kathe en blanco @ HAW.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:57

Ilse_gipsy schreef:
Ik zou ook graag wat meer uitleg hebben over je slofgebruik.
Mij is altijd geleerd dat je slof in een boogje zou moeten hangen, en dat deze er enkel aanhangt in geval van "nood" (om op bepaalde momenten net even iets makkelijker in te kunnen grijpen)

*sorry voor de herhaling. anderen waren blijkbaar sneller

Nou dat is inderdaad waar, maar dat doet de TS ook. Je ziet op de foto's wanneer het paard zijn hoofd omhoog doet, de slof inwerkt, maar wanneer hij goed loopt, zoals op de laatste foto, hangt de slof gewoon los.(beloning voor het paard) Dus het wordt gewoon goed gebruikt ;) . Verder is er niets mis met het slofteugelgebruik, het is een goed hulpmiddel (mits het goed gebruikt word, maar in dit geval wordt het gewoon goed gebruikt) dus er is niets om je druk om te maken ;)

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:58

Evanescence8 schreef:
Ilse_gipsy schreef:
Ik zou ook graag wat meer uitleg hebben over je slofgebruik.
Mij is altijd geleerd dat je slof in een boogje zou moeten hangen, en dat deze er enkel aanhangt in geval van "nood" (om op bepaalde momenten net even iets makkelijker in te kunnen grijpen)

*sorry voor de herhaling. anderen waren blijkbaar sneller

Nou dat is inderdaad waar, maar dat doet de TS ook. Je ziet op de foto's wanneer het paard zijn hoofd omhoog doet, de slof inwerkt, maar wanneer hij goed loopt, zoals op de laatste foto, hangt de slof gewoon los.(beloning voor het paard) Dus het wordt gewoon goed gebruikt ;) . Verder is er niets mis met het slofteugelgebruik, het is een goed hulpmiddel (mits het goed gebruikt word, maar in dit geval wordt het gewoon goed gebruikt) dus er is niets om je druk om te maken ;)

nou oke.bedankt voor de tips dus

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:59

foto 2 en 3 zien er echt niet vriendelijk uit ze loopt goed maar je remt haar in haar bewegingen.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 20:00

lovemeintje schreef:
foto 2 en 3 zien er echt niet vriendelijk uit ze loopt goed maar je remt haar in haar bewegingen.

oke. daar heb je ook wel gelijk in ja.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:00

@Evanescence, Vind jij de laatste foto er ontspannen uitzien? Nou sorry, maar het lijkt gewoon alsof je haar op die foto behoorlijk zaagt. no offence als het niet zo is.
Gooi die slof er af en ga gewoon lekker oefenen op ontspannenheid enzo. ;)

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:01

probeer haar lekker met haar hoofd naar beneden te laten lopen,zonder slof of strenge handen
krijg je les?
Laatst bijgewerkt door lovemeintje op 24-08-09 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:02

Surface schreef:
@Evanescence, Vind jij de laatste foto er ontspannen uitzien? Nou sorry, maar het lijkt gewoon alsof je haar op die foto behoorlijk zaagt. no offence als het niet zo is.
Gooi die slof er af en ga gewoon lekker oefenen op ontspannenheid enzo. ;)

Ik zeg ook niets over ontspannenheid, maar alleen over het slofteugelgebruik, omdat een aantal bokkers zich daarom onnodig druk maken. Ik ben het wel met je eens dat er wat meer ontspanning zou mogen zijn, maar daar ga ik mij verder niet mee bemoeien. Ik ken de ruiter niet, ik ken het paard niet en ik ken hun ervaring niet ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:08

ik weet niet wat jij ziet evanescense8, maar ik vond dit geen goed slofgebruik.
op foto 2 en 3 zie ik een strakgetrokken slof terwijl paard netjes staat. op foto 3 zelfs te veel met neus naar binnen.
foto 5 vind ik er erg in de krul getrokken, veel te veel die neus naar binnen.

