Yessy schreef:Zoals ik hierboven al schreef vond ik het errug prettig om tijdens het uitstappen niet constant m'n paard te hoeven uitleggen waar ze heen moest, die ging namelijk gerust in de bocht rechtdoor *boem* tegen het schot omdat ik de bocht niet om stuurde
Serieus????? Laat je je paard tegen het schot aanlopen omdat je tijdens het uitstappen geen zin hebt om te sturen???
TS; Ik denk dat je er inderdaad veel aan hebt om je paard recht te richten. Dit is alleen iets wat niet zo gemakkelijk via internet uit te leggen is. Voorlopig raad ik je aan om vierkanten te rijden, zodat je paard ook op je leert wachten tot je een wending aangeeft. Dus geen voltes, maar vierkanten. Gewoon afwenden, rechtstellen, afwenden, rechtstellen, afwenden, rechtstellen. Dan leert hij op jouw wachten en neemt hij geen eigen initiatief. Plus dat je hiermee het afwenden bevestigd; afwenden binnenteugel, rechtuit buitenteugel. Als dit beter op elkaar is afgestemd, kun je hem ook een klein beetje corrigeren als hij stiekem zelf de bocht om gaat.