Nashua @ training [filmpje]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:48

bulck schreef:
Hey

Leuke combinatie zijn jullie.

Wel idd letten op je benen, nu lijkt je heel de tijd te duwen en daardoor lijkt het rommelig. (zitlessen mss)
Verder mss iets meer controlepunten inlassen, om hem mooier doorheen de proef te loodsen? Zeker de overgangen naar verruimingen zou je beter in de verf kunnen zetten.

Maar verder echt een leuk dier, met zeker nog plaats voor progressie. Veel success

zou je me misschien uit willlen leggen wat je bedoeld met de controlepunten?

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:50

xxxkatyxxx schreef:
Prachtig paard
Maar je moet echt beter op j ehouding gaan letten!
Je zit veeeels te veel achterover, je benen wapperen er een beetje bij, en je handen kunnen blijkbaar ook geen rust vinden...

Als ik jou was zou ik aan mn instructeur vragen of ie een keertje een lesje aan mn houding zou gaan werken als ik jou was ;)

ben ik het niet volledig mee eens (geen aanval ofzo, voordat we dat hier krijgen haha)
Ik vind niet dat ik veeeelste ver achterover zit. Ik zit inderdaad af en toe in mijn schouders wat achterover geheld. En mijn handen vind ik persoonlijk wel goed stil :)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:51

__PSM__ schreef:
Ook dit ziet er erg fijn uit, prachtig ook hoe dit eerder nog wel stakende paard, zo vanuit de aanspanning de ontspanning in gaat :)

Ik heb wel het idee dat je uitgestrekte stap nog meer zou kunnen :) Maar dat zeg ik alleen omdat je commentaar moet geven. :) Heel veel succes, en ik lees graag hoe het gegaan is :)

Dat is ook zo, ik heb daar zelfs 9es voor gescoord :O
Maar hij wil niet altijd even lekker de neus eruit doen, hier blijft hij er ook net iets teveel achter, maargoed, ik heb dat de laatste tijd ook te weinig getraind moet ik eerlijk zeggen. Houd me heel erg veel bezig met de verzameling, soms zelfs ietsjes te veel ;)
Ik open nog een topicje over hoe het zaterdag gegaan is ;)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:53

pharagirlke schreef:
Het paard dat het hoofd naar links en naar rechts buigt geeft weer dat je echt niet evenveel druk op beide handen zet. Ik vind je in het algemeen erg grof met je handen en je blijft sterk. Je laat op geen enkel moment echt fijn los. Dat vind ik erg jammer. Lijkt me dat dit paard dat niet echt nodig heeft... Nee, de foto's vind ik altijd okee maar dit filmpje vind ik je als ruiter niet zó vriendelijk en zacht rijden eerlijk gezegd... Verder mag je ook iets rechter zitten, je hebt nu de neiging om achteruit te gaan hangen (zit hij moeilijk uit?) en je ellebogen tegen je lichaam, handen bij elkaar.

Verder blijft het een mooi dier om te zien.

Ik vind het echt reuze meevallen met mijn handen, maar daar mag ieder zijn mening over hebben. Misschien is het voor het oog minder als wat het is, want ik heb enkel contact puur omdat er dan geen boog in de teugel hangt. Ik moet zeggen dat ik hem op dit filmpje ietsjes vaster heb dan normaal, Maar dat ik nou niet loslaat dat vind ik persoonlijk niet, maar goed ieder zijn mening, dat geld voor jury's ook he ;) iedereen wil wat anders zien.
En zoals eerder al gezegd is nashua een erge staker geweest, als ik hem te vast houd dan komt hij gegarandeerd omhoog! Dus het valt opzich allemaal wel mee :)
Hij is gruwelijk moeilijk uit te zitten haha!
Laatst bijgewerkt door Frannik op 17-08-09 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:54

en de rest met de leuke reacties, bedankt!

