4-jarige Layla @ Inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

Re: 4-jarige Layla @ Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:49

ik ga met hierboven mee in het commentaar,
ik vind hem bij dat eerste meisje erg achter de teugel op 1 foto,
daarna loopt hij met de rug weggedrukt,ik zou teugels toch op contact houden,
wel mooi paard,
succes.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:57

Even ter opheldering..
Zo loopt de merrie als ze maar iets in haar mond voelt (en dan heb ik het over een lichte verbinding).. en dát willen juist voorkomen..
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BUKIFLTW.jpg

Daarom laten we haar eerst op eigen benen lopen om dr balans te vinden..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:00

sorrie femmefatale............ maar een ernstig ongelukkige foto, want dat dier kan ook niet anders als de ruiter er zo op zit :)

er is geen lossigheid bij de ruiter......... en op deze foto lijkt het of de ruiter zich vasthoud aan het paard.......

ik hoop gewoon op een ongelukkige foto, op een ongelukkig moment

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:04

Dat is ook een ongelukkige foto, maar dit geeft alleen even aan hoe ver ze duikt... dit doet ze ook aan de longe met bijzet of iets anders.. als ze iets voelt duikt ze gelijk..
En dat Angelique er zo ongelukkig op zit.. tja... dat kan ik niet ontkennen :o
Ik kan je verzekeren dat ze er harstikke lossig op zit, irl... ;)

Vooruit een longe foto ter illustratie:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4DRLQWP7.jpg
Juist de bijzet wat langer gelaten zodat ze em op kon gaan zoeken, mar dat doet ze daar nog echt niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:37

Ik zeg ook: laat de ruiter iets meer ontspannen, is voor 't paard ook makkelijker. Een gespannen ruiter = een gespannen paard, lijkt me voor Layla niet echt goed.

Verder heb ik eigenlijk geen tips, KiWiKo heeft meer verstand van het africhten van jonge paarden als ik, en denk zo dat die prima tips geeft.
Uitleg van femmefatale is ook duidelijk. Ben wel heel benieuwd waarom dit paard geen contact wil? De meeste paarden vinden een ruiterhand wel prettig :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 18:40

Ze is tijdens een val behoorlijk in haar mond getrokken en daarbij is ze ook gewoon erg gevoelig :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:46

TS ik vind je het paard minder in de weg zitten dan de africhtster eigenlijk :+ haar handen vind ik erg dwingend. Zeker als je zegt dat je dit paard niet in de weg moet zitten; op de ene foto heeft ze haar handen zowat op haar bovenbenen/zadel liggen en op andere foto's lijkt ze teveel met de voorkant bezig te zijn.

Waarom dan niet gewoon eerst lekker echttoe rechtaan rijden en de voorkant laten voor wat het is?
Of gewoon eerst bitloos rijden?!

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:51

ziet er super goed uit hoor! leuk dat je er nu zelf weer eens opgezeten heeft. ga er maar trots op zitten hoor! jullie zijn een leuke combinatie. Layla is al wel vooruit gegaan als ik zo die foto's zie hoor. gaan jullie vooral zo door dan komt het helemaal goed!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:18

Persoonlijk zou ik eerst gaan werken aan de longe/lange lijnen alvorens je erop stapt. Dat ze die druk op het bit accepteerd en het niet als iets negatiefs ziet, dan is het ook veel makkelijker om haar dat onder het zadel correct aan te leren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:19

bromfiets schreef:
Ze is tijdens een val behoorlijk in haar mond getrokken en daarbij is ze ook gewoon erg gevoelig :)

Duidelijk :)

Idd gewoon even lekker rechte lijnen maken, probeer toch heel zacht het contact wat op te zoeken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:22

Yamcha schreef:
bromfiets schreef:

Duidelijk :)

Idd gewoon even lekker rechte lijnen maken, probeer toch heel zacht het contact wat op te zoeken.

En dat is waar Angelique nu mee bezig is, los laten en toch proberen haar voorzichtig op te zoeken.. en het lijkt idd op sommige foto's of ze star is in haar hand, maar dat is ze absoluut niet. Maarja, dat zijn nou weer net die momentopnames..

Ik zal volgende week nog eens wat foto's maken.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:20

Doen :j

Ik ben benieuwd :)

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:10

of een filmpje? heeft namenlijk geen momentopnames ;)

ik ben het met beide partijen wel eens :D
maar ik denk toch dat de wat lossere teugel de eerste paar keer bij de ts wel kan helpen aangezien De TS erg gespannen is,
een touw om de nek helpt wel en als een paard er van door gaat bokken enz heb je nog wel tijd om het touw te pakken,
ik zelf doe het zonder touw en houdt gewoon een pluk manen vast , iets wat anders maar is sneler grijpbaar en het helpt ook , ik zelf vind dat zelfs nog iets fijner :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:07

Ik snap jullie reacties wel, maar jullie kennen dit paard natuurlijk niet. Dit paard blijft bij je.
Als ze had willen bokken, had ze dat nl allang een keer gedaan, er zijn genoeg aanleidingen geweest.
(zoon van de eigenaar doet soms lompe dingen)

Ze heeft nog niet 1x een poging gedaan tot bokken..
Zolang je haar maar eerlijk behandeld :D .

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:27

opisop_shop schreef:
TS ik vind je het paard minder in de weg zitten dan de africhtster eigenlijk :+ haar handen vind ik erg dwingend. Zeker als je zegt dat je dit paard niet in de weg moet zitten; op de ene foto heeft ze haar handen zowat op haar bovenbenen/zadel liggen en op andere foto's lijkt ze teveel met de voorkant bezig te zijn.
Waarom dan niet gewoon eerst lekker echttoe rechtaan rijden en de voorkant laten voor wat het is?
Of gewoon eerst bitloos rijden?!

