Bonte Blitzz (3jr) @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Bonte Blitzz (3jr) @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:18

Wendy: ik zie juist geen gespannen handen/armen. Op de laatste twee foto's misschien, maar verder niet :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:22

Dat je het niet ziet, betekent niet dat het er niet is... een te gespannen pink heeft bij bepaalde (net beleerde paarden) al heel veel invloed...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:38

Tuurlijk, maar of die halshouding van 't paard daar nu direct aan ligt. Goed dat je het aankaart hoor, maar ik vind het zo stellig overkomen, alsof dat dé reden is zegmaar.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:33

ik vind het er goed uitzien hoor hij accepteerst het wel dat er een ruiter op hem zit

en dat over leeftijd de 4jarige waar ik op rij is ook op 3jarige leeftijd beleerd en A moest is weten hoeveel paarden op 2.5 jarige leeftijd worden bereden en ik vind dat als een paard het accepteert en er geen last van heeft

verder lekker paard hou van vonte

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:53

Arabesk schreef:
Volgens mij gaat je paard niet uit zichzelf zo lopen als je de teugels losser zou houden. Als je kijkt op je laatste foto waar de teugels los zijn, heeft hij zijn neus wel naar voren. Je maakt mij niet wijs dat hij met waslijnteugels ook zo opgekropt gaat lopen.

Heel veel ruiters denken nog dat als je een paard in zo'n houding rijdt, dat hij dan dus ook goed en verzameld loopt. Maar het is juist omgekeerd: een paard zń hoofd knikt iets af, tot net vóór de loodlijn, wanneer het verzameld loopt. In de juiste verzameling zal het nooit áchter de loodlijn gaan lopen.

En over de leeftijd, ja daar is dit topic voor [RT-D] ingereden 3-jarige?

Ik kies er zelf voor om mijn nieuwe paard pas in de rijden met vijf en pas door te rijden met 6 ivm het sluiten van de groeischijven in de ruggengraat.

Bij de spaanse rijschool rijden ze een paard bij het inrijden het eerste jaar vooral met lange teugel en lange stukken rechtuit, het jaar erna komen pas de afwendingen etc. Pas veel en veel later na het achtste jaar worden de moeilijkere oefeningen aangeleerd waarbij verzameling wordt gevraagd.

owjah nou ik ken dit soort geiten wollen sokken figuren,!!...
maar ga zo lekker door met ruime pauzes tussen door tot ze ongeveer 4 is;)

ik vind het een mooi paardje en inderdaad meer lengte in de hals. bij mijn 3 en half jarige werk ik nu met een lang touw lengte van 2 halstertouwen. die ik achter de oren door het bit doe en onderaan de singel, zo word ze eigenlijk wat gedwongen haar hals langer te maken en lekker over haar rug te lopen zonder aan de teugels te hoeven scheuren. zelf vind ik dit een hele fijne oplossing. want mijn paard kropte zich ook steeds op. nu rijd ik soms zonder dat touw en gaat ze automatisch met haar neusje naar de grond:D.
Veel succes

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:44

En toch moet je proberen om je paard (richting) vw-nw te rijden. Zo versterk je zijn rugspieren en zal hij makkelijker gaan dragen met zijn achterhand. Je moet natuurlijk niet plots alles loslaten als je richting vw-nw wil rijden, want daar overval je je paard alleen maar mee. Probeer eens gedurende één pas je handen een beetje naar voren te geven zodat je paard voelt dat hij kan en mag zakken. Na een tijdje zal hij wel begrijpen dat het daar beneden wat fijner voelt dan in een vrij strakke houding bovenin. Door hem met je handen wat losser te laten leer je hem ook meer op z'n eigen benen te lopen. Doordat je hem nu vooraan (vrij) vast houdt, houdt je hem alleen maar tegen en laat je hem helemaal niet op eigen benen lopen. Dat kan alleen maar voor nadelen zorgen.

Verder zou ik eerst wat meer gaan trainen op de achterhand dmv (schijn)overgangen, wendingen etc. voordat je aan dingen als verruimen begint. Want een oefening als verruimen in draf kan je toch niet goed uitvoeren als de achterhand nog niet voldoende draagt, dan dondert je paard alleen maar op z'n neus en dat zorgt voor spanning.

En inderdaad, houd er wél rekening mee dat je paard nog heel jong is en ga ZEKER niet meer rijden dan je nu doet. Zeker als je je paard op zo'n jonge leeftijd inrijdt moet je er rekening mee houden dat ze nog niet zomaar alles aankunnen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:50

Hij doet zijn naam eer aan, wat een geweldig leuk paard zeg, er wordt al genoeg gezegd over zijn houding en zijn leeftijd en de gevolgen daarvan. Lekker voorwaarts laten lopen en niet proberen hem in een houding te laten lopen, dat houdt hij ook niet vol. Veel meer ruimte in zijn nek en dus ook zijn lijf en lekker voorwaarts gaan rijden. Je zit er keurig netjes op. Succes met je spetter !