Priscilla_90

Re: Nashua @ training [filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:59

vind het er netjes uitzien
aleen af en toe iets te veel met je binnehand ben je aan het werk
en je benen blijven maar hele tijd prikken in het paard
probeer je benen wat stiller te houden
dan is het plaatje completer

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 17:09

Priscilla_90 schreef:
vind het er netjes uitzien
aleen af en toe iets te veel met je binnehand ben je aan het werk
en je benen blijven maar hele tijd prikken in het paard
probeer je benen wat stiller te houden
dan is het plaatje completer

Ik rijd eigenlijk bijna altijd op twee teugels en met stelling met mijn buitenteugel, als je goed kijkt in de hoeken zie je vaak ook dat de binnenteugel meer ontspannen is dan de buitenteugel.
verder prik ik niet in mijn paard, mijn benen zijn beweeglijk en ik kan nashua ook niet uitzitten, daar train ik wel heel hard op. Maar het is niet zo dat ik hem elke pas zit te prikken want mij wordt juist geleerd om met zo min mogelijk been te rijden, en dit doe ik dus ook. ik geef enkel been wanneer nashua vertraagd wanneer ik dat niet vraag of wanneer ik een overgang/schakeling naar voren maak.
Het plaatje zou wel completer zijn als ik mijn benen stiller houd, daar ben ik het mee eens, maargoed, dat is nog een heeeeeeeeeeeele lange weg ;)
eens heb ik gezegd dat het onmogelijk was dat ik ooit met de kin omhoog zou gaan rijden, en dat is nu ook al bijna het geval, dus ik geef de hoop niet op haha

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:26

haha dat is alleen maar goed
vanaf zo filmpje kenje gewoon lastig zien of je het elke x prikt
maar bedoelde het idd over stiller houden

maar in het filmpje als je goed kijkt heb je wel af en toe je binnenteugel meer naar je toe(teugels langer) dan je buiten teugel
een paard moet je ooktwee teugels rijden etc dat weet ikook
maar was gewoon een tipje ;)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 17:34

Priscilla_90 schreef:
haha dat is alleen maar goed
vanaf zo filmpje kenje gewoon lastig zien of je het elke x prikt
maar bedoelde het idd over stiller houden

maar in het filmpje als je goed kijkt heb je wel af en toe je binnenteugel meer naar je toe(teugels langer) dan je buiten teugel
een paard moet je ooktwee teugels rijden etc dat weet ikook
maar was gewoon een tipje ;)

prima tip hoor. Kan zijn dat ik wat bot overkom, maar dat ben ik helemaal niet haha, op de computer lezen is toch altijd anders dan iemand in het gezicht aanspreken he ;)
Als ik dat doe dan zal dat vooral op de linkerhand zijn denk ik, zal er eens goed op letten :)

Zephz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:35

Bedankt voor je antwoord! Dat wilde ik even weten. Rijd zelf ook met wielen, wissel het wel af met knopsporen, maar op de wielen reageert hij ook veel fijner.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 17:47

Zephz schreef:
Bedankt voor je antwoord! Dat wilde ik even weten. Rijd zelf ook met wielen, wissel het wel af met knopsporen, maar op de wielen reageert hij ook veel fijner.

Ik heb altijd het idee dat je als je met knoppen per ongelijk een keer klemt dat je ze veel meer pijn doet dan met wielen, omdat de wielen wegdraaien!

Zephz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:51

Ja inderdaad! Wel is het zo dat men veel meer commentaar op je geeft, omdat je met 'wielen' rijdt....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:59

Wielen blijven er ook in steken hoor :? Die gaan echt niet spontaan verdwijnen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:01

Volgens mij heb je een fijn leerpaard aan dit paard, ik meen me nog wat filmpjes van jullie in het begin te herinneren, kan dat? Jullie zijn wel flink vooruit gegaan! Veel succes alvast op de kampioenschappen.

Wat je houding betreft, je zit eigenlijk vanaf de basis (bekken/torso) al niet goed. Dit ga je weer compenseren door achterover te hangen. Doordat je je bovenlichaam niet goed stabiel kunt maken kan je je handen niet stilhouden (het heeft dus niet zoveel zin om je puur op je handen te fixeren). Je beenligging zal verbeteren als je beter gaat zitten, en kan nog beter door je been vanaf de heup al iets anders in te draaien.

Het beste advies dat ik je zo van achter de pc kan geven is om daar eens een tijdje heel gericht (met begeleiding) mee aan de slag te gaan. Ik zou dat bij voorkeur doen als je even een wedstrijdstop hebt, zodat je de tijd hebt om volledig op jezelf te concentreren. Het duurt immers altijd een tijdje voor je ingesleten gewoontes er weer uit hebt.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:08

Wielen rollen op het moment dat je been geeft, ze kunnen dus niet 'vasthaken' in het paard, in tegenstelling tot knopsporen.

