3-jarige ruin, hoe zouden jullie te werk gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:40

crossmonster schreef:
Dagelijks rijden betekend niet per definitie dagelijks echt trainen.

Je kunt het afwisselen met een keer longeren (zonder bijzet etc)
En wekelijks een bosritje.
En veel weidegang. En sober houden in het eten.

Volledige mee eens.
Ik zou het advies ook opvolgen voorlopig, die mensen hebben beter beeld bij hoe jouw paard reageert dan dat jij nu nog zelf hebt. Het is beter om nu een goede verstandhouding van gewoonte en routine op te bouwen met je paard, dat hij weet waar hij aan toe is. Dat doe je beter door er elke dag even een kwartiertje op te zitten dan 3 keer per week een half uur, want dat is te lang. Als je denkt dat hij het goed snapt allemaal kun je altijd nog besluiten om minder vaak op te stappen, maar het is echt belangrijk dat je een basis legt met dat paard. Doe je dat niet, dan komt er een dag dat hij wat te jolig is en dan zit je met de gebakken peren, gaat er van alles mis en kan hij weer terug naar de africhtingsstal. Het is wel slim dat je hem terug gezet hebt in voer, dat scheelt al een stuk misschien.

Princesj

Re: 3-jarige ruin, hoe zouden jullie te werk gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:42

Als ik kijk naar de foto's en jouw verhaal hoor, zou ik eerder denken aan het punt dat hij er gewoon nog niet aan toe is om te gaan werken.

Ik zou er voor kiezen om nog een half jaartje niks te doen of alleen te longeren, zodat hij tijd heeft om te gaan begrijpen wat de bedoeling is. Zo neem je voor hem en voor jezelf zo min mogelijk risico.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:43

Jeanine84 schreef:
Je paard is van juli 2006 dus ook echt net 3! Voor zo'n dier is het wel degelijk hard werken wat jij beschrijft (20 tot 30min onder het zadel) en dat dagelijks?

om de situatie even duidelijker te schetsen;

Hij werkt op dit moment niet...
Hij is terug van de africhtingsstal sinds 16 augustus en sinds dan heeft hij 1X aan de longe gelopen dus ik ben nog niet met hem aan het werk sinds hij terug is dus hij moet op dit moment helemaal niet hard werken...

In de africhtingstal heeft hij een maand en een half gestaan om hem goed zadelmak te maken, ik weet niet wat jullie daaronder begrijpen maar hij was daar enkel om het zadel en de ruiter te leren aanvaarden in stap, draf en galop...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:56

@lovely:

Daarom dat ik het advies van de africhtingsstal niet zomaar in de wind wil gooien want uiteindelijk kennen zij hem beter op dat vlak..

Ik vind het best wel moeilijk, enerzijds weet ik ook wel dat 3 jaar bijzonder jong is om dagelijks aan het werk te zetten maar anderzijds hoeft dat geen zware arbeid te zijn en misschien is dat wel wat hij nodig heeft om dan een beetje rustiger te worden in het werk door een dagelijks even mee bezig te zijn...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:02

Ik heb een 4 jarige arabier die sinds begin juli aan het werk is 2x per week heb ik les, in het begin een 20 minuten en nu zo'n 30 tot 40 min. per keer en kijk ik hoe hij is en wat hij aankan.
Ik begin altjid met grondwerk, gewoon om hem en mezelf ontspannen en rustig te maken, de ene keer direct met zadel en de andere keer halverwege zadelen.
We zitten er ook op en stappen een 5 tal rondjes links en rechtsom.
En afgelopen woensdag toevallig stukje gedraafd onder het zadel met iemand erop omdat hij schrok van iets.
Dan merk je dat hij iets meer kan hebben en dus ga je iets meer vragen.
Als ik merk dat hij erg onrustig is zet ik hem aan de longe iets meer aan het werk en soms laat ik het daar bij.

