'Moet' dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:49

Roane schreef:
Ik kan ook niet echt zeggen dat ik merk dat meneer slechter loopt wanneer hij wat meer 'last' heeft van het Hollands welvaren. :) Ik probeer hem alleen niet te dik te laten worden omdat we ook kampen met gevoeligheid voor hoefbevangenheid. :)

Soepel houden, tja, hoe brengen we dat zonder bokt over ons heen te krijgen _O- soepel is hij echt nooit van z'n leven geweest :') van onder tot boven laten nakijken,verschillende instructrices, maar ik heb gewoon een hork en een hark onder m'n kont. :')
Nit dat we daar opeens niets meer aan doen natuurlijk, maar een soepel bewegingsmonster is hij nooit geweest. :)

Met soepel houden wordt ook bedoeld, het behouden van de soepelheid die er wel is, dus voorkomen dat het slechter wordt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:52

Babsie_Flash schreef:
Wat jammer dat Bart artrose heeft.. hoor je vaak bij Haflingers (hier heb ik er ook 2). Nee, dressuur moet niet. Dressuur is niet iets natuurlijks: In het wild doen paarden dat ook niet

In de natuur zit er ook niemand op. Paardrijden is per definitie onnatuurlijk, het houden van een paard ook, maar dat lijkt me geen relevante discussie.

Je zult wel een basis van dressuur moeten hebben imo, je paard moet goed aan de hulpen staan, rechtgericht worden, en voorwaarts gereden worden. `Aan de teugel` is geen must imo, goed ruggebruik wel. Ik twijfel eraan of dat kan zonder het achterbeen te belasten, immers moet het paard los in het lijf zijn om de rug goed te gebruiken, en daar heb je overgangen (die je altijd vanuit het achterbeen moet rijden) en voltes (waar je ook weer een dragend achterbeen voor nodig hebt).

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:53

Mijn fjord gaat ook als een houten deur door wendingen heen en ik doe af en toe oefeningen aan de hand met hem om hem toch goed te laten buigen. Want hij ging steeds slechter lopen met zijn linker achterbeen, omdat hij linksom zijn buitenbeen onder de massa zet in een wending. Met een paar lessen in rechtrichten zijn wij hem dit aan het afleren, heel moeilijk maar wel nuttig.

geintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:54

Dressuur "moet niet". Ik heb hetzelfde probleem met mijn nu 19 jarige pony. Lage overhoef rechterachterbeen en helaas ook een erg slechte rug qua bespiering Dressuur is niet zijn hobby, had altijd een zwaar protesterende pony, hij vond het gewoon moeilijk en misschien wat pijnlijk. Heb de vraag nu bij twee veeartsen neergelegd. Volgens hen is de dressuur niet nodig! Lekker veel laten bewegen op rechte stukken, goed tegen de stramheid van de artrose. Weidegang en beweging zonder ruitergewicht is belangrijk. Met grazen is continu het hoofd naar beneden, goed voor de rugspier. Volgens de artsen mag mijn pony zoveel mogelijk in zijn eigen houding lopen. Mits het niet te gek wordt natuurlijk. Dus geen hoofd in giraffestand met weggedrukte rug, maar tijdens langere ritten laag instellen (niet in de krul) en zelf recht en in balans zitten.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:57

De oefeningen zijn wel van belang dat is ook mijn mening wel. Het is niet natuurlijk om op het paard te rijden maar aangezien we het wel doen, Probeer een paard dan wel zo goed mogelijk te houden en daarbij lijkt het me dan wel belangrijk om de oefeningen te doen! Het daarbij lang laag over de rug laten komen lijkt me hierbij een positief punt.. Wat geinte zegt: Het in de de krul trekken heeft hierbij helemaal geen waarde omdat dit totaal niet met ontspanning en ruggebruik te maken heeft juist eerder het tegenover gestelde!

blackstar

Re: 'Moet' dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:02

@geintje. Ja dat bedoel ik nu ook. Paard vind het verschrikkelijk moeilijk om dressuuroefeningen te doen. En volgens de veeartsen van de kliniek en mijn eigen veeartsen is het beter om rechte stukken te lopen op haar eigen benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:06

O_FUN_ schreef:
De oefeningen zijn wel van belang dat is ook mijn mening wel. Het is niet natuurlijk om op het paard te rijden maar aangezien we het wel doen, Probeer een paard dan wel zo goed mogelijk te houden en daarbij lijkt het me dan wel belangrijk om de oefeningen te doen! Het daarbij lang laag over de rug laten komen lijkt me hierbij een positief punt.. Wat geinte zegt: Het in de de krul trekken heeft hierbij helemaal geen waarde omdat dit totaal niet met ontspanning en ruggebruik te maken heeft juist eerder het tegenover gestelde!

Het in de krul trekken heeft überhaupt geen waarde, je doet er niks anders mee als je paard vastrijden. Een paard dat nageeflijk is en in de hand gereden, is niet in de krul. Maar het vertoont wel het krulletje......

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:15

Yamcha schreef:
O_FUN_ schreef:

Het in de krul trekken heeft überhaupt geen waarde, je doet er niks anders mee als je paard vastrijden. Een paard dat nageeflijk is en in de hand gereden, is niet in de krul. Maar het vertoont wel het krulletje......

:))

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:37

Yamcha schreef:
O_FUN_ schreef:

Een rondje langs HAW laat helaas zien dat heel heel heel teveel ruiters nog denken dat kop in de krul trekken dressuur is en kop in de krul trekken automatisch zal leiden tot verzameling |(

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:40

In de krul trekken werkt bij verzameling juist averrechts!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:40

O_FUN_ schreef:

Ja vertel dat maar eens op HAW :7

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:44

ik vind het wel belangrijk. Ik heb er ook al veel over na gedacht..
Ik heb mijn paardje in principe om er mee op uit te trekken..
Maar dan moet hij wel goed in zijn bespiering zitten, en daarvoor moeten we dressuur trainen..
Dan kan hij leren zijn gewicht te verplaatsen (belangrijk op lange ritten) naar achteren, zijn buik en rugspieren goed te gebruiken, en recht te richten.

Maar als ik eerlijk ben zit ik er zelf ook niet zo op te wachten, dus probeer veel buiten te doen met hem..

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:46

Arabesk schreef:
O_FUN_ schreef:

Ja vertel dat maar eens op HAW :7

Hahaha. Daar ga ik me niet aanwagen..
Ik zie daar veel waarvan ik denk: "Waar ben je in hemelsnaam mee bezig?"
Maar ik heb me der bij neergelegd dat je niet alles kan helpen *D :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:55

Arabesk schreef:
Yamcha schreef:

Een rondje langs HAW laat helaas zien dat heel heel heel teveel ruiters nog denken dat kop in de krul trekken dressuur is en kop in de krul trekken automatisch zal leiden tot verzameling |(

Ik weet het, en dat is ronduit triest.
Het is ook verkeerd-om denken, je begrijpt dan imo totaal niet waar je mee bezig bent. Ik had een tijdje terug een heerlijk paard te rijden, zó fijn aan de hulpen, zacht in het mondje, soepel in het lijf.....
Dat was een jong paard, waarbij de galop onder het zadel nog niet eens bevestigd was (dier was 6 jaar, maar nog maar even onder het zadel, Arabesk, ik hoor je bijna juichen). In ieder geval, ik merk dan dat je aan de voorkant eigenlijk niets doet, alleen af en toe wat steun geven op de buitenteugel, de rest met zit en benen. De verzameling kómt wel, maar het paard moet er sterk en soepel genoeg voor zijn, en met geduld en steeds van achter naar voren consequent rijden, zal het paard die vanzelf aanbieden. En dan kun je haast het beeld krijgen van de klassieke tekeningen, waar het paard bergopwaarts loopt, met teugels als waslijntjes, met een zéér licht contact......

Mijn instructrice zegt: je moet niet willen vechten met het paard, hij is altijd sterker en sneller dan jij en heeft betere reflexen en timing. Vraag hem, nodig hem uit om samen te werken met je. Dan zal hij het beste uit jou halen, en jij het beste uit hem........ Respecteer hem zoals hij is, dat hij heel anders is dan jij. En heb begrip voor hem, hij heeft het immers altijd voor jou.......

Ik hoop dat ik die woorden nooit zal vergeten.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:20

Arabesk schreef:
Yamcha schreef:

Ik weet het, en dat is ronduit triest.
Het is ook verkeerd-om denken, je begrijpt dan imo totaal niet waar je mee bezig bent. Ik had een tijdje terug een heerlijk paard te rijden, zó fijn aan de hulpen, zacht in het mondje, soepel in het lijf.....
Dat was een jong paard, waarbij de galop onder het zadel nog niet eens bevestigd was (dier was 6 jaar, maar nog maar even onder het zadel, Arabesk, ik hoor je bijna juichen). In ieder geval, ik merk dan dat je aan de voorkant eigenlijk niets doet, alleen af en toe wat steun geven op de buitenteugel, de rest met zit en benen. De verzameling kómt wel, maar het paard moet er sterk en soepel genoeg voor zijn, en met geduld en steeds van achter naar voren consequent rijden, zal het paard die vanzelf aanbieden. En dan kun je haast het beeld krijgen van de klassieke tekeningen, waar het paard bergopwaarts loopt, met teugels als waslijntjes, met een zéér licht contact......

Mijn instructrice zegt: je moet niet willen vechten met het paard, hij is altijd sterker en sneller dan jij en heeft betere reflexen en timing. Vraag hem, nodig hem uit om samen te werken met je. Dan zal hij het beste uit jou halen, en jij het beste uit hem........ Respecteer hem zoals hij is, dat hij heel anders is dan jij. En heb begrip voor hem, hij heeft het immers altijd voor jou.......

Ik hoop dat ik die woorden nooit zal vergeten.[/quote]
Ik vind het hele mooie woorden en vooral juiste!
Ik heb vorig jaar een 6 jarige merrie gereden die totaal verkeerd was ingereden. Zitten trekken bam! echt tijden en tijden ontspanning lang laag.. Plaatste ik een paar foto's op bokt conclusie: Ik kon niet rijden, Paard liep uit elkaar want ze liep niet met de kin op de borst.. Toen had ik echt zo iets van waar zijn we dan in hemelsnaam mee bezig??

Dus dan is de defenitie van dressuur en moeten zeker een slechte combinatie!

Wat jij zegt klopt in mijn ogen! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:32

Dat is het ook vaak hoor, mensen zien iets en denken gelijk het hele verhaal te kennen.

Toch is het geloof ik hierin ook wel een kwestie van de goeden die onder de kwaden lijden, immers zijn er veel mensen die imo gewoon teveel doen.....
Trekken, plukken, schoppen, drammen...... en het wérkt gewoon niet :n

Ik heb het vaak over niets doen aan de voorkant, ik realiseer me nu dat het niet helemaal juist is: je bent juist voortdurend bezig, je houdt contact, je voelt, krijgt informatie en geeft feedback, waarop jij weer feedback krijgt van je paard, en je teugels worden dan telefoonlijntjes. Feitelijk doe je best veel. Maar om zoveel te kunnen doen, moet het er bijna passief uitzien (en toch niet, lastig uitleggen), want kneepjes, of teveel druk, onderbreken die kwetsbare verbinding.

Dressuur en moeten resulteert soms in druk, en trekken en martelen...... dressuur en moeten is in die zin een slechte combinatie, maar om je paard sterk en soepel te maken en te houden, en om er correct op te zitten, en het paard geen schade te doen, moet je wel een dressuurmatige basis hebben...... 't Blijft een lastig iets hoor :(:)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:33

Yamcha schreef:
Dat is het ook vaak hoor, mensen zien iets en denken gelijk het hele verhaal te kennen.

Toch is het geloof ik hierin ook wel een kwestie van de goeden die onder de kwaden lijden, immers zijn er veel mensen die imo gewoon teveel doen.....
Trekken, plukken, schoppen, drammen...... en het wérkt gewoon niet :n

Ik heb het vaak over niets doen aan de voorkant, ik realiseer me nu dat het niet helemaal juist is: je bent juist voortdurend bezig, je houdt contact, je voelt, krijgt informatie en geeft feedback, waarop jij weer feedback krijgt van je paard, en je teugels worden dan telefoonlijntjes. Feitelijk doe je best veel. Maar om zoveel te kunnen doen, moet het er bijna passief uitzien (en toch niet, lastig uitleggen), want kneepjes, of teveel druk, onderbreken die kwetsbare verbinding.