Ik heb ook het hele filmpje bekeken en ik moet zeggen dat ik jullie altijd al een hele aansprekende combinatie heb gevonden. Wel heb ik mij inderdaad in het drafgedeelte aan jou 'gestoord', het beeld gaf mij ook het idee dat je eigenlijk een gat/gaatje te lang zit. Daarnaast ga je proberen om je zit te compenseren in je bovenlichaam door deze naar achter te bewegen, probeer je lichaamszwaartepunt iets meer in het midden te houden en voor jou gevoel iets 'voorover' te blijven. Je geeft aan dat korter zitten niet werkt, en hij moeilijk uit te zitten is, hoop dat je er misschien toch een goede oplossing voor kan vinden, want dit geeft mij toch een minder fijn beeld.

In je keertwendingen zou ik hem iets actiever willen hebben, hij tilt zn benen wel op, hij laat er geen staan, maar stapt hij ze met weinig impuls door. Hij mag van mij iets sneller blijven in het achterbeen. Het galopgedeelte vind ik heel erg mooi gereden en ook heel erg slim gereden, de wissel van rechts naar links vanuit de halve grote volte; petje af! Erg mooi recht gebleven!
Misschien een tip(al zal je instructrice je daar vast ook op gewezen hebben, of andere tips, daarnaast werkt het bij de één wel, en bij de ander niet); bij het binnenkomen trek ik altijd een denkbeeldige lijn over de a-c lijn, waar ik niet vanaf wil wijken, en daarbij kijk ik de jury ook strak aan, zodat ik niet in mijn zit dingen kan doen, waardoor hij van de lijn wijkt!

Succes op de kampioenschappen!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:46

Controlepunten, zijn gewoon momenten die je kan gebruiken om je paard ff trug bij de les te halen, zonder dat het voor omstaanders zichtbaar is. Ik denk dan vooral aan het zetten (plaatsen) van overgangen, maar evengoed verzameling en verruiming en gebruik maken van je pistes.

Dus ik zou alles wat beter in de verf zetten, verzameld werk laten zien en daardoor zullen ook je verruimde gangen mooier tot uiting komen. Nu vlieg je ook zo die appuyementen in, dus probeer daar ook er voor te zorgen dat je start vanuit de achterhand. dan creeer je (nog meer)ruimte en dus een nog mooiere schaarbeweging. Zijn enkel tips e, want lijkt nu precies of ik ben commentaar aan het geven. In ieder geval echt een leuk dier, dus werk aan je houding en de afwerking en dan komt alles goed. Veel succes!! :-)

Kirsten_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:53

ik vind het er netjes uitzien ;)
maarja die benen ik begrijp wat je bedoelt, ik rijd soms een paardje waarbij ik mijn benen ook niet heel goed stil kan houden bij het doorzitten (gaat wel al wat beter door het lichtrijden en doorzitten steeds aftewisselen tijdens de training) terwijl ik het bij een ander paardje met vlakke gangen totaal niet hebt.
wat ik zag bij de rechtergalop bij het terug rijden van de midden/uitgestrekte galop is dat de achterhand teveel naar binnengaat. je instructrice zei het al maar ik wilde het nog even zeggen.
heel veel succes nog verder ik vind jullie een goed team :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:12

Somebody_ schreef:
Wielen rollen op het moment dat je been geeft, ze kunnen dus niet 'vasthaken' in het paard, in tegenstelling tot knopsporen.

Hoe dan ook voelen ze de wieltjes in hun vel. :) Beter dan knobsporen (of minder scherp) zullen ze iig niet zijn ;)

Vroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:16

In het begin zijn je handen afentoe wat streng.
Maar ik vind het echt een plaatje om jullie zo te zien! ;)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:23

Somebody_ schreef:

Ik heb ook het hele filmpje bekeken en ik moet zeggen dat ik jullie altijd al een hele aansprekende combinatie heb gevonden. Wel heb ik mij inderdaad in het drafgedeelte aan jou 'gestoord', het beeld gaf mij ook het idee dat je eigenlijk een gat/gaatje te lang zit. Daarnaast ga je proberen om je zit te compenseren in je bovenlichaam door deze naar achter te bewegen, probeer je lichaamszwaartepunt iets meer in het midden te houden en voor jou gevoel iets 'voorover' te blijven. Je geeft aan dat korter zitten niet werkt, en hij moeilijk uit te zitten is, hoop dat je er misschien toch een goede oplossing voor kan vinden, want dit geeft mij toch een minder fijn beeld.