Ik moet zeggen dit bevalt me prma, hij staat 24/24 buiten en is nog hengst en staat met 4 andere ruinen op een groot stuk land.
Ik merk na de les dat hij best moe is in zijn hoofd en tijd nodig heeft het te verwerken.
Tussendoor wandel ik op de weg en soms tussen door een keer extra PP oefeningen.

Het is mijn bedoeling dat hij de 30 gaat halen hopelijk zonder teveel mankementen en als ik daar aan kan bij dragen door hem niet te overvragen is dat prima.
Een paard groeit ongeveer tot zijn 6e jaar en dan zijn de meeste groeischijven gesloten en kunnen ze meer aan.
Kijk hij moet bewegen dat is zeer goed voor zijn ontwikkeling en opbouw van spieren, pezen en botten maar onbelast is vaak beter omdat ze het zelf reguleren.

Ik denk dat je naar je paard moet kijken wat kan hij aan en hoe reageert hij.
Onrust in het paard kan ook zijn dat hij het werk nog niet helemaal aankan maar kan ook zijn dat hij juist iets moeilijker werk wil.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:11

goed gezegd!!
Juliette86 schreef:
Jeanine84 schreef:
Met een sensibel paard is het niet per definitie een gevecht hoor, als je je 3 jarige geestelijk gaat overvragen dan wordt het pas een gevecht..voor die jonge dieren is het heel wat als ze dagelijks onder het zadel moeten en dagelijks hun aandacht bij de ruiter moeten hebben..die van mij heeft die dagen dat ze niks doet echt nodig..maar ieder zijn ding :)

Persoonlijk vind ik dagelijks een paar rondjes stappen niet geestelijk overvragen. Ze hoeven eigenlijk helemaal niets dus de aandacht bij de ruiter houden valt ook wel mee. Het verschilt ook wel hoe je het aanpakt. Bij mij is het niet meer dan opstappen (bij erge spanning een paar keer herhalen) Paar rondjes links en rechtom, tussendoor een paar keer halthouden en van hand veranderen via welke route dan ook. Geen houding afdwingen, aan een losse teugel of met heel licht contact en alles in stap.

Juist omdat je het dagelijks (5x in de week) herhaalt wordt het een gewoonte en een gewoonte geeft rust in het koppie. Ze komen er heel snel achter dat het niets voorstelt, paar rondjes sjokken en dan weer lekker terug naar de vriendjes. Naar mijn idee geeft minder rijden elke keer net wat meer stess dan in het begin wat meer rijden. Met andere woorden; het leed is sneller geleden. Maar merk je dat je paard na 4 dagen waarin hij vlug was op dag 5 ineens aanzienlijk slomer is dan ben je te ver gegaan en heeft hij een paar dagen rust nodig om alles te verwerken.

Het is voor een heel groot deel aanvoelen door de ruiter. Is hij na een paar weken 5x per week kort 'trainen' stabiel geworden in zijn gedrag en reactie op de ruiter dan moet je die frequentie zeker afbouwen. Dan is de ruiter niet meer eng en heb je dat grondig in zijn harde schijf bevestigd. Het gaat in die eerste periode ook helemaal niet om overgangen en wendingen maar puur om het leren dat het rijden niet eng is. Vanuit die rust en dat vertrouwen kan je de hulpen verder gaan installeren.

Zelf vind ik het erg jammer dat trainingstallen niet in die volgorde werken, zeker bij rillerige en vlugge paarden. Eerst goed inprinten dat de ruiter niets is om voor weg te rennen en daarna pas aan de hulpen gaan sleutelen.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:19

is je paard er al aan toe om gereden te worden. is hij niet te jeugdig om al aan het werk gezet te worden dat hij daardoor juist zoveel energie heeft. dit zie ik regelmatig bij jonge paarden en voornamelijk bij ruinen omdat die vaak wat later zijn als merrie's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:21

Brando090309 schreef:
@lovely:

Daarom dat ik het advies van de africhtingsstal niet zomaar in de wind wil gooien want uiteindelijk kennen zij hem beter op dat vlak..

