Ware Glorie V. Don Bedo by Ezumii

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:15

lisette_D schreef:
OKee prima dat kan jou mening zijn, maar ik heb les van 2 verschillende instructeurs en die vinden beiden dit juist een goede halshouding voor haar. Uiteraard afgewisseld met vele verschillende houdingen. Dit is een lang paard wat lang is in de bewegingen als je die dan ook nog continue lang in de hals gaat rijden dan krijg je een nog langer paard wat een lang maar geen vlug achterbeen krijgt.. Op de foto's kun je duidelijk zien dat dit paard het achterbeen goed onder de massa brengt en ja ze mag op sommige momenten wat langer in de hals, maar zoals al eerder vermeld was er wat spanning. Daarnaast als je naar het exterieur van het paard kijkt zie je ook dat het paard van nature een korte hals heeft dus kan er een moeilijk een stukje bij aanplakken :+

En mijn mening is dat ze in de proef best deze halshouding aan mag nemen. Ik heb een lichte verbinding, ze hangt niet en ze is goed aan de hulpen.

Nou dan hoop ik voor je dat de jury er ook zo over zal denken.....
Ik zal niet in discussie gaan over of metmet jouw instructrises... ben wel wijzer geworden.

Maar je paard loopt op de voorhand, je binnenteugel wordt zo strak aangehaald dat op sommige foto's het bit gewoon naar buiten piept, hals is opgekropt, dus is het paard niet op de juiste manier aan het been....Rug wordt weggedrukt...
En als je zelf niet kan zitten vanwege je rug.... waarom laat je haar dan niet doorrijden door iemand die wel gewoon onafhankelijk kan zitten en een paard recht kan richten?

IZZIIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:10

wat mij wel opvalt (is op elke foto behalve 1) dat teugelvoering tot bit erg gespannen is en het bit soms een deeltje uit de mond zit..iets zachter in de handen mss worden?
voor de rest nette houding

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 20:37

Ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen zoals al meerdere keren gebeurd is. Dus misschien handig eerst het hele topic lezen voor je een reactie plaats. Lees dan ook dit stukje en bekijk de foto even.

Ezumii schreef:
Jullie kijken hier naar een paard wat pas nét regelmatig onder het zadel is, wat voor een van de eerste keren op een groot stuk land aan de weg met een paar bordjes loopt.
Als ik zeg dat Lisette her en der alle zeilen bij moest zetten heb ik volgens mij niets teveel gezegd ;).

Foto 1,2,3, en 4 zijn op dezelfde diagonaal genomen, dus als daar 1 foto tussenzit met een wat verkeerd moment was dit dus even een momentje van spanning wat later weer opgelost is.

Dit is overigens het beeld wat ze normaal heeft:
Afbeelding
En wat ook vást weer terugkomt als de nieuwigheid eraf is :)

De merrie liep voor het eerst in de wei, waar ze normaal lekker staat te eten en nu aan het werk moet, met op de achtergrond een hinnekend veulen wat om zijn mama roept. Dus spanning ja logisch zoals ook al in de openingspost vermeld staat was deze er nadrukkelijk aanwezig. En zoals Ezumii ook al zegt, er wordt commentaar gegeven op foto's die op dezelfde diagonaal zijn genoemen. Dus er is ook duidelijk verschil te zien! En ja ik ben wel heel zacht in mijn hand, maar ik ben het met jullie eens dat op de foto's het tegendeel gezien wordt. Aangezien dit 5 miunuten waren van mijn hele rijden waarbij de merrie continue besloot alleen bokkend terug naar stal te willen. Dus ja sorry als je dan een keer streng in je hand wordt, maar ik ga niet graag in galop over de stenen terug naar stal. En waarom zou ik haar doorrijden als het paard continue vooruit blijft gaan en ik zelf al meer dan 100 paarden bij tevrenden klanten heb afgeleverd.

En zoals jullie zien aan Nimber haar reactie is de merrie ook vooruit gegaan, want in de galop doet ze het ook al stukken beter..
Het klopt dat ze iets meer lengte mag nemen en het neusje er meer uit mag, maar gezien de situatie was dit een betere houding aangezien ik al 3 schuivers had gemaakt toen ik haar iets langer maakte. Bekijk de foto's uit het andere topic eerst even voordat je zulk commentaar gaat leveren, want daar heb ik natuurlijk niks aan!