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 17:22

Bedankt voor de reactie's en tips!
We zijn hard aan het oefenen op het langer is de hals te worden wat hij erg moeilijk vind!
Ook rijden we veel voor en neerwaarts, hij krijgt ook telkens vakantie, binnenkort krijgt hij weer een maand vrij!

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:21

nou je krijgt iig genoeg tips...
vind het een mooi paard en een leuke combinatie

ik geloof wel dat het klopt wat de ts schrijft dat dit paard uitzich zelf in deze houding gaat lopen. wat er vaak gebeurt is dat de ruiter door contact te zoeken met het bit de teugels aanneemt. dus het lijkt eerder zo dan dat het zo is dat ze de teugels te strak aanneemt. ik ben het eens met wat mientjuh hierboven noemt ik zeg vaak blijf denken aan hals strekken en werk vanuit daar weer verder. maar zit er maar niet over in met goede instructie en wat geduld komt het helemaal goed.. succes ermee

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:27

Arabesk schreef:
Ik vind je paard er nog wel heel puberig uitzien, nog een beetje stengelig zeg maar. Ik zou minimaal nog een jaartje wachten met (intensief) rijden, het liefst eigenlijk nog twee jaar.

Je rijdt je paard ook een aantal keer achter de loodlijn, de groeischijven in de nekwervels zijn nog niet gesloten op deze leeftijd en daarom wordt ook afgeraden om het paard op deze leeftijd al zo te rijden.

Helemaal mee eens, rustig aan doen met hem. Je hebt nog tijd genoeg.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:30

Wat een mooi paard heb je daar!
Ik zou persoonlijk nog even wachten met de aanleuning in de galop, bij mijn welsh hebben we ook zelfs een jaar gewacht. Tot we dat echt pas gingen vragen, gaf ze zelf in de galop prima.
Heb het idee dat dit toch het zwakste punt is bij jonge paarden.
Lekker nog even op zijn eigen benen laten lopen :)
Zit echt veel pit en potentie in dit paardje! Wees er maar zuinig op.

m_aar_tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:34

Jee, wat heb jij een super leuk paardje. :D
Ik vind het er netjes uitzien hoor.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:35

heel leuk dier, en idd de aanleuning in de galop is vaak moeilijk bij 3 jarigen. heb zelf ook een 3 jarige (zie profiel) en de galop vind ze ook nog wat moeilijk.
en ja die van mij heeft nu ook een maand vakantie!
2 a 3 x per week 20 min rijden is niks mis mee hoor! en af en toe een maandje rust is heel goed!
met MATE rustig dit beestje doorrijden en dan komt het wel goed.
mooie bonte hoor!! wou ik ook altijd, maar heb nu een appie! is ook leuk!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:41

MMM...ik vind het niet zo'n fijn beeld geven.
Juist omdat het een 3 jarige is zou ik hem toch wat meer ontspannen willen zien lopen.
Hij verkanteld af en toe ( op de foto's, dus een moment opname ik weet het) maar dat is wel het begin van een paard scheef (ver) rijden.
Vw nw is al div keren genoemd en daar ben ik het volledig mee eens.
Nu zie ik een 3 jarige die eigenlijk al veels te veel in de oprichting loopt.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:44

Ik lees al een tijdje mee maar wil nu toch wel even reageren. Ten eerste: wát een ontzettend leuk en mooi dier heb jij onder je kont zeg, jonge jonge. Hierbij een fan :D
Wel vind ik het beetje een dooddoener dat je zegt dat je paard daar vanzelf loopt.. hoe je het op moet lossen kan ik niet echt zeggen. Ik ben sinds 2 à 3 weken bezig met echt vw/nw en hals strekken met mijn 3-jarige (2 mnd ohz) en dat pakt ie erg goed op, en hij loopt nu veel meer ontspannen (ik rijd nu klein beetje op de AdB-methode). Dus daar zou ik toch echt mee bezig gaan. Gooi desnoods gewoon een keer de teugels los, kijken hoe hij daar op reageert, want ik neem aan dat die dan toch echt niet op deze manier blijft lopen.
Maar ik moet zeggen, mijne liep ook eerst veel te veel opgericht, maar dat was totaal niet uit ontspanning (laatste topic staat nog op bokt). Ik ben met de tips flink aan het werk gegaan en dat heeft veel opgeleverd :) erg veel succes, ben ook erg benieuwd naar jullie volgende topic.

@ criollolover: dus als je jonge dier in galop hals strekt mag je dus wel tevreden zijn?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:50

Myour schreef:
@ criollolover: dus als je jonge dier in galop hals strekt mag je dus wel tevreden zijn?

ja tuurlijk mag je daar tevreden mee zijn! is best wel heel bijzonder. een jong dier wat in de galop al de hals wil strekken.... koester het!

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:55

Ik vind het inderdaad geen prettig beeld geven. Zie hier een paard wat met behoorlijk veel spanning loopt en dat is helemaal met inrijden erg jammer.

