Silke, fries, 3 jaar (Arjen X leffert) rijden! Tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 09:37

eridinges schreef:
mamakaren schreef:
toen ik t topic las dacht ik oei, 3 jaar en nu al onder t zadel, zeker voor een fries erg vroeg! Maar het ziet ernaar uit dat ze je aardig kan dragen. Inderdaad 4x per week is teveel, zorg eerst dat ze (aan de longe bv) wat sterker wordt, des te langer gaat ze straks mee! Geen haast maken!

Hier ben ik het mee eens, probeer ook goed de dagen te verdelen. Las net dat je zaterdag en zondag en maandag rijdt. Drie dagen dressuur is voor een jong paard niet niks om te verwerken. Probeer het goed af te wisselen met vrije dagen, buitenrijden en longeren. Verder zou ik nog geen vier maar drie dagen werken met haar gezien haar leeftijd. 2 dagen rijden en 1 dag longeren. Verder ziet het er goed uit probeer alleen wat trotser te gaat zitten. Op sommige foto's zit je nog wat naar voren.

denk dat ik het een beetje verkeerd neer heb gezet, maar als ik zaterdag rij, dan rijd ik zondag niet en maandag weer wel , en als ik zaterdag niet rijd dan rij ik zondag OF maandag en dan woensdag op les pas weer;)
maar ik heb voor mezlef even mijn rijden verandert met silke, ik rij haar nu 2 tot 3 keer in de week, dit omdat ze inderdaad nog erg jong is en omdat ik nog een paard heb, die ik nu (na blesure) ook weer kan rijden, en dit is ook een erg jong paard dus moet nu de aandacht weer wat meer verdelen, en dat is voor de paarden niet zo erg nartuurlijk;)

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 09:39

FunkyMistiC schreef:
Leuke friesch, ik heb alleen telkens idee dat ze wat contra-stelling heeft. Probeer haar recht voor je te houden en iets meer neusje eruit te krijgen. Weet dat het lastig is, die van mij vindt het ook moeilijk. Probeer je handen iets voor je te dragen zodat ze je handen kunnen volgen (je hebt ze nu haast in je buik zitten). Ook proberen die ruimte te geven zodat ze op haar eigen benen kan lopen.

Komt wel goed hoor, ze is nog jong. :)

Dankje :+

ja op simmige foto's heeft ze inderdaad ook wel wat contra-stelling, dat had toen wel een reden, nu doet ze dat neit meer. ik ben trouwens ok heel erg bezig met goed stelling op de volte en zo, dus dat gaat al veel beter, ook in galop op de volte loopt ze lekker door met wat stelling naar binnen!

maar er zat inderdaad wel een foto bij waar ze contra stelling had :P

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:23

Echt mooi beestje! :o
En inderdaad, dingen die beter kunnen geef je zelf al aan :-).
Handen dragen inderdaad, en loopt joun paardje vanzelf naar beneden?

Pbtje :o ?

oOoKellyoOo

Re: Silke, fries, 3 jaar (Arjen X leffert) rijden! Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:28

Voor zo'n jonge leeftijd vind dat je vrij veel van hem vraagt, ik zie liever dat hij dieper word gereden zodat er meer ontspanning komt. Ook de achter mag je wat meer meenemen.

Verder succes

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:26

Ook ik vind dat hij veel moet doen. Wel zou ik proberen om hem meer te laten zakken. En je vader die nog niet goed kan lichtrijden op een driejarige laten?? Dat zou ik ook niet doen. Zo krijgt hij helemaal niet de kans om te leren zijn rug te ontspannen. Als het mijn paard was zou ik lekker rustig en ontspannen af en toe rijden, maar die wedstrijden zeker nog een jaar uitstellen. Daar zie ik het nut niet van in als ze zo jong zijn.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 18:17

Marlenepony schreef:
Echt mooi beestje! :o
En inderdaad, dingen die beter kunnen geef je zelf al aan :-).
Handen dragen inderdaad, en loopt joun paardje vanzelf naar beneden?

