Paard loopt over buitenschouder weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:44

Zorg ervoor dat je niet te veel stelling naar binnen neemt, want dan is het juist gemakkelijk voor haar om over de schouder weg te lopen. Zorg dat je de buitenteugel strak hebt en dat je haar met die teugel laat afwenden, dus vooral niet op je binnenteugel gaan rijden en daaraan trekken!! Desnoods pak je stelling naar buiten, want daardoor kan ze niet over de buitenschouder weg lopen. Wanneer het dan steeds beter gaat, pak je gewoon steeds meer de juiste stelling. Ook moet je er goed aan denken dat je je binnenbeen niet te ver naar voren doet en daardoor de binnenschouder kan begrenzen, zodat ze dus ook niet af kan wenden. Je kan hierbij misschien dus eerst op een volte juist je binnenbeen naar achter doen en je buitenbeen naar voren, hierdoor druk je ook de achterhand naar buiten waardoor ze al geen kans meer heeft om de voorhand eruit te gooien. Wanneer ze dit steeds beter op pakt en leert kan je dit gaan langzaam omschakelen naar de juiste hulpen. Denk er ook aan dat je zelf goed mee draait met je buitenschouder en je buitenheup, hierdoor maak je automatisch al de buitenkant zwaarder.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes ermee!!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:14

Citaat:
Natuurlijk vergeten paarden dat niet
Ze doen het niet expres maar kunnen gewoon niet anders
Over de schouder weglopen komt nl door een spierprobleem!
En spierproblemen gaan nooit vanzelf over!!
Ze is ws een (of meerdere) keer uitgegleden in de wei oid
Ook door vast liggen in de box ontstaan deze problemen
Dit kun je nooit oplossen met rijden!!
Laat het paard eens masseren http://www.happy-athlete.nl
Dat zul je merken dat je paard er al snel geen problemen meer mee heeft 8-)

Toch niet elk paard dat uitbreekt over de schouder heeft een spierprobleem?! Dan zou ongeveer elk jong paard spierproblemen hebben, het KAN uiteraard wel maar daarom is dat niet bij elk paard zo... het is echt niet slecht even de laten checken of ze misschien een probleem heeft, daar moet ik je wel gelijk in geven...

Het kan ook te maken hebben met evenwicht en rechtgericht zijn (zoals hier ook al aangegeven is in vorige posts), let ook vooral op je eigen houding en zit en probeer het probleem niet alleen met je handen op te lossen door meer druk te gaan uitoefenen. Probeer je handen goed te dragen en wanneer ze uitbreekt probeer ze dan niet 'om te trekken', probeer dan net het omgekeerde, laat haar 'zien' met je handen waar je haar naartoe wil hebben en ondertussen hou je haar goed tussen beide benen (dat is al even belangrijk als je handen!!). En zoals Naarth hierboven aangeeft, niet teveel stelling, stelling is alleen maar goed om je paard nog meer te verliezen over de buitenschouder... hou je handen ook goed bij elkaar, dat helpt om het contact te bewaren.

mariska75

Re: Paard loopt over buitenschouder weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:49

Klinkt als een paard welke niet verticaal recht is. Je kan een paard in een houding 'forceren' door bijv. buitenteugel strak eraan, maar je kan hem ook leren om op eigen benen en rechtop te lopen dat is het belangrijkste, van daar uit kan een paard correct gaan buigen.
Kijk voor wat meer info op paardenrecht.org

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:07

Brando090309 schreef:
Toch niet elk paard dat uitbreekt over de schouder heeft een spierprobleem?! Dan zou ongeveer elk jong paard spierproblemen hebben, het KAN uiteraard wel maar daarom is dat niet bij elk paard zo... het is echt niet slecht even de laten checken of ze misschien een probleem heeft, daar moet ik je wel gelijk in geven...

Juist jonge paarden! (85 % heeft in meer of mindere maten spierproblemen)
Een uitglijder in de weide en je heb een spier probleem (je) in de schouder
Daarom vóór het beleren altijd de spieren eerst laten checken (dat geld ook voor te tanden)
Hoe vaak komt het voor dat jonge paarden steeds "stouter" worden onder het zadel
Dan heeft het zg met het karakter te maken, maar meestal geven ze pijn aan!
Iets waar vaak volkomen aan voorbijgegaan word!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:34

Dat begrijp ik wel maar daarom is dat toch niet bij elk jong paard zo? Als ze jong zijn hebben ze ook een 'puberperiode' waar ze even door moeten...
Maar ik geef je wel gelijk als je zegt dat het belangrijk is na te gaan of ze nergens een probleem hebben..

We zijn het toch ongeveer eens dan he ;) :)

maensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:19

als ze naar buiten wegloopt moet je even met je binnenhand een klein rukje geven. dat helpt!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:26

maensa schreef:
als ze naar buiten wegloopt moet je even met je binnenhand een klein rukje geven. dat helpt!

Wat een onzin, het grootste deel van de paarden dat over de buitenschouder wegvalt heeft een ruiter op zich met een te strenge binnenhand, zodra die eens flink losgegooid wordt komen ze weer terug in een goede lijn.
Je moet gewoon goed begrenzen met de buitenteugel :)

amonatjuh60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 07:41

Allemaal bedankt voor jullie reacties....
even off-topic: Ik ben helaas gestopt met dit paard omdat ik mn eigen 2 ook moet doen en merk dat ik nu zoveel voor school moet doen en ik er geen tijd voor heb.... Erg jammer helaas