Probeer lekker met een lang teugeltje je paard lekker voorwaarts en op het been te krijgen. De ontspanning komt dan vanzelf. Je geeft aan dat je paarden vanzelf achter de teugel kruipt, probeer toch de teugels wat losser te laten dan komt het vanzelf. Dat hoofd is nu nog helemaal niet van belang. Eerst lekker voorwaarts, ontspannen en dan komt dat hoofd vanzelf wel mee.

Succes ermee! Vind het een ontzettend leuk diertje!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:57

Ik vind dat jij hem voor een 3 jaar paard veel te opgekropt en te hoog insteld.
Je zegt dat hij uit zich zelf daar loopt..probeer dan te ontspannen in je handen en in je zit, vind je houding over het algemeen erg gespannen; je ziet het nu terug in het paard , behoorlijk spanning..
Zeker als hij uit zichzelf daar zou lopen,
Laat hem eerst eens leren ontspannen over zn rug te lopen door te leren dat hij jou hand en hulpen moet laten volgen..
laag en rond, en als je dan voor elkaar hebt kun je hem vanuit dat zo instellen als jij dat wil, als hij daar klaar voor is

Zeker als hij zo jong is het belangrijk dat hij leert zijn spieren goed te gebruiken.

Verder een leuk paardje , ik hou van bont, en ik denk dat jullie zeker een mooie combi worden!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:01

nog iets anders..

de stap en de galop zijn over het algemeen de moeilijkste gangen voor een paard..
Draf is twee tact, een constante diagonale beweging en kost niet veel coördinatie. Galop is 3 tact en vergt al meer coördinatie en kracht. Stap is 4 tact en vergt behalve coördinatie ook veel kracht en concentratie. De stap lijkt vaak niet zo belangrijk maar juist de stap is erg belangrijk om goed voor elkaar te krijgen omdat het zo moeilijk is voor het paard. (Daarom telt het nu ook x2 op topsportniveau)

Probeer dus nog niet teveel daarin te vragen, laat hm een beetje zijn eigen balans leren vinden en probeer ook te voelen in de gangen naar het beengebruik van het paard..welk been tilt ie wanneer op, en zorg dan dat jij daarbij mooi op 2 zitknobbels blijft zitten..
doe desnoods je ogen dicht, dan voel je echt veel wat onder je gebeurd.
Je kunt ook aan de longe kijken naar het beengebruik, dan kun je op paard nog beter visualiseren wat er gebeurd en dan kun je er veel beter op een ontspannen en juiste/bewuste manier reageren.

Succes

Miranda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:02

Ik vindt het er heel leuk uitzien :D!

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 20:27

Amanda__ schreef:
nog iets anders..

de stap en de galop zijn over het algemeen de moeilijkste gangen voor een paard..
Draf is twee tact, een constante diagonale beweging en kost niet veel coördinatie. Galop is 3 tact en vergt al meer coördinatie en kracht. Stap is 4 tact en vergt behalve coördinatie ook veel kracht en concentratie. De stap lijkt vaak niet zo belangrijk maar juist de stap is erg belangrijk om goed voor elkaar te krijgen omdat het zo moeilijk is voor het paard. (Daarom telt het nu ook x2 op topsportniveau)

Probeer dus nog niet teveel daarin te vragen, laat hm een beetje zijn eigen balans leren vinden en probeer ook te voelen in de gangen naar het beengebruik van het paard..welk been tilt ie wanneer op, en zorg dan dat jij daarbij mooi op 2 zitknobbels blijft zitten..
doe desnoods je ogen dicht, dan voel je echt veel wat onder je gebeurd.
Je kunt ook aan de longe kijken naar het beengebruik, dan kun je op paard nog beter visualiseren wat er gebeurd en dan kun je er veel beter op een ontspannen en juiste/bewuste manier reageren.

Succes

Bedankt voor je tips!

x

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:44

wat een leuk dier! :j

Wees daar maar zuinig op en zorg voor deskundige begeleiding vanaf de grond! :)
Zeker bij een 3 jarige moeten de eerste ervaringen onder het zadel positieve ervaringen zijn en leggen de basis voor de toekomst.
Tips hier vanaf het forum zijn natuurlijk leuk en aardig bedoelt,
maar ik zou toch meer waarde hechten aan iemand die erbij is als jij hem rijdt en er ook verstand van heeft. ;)

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:35

wat een leuk paard....ik dacht he ik zie dubbel. Wat lijkt hij veel op die van mij zeg!
foto's staan in mijn profiel, vooral de laatste foto's vind ik ze erg lijken.
grappig zeg!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:17

Wat een leukerd!

Hij loopt wel veel te opgekropt, maar dat is al vaker genoemd in dit topic :) Probeer hem wat meer ruimte te geven, dat zijn neusje er mooi uit kan.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:19

Jet_Joey schreef:
wat een leuk paard....ik dacht he ik zie dubbel. Wat lijkt hij veel op die van mij zeg!
foto's staan in mijn profiel, vooral de laatste foto's vind ik ze erg lijken.
grappig zeg!

Lijkt inderdaad :) Wat een mooie houding heeft die van jou zeg! Goed opgericht, vooral zijn hals *D