Dressuur en moeten resulteert soms in druk, en trekken en martelen...... dressuur en moeten is in die zin een slechte combinatie, maar om je paard sterk en soepel te maken en te houden, en om er correct op te zitten, en het paard geen schade te doen, moet je wel een dressuurmatige basis hebben...... 't Blijft een lastig iets hoor :(:)

*D

Evelieveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:51

unamie schreef:
Dressuur moet niet, mag wel
Wat wel 2 belangrijke dingen zijn om je paard heel te houden
1) rechtrichten zodat het gewicht over 4 benen verdeeld word
2) door de hals heen rijden (niet in de krul) maar wel zo laag de rug niet weggedrukt word

Hier valt nog maar weinig aan toe te voegen.
Enkel nog de houding en zit van de ruiter en hoe sterk die de hulpen geeft.

Dat dit ook belangrijk is om je paard heel te houden en te zorgen voor een goede conditie.

Rechtrichten gaat je niet lukken met een ruiter die scheef zit en trekt.
En door de hals heen rijden lukt ook niet met een ruiter die schopt, bonkt in het zadel en trekt.

nientjhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:32

als je je paard aan de teugel rijd gaat hij beter over zijn rug lopen en kan hij
makkelijker lopen en ook springen
en het is zowiezo goed om een keer te dresuren

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:38

Ja dressuur moet.

Een paard moet soepel blijven.
Een paard moet zijn achterhand gebruiken en recht lopen.
En zodoende van de voorhand af komen.
En als je dat op een ontspannen manier dot loopt je paard ook nageeflijk en draagt hij de ruiter.

Dus ook voor een recreant is 1 keer in de 2 weken als voorbeeld nodig om een paard fit te houden.
En voor de ruiter belangrijk om op foutjes gewezen te worden.

Te vaak zie je op een buitenrit paarden tegen komen die zo slecht gereden zijn, dat je zeker kunt zijn dat die paarden binnen nu en een paar jaar zwaar kreupel staan.
Terwijl de baasjes juist denken met recreatie rijden dit nooit te gaan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:44

nientjhh schreef:
als je je paard aan de teugel rijd gaat hij beter over zijn rug lopen en kan hij
makkelijker lopen en ook springen
en het is zowiezo goed om een keer te dresuren

Andersom, lieve meid, andersom.

Als je je paard van achter naar voor rijdt, gaat hij de rug beter gebruiken en daardoor komt hij aan de teugel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:56

YamaDeva schreef:
Dressuur hoeft niet. Het is wel belangrijk dat je paard je fysiek goed kan dragen, zodat hij niet zijn gewrichten verkeerd belast met alle nare gevolgen van dien. Heel generaliserend, maar de meeste koudbloeden zijn compact gebouwd en hebben een goed lichaamsgebruik. Daar hoef je niet zo snel bang te zijn voor de rug.

Elk paard is van nature in meer of mindere mate scheef - het is wel altijd goed om hem recht te richten. Lang niet elk paard krijgt problemen als ie alleen recreatief bereden wordt. In de krul lopen ben ik zowiezo geen voorstander van, behalve als ze er zelf voor kiezen - met losse lange teugel dus. Met "aan de teugel" verhinder je je paard om zelf zijn balans te zoeken, dus vind ik eerder schade toebrengen als dat het de boel verbeterd. Afhankelijk van de kwaliteiten van de ruiter natuurlijk...