Het dik gedrukte ben ik het ook mee eens :j, dier loopt ook een stuk rustiger op de foto's bij de ts, op de andere foto's krijg ik het gevoel dat ze wat over haar tempo heen gereden wordt.
Waarom gaan jullie anders niet longeren met touwtjes tussen de voorbenen door, of met een goque? daar worden ze ook lekker lang en laag van.
Heb nu meerdere foto's van de trainer gezien, vind er jammer genoeg weinig fijne momentfoto's tussen zitten... toeval misschien :+
Krijg ook het gevoel dat hier weinig met de tips worden gedaan, jammer! deze kleine dingen zijn altijd het proberen waard.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:33

Ik ben het met jou zelf er ook veel beter uit zien., De houdingen van beide mogen nog wel iets verbeteren, Maar als je proffesioneel africhtster bent vind ik dat dat toch wel in orde zou moeten zijn. Tevens zoals de uitrusting waarmee ze rijd. Vind het er niet zo vriendelijk uitzien eigenlijk.
(vooral de gallop := )

Waarom niet eerst alles aan de longe laten wenen, zoals contact met dr mond ? Dit is toch de basis ?

Ook wordt er toch altijd wel een touw of beugelriem om de hals gebruikt, En als je deze gewoon vast houd dan hoef je hem niet eerst te zoeken mocht ze schrikken. Vallen kan helemaal lijden tot paniek bij een paard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:11

De foto's bij de TS zien er ook vriendelijker uit, maar die zit er nog maar alleen op, en vraagt niets van dr..
Op het moment dat je wat verder wilt moet je wat gaan vragen van de merrie, en dat ziet er idd soms best knullig uit.

In t beginstadium hebben we ze juist ook los gelaten van voren, nu zijn we alleen op het punt beland dat de merrie het allemaal 'snapt', behalve de hand opzoeken.. daarom doet Angelique dat voorzichtig.. contact zoeken met de mond.
Omdat de merrie dit liever niet heeft zoekt ze een uitweg door óf helemaal er achter te duiken, óf te gaan slaan met het hoofd.

Dit slaan met het hoofd is de reden dat ik ze niet naar beneden zet met een hulpteugel tijdens longeren= paardje raakt in paniek omdat ze niet omhoog kan, en krijgt vervolgens weer rukken in dr mond. Zoals eerder vermeld slaat het dier met haar hoofd omdat er een longeerlijn aan vast zit.

Ik zal kijken of mijn camera het doet volgende week, en dan zal ik eens een stukje filmen.
Overigens is dit geen makkelijke merrie.. maar TS, eigenaar en andere mensen die het beestje en ons irl kennen, zien gelukkig wel heel goed hoe wij werken én het resultaat.. immers, 1,5 maand durfde er nog niemand op..
Nu kunnen we stappen draven en galopperen, en moet het alleen 'normaal' gaan worden.. dus een paard die de hand op zoekt zodat je tempocontrole kunt gaan krijgen en van achteren uit kunt gaan rijden naar de hand.
Doe je dat nu, van achteruit rijden, gaat ze er alleen maar harder op lopen omdat je helemaal niks aan de voorkant hebt..
Ga je dat opvangen, gaat ze slaan met het hoofd of duiken.. en op zit alleen komt ze nog niet genoeg terug..

Kortom.. we zijn er nog zeker niet, maar wij moeten via een andere weg gaan om te komen waar we willen..

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:34

@femmefatale1
Ik ben het wel eens met wat je zegt. Het zadelmak maken is niet gemakkelijk en niet elk paard is hetzelfde. Wat bij het ene paard wel kan, kan misschien niet bij het andere paard. Dus zul je soms je methode aan moeten passen. En bij paarden die al een negative ervaring hebben gehad moet je juist dubbel voorzichtig zijn omdat ze makkelijker in paniek raken als je iets doet waar ze al een slechte ervaring mee hebben. Bij deze paarden zul weer iets anders moeten verzinnen en misschien past dat niet bij wat er standaard gezegd word over het zadelmak maken. Kan het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het kan. En ja dan kan het er knullig enzo uitzien als het maar effect heeft. Het valt niet mee zoals ik al eerder gezegd heb. Ik vind dat ze op de goede weg zijn. Ga zo door dan komt het allemaal goed.

Sanneeofzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:30

Je hebt een leukpaardje onder je kont!

Probeer wel de rust te vinden! wat die is er nog lange niet!

Yasminaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:40

prachtig paardje.
Ja inderdaad die verdomde cap. :o
Als je rechtvoor je kijkt (een tikkie omhoog )ga je ook al gemakkelijker naar achter leunen.
Ga zo door meid!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 16:59

Vandaag weer gereden en er zijn weer foto's + filmpjes gemaakt. Ik zal ze laten zien zodra ik kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:04

Heel goed!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 17:11

En naar mijn mening was ze vandaag veel prettiger te bewerken, de vorige keer had ze wat last van spierpijn en de smid is inmiddels langsgeweest. Ik denk dat er wel verschil te zien zal zijn :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:13

Nu ben ik nog benieuwder :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:21

Hmm.. de foto's zijn slecht gelukt.. tja moment-opnames, én de zon stond niet helemaal lekker..
Ze liep wel véél beter als afgelopen vrijdag.. duikt er nog wel achter, maar op sommige momenten gaat ze wel de hand opzoeken nu...

Ik heb er een paar en een klein filmpje..
Bij alles zit de TS erop.. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding