3 jarige berijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:31

nynke1995 schreef:
Jullie mogen oordelen wat jullie willen, maar geloof me jullie zouden haar ook niet nageeflijk kunnen rijden, NIEMAND namelijk.. en dan kan je nog van alles zeggen alleen pas als je haar toen had gezien en hoe ze deed dan hadden jullie nu echt wel iets anders gezegt

Nageeflijkheid ga je niet bereiken met een slof. Daarmee bereik je hoogstens dat je pony in de krul gaat lopen met een valse knik, haar rug totaal niet gebruikt en haar achterhand al helemaal niet. Nageeflijkheid is een cadeautje dat je krijgt als je je pony goed rijdt. ZONDER slofteugel. Ooit al bedacht dat je zo'n dingen vanuit de achterhand moet bereiken?

Ik zie dat je nog maar 14 bent. Ga alsjeblieft eens les nemen van een goede instructeur in de plaats van ondoordacht roekeloze methodes te gaan toepassen waarmee je je pony alleen maar verpest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:36

nynke1995 schreef:
Jullie mogen oordelen wat jullie willen, maar geloof me jullie zouden haar ook niet nageeflijk kunnen rijden, NIEMAND namelijk.. en dan kan je nog van alles zeggen alleen pas als je haar toen had gezien en hoe ze deed dan hadden jullie nu echt wel iets anders gezegt

Dat jij je dit niet kan voorstellen maakt dat nog geen feit.
Je geeft hier alleen de grenzen van jouw kennis/kunde/ervaring weer; waar voor jou onbewuste onbekwaamheid begint.

hc

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:37

Citaat:

Jij wel? :D

PENNY! }:0 :Z

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:42

Mientjeuh schreef:
nynke1995 schreef:

Nageeflijkheid ga je niet bereiken met een slof. Daarmee bereik je hoogstens dat je pony in de krul gaat lopen met een valse knik, haar rug totaal niet gebruikt en haar achterhand al helemaal niet. Nageeflijkheid is een cadeautje dat je krijgt als je je pony goed rijdt. ZONDER slofteugel. Ooit al bedacht dat je zo'n dingen vanuit de achterhand moet bereiken?

Ik zie dat je nog maar 14 bent. Ga alsjeblieft eens les nemen van een goede instructeur in de plaats van ondoordacht roekeloze methodes te gaan toepassen waarmee je je pony alleen maar verpest.

Oke, ik krijg elke week priveles van een instructrice die minstens al 15 paarden naar de z heeft gereden, ze is bij ons in de buurt de op een nabeste instructrice, en mijn leeftijd maakt ook niet zoveel uit hoor, ze loopt nu hartstikke soepel in haar mond en kan bijna alles met haar alleen Cheyenne KON wel aan de teugel maar ze wou niet, laten we zeggen dat ik gewoon een vreemde pony heb, als ze iets niet wil dan wil en gaat ze ook niet. We hebben heel veel dingen toen ook geprobeerd zoals op een volte (kleine) en dan vragen,vragen.vragen maar nee allemaal tevergeefs toen hebben we een tijdje dingen zoals de slof geprobeerd en ja dat ging op zich prima, toen weer een tijdje zonder en het was weer mis. De meeste paarden snappen na een tijdje wel dat als ze nageeflijk rijden ze veel lekkerder kunnen lopen en soepel in de rug zijn maar die van mij (een raar beest) die wou dat niet snappen, nouja en als verder alles goed gaat waarom zou je dan dat niet doen, dit hebben we namelijk een tijdje gedaan en na die tijd snapte ze het en liep ze vrij soepel in haar mond etc. alleen ze had wel haar ups en downs. Maar alles is nu goed en hoef maar een klein ophoudingkje te geven en ze knikt naar beneden, we zijn nu bezig om haar wat meer op te richten omdat ze namelijk heel diep loopt en opzich gaat dit ook prima

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:48

Oke, ik krijg elke week priveles van een instructrice die minstens al 15 paarden naar de z heeft gereden

Tsja, op die manier kan ik ook wel minstens 15 paarden naar de Z rijden! :+

dit hebben we namelijk een tijdje gedaan en na die tijd snapte ze het

Na een tijdje snapte ze denk ik; 'als ik naar beneden loop word er niet zo in m'n mond getrokken dus laat ik dat maar doen'

KOM ZEG!
Zo ga je toch niet met een paard om? :?