Als er nog mensen zijn met wat tips en oefeningen om haar wat fijner in de galop te krijgen graag!

Frantic

Re: Ware Glorie V. Don Bedo by Ezumii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 07:46

waarom.... plaats je dan de foto's op HAW als je in het eggie heel anders zou rijden.....
doet me denken aan een ander topic,... ik ga wel even zoeken en evt. temmen.

Dit heeft toch geen zin zo?
Hoe kan je nou om commentaar vragen als de foto's een ander paard en ruiter laten zien dan normaal?

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:15

Ik heb je vandaag zien rijden (en voorgelezen) en ik moet zeggen dat het er veel beter uit zag als op de foto's! Veel langer in de hals en meer van achter
Begrijp nu wel dat je niet met al het commentaar hier mee eens bent.
Denk aan je houding en blijf lekker achterover zitten. Wat waren je punten???

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:14

Ik heb ook nog even bij je staan kijken en de eerste proef had fijne stukken met name de draf!

Amondi je stelt je wel een beetje aan om meteen te gaan temmen. Loopt jouw paard elke dag in elke situatie precies hetzelfde?
Het zijn dieren hoor kan me best voorstellen dat de topicstarter tips wil om als deze situatie zich weer een keer voordoet wat tips te krijgen.En die heeft ze mijn inziens gekregen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:29

Ik stel me aan????

Ik zet geen foto's op HAW om vervolgens bij ieder kritisch punt te gaan stellen dat de foto's niet goed zijn, of dat "mijn"instructrises vindt dat hij zo goed loopt!
http://i543.photobucket.com/albums/gg47 ... border.jpg

Open dan geen HAW topic! Zet het lekker bij ITP!

Maar het is natuurlijk atlijd handig om dan een paar vrienden op te trommelen om de boodschapper af te kraken!

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:39

Hoi YentlKG , het ging super ik was de 1e proef 4e en de 2e proef 2e!

amondi, ik zeg dat gelang naar de situatie dit de juiste houding. Ik ga niet alles nog een keer opnieuw typen misschien nog een keer lezen.
Vrienden optrommelen heb jij dat gedaan dan. De mensen die net gereageerd hebben, die hebben mij vandaag de proeven zien rijden.. YentlKG heb ik vandaag voor het eerst in mijn hele leven gezien!
Laatst bijgewerkt door lisette_D op 23-08-09 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:40

O en amondi nog een kleine toevoeging. De jury vond dat ik mijn paard heel vriendelijk reedt, ze zou hem graag wat hoger ingesteld zien want de B was ik zo door en voor het L mocht dat al wel. De tweede jury (ik reedt hem wat hoger in de tweede proef) vond wederom dat ik haar heel vriendelijk reedt en zei dat we er wel zouden komen. Dus ja blijkbaar denkt een jury er net zo over..

En Kim dankje! Wat waren je punten met Clau? Vond het er goed uitzien z'n M-debuut!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:27

amondi als ik iemand voor de 2e keer in mijn leven zie wil ik het nou niet direct vrienden noemen maar hey das voor iedereen anders :D

Niek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:58

Het enige dat ik zeg is dat ik teveel spanning zie.

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 18:03

Niek_ klopt spanning was er ook duidelijk aanwezig, als je het fijn ervan wil weten lees de berichtjes hierboven voor de situatie..

Niek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:09

Heb ik ook gelezen.. daarom ook erbij: het enige wat ik zeg.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 06:04

Niek_ schreef:
Heb ik ook gelezen.. daarom ook erbij: het enige wat ik zeg.

verstandig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 07:40

Moderatoropmerking:
Denken we hier aan de regels van RT-HAW? Rijtechnisch commentaar geven, en niet discussieren over andere dingen.
TS, als je een topic opent op RT-HAW is het ook de bedoeling om open te staan voor rijtechnisch commentaar en niet alles weg te wuiven.

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 07:44

dankje!