Tong over bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 12:36

JoviBan schreef:
Pion schreef:
Ik longeer haar nu met bit zodat ze zelf kan zoeken en eraan wennen. Ik krijg het idee dat ze met het bit 'speelt'. Ze kliert ook met haar tong wanneer er totaal geen druk op de teugels staat, en soms met druk erop houdt ze haar mond gewoon dicht.

'Wennen' of zich er uiteindelijk maar bij neerleggen dat er toch geen uitweg is?
En dat 'spelen' is geen spelen van plezier, maar omdat ze er last van heeft.

Ik heb de indruk dat je de pagina niet gelezen hebt die ik eerder gaf, dus bij deze nog maar een keer: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.htm

Ik snoer haar niet vast ofzo, ze kan haar tong er dus gewoon overheen leggen wanneer ze 'daar zin in heeft' om het even zo uit te drukken. Ik noem het inderdaad dus wennen, wennen aan het feit dat er iets in haar mond zit.
Het ene moment ligt haar tong gewoon stil in de mond, het andere moment flippert ze hem er steeds overheen, en niet voor lange tijd, na enkele seconde legt ze hem weer terug.
Ik heb de pagina gelezen, zadel is nét aangemeten, tandarts komt nogmaals voor een controle, ik ga proberen of een ander bit haar misschien beter in de mond ligt en mocht dit allemaal niet helpen dan laat ik de osteo ook komen.

Lucky_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:43

Ik kan dat! Mijn paard heeft het nu niet meer zo erg, alleen in galop aanspringen rechts is nog wat moeilijk.
Jou paard is gewoon extreem linkshandig. Net zoals mijn paardje ;)
Je moet gewoon veel longeren en vooral rijden op de RECHTERHAND. Zo leert hij zijn buiging rechts ;)
Wat die tong betreft. Jha... Ik zou eerst zorgen dat die extreme linkshandigheid eruit gaat, als hij dan nog steeds zijn tong over het bid gooit zou ik proberen met een lepelbit te rijden. OPGELET! De eerste keren dat je ermee rijdt MOET er een gevorderde instructrice bijzijn! Vanaf dat je een lepelbit gebruikt moet je zachtjes in de mond zijn van je paard. Mar ik zeg het nogmaals een lepelbit is echt je alleralleraller laatste optie.

Groetjesx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:31

Voor een echte paardenliefhebber is een tonglepel nooit een optie.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:02

Je kunt proberen met een tonglepel?
mijn paard deed dit ook, en ze hebben me aangeraden om een tonglepel te gebruiken, (DIT DOET GEEN ZEER! vanaf ze hun tong erover willen doen drukt het tegen de tong zodat deze op zijn plaats blijft!
verder heb ik mijn paard nagekeken in de mond op wondjes. en dit was dus de oorzaak :)
(Ik heb voor alle duidelijkheid dus geen tonglepel gebruikt!)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:29

neelke123 schreef:
doe het bit ff goed in

Als het bit goed zit kan een paard alsnog zn tong erover gooien hoor ;)

@ TS ik heb ook een paardje gereden die haar tong over het bit gooide. Zij stopte er op een gegeven moment vanzelf mee dus weet niet zo 123 een tip voor jou paardje...

JeroenK

Re: Tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:59

Tijdelijk misschien een tonglepelbit gebruiken? Dan is het vaak zo opgelost. Ze doet het waarschijnlijk omdat ze het gewoon moeilijk vind, maar dit is wel iets wat ze niet aan moet leren. En de neusriem gewoon goed vastmaken, niet te los en niet te strak :)

OdiEtAmo

Re: Tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 16:45

DA (ook tandarts) vandaag laten komen voor second-opinion.
Wolfskiesjes zaten er nog, ook geleden achterin 2 kiezen niet helemaal mooi over elkaar heen.
De DA kon wel zien dat er een tandarts bij was geweest maar omdat die niet mogen verdoven kon er niet goed 'achterin' gewerkt en getrokken worden.

Mag een week niet rijden. Als het goed is, moet het probleem daarna weg zijn.