In je keertwendingen zou ik hem iets actiever willen hebben, hij tilt zn benen wel op, hij laat er geen staan, maar stapt hij ze met weinig impuls door. Hij mag van mij iets sneller blijven in het achterbeen. Het galopgedeelte vind ik heel erg mooi gereden en ook heel erg slim gereden, de wissel van rechts naar links vanuit de halve grote volte; petje af! Erg mooi recht gebleven!
Misschien een tip(al zal je instructrice je daar vast ook op gewezen hebben, of andere tips, daarnaast werkt het bij de één wel, en bij de ander niet); bij het binnenkomen trek ik altijd een denkbeeldige lijn over de a-c lijn, waar ik niet vanaf wil wijken, en daarbij kijk ik de jury ook strak aan, zodat ik niet in mijn zit dingen kan doen, waardoor hij van de lijn wijkt!

Succes op de kampioenschappen!

ja dat is zeker een goede tip van die lijn! Ga ik mee aan de slag. Wat ik in deze proef doe, is naar hem kijken omdat hij kijkt, dus ben ik afgeleid en daarom rijd ik scheef weg. Eigen schuld dus ;)
Mijn zit geeft idd een minder fijn beeld. Met een gaatje korter krijg ik alleen heel erg veel pijn in mijn rug, vandaar dat ik zo lang zit. Ik ga dan ook nog eens veel meer klemmen, wat natuurlijk ook niet fijn is. Ik heb het wel een tijd geprobeerd, ongeveer een maandje, maar ik merkte dat ik daardoor echt niet beter ging rijden.
In de keertwendingen dat is een beetje lastig. hij moet ook niet sneller, zoals je in mijn andere proef kunt zien. Hij laat ze ook wel eens staan. Ik moet misschien iets meer binnenbeen geven en dan nog ietsjes tegenhouden met mijn buitenteugel.
Na de kampioenschappen ga ik zeker aan de slag met dat voor mijn gevoel voorover zitten! Misschien nu ook lichtelijk al een beetje, maar je snapt als ik nu heel veel anders dan dit ga doen dat ik misschien ook andere hulpen ga geven! in ieder geval een hele fijne duidelijke uitleg!
Bedankt :)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:25

Equimotion schreef:
Volgens mij heb je een fijn leerpaard aan dit paard, ik meen me nog wat filmpjes van jullie in het begin te herinneren, kan dat? Jullie zijn wel flink vooruit gegaan! Veel succes alvast op de kampioenschappen.

Wat je houding betreft, je zit eigenlijk vanaf de basis (bekken/torso) al niet goed. Dit ga je weer compenseren door achterover te hangen. Doordat je je bovenlichaam niet goed stabiel kunt maken kan je je handen niet stilhouden (het heeft dus niet zoveel zin om je puur op je handen te fixeren). Je beenligging zal verbeteren als je beter gaat zitten, en kan nog beter door je been vanaf de heup al iets anders in te draaien.

Het beste advies dat ik je zo van achter de pc kan geven is om daar eens een tijdje heel gericht (met begeleiding) mee aan de slag te gaan. Ik zou dat bij voorkeur doen als je even een wedstrijdstop hebt, zodat je de tijd hebt om volledig op jezelf te concentreren. Het duurt immers altijd een tijdje voor je ingesleten gewoontes er weer uit hebt.

ja klopt, ik heb al heel wat oudere filmpjes ;) we zijn echt ENORM vooruit gegaan de afgelopen twee jaar. Als je een filimpje van twee jaar terug ziet, haha dat is echt een verschil ;)
Ik wil in principe ook nog wel zitlessen nemen, maar marian helpt me er al heel erg goed mee. het gaat nou eenmaal niet sneller haha! Ik heb mijn benen al veel stiller en zit al veel rechterop dan ik ooit gedaan heb! Maar ik werk eraan, en als je iemand weet die goede zitlessen geeft bij mij in de buurt, is het zeker het proberen waard!
haha ingesleten gewoontes :+ i know

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:29

bulck schreef:
Controlepunten, zijn gewoon momenten die je kan gebruiken om je paard ff trug bij de les te halen, zonder dat het voor omstaanders zichtbaar is. Ik denk dan vooral aan het zetten (plaatsen) van overgangen, maar evengoed verzameling en verruiming en gebruik maken van je pistes.