Ik vind het best wel moeilijk, enerzijds weet ik ook wel dat 3 jaar bijzonder jong is om dagelijks aan het werk te zetten maar anderzijds hoeft dat geen zware arbeid te zijn en misschien is dat wel wat hij nodig heeft om dan een beetje rustiger te worden in het werk door een dagelijks even mee bezig te zijn...

Het gaat er alleen maar om dat hij de gewoonte gaat begrijpen en aanvaarden, verder hoeft hij niks ingewikkelds en moet je ook zorgen dat je het allemaal in hapklare brokken doet. Maximaal 20 minuutjes en dan er weer af en de wei weer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:23

Brando090309 schreef:

Welnee. Zij hebben hun zienswijze (die blijkbaar vrij traditioneel is) en dat hoeft niet te betekenen dat wat zij vinden/denken ook juist is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:26

JoviBan schreef:
Brando090309 schreef:

Welnee. Zij hebben hun zienswijze (die blijkbaar vrij traditioneel is) en dat hoeft niet te betekenen dat wat zij vinden/denken ook juist is.

Joviban, wat een rare uitspraak! Het is toch vrij logisch dat als zij 6 weken dat dier in handen gehad hebben ze behoorlijk zicht op hebben gekregen hoe hij reageert, het zijn professionals en geen kneuterboertjes.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:37

@angelpam:

Hij is idd misschien nog wel wat jeugdig maar hij is ook altijd wel sensibel en gevoelig geweest (hij is bij mij sinds hij 6 maanden was) maar ook wel heel slim, na 3x aan de longe begreep hij de commando's stap,draf en galop al maar hij heeft wel wat tijd nodig om te ontspannen en rustig te lopen zelf zonder zadel maar als hij het eenmaal begreep was hij een heel stuk kalmer en wellicht zal dit nu ook wel zo gaan...

Toen hij net in de africhtingstal was, legde de man na een week het zadel er voor de eerste keer op en hij ging toen echt enorm door het lint! Terwijl ik thuis eigenlijk al het zadel meerdere keren had omgedaan (ter oefening) en dan gewoon in stap even mee rondgestapt en toen deed hij helemaal niets...

Als hij over straat moet is hij bv wel heel braaf maar wel heel snel bang en hij komt eigenlijk dagelijks buiten maar toch kijkt hij altijd alsof hij de baan nog nooit heeft gezien! Maar hij blijft wel altijd heel braaf, nooit trekken of stijgeren maar ja, dan zit hij gewoon heel dwaas te blazen :-)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:40

Die mensen van de africhtingsstal hebben wel een hele goede reputatie, ik heb trouwens mijn nu 4-jarige merrie ook bij hun laten zadelmak maken en daar heb ik op hun aanraden ze de hele winter laten rusten omdat ze zo groot en echt nog tijd nodig had op spieren te krijgen en wat uit te groeien...

Nu rij ik haar 3x per week en zij is ondertussen 1m74 en beresterk (soms een beetje te sterk :-))

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:18

Dit is wat ík doe met een 3 jarige;

- parelli oefeningen level 1 t/m 3 online en at liberty
- wandelen
- steppen (paard naast de step)
- werken aan de lange lijnen

Pas met vier ga ik er een keer opzitten, voor het gewicht, pas met vijf rij ik het paard in en met zes gaat hij echt aan het werk.

Dit omdat ik van mening ben, zeker bij ruinen, dat de groeischijven in de ruggengraa nog niet gesloten zijn tot het 6e levensjaar en ik het beter vind op die nog niet te belasten voor het 6e jaar.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:31

Ik zou zeggen:
- 1 dag longeren, dubbele lijnen/ +- 20 min/ weiland
- Een paar dagen per week, werken aan de hand/ +- 10 min/ weiland
- 3 dagen rijden/ +- 20 a 30 min/ weiland

Voordat je gaat rijden even longeren of losgooien zodat hij de ergste stoom eraf kan blazen...