TS: slof zou ik eraf halen of leren hoe je ermee om moet gaan door hulp.
je bent nu je paard de verkeerde dingen aan het leren( hij zal steeds sterker worden en uiteindelijk wint hij het makkelijk van je.)
ik ben ook benieuwd waarom je met sporen rijdt, heb je trouwens les?

verder vind ik het een heel mooi paard :)

klomp

Re: kathe en blanco @ HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:40

Gut, dit wordt toch hopelijk niet weer z'on topic waar alles 1000 keer herhaald wordt he? :')
TS: Er staan nuttige tips, zorg voor een goede instructrice die jou kan helpen om je paardje goed te laten lopen, één waarbij je zonder kracht rijd, anders weet je al snel dat je de verkeerde te pakken hebt ;) Gooi je slof eraf en ga op je zit oefenen om daarmee het tempo te bepalen, beloon enorm overdreven als het goed gaat. Mooie pony en heel veel succes! :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:01

Hee Kathe,
Je had al verteld dat je met slof reed maar ik schrik eerlijk gezegd wel een beetje van de foto's.
Foto 2 laat heel goed zien dat de slof niks toevoegt behalve hem in de krul trekken en tegenhouden van voor.. Geen achterhand gebruik, geen impuls en geen ontspanning... Ik zou zeggen werk daar aan, als hij sterk van voor is blijf dan stappen en laat hem stappen als hij wil gaan draven zet je hem op een kleine volte totdat hij stapt en geef je hem weer druk vrij aan de voorkant door je handen te ontspannen en de teugels wat losser te laten. Als je dat telkens doet, hem op de kleine volte sturen (niet te klein want dan raakt hij uit balans waardoor ze snelheid gaan maken, sterker worden en gaan crossen) en zelf ontspant wanneer hij weet gaat stappen zal hij merken dat ontspanning fijn is, hij moet luisteren naar jouw hulpen om ontspanning te krijgen en zo meer geconcentreerd is op jou.
Ook het halthouden wordt door de slof gedaan zie ik. Geef hier fases voor:
1: Bekken kantelen
2: Zwaar maken
3: Knieën klemmen
en 4 in jouw geval even geen ophoudingen geven van voor maar deze fases aanhouden totdat hij bij het hek staat je houdt hem tegen het hek totdat hij stil staat en laat dan alle druk van je benen en zit los dan zal hij weer snel merken 'oo druk betekend stil staan en stilstaan betekend druk vrij, dat is fijn'. Door slof gebruik maak je hem sterker hij zal er namelijk tegen gaan vechten en ontwikkeld zo een onderhals en die onderhals is heel moeilijk weg te krijgen én je krijgt een sterk paard waar dadelijk veel meer hulpteugels aan te pas moeten komen om hem onder controle te kunnen krijgen. Probeer je doel te veranderen van meer(hulpteugels, bitten en sporen) naar minder (slof weg, sporen weg en reactie op zit).
Als ze stap goed gaat kun je weer een begin maken met draven en laat hem dan de bakrand volgen. Telkens als hij snelle gaat geef je weer de bovenstaande ophoudingen met je zit en geen reactie? Parkeer hem tegen het hek en als hij stil staat laat je de druk weer los. Oefen dit een aantal keer, door middel van druk leren ze heeeel snel.
Verplicht jezelf ook een aantal keer je schouders, ellebogen en polsen te ontspannen én een aantal keer naar de omgeving kijken om het naar de grond kijken langzaam af te leren. Ook met wendingen rijden stuur je op zit:
1. Kijken met ogen (goede oefening om niet te vaak naar de grond te kijken)
2. Kijken met ogen en schouders
3. Sturen met indirecte teugel (buiten teugel tegen de hals)
4. Sturen met directe teugel (binnen teugel).
Laat niet fase 1, 2 en 3 vallen als je 4 probeert maar houdt die erbij en geef hem vooral de kans te reageren of fase 1.
Sorry voor het lange verhaal maar hopelijk heb je er iets aan onthoudt goed dat deze slof, met dit gebruik meer kapot maakt dan je lief is... vertrouw je paard en rij hem met zo min mogelijk.

Succes meid, je kan het wel :) .

Groetjes Marlies.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 06:16

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.
Bovendien voldoen de foto's niet aan de eisen van RT-HAW.