geven. Als ik naar jouw filmpjes kijk, valt het me op dat je geen onafhankelijke zit hebt. Jouw bekken staat te ver naar voren gekanteld en jouw benen liggen veel te ver naar voren. Hierdoor blokkeer je in jouw bekken en heupen en kun je de bewegingen van jouw pony niet opvangen. Je raakt daardoor jouw balans kwijt en gaat elders compenseren. Zo zie je dat je jouw handen/teugels gebruikt om tijdens het lichtrijden te gaan staan. Door jouw stoelzit kun je dit namelijk niet op een andere manier doen en krijg je dus een erg onrustige handhouding. Tijdens het doorzitten en tijdens de galop zie je eveneens dat je jouw bekken blokkeert en daardoor de bewegingen van het paard niet kan volgen. De bewegingen probeer je op te vangen door met jouw bovenlijf naar achteren te gaan. Door dit balansverlies zet je opnieuw veel druk op de teugels.

Ik zou je willen adviseren om bij de basis te beginnen van het rijden. Begin in stap. Zorg dat je jouw bekken in middenstand hebt. Je voelt dan zowel jouw zitbeenbotjes als een klein stukje kruis in het zadel. Breng vanuit jouw heupen jouw benen zover naar achteren dat jouw hakken weer onder jouw heupen staan. Als je dit zelf niet kan, zou je aan iemand kunnen vragen om jouw bovenbenen naar achteren te leggen. Rek desnoods even jouw bovenbeenspieren op. Zorg dat jouw benen ontspannen afhangen en laat ter controle eventueel iemand aan jouw benen schudden. Zorg dat je jouw romp boven jouw bekken houdt. Een bekken kan zowel naar voren (holle rug) als naar achteren kantelen (bolle rug). Tijdens de stap kun je met jouw bekken de beweging van jouw pony volgen door het bekken mee te kantelen naar voren en naar achteren door over jouw zitbeenbotjes te rollen.
In draf is het lichtrijden het moeilijkst om te veranderen als je een stoelzit gewend bent. Zorg dat je altijd een halstertouw om de hals van de pony doet, zodat je niet aan de mond van jouw pony trekt tijdens het oefenen. Begin met het oefenen van het lichtrijden tijdens het halthouden. Voor een correcte manier van lichtrijden heb je als je gaat staan jouw bovenbeenspieren nodig en voor de stabiliteit van jouw bekken heb je spanning nodig op jouw onderste buikspieren en een stukje van jouw bilspieren. Laat in het begin iemand jouw voet op de juiste plek onder jouw heupen houden, zo kun je jouw benen niet te ver naar voren brengen. Voor een goede balans moeten jouw voeten (steunpunt) onder jouw bekken (lichaamszwaartepunt) blijven. In het begin zul je merken dat je voor het zoeken van een juiste rompbalans te ver naar voren zult gaan met jouw romp. Dit is normaal. Zodra jouw spierkracht en coördinatie verbetert, zul je een betere rompbalans krijgen en steeds rechterop komen.
Als je in halt overeind kan komen, kun je het lichtrijden in stap gaan oefenen. Zorg dat je steeds meerdere passen achter elkaar blijft staan, zodat je goed kan voelen welke spieren je nodig hebt voor jouw balans en stabiliteit. Vervolgens kun je het in draf oefenen. in het begin is het vaak nodig dat iemand even met jou meerent en jouw onderbeen goed onder jouw bekken houdt. Later kun je dit zelf.
Tijdens het doorzitten is het belangrijk dat je de bewegingen van jouw pony met jouw bekken leert op te vangen. Hiervoor moet je jouw bekken goed kunnen kantelen en jouw onderste buikspieren leren gebruiken. voor de galop geldt hetzelfde. Voor dit bericht zou het een te grote lap tekst worden om doorzitten en galop ook nog uitgebreid te beschrijven. Bovendien is het erg moeilijk om de juiste bewegingen en correct spiergebruik aan te leren zonder het daadwerkelijk voor te kunnen doen.

Persoonlijk zou ik eerst op zoek gaan naar een instructrice die zich richt op de houding van de ruiter. Alle problemen met jouw pony worden mijns inziens veroorzaakt door het ontbreken van een onafhankelijke zit. Je zult merken dat jouw handhouding en teugelvoering vanzelf verbetert als jouw houding verbetert. Het verbeteren van jouw houding begint bij het bekken. Dit is jouw balanspunt en problemen met het bekken uiten zich altijd elders in jouw houding door compensaties. Ik hoop dat ik mijn tips duidelijk genoeg verwoord hebt. Mocht je nog vragen hebben, dan mag je die altijd stellen.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:00

met het stukje van hobby zou ik ook zeker wat doen, want het klopt volgensmij wat er gezegt wordt.

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:08

om nog je rijtje even aan te vullen zou ik er ook een heel belangrijk punt nog bij zetten;
-handen stil houden
-niet plukken
-meegaan met de mond

succes!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:12

Heey!
Even een tipje ;)
Als je gaat lichtrijden hoeven je handen niet mee te gaan ;) En je handen mogen ook wel wat dichter bij elkaar.
Het verdere commentaar is al gegeven lijkt me!

Groetjes.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:18

Commentaar is al gegeven, maar ook ik geef nog even comment.
Je zit dat beest in zijn mond te trekken, niet te geloven.
Vooral in de middendraf, hij moet eigenlijk vooruit, maar toch zit je hem nog in zijn mond te trekken waarvan ik denk, meis, doe eens rustig aan, de basis is niet aan de teugel rijden, maar een band met je pony opbouwen en alles goed onder controle hebben! Ook ben je heel druk zelf in het rijden.
Eerlijk gezegt zie ik hier geen wedstrijden in, sorry.