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:33

Het paard wat ik rij is nu afgelopen April 3 jaar geworden.
In April is hij ook zadelmak gemaakt. Als het mijn beslissing was geweest had ik hem zeker nog een half jaar tot een jaar laten staan maar goed, de eigenaar heeft hier voor gekozen.
Ik train hem nu HOOGUIT 3 x per week.
Dat wil zeggen; 1x p week een half uur prive les en 1x longeren. Als ik hem dan nog een 3e keer per week rij is dat vaak een rondje buiten stappen of nog een keertje longeren.
Of ik rij hem 20 minuutjes met een lange teugel (gewoon wat spelen)
Verder staat hij nu in de zomermaanden eigenlijk 24/7 op de wei. In de winter gaat hij snachts naar binnen.

Ondanks dat ik eigenlijk nog niks bijzonders met hem doe, doet hij het geweldig! Hij is laatst mee geweest op concour om daar wat rond te rijden en braaf dat hij was :D! Ik was helemaal trots.
Iedere x dat ik hem rijd gaat hij vooruit! Het is i.m.o. dus helemaal niet nodig om zown jong paard iedere dag te rijden om resultaat te boeken.

Je hebt tijd zat! Maak daar lekker gebruik van.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:13

Kan me wel vinden in je beschrijving Juliette86 :j Maar het zal idd per paard verschillend zijn, die van mij is niet ril onder het zadel en pakt het allemaal heel simpel op waardoor ik denk dat het voor haar juist wel goed is om het maar 3x in de week te doen..Als ik TS was zou ik er iig eerst zelf een keer op gaan en aan voelen..

ik heb het niet zo op trainingsstallen (dat is even snel snel)..die van mij is al vanaf dat ze 2.5 is in de hand..voor haar is het zadel en mij op haar rug dan ook geen 'grote' stap..die is gewoon zo gegroeid

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 11:50

Mijn ruin was ook in de hand voor hij naar de africhtingsstal ging hoor, hoofdstel en zadel en aan de longe lopen kende hij al. Ik heb hem naar die stal gedaan omdat we thuis (imo) niet de nodige accomodatie hebben om een paard zadelmak te maken en ik het dan liever aan iemand overlaat die dagelijks paarden zadelmak maakt. Vandaar mijn keuze. Maar ik moet zeggen dat hij daar veel heftiger reageerde op alles, thuis was dat eigenlijk helemaal niet zo dus misschien was hij ook gestressed door de nieuwe situatie. Hij was het ook gewoon dat ik met hem werkte en niemand anders... Misschien had dat ook wel enige invloed.

Vandaag ga ik hem even aan de longe werken

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:57

Misschien reageerd ie wel heel anders nu die weer thuis is in zijn 'veilige' omgeving en nu jij weer met hem werkt! Ik ben benieuwd

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 12:15

Ik ook :) ik hou jullie zeker op de hoogte...

Op de africhtingsstal zei die man dat hij op zich wel braaf was maar nooit ontspannen was en daardoor de indruk gaf dat hij elke ogenblik zou kunnen uitbarsten, en dat is ook 1x gebeurd en dat was toen hij de eerste keer echt helemaal los ging draven dan duurde het geen 2 minuten voor hij tegen de grond ging maar nadien is het eigenlijk niet meer gebeurd. Maar hij bleef wel altijd heel heftig aan de longe en de ontspanning was er dus ook niet.