Pbtje :o ?

hee!

ja ze loopt inderdaad zlef naar beneden;)
Hier boven staat ergens wel waarom ze dat doet!

ook voor liesje1986 misschien handig om dat even te lezen;)
maar zal het hier nog even een keer onder zetten!;)

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 18:22

liesje1986 schreef:
Ook ik vind dat hij veel moet doen. Wel zou ik proberen om hem meer te laten zakken. En je vader die nog niet goed kan lichtrijden op een driejarige laten?? Dat zou ik ook niet doen. Zo krijgt hij helemaal niet de kans om te leren zijn rug te ontspannen. Als het mijn paard was zou ik lekker rustig en ontspannen af en toe rijden, maar die wedstrijden zeker nog een jaar uitstellen. Daar zie ik het nut niet van in als ze zo jong zijn.

hee!
daar heb je gelijk in dat van mijn vader;) maar het is niet zo dat hij er elk weekeind op zit, hij heeft in totaal nu 2 keer er opgezeten.

het is neit zo dat ik aan de voorkant zit, en dat ik haar veel laat doen, want ze loopt dus vanzichzelf al in dit houdinkje, dus aan de voorkant zit ik eigenlijk helemaal niet, ik heb ook leiver dat ze wat dieper gaat lopen, ben hier ook wat mee bezig!

waarom ze niet dieper loopt voor iedereen die niet goed had gelezen!
omdat ze 2 maand weggeweest is om keuringsklaar te maken, daar is ze elke dag 2 keer gelongeert met touwtjes en dubbele longe, toen is haar dus aan gewent om in dit houdinkje te lopen, of ik de teugels nu strak of los heb ze loopt precies zo en niet anders! ben nu erg bezig met het naar beneden rijden, dit gaat ook al veel beter, ze houd al meet contact met mijn handen!

Ik zal binnen kort nog wel even vragen of vriendin weer foto's wil maken om te vergelijken hoe het er nu uitziet :+

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:39

Hey marrit, ziet er netjes uit hoor. Ze kruipt af en toe nog wat te diep, maar ja dat hebben toch heel veel friezen zo. Lekker actief doorrijden en af en toe je handen eens wat naar voren doen.
Hoe lang rijd je eigenlijk als je dressuur rijd? Ook 20 min? Snapte dat stukje niet helemaal.

Karlijnlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:08

Netjes voor een 3 jarige!
Ik zou al wel vast gaan oevenen dat die went aan vremde dingen..
Veel mensen enso bla bla bla..
Veel joonge paarden worden erg snel nerveus!
Maar verder vind ik het er netjes uit zien!

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:15

Karlijnlover schreef:
Netjes voor een 3 jarige!
Ik zou al wel vast gaan oevenen dat die went aan vremde dingen..
Veel mensen enso bla bla bla..
Veel joonge paarden worden erg snel nerveus!
Maar verder vind ik het er netjes uit zien!

Dankje!

ja inderdaad, maar silke word niet snel nerveus, heb haar eigenlijk nog nooit nerveus mee gemaakt, ik krijg met haar dressuur les en dat is ergens anders, bij ponyclub. dus daar ziet ze veel andere paarden, mensen, en paarden die met volle vaart langs haar crossen! ook rij ik zo lang een drukke weg, dit is allemaal geen probleem. dus ze ziet wel veel dingen 'voor het eerst' en dat gaat super goed ;)

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:18

wemkelover schreef:
Hey marrit, ziet er netjes uit hoor. Ze kruipt af en toe nog wat te diep, maar ja dat hebben toch heel veel friezen zo. Lekker actief doorrijden en af en toe je handen eens wat naar voren doen.
Hoe lang rijd je eigenlijk als je dressuur rijd? Ook 20 min? Snapte dat stukje niet helemaal.

hee Baukje! :D

nee met dressuur rij ik verschillens, op woensdag een uur, (met les!) en de andere keren is dat meestal iets korter, dus een half uur tot 3 kwartier ;)
soms gaan we ook i.p.v rijden even met de kar weg, en dat is dan 20 minuten. of even 20 minuten voor de kar dressuren, dus ze word met 'beweging'niet altijd gereden :+

Dankje voor je complimentje ;)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:53

Ik blijf het echt veel vinden... Als ik een driejarige rijd, dan is die na 20 minuten echt wel klaar. Hoe houdt die van jou een uur vol?? Misschien ben ik wel een softie hoor, met twee keer per week 20 minuten.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:01

Ik vind het ook best veel, maar ieder zijn keus..
Vind het een super super mooi beestje!
Probeer je hakken goed uit te drukken, en je handen rechtop en naast elkaar te houden..