Ik heb een merrie met een hele lange (en daardoor weke) rug. Voor haar is het dus wel heel erg belangrijk dat haar lichaam goed getraind wordt: anders ontkoppelt ze de achterkant en valt dat middenstuk naar beneden.
Zij heeft echter ook een hekel aan dressuur - en ik wil mijn paard niet dwingen tot dingen die ze niet leuk vind. Na lange zoektocht hebben we nu een instructrice voor rechtrichten en klassieke dressuur, dat vind ze geweldig, want ze hoeft niet aan de teugel. Alles gebeurt zonder druk en inmiddels loopt ze soms vanzelf een tijdje nageeflijk (ook op buiten) en draagt ze zichzelf goed. Merk wel dat als we even niet geoefend hebben en alleen buiten gereden, dat ze weer een beetje terugvalt. Zij is dus wel een typetje wat "bijgehouden" moet worden, alhoewel die intervals steeds langer worden...

Kortom: als jouw paard gewoon soepel loopt en jullie hebben plezier in buitenritten: lekker zo doorgaan!
En wat de anderen zeggen: buiten kun je ook af en toe een volte en/of andere dressuuroefeningetjes doen: ga slalommen om bomen heen, kijk of je heuveltjes kunt pakken etc etc.

Dat een paard moet leren de ruiter correct te dragen heeft niks te maken met de gewrichten. (de gewrichten en groeischijven hebben enkel te maken met de leeftijd van het paard en waarop het voor het eerst belast word) Dat heeft te maken met de rug. Een paard dat correct draag spant zijn rugspieren aan en ontlast daarmee de rugwervels. Hiervoor moet een paard correct nageeflijk zijn, dit is een circulatie tussen de mond, achterhand en hand van de ruiter. Wat jij zegt over de krul duid op een verkeerd beeld/ onvoldoende kennis over dit onderwerp, want aan de teugel heeft niks te maken met in de krul rijden, maar het word vaak fout gebruikt door onwetenden. Niets is minder waar dat je je paard verhinderd op eigen benen te lopen als hij aan de teugel loopt. In de krul lopen, wat jij waarschijnlijk bedoeld heeft niks te maken met de kwaliteiten van de ruiter en kan ook nooit goed gepraat worden. Als je paard nageeflijk is en aan de teugel loopt zal er 9/10 keer een ronder beeld ontstaan, het paard zal zijn hoofd en hals laten zakken en de rug omhoog brengen. Maar correct nageeflijk/ aan de teugel (dus niet verwarren met een krul) zorgt ervoor dat het paard de hand van de ruiter gaat volgen, en dat betekend niet noodzakelijk altijd een ronde positie. Overigens is dat bijhouden helemaal wel helemaal waar, want door training maak je haar lekker soepel maar als die spieren niet gebruikt worden zullen ze weer stijver worden en moeten weer soepeler en opgerekt worden.

Maar omdat ik een beetje aan het afdwalen ben. Ja, dressuur moet. Voor ieder paard met iedere bouw, groot/klein/lange of korte rug. Het is de enige manier om een paard dusdanig te rijden dat ze hun rug correct gebruiken en zonder ongemak kunnen werken. Maar bij dressuur word ook vaak gedacht aan het rijden in een rijbak, moeilijke oefeningen etc etc. Terwijl dressuur veel meer is dan dat. Je kunt je paard prima nageeflijk rijden op buitenrit, je laat echter het neusje voor de loodlijn en laat oprichting achterwege. Neem eens stelling als je een bocht om rijd. Rijd tempowisselingen of laat je paard een verruimen op een lang pad. Laat hem eens van de ene kant naar de andere kant van het pad wijken. Het is gewoon een kwestie van iets bewuster rijden. De meest simpele basisoefeningen zijn al genoeg, de basis is dat wat ieder paard in principe nodig heeft. De verdere africhting, klasses hoger zijn in principe gewoon een verdere vorm van africhting maar niet noodzakelijk, dat is enkel de basis. Natuurlijk is met regelmatig een buitenritje aan de lange teugel absoluut niks mis, want een dressuurtraining (of het nu binnen of buiten is) vergt meer inspanning en concentratie dus een keertje lekker helemaal ontspannen is ook nodig. Overigens is regelmatig eens les erg belangrijk, want de ruiter moet het paard wel in gelegenheid stellen zijn lichaam goed te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:11

Lara_Silver: mee eens!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:14

Yamcha schreef:
Lara_Silver: mee eens!

Dankje :) Hopelijk heb ik het een beetje begrijpbaar geschreven voor iedereen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:21

Ik vind van wel :j