Daarom was het eigenlijk wel een positieve verassing toen ik hem de eerste keer aan de longe nam toen hij terug thuis was, de eerste 10minuten was hij dus wel heftig maar na 15minuten begon hij zich dan toch te ontspannen en ging het hoofdje omlaag en reageerde hij heel goed op m'n commando's en dan liep hij ook echt met veel zelfhouding en balans, dan was ik best wel fier om hem aan het werk te zien :)

Dat is wel een voordeel bij hem, hij pikt alles heel snel op, zolang hij het vertrouwen heeft en ik heb wel het gevoel dat dit veel te maken heeft met dat vertrouwen, dat hij een beetje overdonderd is geweest door die hele nieuwe situatie...

Ik ga hem in ieder geval wel de tijd geven om het allemaal te leren aanvaarden en weer wat vertrouwen te krijgen, want dat is toch belangrijk!

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:08

Hoi hoi,

Hier ben ik met een update;

zaterdag heb ik hem dus aan het werk gezet, even aan de longe, dit ongeveer zo'n 15minuten, de eerste minuten ging hij weer behoorlijk hard. Na 15 minuten begon hij wel rustiger te lopen en te ontspannen, dan zadel erop en eigenlijk ging dat geweldig goed! Niet een keer gaf hij de indruk gestressed te zijn door het zadel, hij was wel actief maar zeker niet in paniek of dergelijke. Omdat het zo goed ging dacht ik dat het wel ok zou zijn om even op te stappen en dat heb ik ook gedaan.

M'n moeder had hem aan de hand vast, ik heb dan even in de beugel gehangen en paar pasjes laten stappen en dan stillaan been erover en ook dat ging goed.
Ik heb een paar rondjes gedaan, af en toe halthouden en dan terug wegstappen en dat ging allemaal goed :-)

Uiteraard is dat nog niet veel maar ik ben wel blij dat het allemaal zo goed verlopen is en dat hij volledig stress-vrij was, dat is ook het belangrijkste!

Ik ga het op deze manier verder opbouwen en de eerste tijd hem samen met m'n moeder werken, een beetje aan de longe en als hij goed aanvoelt al even zonder longe...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:21

Wat je misschien ook kan doen als hij heel sensibel is, is om op dagen dat je hem niet rijd, iets heel anders met hem te gaan doen. Niet longeren ofzo, maar aan de hand dressuren (halt, achterwaards, vast wat oefenen op het wijken voor druk) in kleine stukjes om hem mentaal bezig te houden. Of aan de hand hem introduceren aan nieuwe en mogelijk enge dingen.
Zo zorg je dat hij je gaat vertrouwen, hou je hem mentaal bezig, en ondertussen steekt hij er ook nog wat van op waar je onder het zadel straks wat aan hebt.

emma169

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:37

ja 3 x keer in de week rijden 20 min ongeveer en andere dagen andere leuke dingen

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:39

Ja daar heb ik ook al aan gedacht en het is iets waar ik met hem eigenlijk altijd wel gedaan heb maar dan eerder in de dagelijkse omgang, als ik hem naar de weide doe dat hij mooi leert wachten als ik dat vraag, dat hij niet wegspurt voor ik het halster goed heb kunnen afdoen en dergelijke, dat doet hij echt geweldig goed, hij wacht dan echt tot ik zeg 'ga maar' en dan spurt hij als een gek de weide door :-) . Maar ook het opzij gaan voor zijwaartse druk als ik m'n hand op z'n flanken leg en dergelijke en dat hij eigenlijk wel heel goed en ook helemaal geen stress, hij lijkt er zelf plezier aan te beleven!
Dat hoort eigenlijk ook wel een beetje zo te zijn maar ik krijg vaak de opmerking dat hij zo'n goede manieren heeft tegenover leeftijdsgenoten en dat is wel mijn verdienste dus ben ik wel blij om...

Dus inderdaad denk ik dat het iets is waar ik nog wat meer aandacht aan ga besteden en misschien daar ook meer vertrouwen kan opbouwen voor het werk onder de man...

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:49

je kan gewoon gaan rijden hoor .alleen niet in 1 x teveel .
gewoon een half uur per dag ? :+