(erg Off-topic btw :o )

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:50

Het feit dat je zegt dat je nageeflijkheid en aan de teugel moet vragen bewijst al dat je het niet begrijpt. Er zijn zo veel te veel mensen die zich op dat aan de teugel focussen terwijl ze niet eens begrijpen waaruit het zou moeten voortkomen. En zo te lezen ben jij één van hen.

Nageeflijkheid, aan de teugel en een juiste oprichting moet je niet "vragen". Dat bereik je door de achterhand aan het werk te zetten, door te zorgen dat die zich onder de massa van je pony plaatst zodat hij alles gaat dragen. Zolang je de achterhand niet voor elkaar hebt, zal je pony vooraan ook niet goed lopen.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:54

Waar slaat het op, omdat allemaal te zeggen jullie weten niet eens hoe ze is en doen nu net of ik mijn pony heb verkloot ofzo nou iig ik weet zelf best wel van niet anders kon ik haar nu niet zo rijden. en hoe bedoel je dat ik haar in de mond trok? slaat ook weer nergens op. En nou ben ik ook wel benieuwd hoe JULLIE dan zo´n pony aan de teugel zouden rijden als dat zeg,maar het enige was wat er nog aan moest worden ´veranderd´ en als 2 (!!) ZZ ruiters en nog niet krijgen omdat ze zo sterk is in de mond..

kom maar op ben benieuwd. mijn pony durft namelijk ook niet over balkjes en ook daarbij denkt iedereen wel te weten hoe het moet en als ze het dan zelf proberen zeggen ze : hmm,, je hebt toch gelijk..

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:56

Mientjeuh schreef:
Het feit dat je zegt dat je nageeflijkheid en aan de teugel moet vragen bewijst al dat je het niet begrijpt. Er zijn zo veel te veel mensen die zich op dat aan de teugel focussen terwijl ze niet eens begrijpen waaruit het zou moeten voortkomen. En zo te lezen ben jij één van hen.

Nageeflijkheid, aan de teugel en een juiste oprichting moet je niet "vragen". Dat bereik je door de achterhand aan het werk te zetten, door te zorgen dat die zich onder de massa van je pony plaatst zodat hij alles gaat dragen. Zolang je de achterhand niet voor elkaar hebt, zal je pony vooraan ook niet goed lopen.

Achterhand was er ook allang onder hoor, ik ga haar echt niet zomaar aan de teugel trekken, heb gewacht totdat we er klaar voor waren en ben toen begonnen, heb eerst ook nog op andere paarden gereden zodat ik het ´´gevoel´´ een beetje kon voelen en pas daarna ben ik op mn eigen aan de ´´slag´´ gegaan..

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:05

Mientjeuh schreef:

Mee eens, een paard gaat (naar mijn weten) pas nageeflijk lopen, als de achterhand goed aan het werk is gezet, hij volkomen ontspannen is, en volledig op jou gefocust is.

Ik ben zelf ook nog maar 14, maar kom op zeg, je hebt toch wel het verstand dat je weet dat een pony niet dwingend de krul in moet. :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:14

nynke1995 schreef:
En nou ben ik ook wel benieuwd hoe JULLIE dan zo´n pony aan de teugel zouden rijden als dat zeg,maar het enige was wat er nog aan moest worden ´veranderd´ en als 2 (!!) ZZ ruiters en nog niet krijgen omdat ze zo sterk is in de mond..

