race paard en dressuur proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 18:52

paardebloemp: Ja, ik rijdt haar bijna iedere dag, telkens op een andere manier. Gister heb ik bijvoorbeeld balkjes gedraafd, ook maak ik regelmatig buitenritten (dat vind ze idd geweldig!) :D
Ook laat ik haar wel is los in de bak of ga haar longeren. Ook zit ik sinds kort bij een rijvereniging met andere paarden, dat lijkt ze ook wel interessant te vinden!

Laatst zei mijn vriend tegen mij: Flynn kan heel netjes lopen, maar ik vind haar helemaal geen dressuur paard. Ze wil graag snel en hard gaan. Kan je niet beter stoppen met dressuur en bv. een wedstrijdje gaan racen en kijken wat ze daarvan vindt?

hij heeft absoluut geen kennis van paarden, maar dit heeft me wel aan het denken gezet.
Het zou best kunnen dat dressuur gewoon niet aangelegd is voor haar.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:46

Dat klinkt wel afwisselend! :) Dan kan het (zoals je zelf ook zegt) miscommunicatie kunnen zijn. Wat ook wel helpt is hem elke keer voor het rijden los te laten in de bak. Wel vervelend als je niet rustig en ontspannen kunt rijden. En nu wordt het herfst, dus zal het wel erger worden... Hij is nog wel heel jong, dus als je nu goed en consequent met haar bezig gaat, gaat het over een jaar vast wel goed. Een rijvereniging is ook heel goed voor dit soort problemen, misschien krijgen ze je over deze drempel heen.

Mijn pony is ook vijf en ook op haar vierde zadelmak gemaakt. Een half jaar geleden zei iedereen eigenlijk hetzelfde over haar als die vriend tegen jou zei: ze kan super lopen, maar is niet geschikt voor de dressuur. Ik ben haar ruim een half jaar geleden gaan rijden en inmiddels is het toch echt een dressuurpony geworden! Ze ging eerst ook heel hard en was gevoelig voor been, hand en zit, maar door heel rustig maar consequent te zijn en uitbundig belonen heeft ze nu geleerd om rustig te lopen. Maar als ik een week geen buitenrit heb gemaakt, merk ik dat wel gelijk! Dan wil ze weer racen. Ik ga trouwens endurance met haar rijden, misschien ook wat voor jou ;)

MirjamN

Re: race paard en dressuur proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:47

Oh ja, nog een ding: ik heb de mijne gekocht met het idee om dressuur te gaan doen (wist niet beter). Toen kwam ik TREc tegen en dat bleek op zijn lijf geschreven en veel leuker dan dressuur, dus doen we nu voornamelijk TREC en nog een beetje dressuur. Misschien moet je eens overwegen om een endurance kennismakingsrit te doen? Op bokt is heel veel info te vinden!

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 22:36

Bedankt voor jullie reacties!
Wat is TREC?
En endurance lijkt me wel wat ja! Vandaag heb ik best fijn gereden, ik had slofteugel eraan gehangen omdat ik graag wilde dat het wat rustiger aanging en toen de galop geoefend. Het ging best goed, ben toen ook meteen gestopt, afgestapt en nog 10 minuten rondjes samen door de bak gestapt. Morgen ben ik van plan een bosrit te maken, met daarin lekkere lange stukken draven op redelijk tempo! Heb ik eigenlijk nog nooit echt gedaan, meestal stap ik en draaf kleine stukjes. Ben benieuwd hoe dat gaat :D !
Ik vind het echt fijn dat ik zoveel tips heb gekregen, want ik begon me even af te vragen of het allemaal nog wel ging lukken wat ik graag wil bereiken. bedankt :D

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:43

Goede tips worden er al gegeven. Wel wil ik hierbij even een kanttekening zetten, bij het voorwaartser laten galloperen gaan de paarden vaak schuin door de bocht. Van belang is het hierbij dat je niet in de mond gaat zitten of zelf overdreven richting de kant gaat hangen. Paarden weten over het algemeen van nature erg goed hoe ze hun gewicht moeten verdelen, als jij gaat zitten tegenwerken door de teugels aan te nemen, breng je ze uit balans, met als gevolg dat ze onderuit gaan.
Hierom wil ik je ook afraden de slof te gebruiken, de basis is nog niet bevestigd, een slof heeft op dit moment geen enkel nut, en levert enkel gevaar ok.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 09:05

Utixo: Terug nemen doe ik voor 3 kwart met de buitenteugel, ik maak de volte heel erg groot en ga niet naar binnen hangen. Dat snap ik zelf ook wel. (ook galoppeer ik dan maar 2, 3 rondjes.)
De reden dat ik de slof eraan had gehangen is dat als ik deze ligt aan neem, ze al snel terug komt. Als ze eenmaal terug is gekomen, laat ik de slof al snel weer los. ik rijdt eigelijk gewoon met mijn teugels, maar pak de slof erbij als ze te hard gaat. Als ze terug komt beloon ik haar uitbundig, zodat ze het misschien gaat snappen. En je hebt gelijk: Natuurlijk het is niet goed om altijd met slof te rijden, maar dat doe ik ook absoluut niet. Het was gewoon om haar even te laten zien hoe het wel moet.

Vandaag ga ik een heerlijke bosrit maken, met veel draven. Woensdag is ze vrij, donderdag rijdt ik bij de paardenclub en vrijdag ga ik haar nog 1 keer in de bak rijden, en zaterdag is het dan zover! (wedstrijdt)

Heeft iemand nog tips, bijvoorbeeld: Is het goed als ik haar bv. vrijdag nog even ergens haar energie eruitlaat gaan? Zoals nog een buitenrit, of kan ik juist beter oefenen in de bak voor het laatst?

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:15

FlynnlOver schreef:
Morgen ben ik van plan een bosrit te maken, met daarin lekkere lange stukken draven op redelijk tempo! Heb ik eigenlijk nog nooit echt gedaan, meestal stap ik en draaf kleine stukjes.

Dan denk ik dat als je daar verandering in brengt, je een heel andere pony kunt krijgen! Lange stukken voorwaarts draven en ook zo nu en dan een lekker lang stuk galop meepakken is dé manier om van het teveel aan energie af te komen. Let wel op dat je niet ineens te veel doet, goed naar je pony kijken dus :) en wissel het af met een flink stuk stappen en een rustig drafje.

Ik zou persoonlijk een korte buitenrit maken en daarna nog eventjes in de bak je oefeningen doen :) Maar dat is persoonlijk en hangt erg van je pony af.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:10

Vandaag heb ik de bosrit gemaakt, was echt heerlijk. We zijn een dik uur weg geweest. Ze had de hele tijd haar oortjes naar voren en met galopperen ging ze best hard, ik bleef natuurlijk wel contact houden. Helaas ken ik de bos omgeving nog niet heel goed, omdat ik nog maar 2 maanden op dit adres sta. Maar dat komt wel goed.

Maar wat denken jullie van vrijdag? (de dag voor de wedstrijd)
Naar buiten, in de bak, of alle twee?

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:52

Kijk voor TREC maar eens op www.trec-club.nl. Je mag natuurlijk ook komen kijken (of liever nog: helpen!) op mijn wedstrijd: www.trecgo.come2me.nl. Ook op die site staat een kopje 'wat is trec' waar alles duidelijk wordt uitgelegd!

En als je de omgeving niet kent: op www.afstandmeten.nl kun je een leuke route plannen en die gaan rijden. succes!

Voor de wedstrijd: rondje buiten. Dressuur oefenen heeft dan toch geen zin meer!