Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Arabesk schreef:Volgens mij gaat je paard niet uit zichzelf zo lopen als je de teugels losser zou houden. Als je kijkt op je laatste foto waar de teugels los zijn, heeft hij zijn neus wel naar voren. Je maakt mij niet wijs dat hij met waslijnteugels ook zo opgekropt gaat lopen.
Heel veel ruiters denken nog dat als je een paard in zo'n houding rijdt, dat hij dan dus ook goed en verzameld loopt. Maar het is juist omgekeerd: een paard zń hoofd knikt iets af, tot net vóór de loodlijn, wanneer het verzameld loopt. In de juiste verzameling zal het nooit áchter de loodlijn gaan lopen.
En over de leeftijd, ja daar is dit topic voor [RT-D] ingereden 3-jarige?
Ik kies er zelf voor om mijn nieuwe paard pas in de rijden met vijf en pas door te rijden met 6 ivm het sluiten van de groeischijven in de ruggengraat.
Bij de spaanse rijschool rijden ze een paard bij het inrijden het eerste jaar vooral met lange teugel en lange stukken rechtuit, het jaar erna komen pas de afwendingen etc. Pas veel en veel later na het achtste jaar worden de moeilijkere oefeningen aangeleerd waarbij verzameling wordt gevraagd.

Arabesk schreef:Ik vind je paard er nog wel heel puberig uitzien, nog een beetje stengelig zeg maar. Ik zou minimaal nog een jaartje wachten met (intensief) rijden, het liefst eigenlijk nog twee jaar.
Je rijdt je paard ook een aantal keer achter de loodlijn, de groeischijven in de nekwervels zijn nog niet gesloten op deze leeftijd en daarom wordt ook afgeraden om het paard op deze leeftijd al zo te rijden.

erg veel succes, ben ook erg benieuwd naar jullie volgende topic.
! 
Amanda__ schreef:nog iets anders..
de stap en de galop zijn over het algemeen de moeilijkste gangen voor een paard..
Draf is twee tact, een constante diagonale beweging en kost niet veel coördinatie. Galop is 3 tact en vergt al meer coördinatie en kracht. Stap is 4 tact en vergt behalve coördinatie ook veel kracht en concentratie. De stap lijkt vaak niet zo belangrijk maar juist de stap is erg belangrijk om goed voor elkaar te krijgen omdat het zo moeilijk is voor het paard. (Daarom telt het nu ook x2 op topsportniveau)
Probeer dus nog niet teveel daarin te vragen, laat hm een beetje zijn eigen balans leren vinden en probeer ook te voelen in de gangen naar het beengebruik van het paard..welk been tilt ie wanneer op, en zorg dan dat jij daarbij mooi op 2 zitknobbels blijft zitten..
doe desnoods je ogen dicht, dan voel je echt veel wat onder je gebeurd.
Je kunt ook aan de longe kijken naar het beengebruik, dan kun je op paard nog beter visualiseren wat er gebeurd en dan kun je er veel beter op een ontspannen en juiste/bewuste manier reageren.
Succes