Voor jou en jouw lesgeefmensen (m/v) is er een zinvol boek:

http://www.amazon.com/Tug-War-Classical ... 1570763755

hc

nynke1995

Re: 3 jarige berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:31

Ja maar vertel dan ook maar hoe Jullie het zouden doen als jullie het zo goed weten. en ik ga het ook niet uit een boek halen want alles is allang opgelost. we hebben het gedaan omdat ze zo sterk was en het dan gewoon niet fijn was om te rijden als een soorthulpmiddel

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:32

Zou je het anders ook niet uit een boek halen?
Boeken zeggen vaak meer dan de mensen zelf :)

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:35

JONGENS ze loopt allang fijn en soepel in de mond waarom heb ik dan in hemelsnaam een boek nodig, een boek is over het algemeen en niet over een bepaald paar/pony zelf. Jullie zijn wel vermoeiend maar komen niet met ideeen hoe JULLIe het dan hadden gedaan want volgens mij weten jullie dat niet eens maar gaan gewoon lekker iemand afkraken wie jullie niet kennen en dus eigenlijk ook niet over kunnen oordelen. Jullie gingen -Bitje ook al afkraken om allemaal dingen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:46

nynke1995 schreef:
JONGENS ze loopt allang fijn en soepel in de mond waarom heb ik dan in hemelsnaam een boek nodig, een boek is over het algemeen en niet over een bepaald paar/pony zelf.

Een boek, dit boek, geeft algemeen toepasbare informatie die OOK op een individueel paard toepasbaar is.

Je weet niet wat je niet weet.
Ook achteraf kan je inzien dat wat je deed mishandeling was.
Dan was het een leerervaring. Daar kom je verder mee.

Niet wíllen weten wat je niet weet is verwijtbaar. Daar ga je niet ver mee komen. dat is niet erg, maar wel erg is dat jouw paard daar onder leídt.

Helaas wéér een voorbeeld van de uitzichtloze situatie in de ruiterij; er komen al 50 jaar meer ruiters zonder enig benul bij dan de toename van kennis kan bijhouden.
Het kenisniveau zakt omgekeerd evenredig met de groei sinds jaren 60. Inmiddels verkondigen de eenogen in dit land der blinden de grootste onzin en is het een lawine heuvelaf.

Dat is een enorm probleem voor het welzijn van de paarden. Wat te doen?

hc

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:48

JA ik laten jullie wel denken dat ik er geen verstand van heb, weet zelf gelukkig beter. Gelukkig dat jullie allemaal Anky zijn.!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:53

Nee, wij zijn allemaal geen Anky. Maar wij hebben wel ieder ons stukje kennis van dressuur en wat niet en wel kan met een paard. Wij willen dat met de allerbeste bedoelingen voor die pony met jou delen, maar helaas voel jij te goed om het eens van een ander aan te nemen dat je wel degelijk fout bezig bent.

Hulpteugels worden immers maar al te vaak gebruikt daar waar de kennis van de ruiter ophoudt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:58

Mientjeuh schreef:
Nee, wij zijn allemaal geen Anky.

Sterker nog; dat zou voor mij de grootst mogelijke belediging zijn, om daarmee over dezelfde kam geschoren te worden :)*

Anky is het rolmodel voor het huidige dwangteugel-denken en in die zin ´verantwoordelijk´voor de enorme hoeveelheid ruiters in NL die deze doodlopende weg op gaat.
Zie Nynke1995 en haar lesgeefmensen (m/v).

hc

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:04

Sterker nog; dat zou voor mij de grootst mogelijke belediging zijn, om daarmee over dezelfde kam geschoren te worden :)*

Anky is het rolmodel voor het huidige dwangteugel-denken en in die zin ´verantwoordelijk´voor de enorme hoeveelheid ruiters in NL die deze doodlopende weg op gaat.
Zie Nynke1995 en haar lesgeefmensen (m/v).

hc[/quote]

Amen! dank u!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:29

nynke1995 schreef:
En nou ben ik ook wel benieuwd hoe JULLIE dan zo´n pony aan de teugel zouden rijden als dat zeg,maar het enige was wat er nog aan moest worden ´veranderd´ en als 2 (!!) ZZ ruiters en nog niet krijgen omdat ze zo sterk is in de mond..

kom maar op ben benieuwd. mijn pony durft namelijk ook niet over balkjes en ook daarbij denkt iedereen wel te weten hoe het moet en als ze het dan zelf proberen zeggen ze : hmm,, je hebt toch gelijk..

Je basis is niet goed.
Je begrijpt blijkbaar niet hoe het werkt - ookal heb je "een" manier gevonden.
Hopelijk ga je er toch over nadenken, zodat je het volgende paard (pony) beter kunt begrijpen en dus sneller/vriendelijker resultaat zal bereiken.