Dus ik zou alles wat beter in de verf zetten, verzameld werk laten zien en daardoor zullen ook je verruimde gangen mooier tot uiting komen. Nu vlieg je ook zo die appuyementen in, dus probeer daar ook er voor te zorgen dat je start vanuit de achterhand. dan creeer je (nog meer)ruimte en dus een nog mooiere schaarbeweging. Zijn enkel tips e, want lijkt nu precies of ik ben commentaar aan het geven. In ieder geval echt een leuk dier, dus werk aan je houding en de afwerking en dan komt alles goed. Veel succes!! :-)

Op dit moment is dit bijna de uiterste verzameling die ik van nashua kan vragen. Af en toe laat hij meer zien, af en toe ook minder (zoals in stramproy) Ik weet dat hij nog veeeel meer kan, en dat gaat er misschien ook nog uitkomen, maar dat krijg ik nu met deze ontspanning nog niet bolgewerkt. ik merk wel dat het schakelen hem heel erg sterk en vlug maakt!
Wat ik juist niet mag is starten vanuit de achterhand met nashua, want hij houdt dan het gehele appuyement de achterhand voor, ik weet niet of dat voor verschillende paarden anders is? Ik moet bij B mijn buitenhand sluiten en dan mijn been aanleggen, misschien zou ik op den duur mijn buitenhand meer kunnen sluiten (en natuurlijk ook weer openen) zodat hij meer van de grond gaat komen? Dat ik het appuyement meer 'zet'. Is dat een beetje wat je bedoelt?
Ik snap dat het tips zijn en geen commentaar ;) getypte tekst komt vaak zo lomp over he ;)
In ieder geval bedankt voor de uitleg.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:31

Kirsten_X schreef:
ik vind het er netjes uitzien ;)
maarja die benen ik begrijp wat je bedoelt, ik rijd soms een paardje waarbij ik mijn benen ook niet heel goed stil kan houden bij het doorzitten (gaat wel al wat beter door het lichtrijden en doorzitten steeds aftewisselen tijdens de training) terwijl ik het bij een ander paardje met vlakke gangen totaal niet hebt.
wat ik zag bij de rechtergalop bij het terug rijden van de midden/uitgestrekte galop is dat de achterhand teveel naar binnengaat. je instructrice zei het al maar ik wilde het nog even zeggen.
heel veel succes nog verder ik vind jullie een goed team :D

Dat klopt ja, dat is zijn moeilijke kant. Hij maakt zich dan bol aan de linkerkant, en dan krijg ik hem niet goed aan rechts waardoor hij de achterhand naar binnengooit. Dan moet ik net mijn linkerteugel tegen de hals plaatsen en hem daar ietsjes meer opvangen, dan blijft hij rechter, maar dat is wel iets wat wij inderdaad super moeilijk vinden ;)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:33

pharagirlke schreef:
Somebody_ schreef:

Hoe dan ook voelen ze de wieltjes in hun vel. :) Beter dan knobsporen (of minder scherp) zullen ze iig niet zijn ;)

Beter zijn ze misschien niet, Maar ik merk wel dat mijn paard er veel beter op reageert. Op knoppen kan hij nog wel eens staken, vandaar dat ik met wielen ben gaan rijden :)
In het begin zag ik er ook een beetje tegenop, maar als ik per ongeluk iets te lang mijn been aanleg nu, zal hij niet staken en dat deed hij voorheen wel.

@ vroukje:
Bedankt :D

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:39

Ziet er goed uit! Heel gaaf paard.
Wel werkwillig of niet? :)
Omdat het HAW is: benen stiller poberen te houden voor het plaatje ;)