Het klopt niet dat de mond van een paard "hard" is.
Of het paard(je) heeft lichamelijke problemen óf is met een harde hand gereden (weg vertrouwen in de hand). iig is het logisch dat zelfs een goede ruiter dit niet in 1 x kan veranderen.

Dus je verdediging over de ZZ ruiters slaat nérgens op!

Het paard moet van achter naar voren worden gereden en het paard(je) zal dan automatisch het hoofd laten zakken, omdat het fijn loopt.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:36

ik zal haar wel aan de teugel rijden als Ik zie wat je zegt

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:44

Ik zou een 3jarige nog niet vragen aan de teugel te komen. Het moet eerst leren op eigen benen te lopen, en zijn balans te vinden/houden.

Ik rijd ook een 3 jarige door, en die gaat in stap al uitzichzelf nageefelijk lopen. Ik vind dit prima, want hij zoekt zijn eigen manier op. Hij krijgt sinds een week de neiging op in stap en draf heel diep te gaan lopen. Dit vind ik dan weer niet goed, en dan geef ik hem iedere keer even een hulpje zodat dat neusje er weer uit komt. Als ik dat doe gaat hij meestal weer even gespannen lopen, omdat hij hulpen nog eng vind. Hij zoekt zelf de ontspanning weer op, en dat is goed! :j

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:51

ja,dat is waar,1st op hun eigen benen en dan pas

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 00:13

nynke1995 schreef:
Ja maar vertel dan ook maar hoe Jullie het zouden doen als jullie het zo goed weten. en ik ga het ook niet uit een boek halen want alles is allang opgelost. we hebben het gedaan omdat ze zo sterk was en het dan gewoon niet fijn was om te rijden als een soorthulpmiddel

ik heb 3 jaar lang mijn fries sterren laten kijken omdat ze gewoon niet nagefelijk te rijden was volgens iedereen. Maar nu ik het volle vertrouwen het aanvoelen en de volle ontspanning op haar heb loopt zij nageeflijk.

Je hoeft niet alleen de fout bij de pony te plaatsen plaats ook in jezelf.

Ieder paard is nageeflijk te rijden een paard wilt niet een paard doet. He is niet zo dat een paard denkt goh ik loop omhoog met mijn hoofd ik ga niet naar beneden. Ik vind altijd de fout ligt of bij de ruiter of er zit iets fout, kan een vaste rug zijn een nare ervaring een onderhals die ze gaan aanspannen. maar dat er iets mis is is een ding dat zeker is.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 00:43

TS Ten eerste zou ik als ik jou was minimaal één keer in de week/ twee weken les nemen. Je paard gaat pas nageeflijk lopen als hij goed voor het been is en je ziet vaak bij jonge paarden die je inrijdt, dat ze zelf al een beetje zoeken. Naar mijn idee ga je je paard in de krul rijden als je er wat aan gaat doen en dat is wat anders dan wanneer je paard nageeflijk loopt. Als jij ervoor zorgt dat je je paard goed aan het been hebt, overgangen kunt rijden, figuren rijden en een instructeur hebt (kortom de basis van het rijden), dan komt die nageeflijkheid vanzelf.

En om even hierop terug te komen.
Citaat:
..alleen Cheyenne KON wel aan de teugel maar ze wou niet, laten we zeggen dat ik gewoon een vreemde pony heb, als ze iets niet wil dan wil en gaat ze ook niet.

Lijkt me meer een eerlijke pony dan een 'vreemde' eerlijk gezegd. Mijn paard is ook zo zegmaar, (hoewel ik het meer zie dat hij mij corrigeert als hij zegezegd niet 'wil en gaat') maar zolang ik hem eerlijk rijd, dus niet in de mond zitten, overgangen, binnenhoefslag, dan doet hij super z'n best, loopt hij lekker ontspannen met z'n koppie omlaag en is hij goed voor het been. Misschien kun je het beter zo eens bekijken.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:52

Dan kennen jullie Cheyenne nog niet:P echt waar geloof me ze is heel apart ! maar HEEL leuk..